پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          16 دی 1389 - 06 January 2011

تشريح دلايل نيمه‌متمركز سازي آزمون دكترا در گفت‌وگوي فارس با حسني

؛ عدالت آموزشي با اجراي آزمون نيمه‌متمركز دكترا محقق مي‌شود خبرگزاري فارس: مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم گفت: روش جديد برگزاري آزمون نيمه‌متمركز دكترا مطالبه جدي دانشجويان و معاونان آموزشي دانشگاه‌ها بود و با اين كار عدالت آموزشي محقق مي‌شود. ابوالفضل حسني مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، در خصوص ميزان ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها و تغييراتي كه با اجراي آزمون نيمه‌متمركز دكترا اظهار داشت: معمولا دانشگاه‌ها بر اساس مصوبه شوراي دانشگاه خود براي تعيين ظرفيت مقطع دكترا عمل مي‌كنند، يعني گروه‌ها پيشنهادات خود را براي هر رشته به دانشگاه اعلام مي‌كنند و دانشگاه هم با توجه به چشم‌انداز برنامه‌هاي راهبردي خود مثلا اعلام مي‌كند كه سالانه 10 يا 15 درصد در تحصيلات تكميلي افزايش ظرفيت خواهد داشت. وي افزود: بر همين اساس از دانشگاه‌ها خواسته شده كه ظرفيت خود را در هر رشته به سازمان سنجش اعلام كنند كه اين كار انجام شده و قرار نيست كه ظرفيت پذيرش كم شود يا تغيير چشمگير داشته باشد. * جمع‌آوري ظرفيت دكتراي دانشگاه‌ها مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه ميزان ظرفيت‌ دوره‌هاي دكترا از دانشگاه‌هاي كشور جمع شده است، گفت: اين آمار در برخي موارد هم در حال جمع‌آوري است و برخي دانشگاه‌ها هنوز در حال ارسال ظرفيت‌هاي خود هستند. حسني برگزاري آزمون مرحله اول را تنها، شرط ورودي براي دانشجويان خواند و خاطرنشان كرد: در اين زمينه اختيار دانشگاه‌ها به هيچ وجه محدود نشده است، يعني اين طور نيست كه سازمان سنجش حق انتخاب داشته باشد. * اجراي آزمون نيمه متمركز دكترا بر اساس انتخاب دانشجو و دانشگاه وي با بيان اينكه آزمون نيمه متمركز دكترا بر اساس انتخاب دانشجو و دانشگاه عملياتي مي‌شود، تصريح كرد: يعني فرض كنيد كه يك دانشجو كه در زاهدان است، در انتخاب‌هاي خود دانشگاه شريف را هم انتخاب كرده است، پس براي مصاحبه و ارائه سوابق آموزشي و پژوهشي ورود پيدا مي‌كند و دانشگاه هم بر اساس سقف اعلام شده خود، به دانشجو نمره مي‌دهد و آن نمره در سازمان سنجش ارزيابي مي‌شود. مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم در همين زمينه اضافه كرد: اگر دانشجو نمره لازم را كسب كرده باشد، به همان انتخاب اول خود يعني دانشگاه شريف معرفي مي‌شود، يعني حق انتخاب با دانشجو و دانشگاه است و معتقديم كه استقلال دانشگاه‌ها را زيادتر كرده‌ايم و تنها شرط ورود در اختيار سازمان سنجش است. * تحقق كامل عدالت آموزشي با اجراي آزمون نيمه‌متمركز دكترا حسني در ادامه با بيان اينكه روش جديد به دنبال تحقق كامل عدالت آموزشي در كشور است، اظهار داشت: به عنوان مثال دانشجويي كه در زاهدان است، اين شانس را كسب مي‌كند كه دانشگاه‌هاي شريف و تهران را جزو انتخاب‌هاي اول و دوم خود قرار دهد، پس اين آزمون بر اساس انتخاب دانشجو و دانشگاه تدوين شده است و هرگز خدشه‌اي به استقلال دانشگاه‌ها وارد نمي‌كند. وي با تاكيد بر اينكه اجراي اين طرح باعث تقويت دانشگاه‌ها خواهد، گفت: در اجراي اين طرح دانشجو مي‌داند كه اگر مثلا مي‌خواهد آمار بخواند به كدام دانشگاه برود، يعني دانشجو حق انتخاب دارد و تمام اين موارد مي‌تواند به كيفيت آموزشي در كشور كمك كند. * مطالبه جدي دانشجويان و معاونان آموزشي دانشگاه‌ها مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه تمام اين داستان بر اساس نياز دانشگاه‌ها و تعاملي كه ما با دانشگاه‌ها داشته‌ايم و همچنين مطالبات جدي دانشجويان و معاونان آموزشي دانشگاه‌ها پيگيري شده است، تصريح كرد: پيش از اين داوطلبان به نحوي برگزاري آزمون‌ها اعتراضات زيادي داشتند كه به همين دليل براي برقراري عدالت آموزشي و كاهش هزينه دانشجويان در ابعاد مختلف، اين طرح را در طي يك سال قبل مورد كارشناسي قرار داديم. حسني در ادامه يادآور شد: سرانجام آئين‌نامه آزمون نيمه‌متمركز دكترا تهيه و ابلاغ شد و اكنون نيز در حال اجراست، هر چند كه ممكن است برخي اشكالات كوچك هم در آن وجود داشته باشد كه اميدواريم با اجراي آن، اصلاحات لازم انجام شود. * ارتقاي كيفي دوره‌هاي دكتراي دانشگاه‌ها وي در خصوص ميزان تاثيرگذاري اين طرح ارتقاي كيفي دوره‌هاي دكتراي دانشگاه‌هاي كشور اظهار داشت: زماني كه يك دانشجو در يك دانشگاه مصاحبه مي‌شود، اگر دانشگاه‌ها برخورد قوي و تخصصي نداشته باشند، دانشجويان هرگز آنها را انتخاب نخواهند كرد و به سمت برخي واحدهاي شناخته شده مي‌روند. مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه در تمام دنيا هر دانشگاهي در يك يا چند رشته شناخته شده‌تر است، اضافه كرد: با اجراي اين طرح، اين امكان براي دانشجو فراهم مي‌شود كه حق انتخاب دانشگاه خود را باشد، در نتيجه امكان رقابت براي دانشگاه‌ها فراهم مي‌شود كه اين كار به توانمندتر شدن آنها مي‌انجامد، بنابراين ارتقاي گروه‌ها به ارتقاي اساتيد و در نهايت ارتقاي دانشگاه‌ها ختم خواهد شد. حسني همچنين خاطرنشان كرد: در اين مسير ارتقاي دانشگاه‌هاي رده 2 و 3 و همچنين دانشگاه‌هاي شهرستاني را هم خواهيم داشت كه مي‌توانند در اين رقابت دانشجويان خوب كشور را جذب كنند. * يكپارچه‌سازي برگزاري آزمون دكترا وي در ادامه به مقايسه طرح جديد با روش قبلي برگزاري آزمون دكترا پرداخت و يادآور شد: مهمترين نكته، يكپارچه‌سازي برگزاري اين آزمون است كه طي آن دانشجو مي‌داند بايد يك مطلب را مطالعه كند و تمام داوطلبان هم همين مطالب را امتحان مي‌دهند، يعني پيش از اين مطالب و جزوه‌هاي هر دانشگاه متفاوت بود. مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه اين طرح از تعدد برگزاري آزمون‌هاي دكترا در كشور جلوگيري مي‌كند، گفت: پيش از اين هزينه‌هاي زيادي براي برگزاري آزمون‌هاي دكترا در دانشگاه‌هاي كشور صرف مي‌شد ولي با اجراي اين طرح وقت دانشجويان، اساتيد و در مجموع سيستم آموزشي گرفته نمي‌شود. حسني همچنين اضافه كرد: در مرحله بعد اگر فردي در اين آزمون شركت كند، مي‌تواند با همين سند قبولي يك سال ديگر فرصت داشته باشد كه در دانشگاه‌ها شركت كند. وي در ادامه در خصوص علت اعلام فراخوان دوره دكترا در برخي دانشگاه‌هاي كشور اظهار داشت: قبل از اينكه اين آئين‌نامه ابلاغ شود، بسياري از دانشگاه‌ها از وزارت علوم اجازه مي‌گرفتند كه فراخوان دوره‌هاي دكترا منتشر كنند و تمام اين موارد به ماه مهر مربوط مي‌شود. * برگزاري يكپارچه آزمون دكتراي سال 90 مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه برخي از دانشگاه‌ها كه آزمون دكتراي سال 89 خود را پيش از اين برگزار نكرده بودند، فراخوان خود را منتشر كردند، افزود: در اين زمينه سعي كرديم به شكلي عمل كنيم كه دانشگاه‌هايي كه از گذشته براي آزمون دوره دكتراي خود اقدام كرده بودند، اين فراخوان را منتشر كنند ولي براي دوره‌هاي جديد اجازه اعلام فراخوان نداديم. حسني با تاكيد بر اينكه آزمون دكتراي سال 90 به صورت يكپارچه برگزار مي‌شود، اضافه كرد: به هر حال ما از نظر قانوني هم محدوديت داريم و خبري را كه اعلام مي‌كنيم بايد در دانشگاه‌ها اجرايي كنيم، بنابراين آزمون سال 90 يكپارچه خواهد بود. وي با بيان اينكه اين طرح با همكاري دانشگاه‌ها تدوين شده است و مشكل خاصي در اين زميه وجود ندارد، اظهار داشت: دانشگاه‌هاي كشور نيز در اين زمينه همكاري لازم را انجام مي‌دهند، هرچند كه ممكن است پيشنهاداتي براي ارتقاي آن داشته باشند كه كاملاً طبيعي و منطقي است. مديركل دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه وزارت علوم و سازمان سنجش در برگزاري آزمون‌هاي دانشگاه آزاد نقشي ندارند، خاطرنشان كرد:دانشگاه آزاد بر اساس سياست‌هاي خود عمل مي‌كند، ولي ما در بحث تصويب و ايجاد رشته‌ها و واحدها و تعيين ظرفيت نقش داريم. حسني در پايان با بيان اينكه مواد آزموني دكترا قرار نيست منابع داشته باشد، گفت: در اين طرح قرار است كه اشرافيت دانشجو در هر گرايش سنجيده شود و براي همين تنها سرفصل هر رشته اعلام شده است.

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی