پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          17 بهمن 1395 - 05 February 2017


آمار دانش آموختگان بیکار با مدرک دکتری به ۵۰هزار نفر رسید

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دیگر مدرک به تنهایی کاربردی ندارد، گفت: درحال حاضر در کشور نزدیک به ۵۰ هزار دانش‌آموخته جویای کار با مدرک دکتری داریم.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدحسین امید در نشست هماهنگی، توجیهی روسا و سرپرستان مراکز جامع علمی کاربردی استان فارس، اظهار داشت: مردم اکنون می دانند که دیگر مدرک به تنهایی به درد نمی‌خورد و باید به دنبال  مهارت‌ آموزی باشند. بنابراین بدیهی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی می بایست در این راستا بیش از سایر دانشگاه ها همت کند.

وی افزود: امروز نزدیک به ۵۰ هزار دانش‌آموخته منتظر شغل در مقطع دکتری داریم که سالانه حدود  ۳۰ هزار نفر نیز به این آمار اضافه می‌شود، درحالی‌که وزارت علوم به‌عنوان دستگاهی که بیشترین جذب را در این زمینه دارد، در خوش بینانه ترین حالت تنها می‌تواند ۲ هزار هیات علمی را در سال جذب کند. بنابراین باید به سمت مهارتی کردن رشته‌ها برویم و مردم نیز می دانند که دیگر مدرک تنها به دردشان نمی خورد و حتی مدرک دکتری نیز  پیدا کردن شغل را تضمین نمی‌کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه با اشاره به برنامه‌های جدید این دانشگاه برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های مراکز تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدید ما ساماندهی مدرسان دانشگاه به عنوان یکی از ارکان مهم دانشگاه است و در این راستا به‌ زودی هیات جذب واحدهای استانی در استانها تمام مدرسان را از لحاظ علمی و صلاحیت‌های عمومی و تدریس پایش خواهد کرد و برای آنان نیز کارت مدرسی صادر خواهد شد تا بتوانند در تمام مراکز تدریس کنند.

امید افزود: استفاده از اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیاز به طی فرایند جذب ندارد و همه اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها که فرایند جذب هیات علمی را در یکی مراکز علمی طی کرده اند، می‌توانند بدون طی فرایند جذب مدرسین، در این دانشگاه تدریس کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمام مراکز باید دارای شناسنامه حقوقی شوند، اظهار داشت: در آینده نزدیک توسط هیات ارزیابی، تمام واحدها شناسنامه‌دار ارزیابی خواهند شد و اساسنامه آنها نیز به تصویب خواهد رسید.

امید در ادامه ظرفیت‌های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی را برشمرد و گفت: امسال ما ۱۳۰ هزار دانشجو جذب کردیم درحالی‌که ظرفیت دانشگاه ۸۵۰ هزار نفر بود، یعنی از هر هفت صندلی، یک صندلی پرشده است و این روند کاهش دانشجو در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه حدنصاب داشتن دانشجو در مراکز برای اینکه بتوانند بدون زیاندهی به کار خود ادامه دهند و بدون افت کیفیت، دانشجو تربیت کنند حدود ۵۰۰ نفر است، تصریح کرد: برخی مراکز ما در کشور در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ دانشجو دارند که با این وضعیت نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند چراکه از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند و ناخواسته کیفیت فعالیت‌های آنها افت می‌کند.

وی تاکید کرد : بهترین راه‌حل برای این مراکز کیفی‌سازی رشته‌ها متناسب با نیازهای بازار اشتغال و تعریف رشته های جدید متناسب با نیازهای منطقه ای است.

امید در عین حال خاطرنشان کرد: در حالی که امروز ما در دانشگاه بحران ظرفیت خالی داریم، تا پایان برنامه ششم توسعه سهم دانشجویان مهارتی کشور باید از ۲۰ درصد کنونی به ۳۰ درصد کل دانشجویان افزایش یابد  که بیشترین سهم مربوط به دانشگاه علمی کاربردی است. بنابراین  تنها جایی که می‌تواند در کنار توسعه کیفی، توسعه کمی نیز داشته باشد این دانشگاه است و باید از این ظرفیت بخوبی استفاده کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با انتقاد از وضعیت فعلی مهارت‌آموزی به دانشجویان، خاطرنشان کرد: قرار نیست دانش‌آموختگان ما نیز مانند دانشجویان نظری برای پیدا کردن شغل منتظر کمک های دولتی باشند، بلکه رشته‌های تحصیلی و آموزش‌های ما باید شغل‌محور و مهارتی بوده و دانشجوبان را کار آفرین و برای بازار کار مهیا کند.

امید از نهادینه کردن نظام کنترل کیفیت ‌فعالیت های مراکز این دانشگاه خبر داد و گفت: در راستای کنترل کیفیت فعالیت های اموزشی و فناوری مراکز، کیفیت‌بخشی به رشته‌ها و اطمینان از مهارتی بودن آموزش‌های دانشجویان در رشته‌های مختلف، معاونت سنجش در این دانشگاه ایجاد شده است که این معاونت با زیرمجموعه‌های خود، تمام فعالیت‌های دانشگاه را به‌دقت ارزیابی و رصد خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به در نظر گرفته شدن ۲۰ میلیون دلار توسط کمیسیون تلفیق بودجه در لایحه بودجه سال ۹۶ برای خرید تجهیزات دانشگاهی برای دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: بدون شک استفاده از این تسهیلات برای مراکزی خواهد بود که فعالیت بهتری در حوزه های فناوری داشته باشند.

وی تاکید کرد در راستای توانمندسازی و ارتقاء کیفی مراکز همچنین به دنبال پیش بینی تسهیلات بانکی برای مراکزی که واحدهای فناور و مرکز رشد دارند از طریق توافق با بانک‌های داخلی هستیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی