پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          19 آذر 1393 - 10 December 2014



ظرفیت پذیرش دندانپزشکی افزایش نمی‌یابد 


معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم سی و چهارمین نشست شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی در جمع خبرنگاران در مورد ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی گفت ظرفیت موجود را حفظ کرده و برای سال آینده افزایش ظرفیت نخواهیم داشت.

سید امیرمحسن ضیایی با اعلام این مطلب گفت: در سال 93 نسبت به سال 92 دانشجویان بیشتری در بخش دولتی پذیرش کردیم اما تعداد دانشجویان در بخش شهریه پرداز کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس متغیرهایی مانند اساتید، تجهیزات، امکانات و غیره تعیین می‌شود، افزود: این امر مخصوصا در رشته‌های علوم پزشکی، قابل توجه است. فراهم شدن شرایط مناسب نیاز به زمان دارد و نباید قبل از ایجاد شرایط مناسب، دانشجویان بیشتری پذیرش شوند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه برای صندلی که وجود ندارد نباید دانشجو پذیرش شود، گفت: اگر بیشتر از ظرفیت موجود دانشجو پذیرش کنیم، خود همین افراد بعد از دانشجو شدن به علت کمبود امکانات اعتراض خواهند کرد.

دکتر ضیایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر از ظرفیت، دانشجو پذیرش می‌شود، گفت: تقاضای زیادی برای رشته دندانپزشکی وجود دارد و وزارت بهداشت به عنوان بخشی از دولت باید به تقاضاهای اجتماعی پاسخ دهد. باید ظرفیت تازه ایجاد کنیم اما فعلا همین ظرفیت موجود را حفظ می‌کنیم و این ظرفیت افزایش پیدا نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت در صورت وجود امکانات، امکانپذیر می‌شود، در مورد دانشجویان شهریه پرداز اظهار کرد: البته دانشگاهها می‌توانند با همکاری بخش خصوصی و استفاده از شهریه‌ها ظرفیت تازه ایجاد کنند. ظرفیت پذیرش دانشجوی دولتی بر اساس همان چیزی که تعیین می‌شود روشن است اما چنانچه دانشگاه قادر باشد در بخش شهریه پرداز امکانات را ایجاد کند می‌تواند در این بخش دانشجو پذیرش کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه در مورد سطح علمی رشته دندانپزشکی در ایران، گفت: دندانپزشکی در ایران از وضعیت علمی خوبی برخوردار است. در حال حاضر رتبه‌های برتر کنکور رشته دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند و سطح آموزش ما در این بخش در حال حاضر خوب و قابل قبول است.

دکتر ضیایی با تاکید بر اینکه وضعیت علمی دانشگاه آزاد در تربیت نیروی دندانپزشک مطلوب است افزود: ما با دانشگاه آزاد در برخی از حوزه‌ها از نظر کیفی مشکل داریم اما وضعیت این دانشگاه در تربیت دندانپزشک عمومی و تخصصی مطلوب است.

وی در ادامه در مورد مشکلات موجود در زمینه رشته دندانپزشکی اظهار کرد: تقاضای بالا، هزینه زیاد برای ایجاد ظرفیت و درمان محور شدن به جای پیشگیری از مشکلات این حوزه است. دندانپزشکان ما از نظر درمان و ترمیم دندان‌ها بسیار قوی هستند. اما ما باید به ارتقای سلامت دهان و دندان توجه کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه جامعه باید از نظر سلامت دندان ارتقا پیدا کند، افزود: باید برنامه آموزشی خود را متناسب با کشورهای توسعه یافته منطبق کنیم. تمرکز این کشورها روی مسئله پیشگیری قرار دارد به همین دلیل شورای عالی دهان و دندان تشکیل شده است و اگر جامعه دندانپزشک توانست در بخش پیشگیری اقدام کند، عملکردش را به درستی انجام داده است.

دکتر ضیایی در ادامه با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت: یکی از بخشهای مهم در طرح تحول نظام سلامت ارتقای سطح سلامت جامعه است. هم اکنون در بخش درمان اقدامات خوبی انجام شده و پرداخت هزینه درمان از جیب مردم کمتر شده است.

دکتر ضیایی با تاکید بر امر پیشگیری افزود: باید پیشگیری در بین مردم ارتقاء پیدا کند. پزشکان باید سبک درست زندگی را به مردم آموزش دهند.

وی در ادامه در مورد توزیع نیروی دندانپزشک در مناطق مختلف کشور گفت: یکی از مشکلات ما توزیع نیروی تخصصی است. ما لازم داریم نیروها در همه مناطق کشور توزیع شوند اما هنوز در این امر موفق نشده‌ایم.در واقع تربیت نیروی انسانی ما کافی و حتی بیش از نیاز است اما در توزیع و ماندگاری نیرو دچار مشکل هستیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد راهکارهای در نظر گرفته شده برای رفع این مشکل توضیح داد: بومی گزینی که بر اساس آن افراد باید در محل زندگی خود خدمت کنند، تعهداتی که از دانشجویان می‌گیریم و تعرفه‌های ترجیحی در مناطق محروم از راه حل‌های مطرح شده برای رفع این مشکل است. باید به صورتی تعرفه گذاری کنیم که افراد متمایل شوند در مناطق کمتر برخوردار خدمت کنند.

دکتر ضیایی تاکید کرد: البته این مشکل در هر کشوری که بین مناطق برخوردار و کمتر برخوردار آن فاصله است، وجود دارد و اقدامات آن کشورها برای رفع این مشکل مشابه اقداماتی است که ما تاکنون انجام داده‌ایم.

وی در مورد هزینه تحصیل دانشجویان دولتی گفت: تربیت دانشجوی دندانپزشکی گرانترین تربیت دانشجو است. زیرا دولت برای هر دانشجوی دندانپزشکی ترمی 8 الی 9 میلیون تومان هزینه صرف می‌کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد خرید طرح توسط فارغ التحصیلان دندانپزشکی گفت: طرح به هیچ وجه قابل خریداری نیست و هر فردی که می‌خواهد در حوزه علوم پزشکی خدمت کند، حتی دانشجویان شهریه پرداز و دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل کرده‌اند، باید طرح را بگذارنند زیرا طرح نیروی انسانی مصوب مجلس شورای اسلامی است.

وی در مورد تعهد دانشجویان گفت: اما امکان خرید تعهد برای دانشجویان وجود دارد. در واقع هر دانشجو باید معادل زمان تحصیل خود خدمت کند که این تعهد قابل خریداری است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد آموزش عالی و آموزش عمومی گفت: مسئول آموزش عالی وزارت بهداشت است و این وزارتخانه باید از طریق برنامه‌های آموزشی و بازنگری در این برنامه‌ها آموزش عالی را در عمل ارتقاء ببخشد اما در مورد آموزش عمومی باید گفت که آموزش عمومی اهمیت بیشتری دارد و جامعه باید در این مورد آموزش بگیرد.

دکتر ضیایی به اهمیت دستگاه‌های دیگر در ارتقای سلامت مردم و خودمراقبتی در میان آنها تاکید کرد و گفت: سایر دستگاه‌های درگیر هم باید در این مورد همکاری کنند. برای مثال محیط زیست، تغذیه، سبک زندگی و غیره در این میان تاثیرگذار هستند.

وی به یکی از اهداف وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت:‌ یکی ازاهداف وزارت بهداشت این است که میزان پوسیدگی دندان در کودکان زیر 12 سال به صفر برسد. در حال حاضر سن استفاده از دندان مصنوعی در کشورهای توسعه یافته 65 سال است در صورتی که این سن در ایران بسیار پایین تر از این عدد است. فکر می‌کنم این هدف در سه سال آینده با آموزش و اقداماتی که صورت می‌گیرد میسر شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات دندانپزشکان مسئله تعرفه است، توضیح داد: همه خدمات دندانپزشکی تعرفه گذاری نشده است و مشخص نیست آن خدماتی که تعرفه گذاری شده رعایت می‌شود یا خیر البته این مشکل در همه کشورها وجود دارد. یکی از مشکلات دیگر هزینه گران خدمات دندانپزشکی است. در سال گذشته بیشترین هزینه‌ای که مردم در زمینه درمان از جیب خودشان صرف کردند هزینه های دندانپزشکی بوده است و این نشان می‌دهد که تعرفه گذاری و خدمات درمان بیمه‌ها در این زمینه مناسب نیست.


تگ ها دانشگاه وزارت علوم دانشجویی ظرفیت پذیرش دندانپزشکی افزایش نمی‌یابد

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی