پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / بورسیه          04 مهر 1391 - 25 September 2012



شرایط بورسیه‌های جامانده از تحصیل

دانشجویان بورسیه خارج به دنبال اعلام وزارت علوم مبنی بر وجود مشکل برای اعزام این افراد و ارائه راهکارهایی مانند تبدیل بورس خارج به داخل، دچار سرگردانی شده و اکنون برای ادامه تحصیل خود در داخل و خارج بلاتکلیف هستند.

پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری مهر، دامنه مشکلات ارزی به سراغ دانشجویان بورسیه خارج وزارت علوم کشیده شد و آنان را از اعزام به خارج کشور برای ادامه تحصیل در رشته های مورد پذیرش تا زمانی نامشخص محروم کرد.

وزارت علوم ماه گذشته به دانشجویان بورسیه سالهای 89 و 90 که برای دکتری تخصصی بورسیه شده بودند اعلام کرد که به دلیل برخی مشکلات امکان اعزامشان به کشورهای مدنظر وجود ندارد.

3 راه وزارت علوم برای بورسیه های اعزام نشده

وزارت علوم سه راه تبدیل بورس به داخل، رفتن به خارج کشور با هزینه شخصی و منتظر ماندن تا زمانی نامعلوم برای روشن شدن تکلیف ارز مورد نیاز برای اعزام، به این دانشجویان پیشنهاد کرد که هر کدام از این سه راه به گفته دانشجویان بورسیه، مشکلات عدیده ای در پیش دارد.

اجبار بورسیه های 91 در تبدیل کردن بورس خارج به داخل

از سوی دیگر، این وزارتخانه در اقدامی دیگر فراخوان بورس خارج 91 را رسانه ای و از سال گذشته تاکنون اعلام کرده که پذیرفته شدگان در فراخوان این بورس تا سال 92 باید اعزام شوند اما برخی دانشجویان بورسیه 91 به خبرنگار مهر اعلام کردند که تنها با پیش شرط اینکه بورس خارجشان را تبدیل به داخل کنند، حق شرکت در فراخوان بورس 91 را داشتند.

همه مشکلات دانشجویان

خبرنگار مهر با برخی از دانشجویان بورسیه های 90 و 91 در این زمینه گفتگو کرده است. یکی از این دانشجویان که بورس 90 وزارت علوم است، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: وزارت علوم 20 شهریورماه امسال به بورسیه های 90 اعلام کرد که امکان اعزام به خارج وجود ندارد و اگر ما قصد تحصیل داریم می توانیم با هزینه شخصی سفر یا بورسمان را تبدیل به داخل کنیم. این وزارتخانه حتی تاکید کرد که هیچ تضمینی در خصوص حل مشکلات اعزام وجود ندارد.

عدم همکاری وزارت علوم در جایابی بورسیه ها برای داخل

این دانشجو که تصمیم گرفته بورسش را تبدیل به داخل کند به عدم پذیرشش در دانشگاههای کشور اشاره کرد. طبق گفته های وی دانشگاههایی که رشته مورد نظر این دانشجو را دارند هم اکنون برای پذیرش حتی یک دانشجوی دکتری نیز ظرفیتی ندارند زیرا وزارت علوم به این عده از دانشجویان زمانی اعلام کرد امکان اعزام وجود ندارد که صندلیهای دکتری برای پذیرفته شدگان آزمون دکتری پر شده بود.

این دانشجو در ادامه خاطرنشان کرد: از تحصیل در مهرماه جا ماندیم و وزارت علوم هم هیچ همکاری برای جایابی ما دانشجویای که بورسیه خارج هستیم انجام نمی دهد.

وقتی هزینه میلیونی به باد می رود

دانشجوی دیگری که بورسیه 90 است، با ابراز ناراحتی از وضعیتی که برای اعزام خود و همسرش ایجاد شده به خبرنگار مهر گفت: اگر وزارت علوم مشکل داشت، چرا برای پذیرش بورسیه 91 اقدام کرد؟ پس از دو سال دوندگی و تحمل کردن هزینه های چند ده میلیونی برای تحصیل در دانشگاهی که بهترین رتبه علمی دنیا را دارد، چرا باید وزارت علوم با بهانه مشکلات ارزی زمینه ای فراهم کند تا مجبور شویم در دانشگاهی درس بخوانیم که در رتبه بندی دانشگاههای داخل هم خیلی پایین است.

وی ادامه داد: حال که این مشکل برای ما پیش آمده چرا وزارت علوم برای دانشجویانی که مجبور شدند بورسشان را تبدیل به داخل کنند، جایابی نمی کند و مشکلات را به خود دانشجویان واگذار کرده است؟

به گفته این دانشجو، کلاسهای آیلتس و تافل نزدیک به 2 میلیون تومان، وثیقه های چند ده میلیون تومانی، متحمل شدن هزینه استعفا از محل کار و غیره هزینه های میلیونی برای دانشجویان بورسیه خارج به دنبال دارد و وزارت علوم چگونه می تواند این همه خسارت را جبران کند؟

وزارت علومیها گفتند دانشگاه تهران متعلق به نورچشمیها است

دانشجویانی هم که برای بورس 91 پذیرش شده اند مشکلاتی مشابه بورسیه های 89 و 90 دارند. یکی از این افراد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیش شرط وزارت علوم برای ثبت نام در بورس 91 این بود که بورس خارجمان را تبدیل به داخل کنیم. حال که مجبور به این کار شدیم هیچ دانشگاهی ما را پذیرش نمی کند و ظرفیت های داخل تکمیل شده است.

این دانشجو با اشاره به اینکه ممکن است در پردیس کیش دانشگاه تهران پذیرش بگیرد، اظهار داشت: هنوز پذیرشم در این پردیس قطعی نیست زیرا وزارت علومیها صادقانه به من گفتند انتظار نداشته باشم در این دانشگاه قبول شوم چون دانشگاه تهران دانشگاه نور چشمیها است.

یک دانشجوی دیگر بورسیه 91 نیز به این موضوع اشاره کرد که رشته تحصیلی اش در دوره دکتری تنها در خارج از کشور وجود دارد و اگر قرار باشد تصمیم به ادامه تحصیل در داخل کشور بگیرد باید تغییر رشته دهد.

دانشگاهها بورسیه های وزارت علوم را قبول ندارند

وی به یک مشکل دیگر اشاره کرد و گفت: دانشگاههای داخل ما را پذیرش نمی کنند که یک علت آن نداشتن ظرفیت کافی است و مشکل بعدی این است که دانشگاهها اصلاً بورسیه های وزارت علوم را قبول ندارد.

به گفته این دانشجو، استدلال دانشگاهها از عدم پذیرش بورسیه های وزارت علوم در مقطع دکتری غربالگری نامناسب است و اگر هم قرار باشند این عده را پذیرش کنند در این زمینه سلیقه ای عمل می کنند.

معاون وزیر علوم: هر کس عجله دارد با هزینه شخصی برود

حسن مسلمی نائینی - معاون بورس وزارت علوم پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود که این دانشجویان با تمایل خودشان می توانند بورسشان را تبدیل به داخل کند، اگر هم دانشجویان می خواهند منتظر اعزام باشند هیچ حقی از آنان سلب نمی شود و اعزامشان می کنیم اما باید مشکلات حل شود.

وی گفت: هیچ کدام از دانشجویان بورسیه 91 مجبور به تبدیل نشدند و دانشجویان بورسیه 89 و 90 که تا پایان مهرماه سال جاری تمام مراحل را برای اعزام طی کرده باشند، اعزام خواهند شد.

وی همچنین اعلام کرد که هر چند زمان از دست رفته را نمی توان جبران کرد اما اگر تمایل داشتند، می توانند برای اعزام صبر کنند.

محمود ملاباشی - رئیس سازمان امور دانشجویان هم پیش از این درباره این عده از دانشجویان تصریح کرده بود دانشجویانی که عجله دارند می توانند با هزینه شخصی خودشان بروند و تحصیل کنند.

نامه وزیر علوم به رئیس جمهور

دانشجوی دیگری به مهر خبر داد که نامه وزارت علوم برای دریافت ارز لازم جهت اعزام این دانشجویان بی نتیجه باقی مانده است. به گفته این دانشجو، وزیر علوم طی نامه ای از رئیس جمهور خواستار پرداخت ارز به دانشجویان سالهای پیش از 89 که هم اکنون به صورت بورس در خارج کشور حضور دارند، شده و اعلام کرده که بورسیه های 90 به بعد را تبدیل به داخل می کند.

وزیر علوم: بورسیه های خارج در داخل تحصیل کنند

کامران دانشجو - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات اعزام این دانشجویان و تبدیل به داخل شدن بورسشان، تصریح کرد: وقتی در کشور ظرفیت دکتری وجود دارد در کشور بمانند.




تگ ها شرایط بورسیه‌ تحصیل

پر بازدیدترین بورسیه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی