پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          06 خرداد 1391 - 26 May 2012



سرگرمي جديد خوابگاه هاي دانشجويان

اين روزها اگر سري به خوابگاههاي دانشجويي بزنيم متوجه مي شويم كه ديگر مانند گذشته وسايل دانشجويان تنها به كتاب و قلم و ديگر وسايل ساده و تحريري علمي محدود نيست، بلكه لپ تاپ، تبلت و حتي پـي. اس. پي ها از جديدترين نمودهاي تكنولوژي است كه به صورت چشمگيري دراختيار بسياري از دانشجويان قرارگرفته است.
دراين ميان دستيابي به اين ابزار آلات با برخي آسيب هاي مختلف اجتماعي، علمي و رواني همراه شده كه اين موضوع باعث شده تا بسياري از دانشجويان حتي به تعبير خود وقت هاي اصلي را صرف مسائلي كنند كه هيچ ارتباطي با مباحث درسي و يا پژوهشي ندارد.
از سوي ديگر براساس تحقيقات ومشاهدات عيني يكي از مهم ترين استفاده ها در ميان دانشجويان از وسايلي مانند لپ تاپ آن هم در لحظاتي كه درخوابگاه به سر مي برند ديدن فيلم با لپ تاپهاي خود است. اين موضوع آن قدر شيوع پيدا كرده كه حتي به يك سرگرمي بسيار مهم درخوابگاه ها تبديل شده و در بسياري از مواقع اين مسئله وقت هايي را از دانشجويان به خود اختصاص مي دهد كه بايد در راه مطالعه علمي صرف شود.
از سوي ديگر نه تنها فيلم بلكه سريال هاي به روز غربي هم از ديگر موضوعاتي است كه دانشجويان اين روزها درخوابگاه ديدن آن را به مطالعه كتاب و يا كاري پژوهشي ترجيح مي دهند. سريال هايي كه به بهترين نحو ممكن شيوه غربي را ترويج مي دهند و از طرفي خشونت افسار گسيخته و القاي فرهنگ غرب را مي توان مهم ترين محورهاي آنها دانست.
دركنار اين مسئله نكته جالب اينجاست كه بسياري از دانشجويان براي ديدن اين سريال ها به صورت هفتگي، درتلاشند تا آنها را از طريق اينترنت دانلود كنند و به اين كار هم زمان زيادي را اختصاص مي دهند. آن چنان كه در برخي مواقع ديده شده كه برخي دانشجويان در طول هفته دو يا حتي 3 سريال آمريكايي را كه از فضاي مجازي دانلود مي كنند و به صورت هفتگي دركنار چندين نفر از همكلاسيهاي خود تا پاسي از شب به تماشاي آنها مي نشينند.
دراين ميان بحث ديدن فيلم و سريال هاي اين چنيني كه سبب شده لپ تاپهاي دانشجويي پر از فيلم هاي خارجي باشد، تنها يكي از استفاده هاي غير درسي و غير علمي دانشجويان از تكنولوژي محسوب مي شود.
چرا كه به تازگي به دليل بالا رفتن كيفيت كارتهاي گرافيك لپ تاپها و كاهش قيمت مدلهاي خوب آن بسياري از دانشجويان اوقات خود را در خوابگاه به بازيهاي رايانه اي مي پردازند.
بازيهايي كه حتي در برخي اوقات بيش از 28 ساعت دانشجو را در طول يك هفته از آن خود مي كند.
اعتياد دانشجويي با رنگ و بوي بازي و فيلم
در اين زمينه احمد يكي از دانشجويان ساكن خوابگاه به خبرنگار ما مي گويد: خيلي اوقات هم كلاسيهاي من در خوابگاه پس از بازگشت از سر كلاس تا آخر شب مشغول بازي كردن هستند. بازيهايي كه به صورت چند نفره هم مي شود از آنها استفاده كرد. او اشاره مي كند برخي از هم كلاسيها و هم دانشگاهي هايش در شبهاي امتحان هم از اين كار خودداري نمي كنند و به طور كلي به اين بازيها اعتياد پيدا كرده اند.
در اين ميان بحث اعتياد دانشجويان به اين بازيها يكي از نكات بسيار مهمي است كه برخي روانشناسان هم بر آن تأكيد داشته اند.
دكتر سهراب كمالوند، روانشناس، در اين باره مي گويد: سريال و بازيهاي رايانه اي به گونه اي طراحي شده اند كه فرد هم به دنبال قسمتهاي بعدي در سريالها باشد و هم بازيهاي رايانه اي را تا مراحل پاياني ادامه دهد.
اين استاد دانشگاه همچنين درباره بحث اختصاص دادن وقت دانشجويان به اين موارد اظهار مي دارد: اين موضوع كه دانشجويان بيش از 28 ساعت در هفته را به اين بازيها اختصاص مي دهند جاي تأمل جدي دارد؛ چرا كه براساس عرفهاي علمي اين وقت در خوابگاهها بايد صرف پژوهش و كار علمي شود. در واقع دانشجويان با اين كار هم به خود ضربه مي زنند و هم به سرمايه هاي كشور كه صرف تحصيل آنها مي شود.
بحث «بازي و فيلم» به جاي بحث علمي
دكتر كمالوند در ادامه به تأثير اين مسائل روي ذهنيت دانشجويان و حتي محتواي فكري آنها اشاره مي كند و بر اين باور است كه اين فيلمها و سريال و بازيهاي رايانه اي به راحتي مي تواند ذهن و روان دانشجويان را به سمت فعاليت هايي به غير از درس خواندن و علم آموزي در اوقات حضور در خوابگاه سوق دهد و به نوعي حتي آنها را علم گريز كند چرا كه به عقيده او، اين توليدات رسانه اي و تصويري به گونه اي طراحي شده اند كه كاملا فضاي وقت و ذهن كاربران و مخاطبان خود را اشغال مي كنند و باقي مسائل را براي آنان به فرعيات تبديل خواهندكرد.
براساس گفته هاي دكتر كمالوند در مورد اشغال فضاي ذهني دانشجويان اين موضوع ديده شده بخشي از دانشجويان دقيقا به همين سمت گرايش پيدا كرده اند، يعني به تعبيري استفاده به روز از اين محصولات براي آنها در اولويت قرارگرفته و درس خواندن براي آنها به امري جزئي كه وقت زيادي به آن اختصاص نمي دهند، تبديل شده است كه اين مسئله حتي سبب شده تا ميان دانشجويان بحثهايي درباره جديدترين محصولات اين سبكي جاي بحثهاي تحصيلي را بگيرد.
اما به واقع دليل اين موضوع چيست؟ و چرا چنين مسائلي اتفاق مي افتد؟ دكتر كمالوند در پاسخ به اين سؤال به اين مسئله اشاره دارد كه اين محصولات تصويري و رايانه اي به گونه اي ساخته مي شوند كه افراد به آنها اعتياد شديدتري پيدا كنند و اين موضوع در گرايش جوانان دانشجو كه مسائل تازه و جديد براي آنها جذاب است تأثير به سزايي دارد.
ازطرف ديگر اين روانشناس مي گويد: شايد دليل ديگر اين مسئله بي انگيزگي دانشجويان هم باشد. يعني به تعبيري دانشجويان از نتيجه درس خواندن خود نااميد هستند. هرچند كه اين موضوع توجيه منطقي محسوب نمي شود، اما به هرصورت در ذهن برخي از دانشجويان اين مسئله وجود دارد كه به دليل نبود وضعيت مناسب اشتغال نبايد تلاش آن چناني انجام دهند كه اين ذهنيت بسيار غلط و آسيب رسان است.
با توجه به اين شرايط سؤالي كه مي توان آن را به عنوان نتيجه گيري درنظر گرفت اين است كه واقعا راه حل چنين شرايطي چيست و براي از بين بردن اين تفكرات و گرايش دانشجويان چه كارهايي بايد انجام شود؟
دكتر كمالوند درپاسخ به اين سؤال به امر فرهنگ سازي و بحث هاي زيرساختي اشاره مي كند و مي گويد: بايد درمرحله اول جوانان دانشجو به رشته تحصيلي خود علاقه مند باشند و دانشگاه هم شرايط علاقه مندي بيشتري را براي آنها بوجود آورد. يعني اساتيد و فضاي دانشگاه مملو از بار علمي و جو تحصيل و پژوهش باشد. به طوري كه دانشجو خود به خود از كوچك ترين لحظه فراغت و غيرفراغت به آساني عبور نكند و تمام هم خود را به درس خواندن و رفتارهاي پژوهش محور اختصاص دهد. نه به حفظ كردن جزوه هاي دانشگاهي.
همچنين در ادامه اين استاد دانشگاه اشاره مي كند: بايد به فكر ايجاد مشوق براي دانشجوها هم بود يعني بايد براي آنها فضايي ايجاد كرد تا بتوانند در كنار درس خواندن مشوق هاي مالي هم در ازاي كاري مرتبط با رشته خود به دست آورند. براي حصول اين شرايط بايد به فكر ايجاد زمينه هاي پژوهشي بيشتري براي آنها بود و دراين زمينه فضايي را براي آنها به وجود آورد كه دانشجويان به اين نتيجه برسند كه در ازاي تلاش بيشتر موقعيت علمي و مالي بهتري كسب خواهند كرد. از طرف ديگر اين مسئله بايد دقيقا مورد بررسي قرار گيرد و به دانشجويان تبعات اتلاف وقت دراين راه بيشتر توضيح داده شود تا آنها كاملا در مسير درست قرار گيرند.
همچنين به تعبير اين استاد دانشگاه دانشجويان در ترم هاي اول تحصيلي خود به نوعي در فضاي دبيرستان به سر مي برند و به همين دليل اوقات خود را بيشتر به تفريح اختصاص مي دهند. دراين زمينه اساتيد و مشاوران آموزشي دانشگاه ها بايد آنها را كاملا آگاه كنند و به تمامي دانشجويان خود اين مسئله را انتقال دهند كه خوابگاه هاي دانشجويي بهترين مكان براي مطالعه و پژوهش هستند. يعني اين استدلال خود به خود در ذهن دانشجو به وجود آيد كه هرچه بيشتر از زمان خود براي كار و تلاش علمي استفاده كند، مي تواند در آينده به پيشرفت علمي و مادي بيشتري دست يابد.




تگ ها سرگرمي خوابگاه هاي دانشجويان

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی