پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مصوبات آموزش عالی          19 اسفند 1391 - 09 March 2013






اهمیت آینده‌پژوهی در نظام آموزش عالی کشور و تدوین نقشه راه آینده پژوهی


مردانی گفت: ضرورت پژوهش در آینده تا اندازه‌ای است که آینده‌پژوهی می‌تواند به عنوان یکی از محورهای اصلی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مطرح باشد و در نظام آموزش عالی کشور نیز رشته‌هایی در این رابطه تدریس ‌شود.



پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آینده‌پژوهی یک علم بین رشته‌ای است که کشورهای جهان برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف این علم را مورد توجه قرار می‌دهند و در ایران نیز در سال‌های اخیر در بعضی دانشگاه‌های کشور مورد توجه قرار گرفته است که به گفته کارشناسان و متخصصان کشور ضرورت دارد برای توسعه همه‌جانبه و رسیدن به یک تمدن نوین اسلامی در کشور، با نگاه به آینده حرکت کنیم.

در رابطه با ضرورت اهمیت‌دهی به آینده پژوهی و صرف هزینه‌های مادی و معنوی برای پژوهش در مورد آینده با دبیر کنفرانس ملی آینده‌پژوهی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی داشته‌ایم.

* آینده پژوهی یکی از محورهای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

پژوهش در آینده از چه منظر در مراکز تحقیقاتی کشورها ضروری است؟

مردانی: با توجه به اینکه تغییرات به خصوص در علم و فناوری با نرخ بسیار سریع به وقوع می‌پیوندد، افزایش روزافزون وابستگی ملت‌ها و جوامع به یکدیگر کاهش پیدا کرده و تمرکززدایی به ویژه در حوزه فناوری و IT شتاب فراوانی دارد و کشورهای مختلف که تمایل روزافزون به جهانی شدن دارند سعی می‌کنند با حفظ ویژگی‌های ملی، بومی، فرهنگی و دینی خود، جهانی شدن را نیز در دستور کار قرار دهند.

درک بهتر از تغییرات در آینده به خصوص برای دولت‌ها و مراکز کسب و کار ایجاب می‌کند که اساسا موضوع آینده‌پژوهی و بحث همراهی با این تغییرات برای رسیدن به توسعه همه‌جانبه با نگاه ویژه‌ای دنبال شود زیرا این علم در پیشرفت کشورها بسیار کمک می‌کند و از این منظر ضرورت دارد.

ضرورت پژوهش در آینده تا اندازه‌ای است که آینده‌پژوهی می‌تواند به عنوان یکی از محورهای اصلی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نیز مطرح باشد، آینده‌پژوهی با رویکرد تمدن سازی اسلامی در کشور ما مطرح است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر بحث تمدن‌سازی نوین اسلامی و همچنین پررنگ‌تر بودن مباحث اسلامی در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، موضوع آینده‌پژوهی می‌تواند به عنوان یکی از محورهای اصلی این الگو مطرح باشد.

همچنین مقام معظم رهبری در بحث الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به فعالیت بیشتر جوانان تاکید دارند که آینده‌پژوهی نیز در میان جامعه جوان، دانشجویان و نخبگان مطرح می‌شود و جوانان می‌توانند با کمک اساتید در موضوعات مربوط به الگو نیز موفق باشند.

* آینده پژوهی علم شکل دادن آینده است و ادعای پیشگویی ندارد

با توجه به اینکه وقوع رخدادها در آینده غیرقابل پیش‌بینی است، پژوهش در مورد آینده چه اهمیتی دارد؟ تفاوت میان آینده پژوهی و پیشگویی در چیست؟

مردانی: آینده قرین به عدم قطعیت است ولی از طریق واقعیاتی که ریشه در گذشته و حال دارد می‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

عدم قطعیت آینده نباید توجیه‌کننده عدم دوراندیشی باشد و برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف به خصوص در مورد علم و فناوری باید دوراندیشی مدنظر باشد.

در مورد آینده هیچ مسئله‌ای به یقین وجود ندارد ولی اصل دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن انسان می‌تواند همه چیز را تغییر دهد.

آینده‌پژوهی فراتر از پیش‌بینی است و ادعای پیشگویی هم ندارد بلکه هنر شکل دادن آینده با نگاهی که ما می‌خواهیم، است و سندهای بالادستی هر کشور نیز بر اساس همین علم پیش‌بینی شده و برنامه‌های چند ساله و بلندمدت کشور هم بر همین اساس تنظیم می‌شود.

بحثی هم هست که آینده شناسی را دانش شناخت تغییرات می‌نامند و به همین منظور شناخت آینده از ضروری‌ترین علوم جامعه بشری است.

* همگام شدن با تغییرات روز دنیا از طریق روش‌های سنتی ممکن نیست

دور اندیشی و برنامه‌ریزی برای آینده به چه صورت باید انجام بگیرد؟

مردانی: سرعت تغییرات آنچنان سرسام‌آور است که دیگر نمی‌توان برای همگام شدن با این تغییرات با روش‌های سنتی برنامه‌ریزی کرد و اگر همگام نشویم نیز زیر چرخ عظیم تغییرات خرد می‌شویم.

در قرآن نیز دانشی وجود دارد که با پیش‌بینی عوامل موثر در تغییرات آینده به صورت دوبعدی بتواند آینده را تحت تاثیر عمیق قرار دهد یعنی هم مهار تغییرات را در دست بگیرد و هم جامعه را برای تغییرات آماده کند.

کشورهایی که این دانش را در دست داشته باشند هم می‌توانند به آینده و جهان مطلوب خود فکر کنند و هم آن را شکل بدهند، کشورها و جوامعی که در این رابطه با نگاه به آینده کار کردند به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند.

* اهمیت آینده‌پژوهی در نظام آموزش عالی کشور

فارس: با توجه به ضرورت آینده پژوهی و تربیت کارشناسان متخصص در این زمینه، در نظام آموزش عالی کشور ما چقدر برای آموزش آینده پژوهی برنامه‌ریزی شده است؟

مردانی: علم آینده‌پژوهی در کشور ما یک علم نوپاست ولی به صورت علم میان رشته‌ای در چند دانشگاه تدریس می‌شود.

رشته‌ای به نام آینده‌پژوهی در نظام آموزش عالی ما وجود دارد که در دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه امام خمینی و دانشگاه دفاع ملی در حال تدریس است و دراین رشته کارشناس و متخصص تربیت می‌شوند.

البته در این زمینه هنوز در ابتدای راه هستیم و برای شناسایی بیشتر این رشته کنفرانس ملی آینده پژوهی را برگزار کردیم.

هدف این کنفرانس، شناسایی و دسته‌بندی قطب‌های علمی آینده‌پژوهی کشور است.

مقام معظم رهبری در تاریخ 23 مهرماه سال 91 در جمع جوانان خراسان شمالی فرمودند اگر توسعه همه‌جانبه را تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم هدف انقلاب و ملت تمدن‌سازی نوین اسلامی است، بنابراین توسعه همه‌جانبه زمانی رخ می‌دهد که با نگاه به آینده در راستای تحقق اهداف بیست ساله کشور گام بردارند.

کنفرانس ملی آینده پژوهی نیز در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برگزار شده است و هدف از برگزاری کنفرانس آینده‌پژوهی این است که موضوع آینده‌پژوهی و آینده‌شناسی به یک گفتمان گسترده تبدیل شود تا بحث توسعه همه‌جانبه که مقام معظم رهبری آن را مدنظر قرار دارند مورد توجه تمام کارشناسان قرار بگیرد.

برگزاری این کنفرانس الگوگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است، بطوریکه از همان زمان مرکز پژوهشی مدیریت فاتح با دعوت از اندیشمندان، یک شورای سیاست‌گذاری تشکیل داد و از آبانماه سال 91 کنفرانس کلید خورد که شناختی از وضعیت موجود مراکز علمی و دانشگاهی داشته باشیم و نتایج مطالعات ارائه و همچنین جایگاه قطب‌ها در تولید علم و آینده‌پژوهی ارزیابی شود.

آسیب‌شناسی در ایران و جهان نیز در این کنفرانس انجام و آخرین روش‌ها و دستاوردهای این حوزه شناسایی شد.

همچنین در این کنفرانس ضرورت و کارکردهای آینده‌پژوهی برای سازمان‌ها و نهادها ترسیم شد یعنی یک هم‌افزایی و هم‌اندیشی به وجود آمد که در نتیجه بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی نیز هم‌افزایی صورت بگیرد.

این کنفرانس در هفت محور اقتصادی، علم‌وفناوری، انرژی، دینی، فرهنگی‌-اجتماعی، سیاست و دفاعی و امنیتی برگزار شده است و دستاوردهای آن به صورت مکتوب منعکس می‌شود تا جهشی در راستای علم آینده‌پژوهی داشته باشیم.

* تدوین نقشه راه آینده پژوهی

آیا برنامه‌ریزی‌های دیگری نیز برای توسعه پژوهش در زمینه این علم در نظر گرفته‌اید؟

مردانی: نقشه راه آینده‌پژوهی پس از برگزاری کنفرانس ملی آینده پژوهی جمهوری اسلامی ایران توسط شورای سیاست گذاری کنفرانس آینده‌پژوهی تصویب می‌شود و امیدواریم آینده‌پژوهی به عنوان یکی از محورهای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مد نظر قرار بگیرد.


* انتشار کتاب آینده‌پژوهی با رویکرد تمدن‌سازی نوین اسلامی

چه برنامه‌های فرهنگی برای شناسایی بیشتر آینده‌پژوهی به دانشجویان دارید؟

مردانی: با توجه به ضرورت پرداختن بیشتر به علم‌ آینده‌پژوهی استقبال مناسبی از کنفرانس ملی آینده‌پژوهی از سوی اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های کشور صورت گرفت و بر این اساس بیش از 140 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که 6 مقاله به عنوان مقالات برتر و 15 مقاله نیز به صورت پوستر در کنفرانس ارائه شده است که در نظر داریم دستاوردهای این کنفرانس و نتایج بحث‌ها را به صورت کتابی در ماه آینده منتشر کنیم.

امیدواریم آینده‌پژوهی به عنوان یکی از محورهای اصلی آموزش و پژوهش کشور مد نظر قرار بگیرد.






تگ ها آموزش عالی کشور مصوبات آموزش عالی آینده پژوهشی در نظام آموزش

پر بازدیدترین مصوبات آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی