پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مصوبات آموزش عالی          25 دی 1392 - 15 January 2014


جزئیات احتمال سرانه‌ای شدن بودجه وزارت علوم در سال جاری

رئیس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ضرایب رشته، مقطع، محرومیت و دانشگاه‌های برتر به عنوان شاخص‌های سرانه به منظور لحاظ شدن در بودجه وزارت علوم درنظر گرفته شده است، ‌گفت: امیدواریم که بتوانیم در کمیسیون تلفیق بحث سرانه‌ای شدن بودجه وزارت علوم را پیگیری کنیم، ‌اما به هیچ‌وجه اعلام نشده که این سرانه‌ای شدن به طور صد درصد در سال جاری امکان‌پذیر باشد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره اینکه تا چه اندازه امکان سرانه‌ای شدن بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد، گفت: هیچ وزارتخانه‌ای در این کشور خودسرانه نمی‌تواند بودجه خود را ببندد مگر با اجازه مجلس، لذا براساس نظارت و توافقی که امسال به عمل آمده قرار بر این شده که وزارت علوم تخصیص اعتبارات دانشگاه‌های خود را براساس سرانه‌ای که در کمیسیون تلفیق مجلس مصوب می‌شود پیگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم بحث سرانه‌ای شدن بودجه وزارت علوم را پیگیری کنیم، خاطر نشان کرد: اما یک مشکل اساسی وجود دارد چون بودجه از طرف دولت ارائه شده ما قدرت مانور چندانی در جهت تغییر در بافت‌های اعتباری دانشگاه‌ها و آموزش عالی نداریم.

رئیس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: متأسفانه شیوه جاری در توزیع اعتبارات وزارت علوم در بحث دانشگاه‌ها به گونه‌ای بوده که مبتنی بر یک سری شاخصه‌ها و کیفیت‌هایی است که درسال‌های‌ گذشته تغییر کرده، لذا باید تغییر سرانه دانشگاه‌ها مبتنی بر برخی از ضرایب انجام شود.

هروی افزود: بنابراین در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضرایب مورد نظر که شامل رشته، مقطع،‌محرومیت و دانشگاه‌های برتر است مطرح شد. در واقع این شاخص‌ها درصدی هستند که به عنوان سرانه در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در جلساتی که با مسئولان وزارت علوم داشته‌ایم برای اینکه بتوانیم جدول‌هایی را از آخرین تعداد دانشجو‌ها، مختصات دانشجویان و در واقع دانشجو‌ معیار داشته باشیم. به عنوان مثال ممکن است دانشگاهی در مقطع دکتری 100 دانشجو داشته باشد و دانشگاه دیگری در مقطع کارشناسی 100 دانشجو، اما این مسأله در رشته‌های فنی، پزشکی و سایر رشته‌ها بسیار با یکدیگر متفاوت است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بنابراین براساس معیارهای گفته شده به دانشجوها سرانه تخصیص داده خواهد شد. البته با توجه به اینکه امسال دولت در زمان مقرر خود بودجه را تقدیم مجلس کرد،‌ فرصت چندانی برای اینکه بخواهیم بحث سرانه‌ای شدن را به صورت تمام عیار پیاده کنیم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در جلسات برگزار شده مقرر شد که بتوان ظرف دو یا سه سال آینده این مسأله را حل کرد، گفت: در سال جاری و در بررسی بودجه تا جایی که می‌توانیم قدم اول را برمی‌داریم و انتظار می‌رود که طی سال‌های آینده هزینه سرانه‌ای شدن دانشگاه‌ها اجرایی شود. البته اکنون اعلام نکردیم که می‌خواهیم سرانه‌ای شدن را به صورت صد درصد پیاده‌سازی کنیم.

رئیس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه در مورد وضعیت بودجه وزارت علوم اظهار کرد: در بحث تخصیص اعتبارات در وزارت علوم رشدی نسبت به سال 92 وجود داشته است اما این افزایش در برخی از شاخص‌ها بیشتر بوده و در بخشی از شاخص‌های دیگر کمتر، به عنوان مثال در مباحث پژوهشی و تحقیقاتی به نظر می‌رسد شاهد رشد در بودجه هستیم اما ازسوی دیگر برخی از مواد قانونی مانند یک تا سه درصدی که از درآمد تولید ناخالص ملی به مباحث پژوهشی اختصاص می‌یافت، حذف شده است.

وی افزود: در مجموع بودجه وزارت علوم نسبت به سال گذشته تکانی خورده است اما آن چیزی که مدنظر ما و مسئولان وزارت علوم باشد طبیعتا نیست در عین حال باید توجه کرد سقف کل بودجه حدود 7.5 درصد کاهش داشته است. بنابراین طبیعی است که کاهش سقف اعتبارات در تمامی وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی وجود داشته باشد.

تگ ها مصوبات آموزش عالی آموزش عالی موسسه آموزش عالی سرانه ای شدن بودجه وزارت علوم

پر بازدیدترین مصوبات آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی