پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          05 تیر 1391 - 25 June 2012



مراجع نظارتی و سیاستگذاری فرآیند اجرایی دومین آزمون دکتری را تایید کردند



پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری مهر:سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اصلاحاتی که در دومین آزمون دکتری نیمه متمرکز انجام شده بود، گفت: مراجع نظارتی و سیاستگذاری فرآیند اجرایی دومین آزمون دکتری را تایید کردند اما با این حال احتمال یک مساعدت تنها برای برخی رشته ها وجود دارد.

دکتر ابراهیم خدایی افزود: آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 91، دومین آزمون به این شیوه است. امسال نسبت به دوره گذشته هم تعداد شرکت کنندگان و هم میزان ظرفیت پذیرش افزایش یافت در نهایت 34 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که از میان آنها 16 هزار نفر برای مصاحبه معرفی شدند.

تغییرات آزمون دوم دکتری نسبت به اولین آزمون دکتری نیمه متمرکز

وی افزود: این آزمون نسبت به سال گذشته 2 تغییر داشت. یکی موضوع آزمون تخصصی و دیگری کاهش تعداد معرفی شدگان به دانشگاهها بود.

سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به روند آزمون دکتری سال 90 و اصلاحاتی که بر اساس آن برای سال 91 ایجاد شد، گفت: سال گذشته هر داوطلب حداکثر به 5 دانشگاه معرفی شدند و برای 5 هزار ظرفیت حدود 14 هزار به دانشگاهها معرفی شدند.

مشکلات آزمون سال 90 ناشی از معرفی تعداد زیاد افراد به دانشگاهها

وی افزود: اتفاقی که سال گذشته افتاد این بود که به طور مثال برای سه دانشگاه و هر کدام سه ظرفیت 30 نفر معرفی کردیم، نفر 31 به یک دانشگاه و نفر 81 به یک دانشگاه دیگر، پس از اینکه نتیجه مصاحبه ها به سازمان سنجش برگشت متوجه شدیم که دانشگاه رتبه های اول تا 10 را انتخاب کرد و رتبه های 10 تا 30 بیرون ماندند. البته این در بهترین حالت بود که دانشگاه رتبه های اول تا 10 را انتخاب کند چرا که ممکن بود رتبه یک در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشود.

خدایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رتبه 11 به بعد جایی معرفی نشده بودند و رتبه های 31 به بعد در دانشگاههای دیگری رفته بودند. از همین رو با اعتراضاتی مواجه شدیم که در برخی رشته ها فردی با رتبه یک هیچ کجا پذیرفته نشد که مجبور شدیم با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی 3500 نفر افزایش ظرفیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما در صدد اصلاح وضعیت پذیرش برآمدیم، افزود: در بند مربوطه آمده است پس از انتخاب رشته توسط داوطلبان با توجه به ظرفیت هر کد رشته محل دانشگاه و بر اساس اولویت کدرشته محل های انتخابی و نمرات علمی آزمون و با در نظر گرفتن سایر ضوابط از جمله سهمیه رزمندگان و مربیان از بالاترین نمره تا چند برابر ظرفیت فهرست اسامی حائز شرایط برای مصاحبه اعلام می شود.

سازمان سنجش در هیچ اطلاعیه رسمی اعلام نکرده بود که سه برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی می کند

سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور افزود: سازمان سنجش در هیچ اطلاعیه رسمی اعلام نکرده بود که سه برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی می کند. حال اگر اتفاق افتاده را بررسی کنیم متوجه می شویم که سازمان سنجش 16 هزار داوطلب را به دانشگاه ها معرفی کرده است که اگر بر اساس ظرفیت 10 هزار نفر در نظر بگیریم میزان 1.6 می شود.

بر اساس ظرفیت 10 هزار نفری میزان 1.6 نفر و بدون احتساب سهمیه ها، 3.1 نفر برای هر کدرشته محل معرفی شده

وی اظهار داشت: اما باید متوجه باشیم که این میزان داوطلبان آزاد است و تمام ظرفیت به داوطلبان آزاد اختصاص ندارد و طبق قانون 50 درصد ظرفیت به سهمیه مربیان و رزمندگان اختصاص دارد. بدون احتساب سهمیه ها، 3.1 نفر برای هر کدرشته محل معرفی شده است. در واقع حتی این تلقی که داوطلبان معترض ادعا می کنند که باید سه برابر معرفی می شده اند، اجرا شده است.

در سیستم پذیرش امسال افرادی را معرفی کرده ایم که بالاترین رتبه ها را داشته اند

خدایی اضافه کرد: نکته مهم این است که ما در سیستم پذیرش امسال افرادی را معرفی کرده ایم که بالاترین رتبه ها را داشته اند و در نهایت هم 6 هزار نفر پذیرفته نخواهند شد. اما ما نمی خواهیم مسائل سال گذشته که بشدت عدالت آموزشی را تحت الشعاع قرار داد، تکرار شود و به همین منظور تعداد افراد معرفی شده را بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت علوم کم کردیم.

وی دلیل معرفی چند برابر ظرفیت در مرحله مصاحبه آزمون دکتری را عدم اطلاع از رفتار انتخاب رشته کنندگان برشمرد و گفت: حتی افرادی که رتبه خوبی دارند نمی خواهند از شهر خود خارج شوند و یا دوره شهریه پرداز را انتخاب کنند. معمولا از همین رو انتخاب رشته کننده را بیش از ظرفیت موجود اعلام می کنیم تا افراد بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.

سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: از نظر ما افرادی که معرفی شده اند، اولویت دارند و پس از مصاحبه این افراد در صورت خالی ماندن ظرفیت از سایر افرادی که انتخاب رشته نکرده اند برای مصاحبه دعوت می کنیم.

کمیسیون آموزش مجلس بر روش آزمون و فرآیند اجرایی آزمون صحه گذاشت و آن را تایید کرد

وی درباره رسیدگی به اعتراضات داوطلبان این دوره از آزمون دکتری گفت: این موضوع در دو جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و معاونت آموزشی وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون بر روش آزمون و فرآیند اجرایی آزمون صحه گذاشت و آن را تایید کرد.

پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای مساعدت سازمان سنجش

خدایی به پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای مساعدت سازمان سنجش اشاره کرد و گفت: کمیسیون پیشنهاد داد که سازمان مساعدت داشته باشد. این مساعدت به این ترتیب است که ممکن است که در برخی رشته محل های تک پذیرنده که سه برابر اسامی معرفی شده اند و انتخاب های افراد تغییر نمی کند، با موافقت دانشگاهها تعداد افراد معرفی افزایش یابد که البته این موضوع احتمالی است و در صورت امکان اجرایی شود.

وی در پاسخ به موضوع اعتراض داوطلبان که نمره پایین تری داشته و از نظر تعداد مقالات علمی وضعیت بهتری داشته و به دانشگاهی معرفی نشدند، گفت: این موضوع نمی تواند به این گونه باشد که فردی با معدل 14، بتواند 80 مقاله داشته باشد. این مقالات به هر حال در وضعیت علمی افراد موثر است. حتی اگر افرادی فارغ التحصیل نشده باشند نیز از فرآیند حذف می شوند و افراد دیگر معرفی می شوند.

تعداد زیاد افراد معرفی شده به دانشگاه ها سال گذشته مشکلات زیادی ایجاد کرد

سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: اگر قرار بود تنها ملاک مقاله باشد و زحمت زیاد کشیدن داوطلبان در دوره کارشناسی ارشد آزمون برگزار نمی شد. از سوی دیگر تعداد زیاد افراد معرفی شده به دانشگاه ها سال گذشته مشکلات زیادی را در زمان مصاحبه ایجاد کرد.

دانشگاهها تا 15 مرداد فرصت دارند نتایج مصاحبه را به سازمان سنجش اعلام کنند

وی یادآور شد: دانشگاهها تا 15 مرداد فرصت دارند نتایج مصاحبه را به سازمان سنجش اعلام کنند و ما پس از آن وارد فرآیند گزینش و پذیرش خواهیم شد و در صورت خالی ماندن ظرفیت امکان تکمیل ظرفیت وجود دارد. ظرفیت نهایی 10 هزار و 182 نفر در 285 رشته امتحانی است.

اگر فردی احساس می کند حق وی تضییع شده می تواند به سازمان سنجش مراجعه کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد

خدایی تاکید کرد: داوطلبان معترض به داوطلبانی که نمره بالاتری کسب کرده اند احترام بگذارند. اگر فردی احساس می کند که در شرایط یکسان از نظر سهمیه و نمره با دیگری قرار داشته و آن فرد معرفی شده و حق وی تضییع شده می تواند به سازمان سنجش مراجعه کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بیشترین ظرفیت به مجموعه ریاضی محض و کاربردی با 576 نفر اختصاص داشته است.






تگ ها آزمون دکتری

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی