پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / بورسیه          13 شهریور 1392 - 04 September 2013


کمبود هزینه بورسیه دانشجویان دکتری و هدفمندی پایان نامه های دانشجویی

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان به وضع حقوقی استادان دانشگاه انتقاد کرد و گفت: مسئله حقوق اعضاي هيات علمي از مسائلي است كه وزير جديد علوم بايد آن را در اولويت كاري خود قرار دهد و آن را ساماندهي كند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از دکتر محمدعلي زلفی‌گل، در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از مهمترین اولویت‌های وزیر جدید علوم را اجرای ماده 20 برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و افزود: تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها باید طبق قانون بر اساس سرانه دانشجویی باشد. در حالیکه طی سال‌های اخیر، بودجه هر دانشگاه بر اساس قدرت چانه‌زنی و لابی‌گری روسای دانشگاه‌ها با مقامات دولتی، تعیین می‌شد.

تعیین بودجه دانشگاه ها براساس قدرت چانه زنی

وی افزود: به عنوان مثال یک دانشگاه غیرتهرانی که 10 هزار دانشجو دارد به دلیل دسترسی نداشتن به مقامات دولتی و توان پایین لابی‌گری، یک پنجم دانشگاهی در تهران با همان میزان دانشجو، بودجه دریافت می‌کند.

عدم پرداخت معوقه های اعضای هیات علمی حق التدریس

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با انتقاد از اوضاع مالی دانشگاه‌ها تاکید کرد: دخل و خرج دانشگاه‌ها یکی نیست و با هم تناسب ندارد، همین مساله سبب شده تا حجم زیادی از مطالبات انباشته شود. در حال حاضر اعضای هیات علمی، حق‌التدریس 3 تا 4 ترم گذشته خود را هنوز دریافت نکرده‌اند و کارمندان اضافه‌کاری‌ها و مطالبات معوقه‌شان را نگرفته‌اند.

وی به وضع حقوقی استادان دانشگاه انتقاد کرد و گفت: مسئله حقوق اعضاي هيات علمي از مسائلي است كه وزير جديد علوم بايد آن را در اولويت كاري خود قرار دهد و ساماندهي كند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان افزود: در حال حاضر دانشجویان شبانه در مقطع کارشناسی‌ارشد برای هر واحد درسی 175 هزار تومان پرداخت می‌کنند، با در نظر گرفتن هزینه‌های آزمایشگاهی، تجهیزات و مواد مصرفی، ایاب و ذهاب، تعمیرات و سایر هزینه‌ها می‌بینیم که دانشگاه‌ها با مشکل مالی مواجه می‌شوند. این مشکل مالی بقیه اولویت‌های آموزشی و پژوهشی و عمرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کمبود هزینه بورسیه دانشجویان دکتری

زلفی‌گل همچنین به بودجه اختصاص‌یافته به دانشجویان دکتری اشاره کرد و افزود: هزینه بورسیه هر دانشجوی دکتری اعزام به خارج، بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان است. در حالیکه دولت برای هر دانشجوی دکتری دانشگاه‌های داخلی تنها 30 تا 40 میلیون تومان اختصاص می‌دهد.

ادغام دانشگاه ها در راستای ارتقای بین المللی

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در ادامه به ضرورت تجمیع مدیریتی و اصلاح ساختار دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در هر استان بین 2 تا 10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم وجود دارد که روسای آنها به صورت مستقیم با وزیر در ارتباط هستند. بهتر است در دولت آینده تمام مراکز آموزش عالی هر استان به عنوان پردیس دانشگاه مادر در بیایند و رئیس دانشگاه مادر به عنوان قائم مقام وزیر در استان عمل کند. در این صورت وزیر علوم دیگر با 200 رئیس دانشگاه طرف نیست و تنها با 30 تا 40 نفر ارتباط مستقیم دارد. ضمن اینکه ادغام دانشگاه‌ها در چنین قالبی می‌تواند موجب ارتقای رتبه بین‌المللی دانشگاه‌های ایرانی شود.

هدفمندی پایان نامه های دانشجویی

وی توجه به هدفمند شدن موضوع پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی با نیازهای کشور را یکی دیگر از اولویت‌های کاری وزیر علوم در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 550 هزار دانشجوی کارشناسی‌ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند. لازم است از این ظرفیت نهایت استفاده صورت گیرد و با تدوین یک قانون جامع، روندی را تعریف کرد که موضوع پایان‌نامه این دانشجویان با نیازهای ضروری کشور متناسب باشد.

توجه مجلس به توان مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم

زلفی‌گل از مجلس خواست در بررسی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به توان، کارنامه و دانش مدیریتی فرد پیشنهادی و همچنین روحیه انقلابی و جهادی وی برای کار کردن در وزارت علوم توجه کنند.


تگ ها هزینه بورسیه دانشجویان دکتری بورسیه دانشگاهی نحوه دریافت بورسیه دانشگاهی بورسیه هدفمند کردن پایان نامه های دانشگاهی

پر بازدیدترین بورسیه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی