اخبار دانشگاهی کشور / دکتری 21 مهر 1392 - 13 October 2013
نهایی شدن تدوين دوره های دكتری حرفه ای علمی كاربردی
معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي كاربردي از تدوين نهايي دوره دكتري حرفه اي اين دانشگاه خبر داد.
به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار فرهنگي ايرنا، «رجبعلي برزويي» روز شنبه در مراسم بيست و يكمين سالگرد تاسيس دانشگاه جامع علمي كاربردي گفت: پيش از اين آيين نامه دوره دكتري فناوري علمي كاربردي تدوين شده بود و با تدوين آيين نامه دوره دكتري حرفه اي، كار تدوين آيين نامه و دستورالعمل تمام مقاطع اين دانشگاه به سرانجام رسيد.
**تصويب ۱۳ دوره كارشناسي ارشد علمي كاربردي
وي از صدور مجوز ۱۳ رشته كارشناسي ارشد جديد در دانشگاه جامع علمي كاربردي خبر داد و گفت: درخواست دانشگاه علمي كاربردي براي راه اندازي ۱۳ رشته كارشناسي ارشد، صبح امروز، ۲۰ مهرماه در جلسه شوراي گسترش آموزش عالي به تصويب رسيد.
برزويي درخصوص رشته هاي جديد توضيح داد: اين رشته ها كه هركدام، يك كلان پروژه محسوب مي شود و به منظور پاسخگويي به نيازهاي اساسي كشور طراحي شده است از مهرماه ۹۳، پذيرش دانشجو خواهند داشت.
وي يادآورشد: اين رشته ها در زمينه هاي ذوب فلزات شامل شمش هاي فولادي و ضايعات شمش هاي فولادي، صنايع غذايي و استفاده از بيوتكنولوژي در صنعت شيريني و شكلات، گردشگري و پيشگيري از اعتياد در محيط زندانها و بهزيستي تعريف و تدوين شده است.
**آيين نامه ارتقاي مدرسان علمي كاربردي از امسال اجرا مي شود
معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي كاربردي با بيان اينكه آيين نامه ارتقا خاص نظام مدرسي در دانشگاه علمي كاربردي بعد از يك سال و نيم به تصويب هيات مميزه دانشگاه رسيده است،گفت: از امسال شاهد ارتقاي مدرسان براساس اين آيين نامه جديد خواهيم بود.
برزويي يادآور شد: برگزاري دوره هاي تربيت مدرس همچنان در دانشگاه دنبال خواهد شد و شركت در اين دوره ها براي گرفتن پايه و ارتقاي مدرسان لحاظ مي شود.
**تشويق مراكزي كه دوره هاي آموزشي جديد در حوزه هاي شغلي طراحي كنند
اين مقام مسوول در دانشگاه جامع علمي كاربردي، تعداد رشته هاي شغل محور در دانشگاه جامع علمي كاربردي را يكهزار مورد اعلام كرد و گفت: در شرايطي كه كشور استراليا ۲۱ هزار دوره شغل محور در آموزش عالي خود تعريف و اجرا كرده است يكهزار دوره براي كشوري مانند ايران بسيار اندك است.
وي به سياست هاي تشويقي دانشگاه علمي كاربردي درقبال ايجاد رشته هاي شغل محور اشاره كرد و ادامه داد: از اين پس، به هر مركز كه يك دوره شغل محور جديد طراحي كند مجوز راه اندازي سه دوره جديد خواهيم داد.
معاون دانشگاه علمي كاربردي تاكيد كرد كه اين دانشگاه با راه اندازي دوره هاي عمومي در زيرمجموعه هاي اين دانشگاه موافق نيست و تمركز واحدهاي علمي كاربردي بايد بر روي دوره هاي آموزشي تخصصي باشد.
**سهم ۱۳ درصدي دانشگاه علمي كاربردي از آموزش عالي بايد به ۵۰ درصد برسد
وي سهم فعلي دانشگاه علمي كاربردي از جمعيت آموزش عالي كشور را حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد عنوان كرد و گفت: بسياري از مسوولان آموزش عالي هم اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه اين سهم بايد حداقل به ۵۰ درصد برسد.
برزويي استقبال جامعه از آموزش هاي نظام مهارتي و علمي كاربردي را رو به رشد توصيف كرد و ادامه داد: در سال ۱۳۸۴ نزديك به ۳۶۰ هزار دانشجو در دانشگاه علمي كاربردي تحصيل مي كردند كه الان اين آمار به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسيده و اين درحاليست كه در اين فاصله زماني، جمعيت دانشجويي ديگر زيرنظام هاي آموزش عالي به جز دانشگاه هاي دولتي، كاهش يافته است.
به گفته وي در سال تحصيلي جاري، از مجموع ۳۲۰ هزار ظرفيت ايجاد شده در علمي كاربردي براي پذيرش دانشجو، بيش از ۲۲۰ هزار ظرفيت آن تكميل شده است درصورتيكه ديگر زيرنظام هاي آموزش عالي (مانند پيام نور و دانشگاه آزاد يا موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي) ظرفيت خالي مانده زيادي نسبت به علمي كاربردي داشته اند.