پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          17 آبان 1391 - 07 November 2012


گلایه‌های دانشجویان از گرانی غذا و خوابگاه

دانشجویان از افزایش هزینه‌های دانشگاه‌های سراسری به واسطه خصوصی سازی کردن امور رفاهی گلایه دارند و معتقدند که طرح خصوصی سازی امور رفاهی و هدفمند کردن غذای دانشجویی نتوانست موفق عمل کند.

به گزارش پرتال دانشگاهی کشور و به نقل از مهر، براساس برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها موظف شدند برای افزایش کارآیی دانشگاه‌ها در امور آموزش، پژوهش و فناوری، هر سال حداقل 20 درصد از امور خدمات رفاهی دانشجویی را به بخش خصوصی واگذار کنند.
دانشگاه‌ها از دو سال گذشته که این قانون ابلاغ شده است، واگذاری امور رفاهی را به بخش خصوصی آغاز کرده اند و هر دانشگاه کم و بیش بخش هایی از خوابگاه‌‌ و سلف سرویس‌های دانشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

اما دانشجویان از افزایش هزینه‌های دانشگاه‌های سراسری به واسطه خصوصی سازی کردن امور رفاهی گلایه دارند و معتقدند طرح خصوصی سازی امور رفاهی و هدفمند کردن غذای دانشجویی نتوانسته موفق عمل کند و رضایت قشر دانشجو را فراهم کند.

عضو 3 تشکل دانشجویی از 3 دانشگاه کشور در این زمینه به مهر گفته اند که موضوع خصوصی سازی امکانات رفاهی در دانشگاهها به خوبی اجرا نشده و فشار اجرای این قانون بر دوش دانشجو است.

خصوصی سازی در دانشگاهها درست مدیریت نشد

مصطفی صابری - دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی درباره خصوصی سازی و واگذاری امور رفاهی به بخش خصوصی به مهر گفت: خصوصی سازی فرمایش مقام معظم رهبری است که باید انجام شود، اما آنچه مطرح است مدیریت صحیح است.

وی ادامه داد: اکنون در دانشگاه‌ها شاهد آن هستیم که اجرای این طرح با کیفیت پایین انجام می شود دانشگاه‌ها با شرکتهایی که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند تنها به صرف اینکه در مناقصه قیمت کمتری ارایه داده‌اند، قرارداد همکاری منعقد کرده و مسئولیت امور رفاهی را واگذار کرده و در واقع از مسئولیت شانه خالی کرده اند.

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی افزود: امسال در سال انتخابات قرار داریم، نباید امور صنفی را طوری برنامه ریزی کرد که دانشگاه‌ها به معدن تنش تبدیل شوند، متاسفانه افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن کیفیت در امور خوابگاه‌ها و چند برابر شدن قیمت‌ها به این تنش‍‌ها دامن می‌زند با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که خصوصی سازی آن گونه که مد نظر مقام معظم رهبری بود، مدیریت نشد.

افزایش قیمت امور رفاهی دانشجویان

مهدی خوجگی - عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز نسبت به خصوصی سازی امور رفاهی دانشگاهها موضع داشته و آن را خلاف قانون اساسی می داند.

وی ادامه داد: اکنون به واسطه این خصوصی سازی شاهد افزایش قیمت امور رفاهی دانشجویان مانند خوابگاه و غذا هستیم که تمام هزینه بر عهده دانشجو است در حالی که در قانون آمده مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت باید هزینه را بپردازد اما اتفاقی که افتاده این است که به اسم واگذاری به دولت هزینه ها بر عهده دانشجو است که این خلاف قانون اساسی است.

وی افزود: دولت موظف است امکانات تحصیلی را به صورت رایگان در اختیار دانشجو قرار دهد اگر این وضعیت ادامه یابد هیچ امکاناتی رایگان نبوده و این نقض قانون اساسی است.


فشار اقتصادی جامعه نباید به دانشجو وارد شود

همچنین در این راستا یک عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با مهر گفت: دانشجو قشر ضعیف جامعه است و نباید فشارهای اقتصادی که در جامعه وجود دارد به وی تحمیل شود.

میکائیل دیانی این مساله را بهانه ای برای سوء استفاده رسانه های بیگانه عنوان کرد و گفت: بهتر بود این اقدامات به زمان دیگری موکول می شد.

خبرگزاری مهر برای بررسی هر چه بهتر این موضوع نظرات دانشجویان را نیز جویا شد و از آنها درباره میزان رضایت و یا عدم رضایتشان از طرح برون سپاری خدمات رفاهی و واگذاری به بخش خصوصی پرسش کرد.

تخریب شخصیتی دانشجویان در صف های غذا

یک دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه قانون خصوصی سازی جز افزایش هزینه هیچ خروجی نداشته است به مهر گفت: دانشجویان از واگذاری خوابگاه و سلف دانشگاه به بخش خصوصی هیچ رضایتی ندارند.

وی ادامه داد: در گذشته دانشگاه الزهرا سلف رسمی و غذای گرم داشت که به دانشجویان همه طبقات جامعه اختصاص داشت و همه توان خریداری آن را داشتند ولی از زمانی که قیمت غذا افزایش یافت بین دانشجویان دسته های طبقاتی به وجود آمده است و در واقع به نوعی شخصیت دانشجویان تخریب می شود.

این دانشجوی دانشگاه الزهرا افزود: ما دانشجویانی داریم که قیمت غذا حتی اگر 100 تک تومان افزایش پیدا کند روی بودجه آنها تاثیر می گذارد.

افزایش قیمت غذای دانشجویی تأثیری بر روی کیفیت آن نگذاشته است

وی تاکید کرد: از سوی دیگر افزایش قیمت غذا هیچ تاثیری در کیفیت آن نداشت بلکه کیفیت بعد از افزایش قیمت کاهش هم داشته است غذاها تکراری شده، مخلفات غذا مانند سالاد میوه و ماست جمع آوری شده و در واقع غذاهای خوب گذشته تبدیل به خاطره شده است.

کاهش مقدار غذای دانشجویان با اجرای قانون خصوصی سازی

علی جباری - دانشجوی کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در رابطه با خصوصی سازی و افزایش هزینه های غذا و خوابگاه در دانشگاه محل تحصیل خود گفت: خصوصی سازی خوب است به شرط اینکه دانشگاه نقش خود را به عنوان ناظر خوب انجام دهد اما متاسفانه اینگونه نیست.

وی یاداورشد: با خصوصی سازی هزینه غذاها در سلف‌ها افزایش یافته و هزینه ها بالا رفت، دوغ و نوشابه حذف شد و کیفیت برنج و خورشتی که ارایه می شود پایین آمد و از مقدار برنج هم کاسته شده است شاید اگر حوزه نظارتی دانشگاه کمی بهتر عمل می کرد این گونه نمی شد.

این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ما افزایش قیمت را به جان می خریدم اگر تاثیری در کیفیت داشت.




امکانات خوابگاهی یکسان، اجاره بهای متفاوت

حسن یاراحمدی - دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان هم معتقد است، خصوصی سازی طرح خوبی است به شرط آن که ناظر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال غذای روز شنبه دانشگاه افتضاح است سیب زمینی که در غذا وجود دارد معلوم نیست سیب زمینی است، در مورد خوابگاه‌ها هم مساله‌ای را که نمی توانم هضم کنم این است که ورودی سال 91 حدود 250 هزار تومان هزینه خوابگاه می دهد درصورتی که دانشجوی وردی 89 که خود من باشم  95 هزار تومان اجاره خوابگاه می دهم فقط به خاطر خصوصی سازی قیمت ها چند برابر افزایش یافته و گرنه هردو از یک امکانات استفاده می کنیم و خوابگاههای خودگردان هم چون نظارتی نمی شود هر چقدر بخواهند قیمت را افزایش می دهند.

حذف مخلفات غذا از سلف‌های دانشگاه علامه

امیر حیدری - دانشجوی کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفتگو با مهر گران شدن هزینه غذا و خوابگاه را با این توجیه که وام به دانشجویان تعلق می گیرد و وام تغذیه و خوابگاه افزایش پیدا می کند را اصلا کار درستی ندانست.

وی توضیح داد: با اجرای قانون خصوصی سازی هر سال هزینه ها در حال افزایش است غذا گران شده و این برای قشر دانشجو بسیار سخت است.

وی ادامه داد: دایم می شنویم که می گویند وام غذا اضافه می شود ولی به نظر من این کار بسیار زشتی است که دانشجو که 18 ساله را زیر بار قرض قرار دهیم تا بعد از فراغت از تحصیل وام خود را پرداخت کند.

وی یادآورشد: با وجود اینکه اعلام شد هر دانشگاه باید چند نوع غذا ارایه دهد در دانشگاه علامه فقط یک نوع غذا ارایه می شود آن هم هر قیمتی که اعلام کنند همان را باید پرداخت کرد چون غذای دیگری وجود ندارد که قیمت کمتر و یا بیشتر داشته باشد.

حیدری افزود: کیفیت غذا هیچ تغییری نکرده و فقط از زمان خصوصی سازی مخلفاتی مانند ماست، سالاد و نوشیدنی که ارایه می شد قطع شده است.


تگ ها گلایه‌های دانشجویان گرانی غذا خوابگاه

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی