پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          03 تیر 1391 - 23 June 2012



تصميم وزارت علوم براي داوطلبان دکتری پر حاشيه شد


هر چه زمان مي گذرد و بر تعداد مسئولاني که از سازمان سنجش و وزارت علوم درباره اعتراض داوطلباني که مجاز به انتخاب رشته شده اند، اما براي پذيرش و گزينش به دانشگاه ها معرفي نشده اند، اظهار نظر مي کنند افزوده مي شود، ابهامات اين موضوع بيشتر از پيش مي شود.

ماجراي اعتراض و تجمع جمعي از داوطلبان آزمون دکترا در مقابل سازمان سنجش به دليل معرفي نشدن به دانشگاه ها براي شرکت در مصاحبه و گزينش با وجود مجاز شدن به انتخاب رشته از روز سه شنبه ۳۰ خرداد ماه آغاز شد. پيگيري هاي خراسان در اين روز در حالي بود که هيچ يک از مسئولان به تماس ها پاسخ نگفتند و يک مسئول بدون ذکر نام حاضر به مصاحبه در اين زمينه شد. او گفت: وزارت علوم اقدام به کاهش ظرفيت ها کرده است و در حالي که در ابتدا ۳ برابر ظرفيت پذيرش نهايي يعني ۳۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شده بودند تنها به معرفي بخشي از اين افراد به دانشگاه ها اقدام کرده است. وي اعتراض اين افراد را به حق دانست و خواستار بررسي در اين زمينه از سوي رسانه ها شد. اين ماجرا ديروز چهارشنبه نيز ادامه يافت و مشاور عالي سازمان سنجش در گفت وگو با خراسان به بررسي اعتراض و درخواست هاي افرادي که نسبت به معرفي نشدن به دانشگاه انتقاد دارند تأکيد کرد و گفت: تنها ۱۶ هزار نفر از ۳ برابر ظرفيت به دانشگاه معرفي شده اند.دکتر توکلي حتي اشاره کرد که دلايل بروز اين مشکل بايد بررسي شود و هفته آينده نتيجه بررسي اعلام مي شود.

متعاقب اين موضوع دکتر سرورالدين رئيس سازمان سنجش در گفت وگو با مهر که ساعت 12.28 بر روي خروجي مهر قرار گرفت (در ساعت 15.36 خبر استعفاي وي از سوي وزير علوم منتشر شد) اظهار داشت که وزارت علوم در تصميمي ناگهاني و بر خلاف ابلاغيه اي که در ماه گذشته داشته است، اقدام به کاهش ظرفيت معرفي داوطلبان آزمون دکترا به دانشگاه کرده است. وي همچنين در اين گفت وگو با اشاره به بي اطلاعي از روند اجراي معرفي شدگان به دانشگاه ها از خود در اين زمينه سلب مسئوليت کرد. به هر حال اين موضوع در همان روز ادامه يافت و تا اين که مشاور عالي سازمان سنجش در گفت وگو با خبر آنلاين چرخشي واضح و روشن را در نظرات خود در اين زمينه اعلام کرد و در آن گفت وگو بر خلاف گفت وگوي چند ساعت قبل خود با خراسان که اعلام نتيجه بررسي را موکول به هفته آينده کرده بود اظهار داشت: نمره و اولويت رشته انتخابي ملاک معرفي دانشجويان آزمون دکترا بوده است. به دنبال اين چرخش نظرات، مهر گفت وگوي دکتر سرورالدين در اين زمينه را از روي خروجي خود برداشت و ايرنا گفت وگويي را با معاون آموزشي وزارت علوم در اين زمينه منتشر کرد، در تناقض با موضوع بررسي است که قرار بود نتايج آن هفته آينده اعلام شود.

اظهارات معاون وزير علوم

حسين نادري منش معاون وزير علوم نيز در گفت وگو با ايرنا گفت: افرادي که پس از اعلام نتايج اوليه و انجام انتخاب رشته آزمون دکترا براي مصاحبه به دانشگاه ها معرفي شده اند داراي بالاترين رتبه ها در رشته هاي امتحاني خود هستند و هيچ فردي نيست که ادعا کند دعوت به مصاحبه نشده است در حالي که رتبه هاي بعد از او براي مصاحبه معرفي شده اند.

وي در ادامه افزود: در آزمون دکتراي امسال تعداد ۳۴ هزار نفر از داوطلبان براي انتخاب رشته، مجاز شناخته شدند که بعد از انجام انتخاب رشته و تعيين اولويت از سوي آن ها همچنين ظرفيت پذيرش دانشگاه ها در نهايت ۱۶ هزار نفر براي انجام مصاحبه به دانشگاه ها معرفي شدند!

وي به شرکت کنندگان در آزمون دکترا اين اطمينان خاطر را داد که مطابق آيين نامه اين آزمون، حداقل سه برابر ظرفيت پذيرش در هر کد رشته محل از ميان دارندگان بالاترين رتبه ها به دانشگاه ها معرفي شده اند.

وي در مورد دلايل اعلام ۳۴ هزار داوطلب به عنوان افراد مجاز به انتخاب رشته آزمون دکترا از سوي وزارت علوم و سازمان سنجش، اظهار داشت: اين احتمال همواره و در همه آزمون ها وجود دارد که دارندگان رتبه هاي بالاتر تمايلي به انتخاب رشته در دانشگاه هاي دورافتاده يا رشته هاي شهريه پرداز نداشته باشند و به اين ترتيب براي خالي نماندن ظرفيت ها در دانشگاه هاي مختلف، هميشه افراد بيشتري به عنوان مجاز به انتخاب رشته معرفي مي شوند تا در صورت عدم استقبال رتبه هاي بالاتر از برخي کدرشته محل ها، به اندازه کافي افرادي براي معرفي وجود داشته باشند.

نادري منش به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر اختصاص ۳۰ درصد سهميه آزمون دکترا به مربيان دانشگاه ها و ۲۰ درصد به ايثارگران اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، وزارت علوم و سازمان سنجش ملزم و مجري اين مقررات هستند و داوطلبان بايد توجه داشته باشند که امسال در هر گروه دانشگاهي، علاوه بر سه برابر ظرفيت از ميان داوطلبان آزاد، دو برابر نيز دارندگان سهميه مربيان و ايثارگران به دانشگاه ها معرفي شده اند بنابراين در هر رشته محل، معرفي پنج برابر ظرفيت تعيين شده به دانشگاه ها صورت گرفته است.

رئيس سابق سازمان سنجش : نمي دانم روي چه اصولي اين تصميم گرفته شده است

محمدحسين سرورالدين، رئيس سازمان سنجش نيز قبل از استعفا از اتخاذ تصميمات ناگهاني درست پيش از اعلام اسامي معرفي شدگان به دانشگاه ها خبر داد و به مهرگفت: در واقع مي توانم بگويم بدون اطلاع من و با همکاري يکي از مشاوران وزارت علوم، اسامي معرفي شدگان به دانشگاه ها به صورت يک و نيم برابر ظرفيت اعلام شد. من در جريان اين موضوع نبودم و نمي دانم روي چه اصولي اين تصميم گرفته شده است. سرورالدين ادامه داد: تا آن جا که من مي دانم و به صورت رسمي وزارت علوم به ما ابلاغ کرده بايد به طور ميانگين ۳ برابر ظرفيت دانشگاه ها، متقاضي معرفي مي شد اما الان يک و نيم برابر است و در نهايت براي ۱۰ هزار ظرفيت ۱۵ هزار متقاضي به دانشگا ه ها معرفي شده است. اين طرح بدون اطلاع من و با تاييد يکي از مشاوران وزارت علوم انجام شده است.

وي تصريح کرد: من از خودم سلب مسئوليت مي کنم و حتي چند روز پيش از اعلام اسامي هم تذکر دادم اما به من گفتند اين ظرفيت از سوي وزارت علوم تاييد شده است، هميشه به شکايت هاي داوطلبان در سازمان سنجش رسيدگي مي کرديم اما در حقيقت اين بار جوابي ندارم و اين مورد تصميمي بوده که در آخرين لحظات بدون اطلاع من اتخاذ شده است. وي با بيان اين که اعلام اين اسامي با اين ظرفيت برخلاف مصوبات قبلي وزارت علوم و سازمان سنجش و حتي تاييدات قبلي وزير علوم است، خبر از بررسي شکايت هاي معترضان در اداره کل بازرسي و شکايت هاي وزارت علوم داد و تاکيد کرد که بهتر است اين موضوع در اداره کل مذکور بررسي شود.

هفته آينده نتايج بررسي ها اعلام مي شود

دکترحسين توکلي، مشاور عالي سازمان سنجش در اين باره به خراسان گفت: در جلسه اي که با اين معترضان برگزار شد، گلايه ها و مستندات آن ها جمع آوري شد و قرار است اين موارد در سازمان سنجش بررسي شود. وي با اشاره به اين که هفته آينده نتايج اين بررسي اعلام مي شود، گفت: به هر حال تعدادي از مجازان به انتخاب رشته به دانشگاه معرفي نشده اند که بايد دلايل آن بررسي شود. دکترتوکلي در پاسخ به اين که دليل معرفي نشدن تعدادي از داوطلبان آزمون دکترا به دانشگاه ها چيست، تصريح کرد: در مجموع حدود ۳ برابر ظرفيت پذيرش مجاز به انتخاب رشته شده اند اما تنها ۱۶ هزار نفر به دانشگاه ها معرفي شده اند و تعدادي از اين افراد به دانشگاه معرفي نشده اند که در حال حاضر اين عده معترض هستند. وي افزود: يکي از دلايل آن، اين است که برخي از داوطلبان در چند رشته مجاز به انتخاب دانشگاه شده اند اما در کل موضوع در حال بررسي است.در همين حال، مشاور عالي سازمان سنجش در گفت وگو با خبرآنلاين از شفاف و قانوني بودن موضوع خبر داد و عنوان کرد: ملاک عمل در معرفي افراد، ابتدا نمره فرد و پس از آن اولويت هاي انتخابي داوطلب در فرم انتخاب رشته و بعد از آن سهميه فرد است و کاملا شفاف و قانوني است. در خور اشاره است در حالي که خبر هاي اوليه حاکي از برکناري رئيس سازمان سنجش بود پس از آن برکناري به استعفاي سرور الدين تغيير يافت و با حکم کامران دانشجو، ابراهيم خدايي به سمت رياست سازمان سنجش آموزش کشور منصوب شد.

خراسان
نويسنده: فاطمه تواناعلمي


تگ ها تصميم وزارت علوم براي داوطلبان دکتری پر حاشيه شد

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی