اخبار دانشگاهی کشور / مصوبات آموزش عالی 28 بهمن 1391 - 16 February 2013
فعالیتهای پژوهشی مؤسسات آموزش عالی محصول محور شود و تأکید بر گسترش تحصیلات تکمیلی پژوهشمحور
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: مؤسسات آموزش عالی باید نتیجهگرا و محصول محور بودن فعالیتهای پژوهشی را در دستور کار خود قرار دهند.
پرتال دانشگاهی به نقل از گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد مهدینژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با بیان اینکه مؤسسات آموزش عالی باید نتیجهگرا و محصول محور بودن فعالیتهای پژوهشی را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: منطقه چابهار از نظر پتانسیل دریایی، امور پژوهش و فناوری دارای ظرفیتهای خوبی است و با توجه به این پتانسیلها باید تلاش بیشتری در عرصه پژوهشهای نوین استفاده از پتانسیلهای دریایی صورت بگیرد.
وی افزود: همکاریهای علمی و پژوهشی و استفاده از وسایل آزمایشگاهی و دادهها برای بهبود اوضاع علمی دانشگاه یکی از موضوعات مهم است و میتواند در روند رو به رشد علمی دانشگاه نقش مؤثری داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ضمن اشاره به دسیسههای دشمنان در حوزه علم و فناوری کشورمان، گفت: از نتایج حضور و تأثیرگذاری قدرتهای غربی در تاریخ معاصر ایران بیاعتنایی و غفلت از علم و ناامیدی از پیشرفت علمی بوده است اما امروزه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در همه رشتههای علمی عزت و اعتماد به نفس احساس توانایی تولید علم و باور به فتوحات علمی را در دانشگاهها، یکی از مهمترین ارکان بوده که به شکر خداوند متعال پیشرفت قابل توجهی داشتهایم.
مهدینژاد نوری در ادامه ضمن اشاره به دستاوردهای علمی ایران گفت: همچنان که توانستهایم در تولید علم مقام نخست منطقه را از آن خودمان کنیم باید با کاربردی کردن پژوهشها و برنامهریزى و سرمایهگذارى مناسب بر روى آن به سوی علم نافع حرکت کنیم، چرا که حل مشکلات کشورمان در تمام زمینههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فناوریهای نوین از طریق پژوهشهای کاربردی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قابل حل بوده است و این امر جزء دغدغههاى اصلی معاونت پژوهش وفناوری وزارت علوم بوده و باید حتماً انجام بگیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه با اشاره به سواحل بینظیر، مناطق گردشگری، مناطق مختلف آزاد تجاری و مناطق ویژه صنعتی، تنوع آب و هوایی و محصولات مختلف گرمسیری و سردسیری و قرار گرفتن آن در گلوگاه تجارت در مناطق شمال و جنوب کشور گفت: درک موقعیت جغرافیایی نواحی مختلف در سواحل شمال و جنوب کشور میتواند تأثیرات مستقیمی بر منافع آن مناطق به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و محیطی و فناوری داشته باشد و دانشگاهها موظف به استفاده از این پتانسیلها هستند.
* تأکید بر گسترش تحصیلات تکمیلی پژوهشمحور
وی ضمن تأکید به گسترش تحصیلات تکمیلی پژوهشمحور در دانشگاه ها اظهار داشت: امروزه نسل سوم دانشگاه ها دانشگاه های پژوهش محور هستند پژوهش باید در کنار صنعت و تجارت قرار بگیرد تا بتوانیم مشکلات کشور را از این طریق حل شود در این راستا گسترش تحصیلات تکمیلی پژوهش محور یکی از مهمترین اقدامات این معاونت است.
مهدی نژاد در خصوص تحریم ها علیه کشور نیز گفت :امروز مهمترین بحث تحریمها، تحریمهای اقتصادی است که آن هم بر روی تحریمهای علمی استوار است، باید با در صحنه بودن علمی خودمان را تقویت کرده و با پشتوانه نوآوری و ابتکارات بتوانیم از تحریمهای اعمال شده عبور کنیم.
وی با اشاره به نقش دانشگاهها در عرصه خلاقیت و نوآوری، افزود: عموماً دستاوردها و موضوعات علمی و فناوری پرورش یافته در دانشگاهها وارد سازمانهای تصمیمگیر و نهادهای اجرایی میشوند لذا از این نظر بهترین مکان برای نظریهپردازی و پرورش ایدهها، دانشگاهها هستند زیرا سازمانها و نهادهای اجرایی به دلیل فوریتها و مشغله بالا عموما به دنبال استفاده از این دستاوردها و تجاریسازی آن در حد گسترده است و فرصت کافی برای پرورش و کاربردی کردن ایدهها را ندارند.