پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / بورسیه          02 خرداد 1392 - 23 May 2013


«تأهل» دانشجویان بورسیه‌ دکتری, شرط یا توصیه

با آغاز مصاحبه‌های بورسیه دکتری 92، وضعیت تاهل دانشجویان بورسیه دکتری همچنان مورد سوال داوطلبان این دوره‌هاست.

پرتال دانشگاهی به نقل از (ایسنا)، چندی پیش در برخی از منابع خبری تصویر تعهدنامه‌ای با مهر دفتر امور حقوقی وزارت علوم مبنی بر ازدواج دانشجویان بورسیه دکتری تا شش ماه پس از دریافت اولین مقرری منتشر شد که از سوی این منابع، «ازدواج اجباری بورسیه‌ها» نامیده شد.

اما چندی پس از انتشار این اخبار مدیر کل بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم در این باره در پاسخ به ایسنا با صراحت تاکید کرد که اداره کل بورس وزارت علوم هیچ‌گونه تعهدی مبنی بر ازدواج از دانشجویان نمی‌گیرد و اگر چنین تعهدی نیز گرفته می‌شود، توسط اداره بورس نیست.

دکتر حسن مسلمی نایینی با اشاره به فرم تعهدنامه منتشر شده، گفت: همانطور که در این تعهدنامه ملاحظه می‌شود، هیچ نشانه و اثری از اداره کل بورس نبوده و اطلاعی نیز در این خصوص به این اداره داده نشده است.

به گفته وی، اداره کل بورس وزارت علوم اعتقادی نیز بر گرفتن تعهد برای ازدواج از پذیرفته شدگان نداشته، چرا که ازدواج را امر بسیار مهمی دانسته که نیاز به زمان، تدبیر و آینده نگری دارد و نباید برای اعزام و بورس دست به این کار زد.

مدیرکل بورس وزارت علوم، خاطرنشان کرد: این گونه تصمیمات و سیاست‌ها در گذشته نیز نتایج مثبتی به همراه نداشته است. ضمنا در اداره کل بورس نیز تاکنون برای پذیرفته شدگان اعزامی که مجرد هستند، مشکلی ایجاد نشده است.

اما از سوی دیگر رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به ایسنا گفت: بر اساس قانون دانشجویان مقطع دکتری که بورسیه وزارت علوم هستند، بهتر است که متاهل باشند.

تعهدنامه ازدواج

البته محمود ملاباشی در عین حال تاکید کرد که تا به حال مقرری هیچ دانشجوی بورسیه‌ای به دلیل مجرد بودن قطع نشده است و روال به این شکل نیست که مقرری دانشجو قطع شود؛ اما ترجیحا باید متاهل باشند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: تعهدنامه اخذ شده از دانشجویان تعهدنامه محضری نیست.

حال باید دید که منظور رییس سازمان دانشجویان از تعهد محضری چه نوع تعهدی است، آیا تعهدی که دفتر امور حقوقی وزارت علوم از دانشجو می‌گیرد، محضری محسوب نمی‌شود؟

اگرچه رییس سازمان دانشجویان عنوان کرد "تعهد اخذ شده هیچ ربطی به دفتر حقوقی وزارت علوم ندارد"، اما مهری که بر روی این تعهدنامه به چشم می‌خورد حاکی از داستان دیگریست.

سومین موردی که در این باره به ذهن می‌رسد، رعایت نشدن قوانینی است که بعضا تصویب کننده هم اعتقاد راسخی به آن ندارد! در بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و حتی در میان عامه مردم قانون‌هایی وجود دارد که هیچ وقت رعایت نشده و نمی‌شوند. بنابراین اگر تا به حال مقرری هیچ دانشجویی به دلیل تجرد قطع نشده است، اصلا چه دلیلی دارد که این تعهد از وی گرفته شود؟

ضمن آنکه موضوع «ازدواج» امر خطیریست که بخش اعظمی از زندگی و آینده یک فرد را تشکیل می‌دهد. ازدواج بدون شناخت کامل و حتی شتاب‌زده بعضا می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود. از سوی دیگر طرح اینگونه تعهدنامه‌ها می‌تواند باعث ایجاد ازدواج‌های صوری و ناپایدار شود.

در حالی که به گفته مدیر کل بورس وزارت علوم، نتایج نهایی بورس 92 در اوایل تیر ماه اعلام خواهد شد، باید منتظر ماند و دید که موضوع "تعهدنامه ازدواج" در حد "توصیه" باقی می‌ماند یا آنکه یکی از "شروط" پذیرش دانشجویان بورسیه دکتری می‌شود؟

تگ ها بورسیه بورس تاهل دانشجویان بوسیه دانشجویان بورسیه دکتری بورسیه دکتری

پر بازدیدترین بورسیه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی