پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          19 اسفند 1391 - 09 March 2013







گلایه از سوالات "استعداد تحصیلی" و سرمای سالن



سومین آزمون نیمه‌ متمرکز دکتری در شرایطی برگزار می‌شود که در آن برای اولین بار سهم «آزمون» و«مصاحبه» در پذیرش شرکت‌کنندگان به صورت برابر در نظر گرفته شده است.


این شیوه برگزاری البته بازتاب‌های متفاوتی در میان داوطلبان داشته است. برخی داوطلبان معتقدند برگزاری آزمون تستی برای دوره دکتری که بخش قابل توجهی از زمان آن را به انجام پژوهش می‌گذرانند قابل قبول نیست و معیار خوبی برای سنجش سطح علمی و قدرت پژوهشی دانشجوی دکتری محسوب نمی‌شود.

پرتال دانشگاهی به نقل از گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اما برخی دیگر از داوطلبان که روز جمعه در دانشگاه شهید بهشتی -به عنوان یکی از حوزه‌های برگزاری آزمون دکتری 92 حضور دارند- خواستار برگزاری آزمون متمرکز و انجام‌ نشدن مصاحبه از سوی دانشگاه‌ها هستند. این دسته از دانشجویان بر این اعتقادند که برگزاری آزمون متمرکز از دخالت و اعمال سلیقه دانشگاه‌ها و به نوعی از آنچه آن را «پارتی‌بازی» می‌خوانند جلوگیری می‌کند.

اما عده‌ای دیگری از داوطلبان نیز هستند که موافق برگزاری آزمون با همین سهم موجود هستند و می‌گویند که آزمون قدرت آموزشی و مصاحبه قدرت پژوهشی فرد را محک می‌زند و در عین حال قدرت اعمال سلیقه دانشگاه‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد.

اما رییس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره با اشاره به نظرسنجی از داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه نحوه پذیرش دانشجوی دکتری، می‌گوید: حدود 85 درصد از داوطلبان موافق برگزاری آزمون دکتری هستند، اما در این زمینه نباید افراط و تفریط کرد. باید پذیرش به گونه‌ای انجام شود که هم مردم و هم دانشگاه‌ها رضایت داشته باشند؛ بنابراین سهم 50 درصدی آزمون و مصاحبه منطقی به نظر می‌رسد و خواست مردم است.

آزمون دکتری ۹۲

در این شرایط یکی از داوطلبان که برای دومین سال متوالی در آزمون دکتری شرکت کرده از نحوه طرح سوالات آزمون ابراز رضایت می‌کند و آن‌ها را دشوارتر از سوالات آزمون 91 می‌داند.

او می‌گوید: سوالات آزمون دکتری باید به گونه‌ای باشد که تنها افرادی که به طور عمیق مطلب را آموخته‌اند قادر به پاسخگویی باشند و از این حیث کیفیت سوالات آزمون امسال افزایش یافته است.

در عین حال یکی دیگر از داوطلبان سوالات را به مراتب ساده‌تر از آزمون 90 توصیف می‌کند و می‌گوید: اگر کسی مطالب را خوانده بود می‌توانست به سوالات پاسخ دهد و پرسشها نسبت به آزمون سال 90 منطقی‌تر و ساده‌تر بودند.

این اظهار نظرهای متفاوت از سوی داوطلبان در حالی بیان می‌شود که قریب به اتفاق آن‌ها از سوالات بخش "استعداد تحصیلی" گله‌مندند و اعتقاد دارند که پرسشهای این بخش مفید و مربوط به رشته مورد نظرشان نیست.

آزمون دکتری ۹۲

آزمون دکتری 92 در حالی از صبح امروز (جمعه، 18 اسفندماه) با رقابت 218 هزار نفر در سراسر کشور آغاز شد که از روز پنجشنبه بارش برف و باران در کشور شرایط آب و هوایی خاصی را برای برگزاری این کنکور و مسیر رفت‌ و آمد داوطلبان به حوزه‌های امتحانی رقم زده بود.

طبق گفته داوطلبان به دلیل همین تغییر شرایط ناگهانی آب و هوا، سالن‌های برگزاری آزمون سرد بود؛ به طوریکه عوامل برگزاری آزمون با قرار دادن بخاری برقی سعی در گرم کردن فضای سالن داشتند که تحقق آن در یک سالن بزرگ با تعداد محدودی بخاری برقی کار سختی به نظر می‌رسید.


آزمون دکتری 92 با برگزاری جداگانه آزمونهای دروس اختصاصی و استعداد تحصیلی صبح روز جمعه آغاز و آزمون زبان نیز بعدازظهر این روز برگزار شد. البته این نحوه برگزاری آزمون نیز به گفته داوطلبان مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورده بود. بسیاری از داوطلبان معتقد بودند که ایجاد فاصله زمانی بین این دروس برای برگزاری آزمون باعث خستگی آنها می‌شود. از طرفی داوطلبان باید زمانی را در هوای سرد محیط دانشگاه می‌گذراندند که البته به گفته مسئولان دانشگاه شهد بهشتی فضای مسجد و سلف دانشجویان برای این داوطلبان در نظر گرفته شده بود اما اکثر آنها ن در محیط دانشگاه مشغول قدم زدن بودند.

آزمون دکتری ۹۲

در این میان داوطلبانی نیز بودند که با توجه به نحوه برگزاری آزمون در دو نوبت انتظار داشتند که وزارت علوم برای داوطلبان ناهار تدارک دیده باشد؛ چرا که داوطلبان باید مسیری را طی می‌کردند تا برای صرف ناهار به خارج از دانشگاه بروند.

برخی دیگر از داوطلبان از دور بودن حوزه امتحانی تا محل سکونتشان گله می‌کردند، به طوریکه تعدادی از آنها از جنوبی‌ترین نقطه تهران به شمالی‌ترین نقطه شهر عزیمت کرده بودند.

از دیگر مشکلاتی که داوطلبان در برگزاری کنکور به آن اشاره کردند کیفیت صندلی‌های حوزه امتحانی بود که با توجه به ممانعت مسئولان برگزاری آزمون در دانشگاه شهید بهشتی از ورود خبرنگاران، بررسی این موضوع از سوی خبرنگار ایسنا مقدور نبود.


سومین آزمون نیمه‌متمرکز دکتری تا بعدازظهر امروز (جمعه، 18 اسفندماه) ادامه دارد که به گفته رییس سازمان سنجش بیش از 13 هزار نفر از طریق این آزمون در دوره دکتری پذیرش می‌شوند.





تگ ها دکتری سوالات استعداد تحصیلی سالن آزمون دکتری

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی