کتابهای درسی حوزههای علمیه خواهران ارزیابی خواهد شد
کتابهای درسی حوزههای علمیه خواهران توسط دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی حوزههای علمیه خواهران ارزیابی می شود.
پرتال دانشگاهی به نقل از گزارش خبرنگار مهر، دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی حوزههای علمیه خواهران با هدف ارزیابی، اصلاح و بهینهسازی کتابهای درسی، بخشی از کتابهای درسی خود را به لحاظ محتوا، ساختار و مولفههای ظاهری مورد ارزشیابی قرار می دهد.
این کتابها شامل 23 عنوان است که برای شناسایی وضعیت موجود کتب درسی، پرسشنامههایی به صورت اختصاصی متناسب با هر کتاب، برای اساتید و طلاب طراحی شده تا نظرات پیشنهادی اساتید و طلاب در مورد این کتابها جمعآوری و پس از بررسی و تحلیل نتایج، نسبت به تغییر، اصلاح و یا تثبیت کتابهای درسی، تصمیمگیری شود.
این طرح از جمله مهم ترین بخش ارزیابی محتوای برنامه درسی حوزههای علمیه خواهران با محوریت کتب درسی عنوان شده که نتایج این ارزیابی مبنای تصمیم در مورد مناسب یا نامناسب بودن کتب درسی به لحاظ آموزشی خواهد بود.
محورهای ارزیابی کتب درسی شامل قانونمندی محتوا، سازماندهی محتوا و مولفههای ظاهری میشود که شاخصهای مرتبط با این محورها در قالب پرسشنامههای طلاب و اساتید مورد ارزیابی قرار میگیرند. همچنین تناسب محتوا با اهداف واحد درسی و سازماندهی کتاب نیز محور ارزیابی اختصاصی پرسشنامه اساتید به شمار میرود.
دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی حوزههای علمیه خواهران در ارزیابی این پرسشنامه ها با توجه به اینکه نظرات جمعآوری شده در این طرح باید بازتابدهنده نظرات غالب طلاب و اساتید باشد در تعیین نمونه آماری این طرح به پراکندگی مدارس در استانها و شهرها و جمعیت آماری توجه کرده و با در نظر گرفتن اصول علمی تعیین نمونه آماری حدود 9هزار نفر از طلاب در 27 استان و 267 مدرسه علمیه در سراسر کشور انتخاب کرده است؛ همچنین تمام اساتیدی که در نیمسال جاری کتب درسی مورد نظر را تدریس کردهاند، در این ارزیابی مشارکت خواهند داشت.