پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          02 دی 1391 - 22 December 2012




خوان هشتم ورود به دوره دکترای پژوهش محور دانشگاه


پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری دانشجویانی که باید مهرماه امسال دانشجوی دکترا در رشته ها و گرایش های مختلف می شدند اما نشدند، این را با ایرنا در میان گذاشتند.

آنها قرار است، در خوان هشتمی که این روزها هنوز مراحل و ضوابط آن نهایی نشده است، در ترم دوم یعنی از بهمن ماه سال جای دانشجو شوند.

آنها در گیرودار خوان هشتم، یک ترم عقب افتادند، این شاید قابل توجیه باشد با این نگاه که پذیرش دانشجوی دکترا به شیوه پژوهش محور در دانشگاه شیراز برای نخستین بار است اما سابقه علمی و قدمت فعالیت دانشگاه شیراز از سال 1325 تاکنون، هرگونه توجیهی را در ارتباط با اقدامی از قبل طرح ریزی نشده در این مرکز برجسته علمی را که از سوی رهبر معظم انقلاب به ˈدارالعلم در دارالعلمˈ زینت یافته است، نمی پذیرد.

جستجو در میان آیین نامه های مرتبط با دوره پژوهش محور نشان می دهد که این دوره می تواند به عنوان مرهمی بر حلقه های اتصال صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به محصول مفید و مورد نیاز جامعه باشد، اما این روزها طالبان علمی که این مسیر را برای خدمت به جامعه برگزیده اند، با موانعی روبه رو شده اند.

در این میان، افرادی هستند که با به دست آوردن رتبه علمی مناسب، صلاحیت ورود به دوره های دکترای روزانه دانشگاه های سراسری را داشته اند و حال آن که اصرار آنها برای ورود به دوره پژوهش محور دانشگاه شیراز، برای آنها گران تمام شده است.

شماری از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد که از نگاه نکته سنج و باریک بین علمی سازمان سنجش آموزش کشور، مهر قبولی در دوره دکترای پژوهش محور را گرفته اند، ناگزیر به طرح رسانه ای مشکل خود پس از گذشت حدود سه ماه بلاتکلیفی شده اند.

یکی از پذیرفته شدگان این دوره ها که گفته می شود تعداد آنها حدود 20 تا 25 نفر است، به خبرنگار  گفت: مسوولان دانشگاه شیراز تا یک هفته پیش به ما می گفتند که شما را ثبت نام نمی کنیم .

وی که خواست نامش برده نشود ادامه داد:اینک به ما می گویند که 550 میلیون ریال برای رشته های فنی مهندسی و 450 میلیون ریال برای رشته های نظری بدهید و نیازی به طرح پژوهشی ندارید و این در حالی است که مبنای شیوه پژوهش محور از نام آن پیدا است.

وی افزود: متاسفانه برای پذیرش دانشجوی مقطع دکترا به شیوه پژوهش محور ابتدا دانشجویان قبول شده را معرفی کرده اند و اکنون دنبال طرح چگونگی پذیرش آنها هستند، حال آن که سازمان سنجش در نامه ای به رییس دانشگاه شیراز به روشنی اعلام کرده است که ما باید از ترم اول سال تحصیلی یعنی از اول مهر پذیرش می شدیم و تحصیل ما در مقطع دکترا آغاز می شد.

دکتر ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور در این نامه رسمی به تاریخ 24 آبان 91 که تصویری از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، خطاب به دکتر محمد موذنی، رییس دانشگاه شیراز نوشته است: ثبت نام و ادامه تحصیل کلیه داوطلبانی که به عنوان پذیرفته شده نهایی آزمون دکترا سال 1391 به آن دانشگاه معرفی شده اند، لازم الاجرا است.

خانم نعمت اللهی، مسوول دفتر معاون آموزشی دانشگاه شیراز در پاسخ به پیگیری خبرنگار قرار مصاحبه با دکتر رحمت الله مرزوقی، این مقام دانشگاه را به روزهای آتی موکول می کند و در همین حال، با وجود گذشت سه ماه از آغاز سال تحصیلی گفت: برای پذیرش این دسته از دانشجویان هنوز دیر نشده است!

حضور در جلسات و ماموریت تهران معاون آموزشی دانشگاه شیراز مانع از هم کلامی با وی می شود. در این میان، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

دکتر زهرا ریاحی زمین گفت: لیست ارسالی سازمان سنجش در مقطع دکترای پژوهش محور در دانشگاه شیراز پذیرفته می شوند اما با توجه به برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت، پس از نهایی شدن اسامی پذیرفته شدگان در مصاحبه این آزمون و اعلام اسامی آنها از سوی سازمان سنجش کشور، در خصوص همه پذیرفته شدگان به صورت یکجا اقدامات لازم در زمینه پذیرش صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: سازمان سنجش کشور پیش از این اسامی تعدادی از دانشجویان را برای تحصیل در دوره دکترای پژوهش محور برای ما ارسال کرده است و با توجه به این که نخستین دوره پذیرش دانشجو به این شیوه بوده مشخص نبوده که این افراد چگونه باید پذیرش شوند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال که مشکل اساسی که منجر به عقب ماندن یک ترمه قبول شدگان خواهد شد، چه بوده است، گفت: یک سری مسایل داخلی دانشگاه بوده که با برگزاری جلسات زیادی در هفته های گذشته حل شده است.

در ادامه انتقاد قبولی های دوره پژوهش محور مبنی بر در نظر گرفته شدن شهریه را با این مقام دانشگاه شیراز در میان گذاشتیم.

سه تن از قبول شدگان در گفت و گو با ایرنا تصریح کردند که به آنها اعلام شده که یا پروژه 550 میلیون ریالی بیاورید یا این رقم را برای تحصیل در این دوره بپردازید.

بر اساس گفته قبولی های دکترا به شیوه پژوهش محور دانشگاه شیراز، در شرایطی که به تازگی اعلام شده ، آنها باید برای دو ترم نخست تحصیل، 160 میلیون ریال پرداخت کنند.

یکی از این افراد که نخواست نامش در گزارش قید شود، گفت: ما به عنوان فردی که هنوز دانشجوی دکترا به حساب نمی آییم و کارت دانشجویی به منزله پذیرش را در این رشته دریافت نکرده ایم، چگونه می توانیم موافقت شرکت ها یا دستگاه ها برای اجرای پروژه هایی با این مبلغ بالا را جلب کنیم.

وی افزود: بر اساس تعاریف موجود، دانشگاه قبل از اعلام ظرفیت باید طرح پژوهشی مورد حمایت مالی دیگر نهادها یا شرکت ها را داشته باشد و هزینه تحصیل دانشجو را از محل آن تامین کند، نه این که دانشجو خود به دنبال پروژه بگردد.

این فرد قبول شده در آزمون دکترا سال 91 به شیوه پژوهش محور دانشگاه شیراز گفت: شاید برای استادان دانشگاه نیز جذب پروژه هایی در حد 550 و 450 میلیون ریال دشوار باشد، چه رسد به ما که هنوز دانشجوی دکترا هم حساب نمی شویم و حداکثر بتوانیم پروژه در حد 200 میلیون ریال بگیریم.

این افراد با بیان این که قادر به پرداخت شهریه 550 و 450 میلیون ریالی نیستند، از مسوولان خواستند که طبق شیوه های عمل و تعاریف آیین نامه ای دکترای پژوهش محور، از آنان شهریه مطالبه نکنند و در مقابل، طرح هایی را برای به سرانجام رساندن و کسب درآمد دانشگاه از این طریق به آنها محول کنند.

بر اساس، تبصره یک ماده دو آیین نامه دوره دکترا که 17 آذر سال 1389 به شماره 57209 / 21 ثبت و به امضای کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است، ˈ دانشگاه ها به ازای هر پنج نفر دانشجوی دکترای آموزشی- پژوهشی می توانند یک نفر دانشجوی دکترا به شیوه پژوهش محور جذب کنند مشروط بر این که استاد راهنما طرح پژوهشی تقاضا محور داشته باشد.ˈ

در پاسخ به این پرسش که ˈآیا دانشگاه بر اساس تعداد طرح های پژوهشی تقاضا محور باید اقدام به اعلام ظرفیت کندˈ، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه اظهار کرد: ˈقاعدتا باید اینچنین باشد.ˈ

دکتر ریاحی زمین در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرفته شدگان باید شهریه پرداخت کنند، نیز گفت: ˈبله، شهریه که هست، بر اساس آیین نامه باید قرارداد بسته شود. یک سری سیاست های دانشگاه (در این زمینه) تعیین شده که بر مبنای این سیاست ها با پذیرفته شدگان رفتار می شود.ˈ

وی در خصوص رقم شهریه نیز گفت: بحث شهریه به این صورت که با عنوان شهریه باشد یا عنوان دیگری، هنوز قطعی نیست چون هنوز بحث ها نهایی نشده است؛ این که عنوان شهریه به آن بدهیم یا طرح تحقیق بدهیم، هنوز دقیقا مسجل نشده است.

از این مقام دانشگاه شیراز می پرسیم: حال که دانشگاه به تکلیف خود در زمینه تامین طرح های پژوهش اقدام نکرده است، چرا به دانشجو گفته شود که خود به دنبال گرفتن پروژه باشد؟

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز پاسخ داد: این را من نباید پاسخ بدهم، باید این سوال را از معاون پژوهشی دانشگاه یا دفتر همکاری ها بپرسید. از طرفی هم چون تصمیم گیری ها نهایی نشده است، نمی توان در مقطع کنونی، پاسخ سوالات دانشجویان را ارایه کنیم.

از او پرسیدیم: شنبه (2 دی) تماس بگیریم. پاسخ شنیدیم: شنبه زود است، اواخر هفته سوال کنید.

در حالی که با این سخنان، احتمال اخذ مبالغی از پذیرفته شدگان در قالب شهریه یا عناوین دیگر قوت گرفت، قبولی های نهایی آزمون دکترا به شیوه پژوهش محور معتقد هستند که دریافت شهریه، فرایند طراحی شده پس از اعلام قبولی آنها است و نمی تواند شامل حال این دوره از قبولی های دکترای پژوهش محور دانشگاه شیراز باشد.

آنها به نامه 24 آبان ماه سال جاری دکتر ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور به رییس دانشگاه شیراز، استناد می کنند که در آن آمده است: ˈهر گونه تغییر یا بازنگری در آیین نامه یا روند پذیرش دانشجو به صورت پژوهش محور ایجاد شود، عطف به ماسبق نمی شود.ˈ

ˈجلسات مسوولان دانشگاه شیراز ادامه دارد.ˈ این دریچه امیدی است که مدیر تحصیلات تکمیلی این دانشگاه برای قبول شدگان دوره پژوهش محور دانشگاه شیراز می گشاید که تمکن مالی برای پرداخت مبالغ گزاف در حد 550 و 450 میلیون ریال را برای تحصیل ندارند.

قبولی های نخستین دوره پژوهش محور دانشگاه شیراز می گویند: آماده ایم برای فتح قله علم حتی با گذر از خوان هشتم؛ می خواهیم با تلفیق علم و پژوهش و پاسخ به نیازهای جامعه، گره از کار مردم بگشاییم، علم را به محصول مفید و ملموس تبدیل کنیم؛ اینک وقت دریافتن ماست.






تگ ها دکتری دانشگاه دانشگاه شیراز ورود به دوره دکتری پژوهش دکترا

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی