اخبار دانشگاهی کشور / مصوبات آموزش عالی 08 آذر 1392 - 29 November 2013
بازگرداندن زیرنظام های آموزش عالی به ماموریت های اصلی خود
مدیرکل گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برنامه ما این است که زیرنظام های مختلف آموزش عالی همچون پیام نور، جامع علمی کاربردی و پردیس های خودگردان دانشگاه ها به سمت ماموریت های اصلی خود بازگردند.
وی ورود فارغ التحصیلان فاقد کارآیی لازم به جامعه را از عواقب بی توجهی به شاخص های کیفی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برشمرد.
حسینی با بیان اینکه توسعه کیفی آموزش عالی، موضوعی نیست که به سادگی قابل اصلاح باشد، گفت: در بررسی شاخص های کیفی زیرنظام های آموزش عالی باید به مباحث مختلف همچون کیفیت آموزش، تعداد اعضای هیات علمی، زیرساخت ها و امکانات به ویژه در رشته هایی که نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی هستند توجه کرد.
وی به حساسیت مضاعف مقوله کیفیت در دوره های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان مثال اگر در یک کلاس درس شاهد حضور 70 تا 80 دانشجوی کارشناسی ارشد هستیم به این معناست که در این مرکز دانشگاهی، در مفاهیم اولیه آموزش هم مشکل داریم.
مدیرکل گسترش آموزش عالی تاکید کرد: دوره کارشناسی ارشد به عنوان یک مقطع تحصیلات تکمیلی به الزامات خاصی نیاز دارد که متاسفانه در خیلی جاها مورد توجه قرار نمی گیرد.
وی یادآور شد: عدم رعایت شاخص های کیفی در دوره های کارشناسی ارشد، به یک زیرنظام آموزش عالی محدود نمی شود و در دانشگاه های دولتی نیز مشاهده می شود اما در زیرنظام هایی مانند دانشگاه آزاد و پیام نور بیشتر به چشم می آید.
حسینی ترمیم کاستی ها و تقویت کیفیت آموزش عالی در زیرنظام های مختلف و بازگشت آنها به ماموریت ها و وظایف ذاتی شان را نیازمند یک دوره زمانی دو تا سه ساله دانست.