پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          31 خرداد 1390 - 21 June 2011

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از ابتدا به دانشگاهها برنامه مناسبی برای رشته های متناسب با زنان و مردان داده شده بود بخشی از مشکلات فعلی کاهش می یافت.

حجت الاسلام رضا آشتیانی عراقی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این جهت دهی می توانست در زمان انتخاب رشته هم کمک کند و زنان به سمت رشته های متناسب با وضعیت خودشان هدایت می شدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شوراس اسلامی گفت: در حال حاضر حدود 64 درصد دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند و بیشتر هم در رشته هایی حضور یافته اند که تناسبی با حضور زنان ندارد. رشته های سخت و پیچیده ای که با ساختار وجودی زن تناسب ندارد. اگر این امکان وجود داشته باشد که زنان رشته هایی را با روحیات آنها تناسب دارند را انتخاب کنند بیشتر می توانند در حوزه تحصیلات رشد کنند.

ردیف مهمترین اظهار نظر آشتیانی عراقی درباره تبعات حضور حداکثری زنان در دانشگاهها
1 حدود 64 درصد دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند
2 بیشتر دانشجویان دختر در رشته هایی حضور یافته اند که تناسبی با حضور زنان ندارد
3 حضور زنان در رشته هایی که تناسبی با آنها ندارد باعث مشکل اشتغال مردان شده است
4 مرد مسئول تامین مخارج است و وقتی نتواند در رشته هایی متناسب مردان تحصیل کند بیکار می مانند و مشکلات خانواده ها بیشتر می شود
5 چقدر هم که زنان کار کنند نمی توانند خرج خانه را برعهده بگیرند
6 زنان در رشته های خاص خودشان تحصیل کنند و در همان رشته ها نیز جذب شوند
7 مردان نتوانسته اند در رشته های مناسب تحصیل کنند و بر همین اساس شغل مناسبی هم پیدا نکرده اند
8 شاهد کاهش ازدواج به دلیل سیاستهای نادرست در پذیرش دانشجویان مرد و زن شده ایم
9 هیچ کس نمی خواهد مانع تحصیل زنان شود اما با ایجاد شرایطی مثل بومی گزینی و تناسب بندی میان رشته ها مشکلات کمتری بوجود می آید

آشتیانی عراقی یادآور شد: حضور زنان در رشته هایی که تناسبی با آنها ندارد باعث شده که ظرفیت دانشجویان پسر هم محدود شود و همین مسئله مشکلاتی را برای اشتغال مردان بوجود بیاورد.

وی تاکید کرد: مسئولیت تامین مخارج خانه و خانواده بر عهده مرد است و وقتی مردان نتوانند در رشته هایی که با آنها تناسب دارند تحصیل کنند در ادامه شغل مناسبی هم پیدا نمی کنند و مشکلات خانواده ها بیشتر می شود زیرا هر چقدر هم که زنان کار کنند نمی توانند خرج خانه را برعهده بگیرند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: باید برنامه ریزی به سویی حرکت کنند که زنان در رشته های خاص خودشان تحصیل کنند و در همان رشته ها نیز جذب شوند. رشته هایی که مرتبط با تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و یا حوزه های مشابه است مکان های بهتری برای ادامه تحصیل زنان است.

وی یادآور شد: در حال حاضر به سمت و سویی حرکت کرده ایم که پسران نتوانسته اند در رشته های مناسب تحصیل کنند و بر همین اساس شغل مناسبی هم پیدا نکرده اند و همین مسئله موجب مشکلات حاشیه ای دیگر از جمله کمتر شدن میزان ازدواج، ایجاد هزینه های متعدد زندگی و غیره شده است.

آشتیانی عراقی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فضای خوبی برای تحصیل افراد مختلف بوجود آمد اما این فضای ایجاد شده بدون برنامه ریزی و جهت و هدف رها شد و دانشگاهها به سویی حرکت کردند که بدون نیاز سنجی به تربیت نیروی انسانی پرداختند.

وی افزود: اگر از ابتدا به دانشگاهها برنامه مناسبی برای رشته های متناسب با زنان و مردان ارائه شده بود بخشی از مشکلات فعلی کاهش می یافت. این جهت دهی می توانست در زمان انتخاب رشته هم کمک کند و زنان به سمت رشته های خاص هدایت می شدند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالطبع زنی که در دانشگاه تحصیل کرده است به دنبال شغل است اما در جامعه نیز این شغل را با حقوق کمتری به نسبت مردان دریافت می کنند چرا که زنان قانع تر هستند و کارفرماها حقوق کمتری به آنها می دهند.

وی اظهار داشت: هیچ کس نمی خواهد مانع تحصیل زنان شود اما با ایجاد شرایطی مثل بومی گزینی و تناسب بندی میان رشته ها و شخصیت وجود زنان و مردان مشکلات کمتری بوجود می آید. در این راه بومی گزینی علاوه بر اینکه کمک می کند تا دانشجویان دختر در کنار خانواده های خود باشند مشکلات را نیز کاهش می دهد.

تگ ها زنان در رشته های مردانه وتغییر ترکیب جنسیتی

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی