پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          15 تیر 1392 - 06 July 2013


مشکلات دانشجویان با 5 دانشگاه صنعتی و  زمین عاریتی و رتبه پایین اساتید

در بررسی وضعیت دانشگاه های تازه تاسیس صنعتی آنچه که در اکثر آنها مشترک است عدم وجود فضایی مناسب برای فعالیت آنها است، اکثر دانشگاههای صنعتی هنوز از داشتن اولین امکانات تاسیس یک دانشگاه که فضای آموزشی مناسب است محروم هستند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از  مهر، یکی از دستاوردهای دولت دهم درحوزه آموزش عالی، افزایش کل دانشگاه‌های کشور و گسترش دانشگاه در تمام شهرهای کوچک است.

دولت دهم برای دسترسی تمام اقشار جامعه به آموزش عالی در تمام شهرهای کوچک کشور اقدام به راه اندازی دانشگاه کرده است. حتی در استان هایی که دانشگاه‌های مادر فعال بودند دانشگاه های صنعتی مانند صنعتی ارومیه، هویزه، بیرجند، قم، سهند و... راه اندازی کرد، نفس این عمل مثبت بود ولی باید در کنار ایجاد این دانشگاه‌ها به زیرساخت های مورد نیاز آنها مانند عضو هیات علمی، فضای آموزشی کافی، تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و غیره نیز توجه می شد.

عدم توجه به تهیه زیرساخت‌های موجود و پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها زمینه را برای خروج دانش آموختگان ضعیف از دانشگاه‌ها ایجاد کرده است و در بررسی که در خصوص برخی از دانشگاههای صنعتی تازه تاسیس انجام گرفت، عدم وجود زیرساخت های لازم برای ایجاد دانشگاه صنعتی مشهود است ولی با این وجود دانشگاه تشکیل شده و با تمام کاستی ها به امید ایجاد زیرساخت های لازم به حیات خود ادامه می دهد از جمله این دانشگاهها می توان به دانشگاه‌های صنعتی هویزه، کرمانشاه، بیرجند، صنعتی همدان و قم اشاره کرد.

عدم استقبال اعضای هیات علمی از دانشگاه صنعتی هویزه

ساخت دانشگاه صنعتي شهداي هويزه در نخستين سفر استاني هيات دولت به استان در سال 1385 به تصويب رسيد و مقرر شد اين دانشگاه با مشارکت استانداري خوزستان، بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي و وزارت علوم احداث ‌شود با گذشت 7 سال از مصوبه هنوز این دانشگاه دارای ساختمان نیست و اخیرا زمینی با مساعدت استانداری خوزستان برای دانشگاه تملک شده که تازه دیوارکشی آن انجام می شود تا شکل دانشگاه به خود گیرد. دانشجویان دانشگاه صنعتی هویزه در یکی از ساختمان های هنرستانی که توسط آموزش و پرورش به دانشگاه واگذار شده مستقر هستند.

همچنین اعضاي هيأت علمي حاضر به استقرار در اين شهر نبوده و دانشگاه نیاز جدی به تجهیزات و آزمایشگاه دارد.

اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی هویزه در حال حاضر از اساتید مهندسی برق و مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز تامین می شوند و خود دانشگاه چون ردیف مستقلی نداشته نتوانسته عضو هیات علمی جذب کند. امسال به این دانشگاه ردیف مستقل تعلق گرفت و دانشجویان دانشگاه امیدوارند که با اختصاص این ردیف مستقل تا اندازه ای شاهد رفع مشکلات دانشگاه باشند.

دانشگاه صنعتی کرمانشاه هنوز ساختمان مستقل ندارد

دانشگاه صنعتی کرمانشاه سال ۱۳۸۶ در شهر کرمانشاه فعالیت خود را در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک در دانشکده انرژی و همچنین مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر- سخت افزار در دانشکده فناوری اطلاعات آغاز کرد.

به گفته دانشجویان این دانشگاه، پروژه ساخت دانشگاه صنعتی کرمانشاه در سال 83 تصویب شد و این دانشگاه با تاخیر سه ساله در سال 86 اقدام به پذیرش دانشجو کرد؛ البته بدون هیچگونه فضای آموزشی مستقل و کلاس های آموزشی دانشجویان این دانشگاه به مدت 20 ماه در دانشکده علوم دانشگاه رازی برگزار می‌شد.

پس از گذشت 20 ماه مسئولان دانشگاه موفق به اجاره ساختمان اسبق سازمان ملی جوانان شدند که البته تا مدتی به همراه پرسنل اداره مبارزه با مواد مخدر با هم در یک ساختمان بودند.

کلنگ احداث ساختمان دانشگاه در سال 86 به زمین خورد و میزان پیشرفت این پروژه تا سال 91 فقط در حد اسکلت بندی ساختمان بوده به طور خلاصه می توان گفت: دانشگاه صنعتی 10 سال است که کلید خورده؛ اما ساختمان مستقلی ندارد و در مقایسه با دانشگاه های هم دوره خود اختلافات کیفی بسیاری دارد.

براساس رزومه ارایه شده در سایت دانشگاه اکثر اعضای هیات علمی فارغ التحصیلان دانشگاه رازی کرمانشاه بوده و مرتبه علمی آنها بیشتر در سطح کارشناسی ارشد است به طوریکه مرتبه علمی اعضای هیات علمی گروه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی کرمانشاه همه کارشناسی ارشد است.

کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه صنعتی همدان

دانشگاه صنعتی همدان هم فعالیت‌ علمی آموزشی خود را به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی در حال توسعه در غرب کشور، در سال 1385، با پذیرش70 دانشجو در دو رشته کارشناسی مهندسی برق (کنترل) و مهندسی کامپیوتر (سخت افزار) آغاز کرده و در حال حاضر نيز در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت می کند. حدود 1800 دانشجو در این دو مقطع مشغول تحصیل هستند .

 به گفته دکتر حسن کی پور - رئیس دانشگاه صنعتی همدان، در سال 1385 اعضاي هيأت علمي دانشگاه 3 نفر هيأت علمي پيماني بوده و از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي استان و تهران به عنوان اساتيد مدعو با دانشگاه همکاري داشتند.

بر همین اساس، دانشگاه صنعتي همدان از بدو تأسيس نسبت به جذب بورسيه از بين دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره دکتری اقدام کرد، به نحوي که تعداد بورسيه‌هاي جذب شده از 7 نفر در سال 85 به تعداد 41 نفر در سال 91 رسيده است. هر ساله تعداد 10 تا 12 نفر از میان متقاضیان واجد شرایط به این تعداد افزوده می­‌شود و دانشگاه در جذب بورسیه مورد نیاز هیچ محدودیتی ندارد. البته، از اين تعداد 28 نفر پس از اتمام تحصيل، خدمات آموزشي و پژوهشي خود را در دانشگاه رسماً آغاز کرده‌­اند.

درحالی ریاست دانشگاه از افزایش اعضای هیات علمی خبر می دهد که دانشجویان معتقدند دانشگاه با کمبود عضو هیات علمی روبرو است و از اعضای هیات علمی ناکارآمد استفاده می کند و همچنین با کمبود فضای آموزشی روبرو است.

کادر هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند با مرتبه کارشناسی ارشد

دانشگاه صنعتی بیرجند نیز يکي از دانشگاههایی است که در چند سال اخیر راه اندازی شده و در گروه‌های کامپیوتر ، معدن ، صنایع ، مکانیک و عمران فعالیت می کند آنچه در این دانشگاه  بیشتر خودنمایی می کند مرتبه علمی اساتید دانشگاه است مرتبه علمی اکثر اساتید دانشگاه در گروه‌های مختلف کارشناسی ارشد است و کمتر عضو هیات علمی با مدرک دکتری دراین دانشگاه می توان پیدا کرد.

در رزومه اعضای هیات علمی این دانشگاه نیز که برروی سایت دانشگاه قرار گرفته مرتبه علمی اکثر اعضای هیات علمی کارشناسی ارشد است.

کمبود فضای آموزشی در دانشگاه صنعتی قم

دانشگاه صنعتی قم برای رفع نیازهای استان قم در بخش‌های مهندسی و صنعتی راه اندازی شد و از مهمترین مشکلات آن می توان به کمبود فضای آموزشی و اداری در این دانشگاه اشاره کرد.

دکتر سید محمد هادی مشکات‌السادات رئیس دانشگاه صنعتی قم در این باره اعلام کرد: قرار گرفتن دانشگاه در کنار جاده قدیم قم – تهران و دسترسی مشکل در کنار قدیمی بودن ساختمان‌های دانشگاه از جمله مشکلات دانشگاه هستند بنابراین رایزنی برای احداث ساختمانی جدید با اختصاص 42 هکتار زمین در حاشیه شمالی شهر در حال انجام است. واگذاری این زمین مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امیدواریم هیئت دولت این کار را به صورت رایگان انجام دهد.

در حال حاضر هم 35 نفر هیئت علمی در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند و  مجوز جذب 35 نفر هیئت علمی و هشت نفر بورسیه توسط این دانشگاه اخذ شده است.

 دکترابوالفضل حسنی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در خصوص شرایط ایجاد دانشگاه صنعتی گفت: شرایط ایجاد دانشگاه صنعتی هم مانند دانشگاه‌های جامع است.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری برای راه اندازی دانشگاه‌های صنعتی تازه تاسیس بیشتر در سفر استانی هیات دولت به دلیل صنعتی بودن شهر و یا شهرستان انجام شده یا اینکه شهر و یا شهرستانی دارای پتانسیل راه اندازی دانشگاه صنعتی بوده اند.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در پاسخ به این سئوال که صرفا تصمیم گیری در سفر استانی برای راه اندازی دانشگاه صنعتی کافی است، گفت: خیر در سفرهای استانی از قبل یک پروپزالی تهیه می شود و براساس آن درخواست‌ها ارایه می شد و البته دانشگاه ها باید شرایط لازم را برای ایجاد دانشگاه را تهیه می کردند. برای راه اندازی دانشگاه ابتدا مجوز اصولی و پس از تهیه تمام ملزومات مجوز قطعی ارایه می شود.

وی ادامه داد: برای راه اندازی دانشگاه‌های فنی و مهندسی و صنعتی باید زیرساخت آزمایشگاهی، تجهیزاتی و کارگاهی فراهم باشد و دانشگاه بتواند در صنعت مورد نیاز براساس سند آمایش نیرو تربیت کند.

درحالی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی از تهیه زیرساخت آزمایشگاهی، تجهیزاتی و کارگاهی برای دانشگاه صنعتی خبر می دهد که دانشگاه های تازه تاسیس صنعتی نه تنها زیرساخت آزمایشگاهی، تجهیزاتی و کارگاهی مطلوبی ندارند بلکه از ملزومات ایجاد یک دانشگاه که وجود زمین و یا مکانی برای خود دانشگاه است و عضو هیأت علمی مطلوب نیز محروم هستند.

دانشجویان این دانشگاه‌ها اکثرا در ساختمان دیگر ارگانها مستقر شده اند تا بلکه زمینی که به دانشگاه اختصاص داده شده است در صورت تامین بودجه روزی به دانشگاه تبدیل شود.

افزایش کمی دانشگاه‌های صنعتی بدون توجه به تامین نیازهای اولیه این دانشگاه‌ها موجب کاهش کیفیت دانشگاه و دانشجویان صنعتی شده است.

تگ ها مشکلات دانشجویان مشکلات دانشجویان کشور مشکلات دانشجویان با دانشگاه های صنعتی

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی