پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          12 خرداد 1392 - 02 June 2013




تاثیرات 4 سال ماندگاری دانشجویان در دانشگاه



آیت‌الله مجتبی تهرانی در جمع اساتید بسیجی در خردادماه ۸۳ با بیان اینکه هدف اساتید یک جنبه سرنوشت‌ساز دارد، گفت: بطور معمول دانشجو چهار سال زیر نظر اساتید است و این مدت کافی است تا انسان ساخته شود.


پرتال دانشگاهی به نقل از   گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مسئولین سازمان بسیج اساتید و بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران 10 خردادماه سال 83 با آیت الله مجتبی تهرانی در منزل ایشان جلسه‌ای داشتند که در این جلسه وی درباره دانشجویان موضوعاتی را مطرح کرد.

سخنان آیت الله مجتبی تهرانی به شرح ذیل بوده است:

هدف شما، نصرت و یاری دین و نشر احکام اسلام است. برای نیل به این هدف دنبال راهکارهائی هستید. این هدف همان هدف انبیاء الهی است با این تفاوت که محدوده کار آنها کل جامعه بود و کار شما به محیط دانشگاه محدود می‎شود. احیای نفوس معادل حیات انسانی معنوی و جاودانه بخشیدن به بشراست.

هدف شما، هدف بسیار بزرگ بوده و هدف گیری نیز عالی است. با ارزش‌ترین کار در جامعه است. چه باید کرد؟ باید مقتضیات، موانع، شرایط کار و ... را در نظر گرفت. انسان‌ها را بایستی در سه بعد اعتقادی، اخلاقی و عملی هدایت کرد.

اساسا چهار محیط خانوادگی، تحصیلی، شغلی و کاری و رفاقتی و دوستی بر انسان اثر گذار است.

سه محیط اول در طول هم قرار دارند و محیط آخر عرضی است. بین این محیط‌ها، محیط تحصیلی بویژه مقطع دانشگاهی نقش بیشتری دارد. فردی در محیط خانواده در این سه بعد پرورش پیدا می‌کند، اما در محیط دانشگاه تغییر می‌کند که شما نمونه‌های آنرا بسیار مشاهده کرده‌اید.

این محیط ارتباط با محیط قبلی و بعدی دارد. اگر نقش این محیط مثبت بود، در محیط شغلی نیز پیشگیری می‌کند.

هدف شما کوچک نیست یک جنبه سرنوشت‌ساز دارد. بطور معمول دانشجو چهار سال زیر نظر شماست. این مدت کافی است تا انسان ساخته شود.

*چرا نقش محیط تحصیلی مهم است؟

1- مقطع زمانی سنی دانشجویان: در این مقطع، فرد از نظرجسمی و روحی و قوه تشخیص و تمیز آمادگی رشد و تکامل دارد. اثر پذیری وی آسان است. هنوز نقش عمیق موضوعی در روح وی قرارنگرفته است.

تا بحال فکر کرده‌اید چرا دشمنان اسلام این سن (جوانان) را انتخاب کرده‌اند. دقیقا حساب کرده و کار روانی انجام داده‌اند. روح جوان صاف بوده، هنوز دروغ ملکه روح وی نشده، رنج زندگی را نکشیده است و والدین او تحمل کرده‌اند. در هر بعد سریع التأثیر است.

مقطع سنی حساسی است و هرگونه که اساتید بخواهند می‌توانند جوانان را بسازند.

2- رابطه بین استاد و شاگرد مؤثرترین رابطه است. جوانان به حرف استاد خیلی بیشتر از پدر، مادر، خواهر و برادر بها می‌دهند. تعلیم جدا از تربیت غلط است. مسأله تربیت از امور قصدیه نیست، بخواهی و نخواهی شما (اساتید) روی شاگردان و دانشجویان اثر تربیتی دارید. تعلیم رابطه تنگاتنگ با تربیت دارد. لباس، اخلاق، رفتار و منش استاد روی دانشجو اثر دارد. مسئولیت بزرگی دارید، من (مدرس) قصد انحراف یا هدایت دانشجو را ندارم معنی ندارد. فراگیری انسان‌ها دیداری، گفتاری و رفتاری است.

*چند تذکر آیت الله مجتبی تهرانی به اساتید

هدف اصلی ما شعور دادن باشد نه شعاردادن. شعوردادن اثر عمیق داشته ولی دیرهنگام است.

آنچه متداول است و دنیاداران برای جذب جوانان استفاده می‌کنند. شعار شهوت و شعار خدمت است. بطور کلی از این دو شعار پرهیز کنید. عملاً خدمت کنید، عمیق کار کنید و شعار فطرت ‌الهی و شعور فطرت ‌الهی بدهید و موازنه میان اینها را نیز در نظر بگیرید. بیش از شعور شعار ندهید.

تعبیر تهاجم فرهنگی اینجاست. اولین قشر که قربانی آن شدند ما بودیم و باعث شد وضعمان به اینجا برسد. امام(ره) در جوی سخت شروع به شعار دادن کرد و موازنه نیز داشت. لذا جوانان ما متحول شده و جان گذاشتند. متأسفانه این شعار با شعار شهوت و خدمت جابجا شد و بجای اسلحه به دست جوانان آلات موسیقی دادند. مقید به خدمت بودن و شعار فطرت دادن است که جامعه را بیمه می‌کند. مجالس وعظ و دعا باشد اما بسنده به این نکنید، سطح معرفتی خود و جامعه را بالا ببرید.

عده‌ای می‌گویند می‌خواهیم جوانان را به اسلام جذب کنیم. قوانین ارزشی و اسلامی را گشاد می‌کنند تا جذب شوند. این از طریق شهوت بوده و جز ضربه به اسلام نفعی ندارد. نترسید، حقایق اسلام را بگوئید. نه حالت تفریط نه افراط، اعتدال اسلامی را رعایت کنید. در اعمال اولویت را به ترک محرمات بدهید و به اعمال مستحبی نچسبید.

*چه کنیم تا حرفمان روی جوانان اثربگذارد؟

1- خلوص درونی داشته باشید. نیت خدائی کرده و خود را از غیرخدا تخلیه کنید. هرچه سطح خلوص بالاتر باشد، اثر آن بیشتر است.

2- در تمام شئون و اعمال زندگی، ساده زیستی را پیشه کنید. هرچه ساده‌تر، اثر کار شما بیشتر. از افراط و تفریط خودداری کنید.

3- هیچگاه اتکا به اعمال شخصی خود نکنید. اتکا به خدا کنید و از او کمک بخواهید. تحولی که امام (ره) در آن جامعه کثیف ایجاد کرد به علت خلوص و اتکاء به خدا بود.

با نظر خواهی از دانشجویان، معلوم شده درصد بالائی از آنان نماز نمی‌خوانند در صورتیکه 10 سال پیش به همین میزان و یا بالاتر نماز می‌خواندند. و حتی مطالب عرفانی می‌گفته و عمل می‌کردند که علما تعجب می‌کردند.

ریشه‌یابی کنید. خسته نشوید. ما باید خودمان را درست کنیم. یقین بدانید خدا کمک می‌کند. استمداد کنید.

متأسفانه ما نشسته‌ایم ببینیم دشمن چه می‌کند (چه فعلی انجام می‌دهد) سپس حرکت انفعالی انجام دهیم (در مقابل حرکت او حرکتی انجام دهیم). امام(ره) حرکتش تهاجمی بود. از امام یاد بگیرید. چرا حرکت انفعالی، برنامه ریزی کنید، در اشاعه احکام اسلامی نترسید.








تگ ها تاثیرات تحصیل در دانشگاه دانشگاه تاثیرات دانشگاه بر روی دانشجویان

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی