پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          11 تیر 1394 - 02 July 2015


  افزایش نوبت‌های برگزاری آزمون ملی برای تایید مدارک فارغ التحصیلان دندانپزشکی خارج کشور


دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از افزایش تعداد دوره‌های برگزاری آزمون ارزیابی توانمندی کلینیکی و پاراکلینیکی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج کشورجهت تسهیل در اخذ مجوز فعالیت دندانپزشکی در کشور خبر داد.

دکتر سعید عسگری با مرور سابقه برگزاری آزمون ملی برای فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی در خارج کشور، به بیان ضرورت‌های ارزیابی دانش تئوری و توانمندی این افراد با هدف حفظ سلامت مردم پرداخت.

وی اظهار داشت: مصوبه برگزاری آزمون ملی دندانپزشکی از سال 86 برای دانش آموختگان خارج کشور در گروه پزشکی تایید شد، همچنین این دستورالعمل علاوه بر دندانپزشکی برای رشته های داروسازی نیز اجرا شد.

دکتر عسگری هدف از برگزاری آزمون ملی را سنجش سواد تئوریک و توانمندی عملی دانشجویانی برشمرد که در خارج از کشور مشغول تحصیل بودند.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در خصوص چگونگی برگزاری این آزمون گفت: برای مثال برای دانشجویان دندانپزشکی جهت سنجش دانش تئوریک دو آزمون علوم پایه و دروس اختصاصی دندانپزشکی برگزار میشود و به شرط قبولی در این دو آزمون توانمندی عملی شان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این افراد ابتدا در آزمایشگاههای دندانپزشکی حضور پیدا می کنند و بعد از حصول اطمینان از توانمندی هایشان اجازه فعالیت در کلینیک را پیدا می کنند و تحت سرپرستی اساتید درمان های آنها مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید به آن ها مجوز فعالیت به عنوان دندانپزشک در کشور داده می شود.

وی با بیان اینکه حدود یک سال و دو ماه طول می کشد تا از طریق آزمون ها صلاحیت حرفه ای دانشجویان دندانپزشکی خارج از کشور مورد تایید قرار گیرد، این مهم را یک ضرورت برای حفظ سلامت مردم برشمرد.

دکتر عسگری با بیان اینکه دو دیدگاه در خصوص چگونگی تایید دانشگاههای خارجی و نحوه ارزیابی توانمندی و دانش فارغ التحصیلان این دانشگاهها وجود داشته است، گفت: در دیدگاه نخست در بعضی کشورها دانشگاههای خارجی را ارزیابی می کردند و سپس دانش آموخته آن دانشگاه را براساس ارزیابی محل دانشگاهی که تحصیل کرداه اند تایید کرده و به آنها اجازه فعالیت می دادند.

وی ادامه داد: دیدگاه دیگر بر این باور است که توانمندی افراد ربطی به دانشگاه ندارد و بنابراین این آزمون ملی که در بسیاری از کشورها انجام می شود در صورت توانمندی کافی دانش آموختگان به طور معمول می تواند صلاحیت حرفه ای آنها را احراز کند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت بیان کرد: وزارت بهداشت علاقمند است بتواند از دانش آموختگان رشته های دندانپزشکی در خارج از کشور که دانش و مهارت کافی دارند، در ناوگان خدماتی بهره ببرد و برگزاری چنین آزمونهایی تنها به جهت اهمیت امر طبابت و برخورداری از صلاحیت حرفه ای است که باید افراد دانش آموخته خارج از کشور آن را احراز کرده باشند و اطمینان حاصل شود که این عده با مهارت کافی به اشتغال خواهند پرداخت و این مسئله تهدیدی برای سلامت مردم نیست و مداخلات نابهنگام می تواند آثار سوئی را به دنبال داشته باشد.

وی یادآور شد: این موضوع از طرق مختلف اطلاع رسانی شده، ضمن اینکه آزمون ها استاندارد است و اصل بر سخت گیری نیست.

دکتر عسگری همچنین از اعمال تغییرات در برگزاری آزمون ملی خبر داد و گفت: تعداد دفعات برگزاری آزمون را افزایش داده ایم، به گونه ای که در بخش کلینیک و پارا کلینیک آزمون ها قبلا دو نوبت در سال برگزار می شد، اخیرا مصوبه ای داشتیم که برگزاری آزمون به چهار نوبت در سال افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد:همچنین ارزیابی دروس اختصاصی این افراد نیز به گونه ای است که به شرط کسب حد نصاب نمره با گروه خودشان سنجیده می شوند و بدین ترتیب در صورت کسب نمره، در آزمون دوره تخصصی پذیرفته خواهند شد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در خصوص دانشجویان ایرانی که در دانشگاههای فلیپین تحصیل کرده و به کشور بازگشته اند، عنوان کرد: وزارت بهداشت ساز و کاری را برای تعیین دانشگاههای خارج کشور دارد، در موارد مشخص نیز بازدیدهایی از این دانشگاهها به عمل آمده است، در دولت قبل نیز دانشگاههایی در همین راستا تایید و یا رد شدند و در همان زمان مورد تایید یا رد بودن این دانشگاهها به صورت گسترده اعلام شده بود.

وی همچنین تاکید کرد: افرادیکه پیش از اعلام وزارت بهداشت ثبت نام کرده و مشغول تحصیل بودند مشمول این قانون نمی شوند اما افرادیکه از آگوست 2009 به بعد اقدام به تحصیل در خارج از کشور نموده اند،نوع ارزیابی که برای دانشنامه آنها انجام می شود از مسیر آزمون ملی است.

دکتر عسگری بیان کرد: فارغ التحصیلان رشته های دندانپزشکی خارج از کشور، پس از بازگشت برای تایید دانش نظری و عملی به دانشکده های دندانپزشکی معرفی می شوند و کمبودهای دانش عملی آنها در قبال گذراندن واحدهای کلینیکی جبران می شود.

وی با اشاره به اینکه دانش آموختگانی از کشورهای مختلف برای تایید مدارک و آغاز فعالیت در کشور، به وزارت بهداشت مراجعه می کنند، در مورد این افراد گفت: اعتبار دانشگاهها مطابق آنچه در سایت وزارت بهداشت مشخص شده از زمان تایید یا رد ملاک عمل است، در خصوص دانشگاههای فیلیپین نیز مطابق آنچه در سایت اعلام شده تعدادی مورد تایید بوده و تعدادی رد شده اند.

به گزارش وب دا، دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: وظیفه قانونی وزارت بهداشت احراز کیفیت آموزشی در داخل و خارج از کشور است، اعتراضاتی نیز گاهی وجود دارد، اما این وظیفه ذاتی ماست که باید برای تایید فعالیت هر فرد کیفیت دانش و مهارت وی در حوزه علوم پزشکی به تایید برسد و فرد صلاحیت کافی را برای ارائه خدمت پزشکی داشته باشد.


تگ ها افزایش نوبت‌های برگزاری آزمون ملی فارغ التحصیلان دندانپزشکی خارج کشور دانشگاهی پزشکی

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی