معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه بوعلي سينا همدان از موافقت شواري گسترش آموزش عالي براي راهاندازي هشت رشته در مقطع دکترا و شش رشته در مقطع کارشناسي ارشد خبر داد.
علي باقر طاهرنيا در گفتوگو با خبرنگار صنفي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه همدان، افزود: رشتههاي دوره دکتري مکانيک، تبديل انرژي، صنايع، بيماري شناسي گياهي، آبياري و زهکشي، زبان شناسي همگاني، فيزيک گرايش حالت جامد و فيزيک گرايش هستهاي است.
وي اضافه کرد: رشتههاي کارشناسي ارشد نيز زيست شناسي گرايش فيزيولوژي جانوري، عمران گرايش آب، آموزش زبان انگليسي، آموزش مدرسي معارف اسلامي و فيزيک نجومي است.
طاهرنيا ادامه داد: همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد از مهرماه سالجاري براي رشتههاي جديد دانشجو پذيرش خواهد شد.
وي تصريح کرد: تحصيلات تکميلي دانشگاه بوعلي سينا از تعداد رشته گرايشهاي مقطع دکتري در سه سال اخير دو برابر يعني 100 درصد افزايش داشته است.
معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه بوعلي سينا اظهاركرد: در مقطع کارشناسي ارشد ظرفيت پذيرش بر خلاف کارشناسي تابع ظرفيت خالي اعضاي هيات علمي در هر رشته است.
وي ادامه داد: به عبارت ديگر در حالي که در مقطع کارشناسي و کارداني براي هر ورودي معمولا تعداد 30 تا 35 دانشجو پذيرش مي شود در مقطع کارشناسي ارشد و دکترا براساس ظرفيت خالي اعضاي هيات علمي هر يک از رشته گرايشها اعلام ظرفيت ميشود.
معاون آموزشي و تحصلات تکميلي دانشگاه بوعاي سينا اضافه کرد: معمولا سقف پذيرش براي دانشجوي کارشناسي ارشد چهار و براي دانشجوي دوره دکتري دو نفر در هر سال تحصيلي است.
وي درباره توسعه تحصيلات تکميلي و افزايش کيفي توليدات علمي گفت: پيش از اين گفته شد دانشجويان تحصيلات تکميلي، اعضاء تيم تحقيقاتي اعضاء هيات علمي هستند از اين رو توليدات علمي که محصول کار مشترک گروه هاي تحقيقاتي است به طور معمول و منطقي، بايد از غناي بيشتري برخوردار باشد.
دکتر طاهرنيا درباره توسعه تحصيلات تکميلي و ضرورت توسعه گروه هاي آموزشي اظهار داشت: گروه هاي آموزشي در هر دانشگاه، به همان اندازه که در دوره ايجاد کارشناسي ارشد و دکترا موفقيت کسب کرده باشند، در فضاي علمي پژوهشي دانشگاه، توان رقابت با ساير گروه هاي آموزشي را خواهند داشت.
وي ادامه داد: در شرايطي که ميدان رقابت در عرصه توليد علم و ارتقاء مرتبه و کسب عناوين پژوهشي در جشنواره هاي مختلف، منوط به ارائه توليدات علمي است، گروه هاي بدون دوره هاي تحصيلات تکميلي، توان حضور در اين عرصه و رقابت مبتني بر برابري فرصت ها را نخواهند داشت.
دکتر طاهرنيا اضافه کرد: به علاوه اين گروه هاي آموزشي، پس از تاسيس يک دوره کارشناسي ارشد و دکترا، بلافاصله به دنبال ايجاد گرايش هاي جديد و تعريف رشته هاي بين رشته اي خواهد بود و اين امر بدون جذب اعضاء هيات علمي توانمند و اعطاي بورس به دانشجويان مستعد ميسر نخواهد بود.
وي تصريح کرد: با اين نگاه، توسعه تحصيلات تکميلي، خلاء گروه هاي آموزشي را در بخش هيات علمي نيز آشکار مي سازد و آنان را در انديشه پرکلان اين خلاء فرد مي برد.
دکتر طاهرنيا درباره توسعه تحصيلات تکميلي و تقويت توان آزمايشگاهي و تجهيزاتي گروه هاي آموزشي بيان داشت: گروه هاي آموزشي با افزايش تعداد دانشجويان دوره هاي تحصيلات تکميلي خود، اعتبار سرانه اي خود را به طور ويژه افزايش مي دهند.
وي اضافه کرد: به علاوه اعضاي هيات علمي هر سال به تناسب ميزان فعاليت هاي پژوهشي سال خود از اعتبار ويژه گرنت يا پژوهانه استفاده مي کنند و از اين اعتبار براي خريد تجهيزات آزمايشگاهي و کارگاهي خود نيز استفاده مي کنند که ميزان پژوهانه اعضاي هيات علمي رابطه مستقيمي با تعداد دانشجويان دوره هاي تحصيلات تکميلي دارد.
معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي درباره توسعه تحصيلات تکميلي و ضرورت توسعه فضاي فيزيک اظهار داشت: گروه هاي آموزشي که از لحاظ کمي و کيفي توسعه کافي پيدا کرده باشند به دنبال راه اندازي دانشکده هاي مستقل خواهند بود و اين روند قصه تکراري توسعه کمي است که در هر مرحله، توسعه فضايي فيزيکي و احداث و بهره برداري از ساختمان ها و فضاهاي آزمايشگاهي، کارگاهي و آموزشي به همراه خواهد داشت.