پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / بورسیه          26 اسفند 1392 - 17 March 2014


پرونده تبدیل بورسیه‌ به داخل بسته شد





 رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه تمامی تعهدات قبلی در زمینه تبدیل به داخل بورسیه‌های خارج انجام شده است، گفت: با این حساب پرونده تبدیل به داخل بسته شد و ما دیگر چیزی با این عنوان نداریم.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از (ایسنا)، دکتر مجتبی صدیقی امروز یکشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه با روند تبدیل به داخل بورسیه‌های خارج از ابتدا موافق نبودیم، اظهار کرد: با این وجود باز هم بر اساس همان تعهدات قبلی در مجموع در سال جاری 460 مورد تبدیل به داخل داشتیم که 196 مورد آن در چهار ماهه اخیر به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند.

وی افزود: بنابراین از این به بعد چیزی تحت عنوان تبدیل به داخل نداریم و پذیرش بورس داخل و خارج از طریق آزمون دکتری که دو هفته گذشته برگزار شد انجام می‌شود.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه دفترچه آزمون دکتری در اردیبهشت ماه توسط سازمان سنجش ارائه می شود، تصریح کرد: در این دفترچه ظرفیت‌ها و رشته‌های مورد اعزام آمده است و شرایط داوطلبان نیز برای استفاده از بورس خارج مشخص شده است.

صدیقی با بیان اینکه تعداد بورسیه‌های خارج از کشور زیاد نخواهد بود، گفت: کسانی که در بورس خارج از کشور پذیرفته می‌شوند موظفند که فقط اعزام به خارج از کشور خود را پیگیری کنند.

به گفته رئیس سازمان دانشجویان، شمار احکام صادره بورس داخل در سال 92 تا روز گذشته 962 مورد بود که از این تعداد 290 مورد آن در فاصله چهار ماهه اخیر انجام شده است.

صدیقی خاطر نشان کرد: به رغم اینکه ممکن است با برخی روش‌های گذشته موافق نباشیم اما به تعهدات ایجاد شده در گذشته پایبندیم و بر خلاف شایعات و خبرهایی که بعضا به شکل نادرست در رسانه‌ها پخش شد و برخی دامن زدند که صدور احکام بورس متوقف شده است، ما به تعهدات قبلی در چارچوب ضوابط موجود پایبند بودیم.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم افزود: تعداد 200 نفر از مربیان دانشگاه‌ها نیز در سال جاری برای شروع دوره دکتری به دانشگاه‌ها معرفی شدند.

صدیقی با اشاره به نهایی شدن بازنگری آیین نامه مربیان تصریح کرد: از سال 93 آیین نامه جدید برای مربیان دنبال خواهد شد.

صدیقی با بیان اینکه در سال 92، 687 دانشجوی دکتری داخل از فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت استفاده کرده‌اند، گفت: دانشجویان دکتری می‌توانند شش تا 9 ماه کار پژوهشی خود را از طریق فرصت‌های مطالعاتی دنبال کنند که در این زمینه تامین هزینه دانشجویان بورسیه داخل به طور کامل به عهده وزارت علوم است و دانشجویان آزاد نیز تا 50 درصد هزینه‌شان را وزارت علوم تامین خواهد کرد که می‌توانند با معرفی به بانک‌ها از این امکان استفاده کنند.

سایت سمپاد برای تکمیل مدارک دانشجویان بورس دکتری خارج باز شد

معاون وزیر علوم همچنین با تاکید بر افزایش دوره‌های کوتاه مدت از سال آینده اظهار کرد: برگزاری این دوره‌ها در سال 92 عدد خوبی و رشد آن در چهار ماهه اخیر نیز قابل توجه بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه تعداد دانشجویان متقاضی بورس دکتری داخل که در سال 92 تشکیل پرونده دادند حدود 300 نفر بود، تصریح کرد: مصاحبه‌های این دانشجویان انجام شده و نتایج آن در فروردین ماه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه مدتی به دلیل بررسی حجم زیاد درخواست‌ها و احتمال تغییرات سایت سمپاد بسته شده بود، گفت: برخی از دانشجویان متقاضی بورس داخل مسیرشان به این دلیل طولانی شد که این سایت از امروز باز شده و تمامی دانشجویان دکتری داخل که مدارکشان را کامل کرده‌اند، می‌توانند مجددا مدارک خود را روی این سایت قرار دهند.

صدیقی افزود: سایت سمپاد تا اردیبهشت ماه سال آینده که فراخوان بعدی آغاز می‌شود باز خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای همه اعلام نیازهایی که دانشجویان از دانشگاه‌ها برای بورس دکتری داخل می‌گیرند صورت جلسه گروه تخصصی را نیز نیاز داریم تصریح کرد: از این به بعد گروه تخصصی نیز باید اعلام نیاز دانشجو را تایید کند و مسیری که بر اساس آن تنها دو سه نفر در سمت‌های بالای دانشگاه تصمیم بگیرند دیگر عوض شده و گروه‌ها و اساتید باید در انتخاب دانشجو نقش داشته باشند.

آخرین وضعیت مقرری دانشجویان بورسیه و آزاد خارج از کشور

رییس سازمان دانشجویان با بیان اینکه ظرفیت اعزام بورس خارج از کشور ما کم است، گفت: در سال 92 تا کنون 53 نفر برای دوره دکتری به خارج از کشور اعزام شدند که این اعزام به کشورهای متعدد و متفاوتی بود.

صدیقی همچنین از ابلاغ مقرری شش ماهه نخست دانشجویان بورسیه داخل به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: از ابتدای سال 93 این دانشجویان مشکلی برای مقرری نخواهند داشت.

وی همچنین درباره پرداخت مقرری شش ماهه نخست دانشجویان بورسیه خارج اظهار کرد: با توجه به اینکه ما همچنان مشکلات انتقال عرض به خارج از کشور را داریم دانشجویانی که مایلند از طریق خانواده خود در داخل کشور این مقرری را دریافت کنند تا اردیبهشت ماه کارشان انجام می‌شود اما دانشجویانی که تمایل یا امکان دریافت مقرری از طریق خانواده خود را ندارند کارشان با همان مسیر سخت انتقال ارز انجام می‌شود که معمولا کمی تاخیر دارد.

تحصیل 28 هزار و 300 دانشجوی غیر ایرانی در دانشگا‌ه‌های کشور

رئیس سازمان دانشجویان همچنین با اشاره به تحصیل 28 هزار و 300 دانشجوی غیر ایرانی در دانشگا‌ه‌های کشور گفت: اگر طلاب دانشگاه جامعة المصطفی را در نظر نگیریم 16 هزار دانشجوی غیر ایرانی در مجموعه دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم و بهداشت مشغول تحصیل هستند که 95 درصد آنها تحت پوشش وزارت علوم قرار دارند.

صدیقی با بیان اینکه از این تعداد 2270 دانشجوی بورسیه، 2000 دانشجوی آزاد (شهریه پرداز) و 11 هزار دانشجوی غیر ایرانی پذیرفته شده از طریق کنکور داریم ، اظهار کرد: از این تعداد 550 بورسیه وابسته به وزارت بهداشت است که به طور کلی دانشجویان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در ایران از 92 کشور مختلف هستند.

اردوهای نوروزی برای دانشجویان غیرایرانی

وی همچنین از برگزاری اردوهای نوروزی برای دانشجویان غیرایرانی خبر داد و تصریح کرد: این اردوها از 19 اسفندماه آغاز شده و آخرین اردو نیز دهم فروردین ماه به پایان می‌رسد.

رئیس سازمان دانشجویان با بیان اینکه دانشگاه‌ها تحت اردوهای چهار تا پنج روزه دانشجویان غیر ایرانی را به شهرهای مختلف می‌برند، گفت: برای مثال دانشگاه‌های تهران، شهر یزد، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) شهر اصفهان، دانشگاه اصفهان شهر شیراز، دانشگاه صنعتی اصفهان شهر همدان و دانشگاه شیراز شهر قشم را انتخاب کرده که برنامه ریزی این اردوها توسط خود دانشگاه انجام می‌شود.

ثبت 32 هزار و 147 درخواست مهمانی و انتقال

تقویم نقل و انتقال دانشجویان

صدیقی همچنین با بیان اینکه در سال جاری 32 هزار و 147 درخواست مهمانی و انتقال از طریق سامانه نقل و انتقالات ثبت شده است گفت: از این تعداد 64 درصد درخواست‌ها مورد موافقت مبدا قرار گرفت که 68 درصد از درخواست‌های موافقت شده توسط دانشگاه مبدا در دانشگاه مقصد نیز پذیرفته شد بنابراین در مجموع 44 درصد کل تقاضاها پاسخ مثبت گرفتند.

وی با بیان اینکه نقل و انتقالات برای سال 93 نیز از طریق سامانه انجام می‌شود اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند از ابتدای اردیبهشت تا پایان این ماه در سال 93 درخواست‌های نقل و انتقالات خود را با مراجعه به سایت ثبت کند.

رئیس سازمان دانشجویان با بیان اینکه دانشگاه‌های مبدا از اول خردادماه تا 15 تیر درخواست‌های دانشجویان را بررسی می‌کنند گفت: درخواست‌های موافقت شده توسط دانشگاه مبدا به دانشگاه‌های مقصد می‌رود که این دانشگاه‌ها نیز از 15 تیر تا پایان مرداد فرصت بررسی درخواست‌ها را دارند که نتایج نهایی اول شهریور ماه از طریق سایت اعلام خواهد شد.

لغو بخشنامه سازمان‌ دانشجویان درحوزه دکتری پژوهش‌محور

صدیقی همچنین با بیان اینکه در حوزه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم یکی از سیاست‌ها استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی است گفت: به دنبال هماهنگی با وزارت کار، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان هستیم که از این طریق امکان اشتغال دانشجویانی که سالهای آخر تحصیل خود را طی می‌کنند فراهم شود.

صدیقی همچنین با بیان اینکه شیوه دکتری پژوهش محور به عنوان یک شیوه مصوب در سال 89 در معاونت آموزشی وزارت علوم پیش بینی شده است، اظهار کرد: در سال 92 سازمان دانشجویان طی بخشنامه‌ای به دانشگاهها اعلام کرد که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با دانشگاه‌ها برای یک موضوع خاص تحقیقاتی و معرفی دانشجو به دانشگاه قرار داد ببندند.

وی با بیان اینکه در این دوره‌ها بیشترین زمان تحصیل دانشجو صرف پژوهش می‌شود تصریح کرد: بر اساس این بخشنامه حدود 19 هزار نفر وارد سایت شده و درخواست‌شان را در نیمه اول سال 92 اعلام کرده‌اند که بر این اساس 2000 نفر توانستند اعلام نیاز دستگاه‌ها را بگیرند و پس از بررسی‌ها از بین این مجموعه 655 نفر برای گرفتن موافقت دانشگاه‌ها و عقد قرارداد معرفی شدند و پس از بررسی نهایی و طی فرآیندها تا اول بهمن ماه سال جاری تعداد 200 نفر موفق به عقد قرارداد و گرفتن پذیرش شده‌اند.

رئیس سازمان دانشجویان با بیان اینکه کارگروهی مرکب از معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی این قراردادها را بررسی می کنند تا ببینند کدام یک درست و دقیق است تصریح کرد: چون پذیرش بهمن ماه 92 در ابتدای سال جاری انجام شده بود، این کار نهایی شد اما ما احساس کردیم که دخالت سازمان دانشجویان در این زمینه بی مورد است. بنابراین بخشنامه‌ای که سازمان دانشجویان در این زمینه ابلاغ کرده بود را در سوم اسفند ماه 92 لغو کردیم.

صدیقی با تاکید بر اینکه طرح دکتری پژوهش محور همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: تنها بخشنامه‌ای که از طریق سازمان دانشجویان ابلاغ شده بود لغو شد است.

دانشگاه‌هایی که بیشترین فارغ‌التحصیل خروجی از کشور را دارند

وی همچنین با بیان اینکه معمولا افرادی که برای تایید مدارک خود مراجعه می‌کنند قصد ترجمه مدرک و خروج از کشور را دارند اظهار کرد: معمولا این تعداد از بررسی مدارک، حجم خروج از کشور را نشان می‌دهد که بر این اساس در سال جاری 31 هزار و 337 تایید مدرک صورت گرفت که از این تعداد 15 هزار و 132 نفر از طریق سامانه اقدام کردند چرا که این سامانه از تابستان سال جاری راه اندازی شد.

صدیقی خاطر نشان کرد: از میان کسانی که از طریق سامانه ثبت نام کرده‌اند 1465 نفر فارغ التحصیل دانشگاه تهران، 952 نفر فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر و 650 نفر فارغ التحصیل دانشگاه شریف بوده‌اند بنابراین این آمار تقریبا نشان می‌دهد که فاراغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها بیشترین میزان خروج از کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم همچنین با اشاره به امکانی که از طریق توافقنامه ژنو برای پرداخت شهریه دانشجویان ایرانی به صورت مستقیم فراهم شده است، گفت: این بخش بیشتر مربوط به دانشجویان غیر بورسیه می‌شود و با توجه به اینکه مدت زمان این توافقنامه کوتاه است ازدانشجویان می‌خواهیم تا گواهی‌های شهریه سال 2014 میلادی خود را هرچه سریعتر روی سایت نشاء قرار دهندتا ما بتوانیم با لیست هایی که آماده می‌کنیم هرچه سریعتر ارز مورد نظر را در وجه دانشگاه‌ها پرداخت کنیم.

صدیقی افزود: بر این اساس خانواده دانشجویان می‌توانند با پرداخت مبلغ ریالی شهریه و تبدیل آن به ارز مستقیما شهریه را در وجه دانشگاه بریزند.

وی همچنین درباره اعتراض اعتراض برخی از دانشجویان غیر ایرانی درباره افزایش شهریه آنها اظهار کرد: این افزایش شهریه به دلیل تغییر نرخ ارز بود که قرار شد هیئت امنای دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در این زمینه تجدیدنظری روی شهریه‌ها داشته باشد اما علت اصلی افزایش شهریه معادل ریالی و نرخ ارزی بود که افزایش پیدا کرد.


تگ ها پرونده تبدیل بورسیه‌ به داخل تبدیل بورسیه‌ به داخل بورسیه

پر بازدیدترین بورسیه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی