تأسيس پژوهشکدههای مجازی برای دانشجويان دکتری پژوهشمحور
پرتال دانشجویی به نقل از مهدی نژاد در گفتگو با ايسنا خبر داد:
تأسيس پژوهشکدههاي مجازي براي سازماندهي دانشجويان دکتري پژوهشمحور
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تأسيس پژوهشکدههاي مجازي تحت نظر دانشگاههاي محور طرحهاي کلان ملي براي سازماندهي دانشجويان دکتري پژوهشمحور خبر داد.
دکتر محمد مهدينژاد نوری در گفتوگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره اين طرح توضيح داد: در نظر داريم پژوهشکدههايي مجازي با محوريت علمي و موضوعي طرحهاي کلان و طرحهاي بزرگ صنايع مهم راهاندازي کنيم. اين پژوهشکدهها در واقع فضايي را براي فعاليت تخصصي دانشجويان بر روي يک طرح فراهم ميکنند اما خود به صورت مستقل پذيرنده دانشجوي دکتري نخواهند بود بلکه دانشجويان پذيرفته شده در دانشگاهها و پژوهشگاهها را سازماندهي ميکنند.
وي با اشاره به اينکه اين پژوهشکدهها تا زمان برقراري يک پروژه به کار خود ادامه خواهند داد، افزود: پژوهشکدهها ترکيب نسبتي استاد و دانشجو را تغيير خواهند داد يعني اگر هماکنون يک استاد با دو دانشجوي دکتري کار ميکند، اين تعداد به 10 دانشجو ميرسد. اين موضوع از اين منظر اهميت دارد که طبق قانون بايد 20 درصد دانشجويان کارشناسي در تحصيلات تکميلي پذيرفته شوند که اين دو برابر ميزان فعلي است.
مهدينژاد ادامه داد: اگر طرحهاي کلان ملي که در شوراي عالي عتف تدوين و تصويب ميشوند، اجرايي شوند، پشتيبان اين پژوهشکدهها براي پذيرش دانشجو ميشوند. اين پژوهشکدهها زير نظر دانشگاهي که اجراي طرح کلان را به عهده گرفته است و اساتيد همکار طرح شکل ميگيرند و پذيرفتهشدگان آن رسماً دانشجوي دانشگاه يا پژوهشگاه محوري طرح هستند.
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تأکيد بر اينکه افزايش ظرفيت دانشجوي دکتري پژوهشمحور مستلزم افزايش پروژههاي کارفرمايي دانشگاهها و پژوهشگاههاست، اظهار کرد: حرف اصلي اين است که اگر ميخواهيم در مقطع دکتري پژوهشمحور، جهش خوبي داشته باشيم بايد همه جانبه کار کنيم. در اين زمينه طرحهاي کلان ملي که تا سال آينده فاز مطالعات صفر را تمام ميکنند و به فاز اجرايي ميرسند، ميتوانند نيروهاي متخصص زيادي را جذب کنند.
دبير شوراي عالي عتف توضيح داد: سال گذشته که آموزش عالي کشور براي نخستين بار در دکتري پژوهشمحور پذيرش داشت، 500 دانشجو به دانشگاهها و پژوهشگاهها راه پيدا کردند. براي سال جاري نيز قرار بر دو برابر کردن ميزان اين پذيرش بود که هنوز مصاحبههاي تعدادي از پژوهشگاهها و دانشگاهها به پايان نرسيده و آمار قطعي در دست نيست.
وي همچنين درباره راهکار ديگر افزايش ظرفيت دکتري پژوهشمحور به ايسنا گفت: اميدواريم با اصلاح آييننامه موجود و تصويب نهايي در وزارت علوم و با مشارکت مؤسسات دولتي و خصوصي کشور در تعريف پروژههاي کاربردي و تعيين نيروهاي واجد شرايط در قالب پروژههاي دکتري پژوهشمحور، شاهد جهش بزرگي در پذيرش دکتري پژوهشمحور باشيم. ضمن اينکه با به مرحله اجرا رسيدن طرحهاي کلان ملي در سال آينده و ديگر طرحهاي بزرگ دانشگاه و صنعت، ظرفيت اين مقطع به شکل چشمگيري افزايش مييابد.
پژوهانه بايد در راستاي طرحهاي پژوهشي کشور پرداخت شود
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره پژوهانه دانشجويان دکتري خاطرنشان کرد: به نظر من پژوهانه با انگيزه خوبي شروع شد اما نياز به يک اصلاحيه کوچک دارد.
مهدينژاد توضيح داد: نبايد اين طور تصور کنيم که هر دانشجوي مقطع دکتري بايد از دولت پول بگيرد. اين نگرش دانشجويان را تبديل به حقوقبگيران دولت ميکند که شيوه درستي نيست.
دبير شوراي عالي عتف با تأکيد بر اينکه پژوهانه بايد در قالب پروژهها تعريف شود، گفت: دانشجوي دکتري بايد به عنوان يک همکار طرح دستمزد دريافت کند يعني در برابر تعهدي که براي همکاري در پروژه ميدهد حقوق بگيرد. بايد تعريف دانشجوي دکتري تغيير کند تا يک معادله دو سر بُرد به وجود بيايد؛ يعني هم دانشجو تجربهاندوزي و کسب درآمد کند و هم پژوهشگاه يا دانشگاه پروژه خود را به پايان ببرد. اين تعهدات ميتواند در سطح کلان در شوراي عالي عتف تعيين شود و در سطح عملياتي از سوي دانشگاه يا پژوهشگاه تدوين شود.
وي درباره دليل ايجاد چنين نگرش و قانوني توضيح داد: پژوهانه بايد به کمک تامين پروژههاي کارفرمايي و کلان بيايد. روند پرداخت پژوهانه به دانشجو بايد به فعاليتهاي پژوهشي وصل شود و گرنه دريافت آن تبديل به حق مسلمي خواهد شد که دانشجو چه بخواهد و چه نخواهد بايد آن را دريافت کند. ضمن اينکه کشور نيز بايد منابع خود را بر روي برطرفکردن مشکلات متمرکز کند. متوليان حقوق عمومي نبايد به دنبال تأمين خواستههاي فردي باشند.
مهدينژاد ادامه داد: دانشجوي دکتري به عنوان عضوي از لشگر تحقيقاتي کشور بايد با هدف افزايش دانش و مهارت خود و رفع مشکلات کشور وارد يک کار جدي شود. البته قرار نيست دانشجويي را به اجبار وارد يک پروژه کنيم بلکه بايد مشوقهايي ايجاد کنيم.
http://isna.ir/fa/news/91081911595/تأسيس-پژوهشکده-هاي-مجازي-براي-سازماندهي-دانشجويان.