پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          12 آبان 1392 - 03 November 2013


علت اصلی افت یادگیری دانشجویان، فن‌آوری‌های دیجیتال

کارشناسان آموزشی معتقدند که فن‌آوری‌های نوین و لوازم الکترونیک نظیر تلفن‌ همراه متهمان اصلی افت تحصیلی و ضعف توان یادگیری در دانشجویان هستند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارشناسان می‌گویند: عامل اصلی اینکه بسیاری از دانشجویان به سختی نکات مهم و رئوس مطالبی را که استادان در کلاس می‌آموزند به خاطر می‌سپارند یا به یاد می‌آورند به همراه داشتن تجهیزات الکترونیک نظیر تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و ابزار دیگری از این قبیل است.

بنابر مطالعات اخیر که از سوی «بارنی مک‌کوی»، استادیار دانشگاه «نبراسکا-لینکولن» انجام شده، دلیل ضعف یادگیری در دانشجویان کاربردهای غیردرسی از تجهیزات دیجیتالی مانند ارسال ایمیل و پیامک از سوی آنها در سر کلاس درس است که به تمرکز و یادگیری آنها آسیب می‌رساند.

یک وسیله دیجیتال علاوه بر اینکه طی 24 ساعت هفته دسترسی به اطلاعات را برای افراد امکان‌پذیر می‌کند و دانشجویان از فن‌آوری به عنوان منبع تبادل اطلاعات در لحظه استفاده می‌کنند.

بنابر تحقیقات سالانه‌ای که از دانشجویان دولتی «بال» صورت گرفته، 73 درصد از دانشجویان اعلام کردند تلفن هوشمند داشته و 30 درصد دیگر نیز اعلام کردند تبلت دارند. از آنجا که میزان خرید تجهیزات الکترونیکی رو به افزایش است به همین نسبت نیز استفاده از این تجهیزات در میان دانشجویان در کلاس‌های درس رو به افزایش است و به نظر می‌رسد این روند به همین زودی نیز کاهش نخواهد یافت.

«مک کوی» با بررسی روی 777 دانشجوی شش دانشگاه مختلف در پنج ایالت آمریکا دریافته است که بیش از 80 درصد دانشجویان حاضر در این مطالعه در کلاس‌های درس از تجهیزات دیجیتالی خود برای اهداف غیردرسی استفاده می‌کنند.

به طور میانگین دانشجویان مقطع کارشناسی در روز، 11 مرتبه از این وسایل برای اهداف غیردرسی استفاده می‌کنند در حالی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تنها چهار بار در روز به همین منظور از آنها استفاده می‌کنند. در این بین دلایل استفاده از این تجهیزات در سر کلاس درس نیز متفاوت است. 86 درصد گفته‌اند که برای ارسال پیامک، 68 درصد برای خواندن ایمیل، 66 درصد ورود به صفحات اجتماعی، 38 درصد وبگردی و هشت درصد برای بازی کردن از تجهیزات الکترونیکی خود در سر کلاس درس استفاده می‌کنند.

جالب‌ترین نکته این تحقیق که محققان را نیز متعجب کرد استفاده از این تجهیزات به عنوان ساعت بود که با رقم 79 درصد، محبوبیت بالایی در میان دانشجویان داشت.

«مک‌کوی» دراین‌باره گفت: این رقم یک تحول نسلی است چرا که نشان می‌دهد بسیاری از جوانان دیگر از ساعت مچی استفاده نمی‌کنند.

اما از سوی دیگر دانشجویان در استفاده از وسایل الکترونیکی در سر کلاس به دفاع از خود پرداختند. 70 درصد از آنها اذعان داشتند که این مسئله به آنها کمک می‌کند تا دائما در تماس باشند. 55 درصد آن را در فایق آمدن بر خستگی موثر دانسته و 49 درصد هم اعلام کردند از آنها برای فعالیت‌های مرتبط با کلاس استفاده می‌کنند.

با این حال بیش از 80 درصد از دانشجویان حاضر در این مطالعه اعتراف می‌کنند که استفاده از تجهیزات الکترونیک در سر کلاس از میزان دقت و توجه آنها کاسته و منجر به حواس‌پرتی می‌شود. ضمن اینکه بیش از یک چهارم از آنها نیز می‌گویند به همین دلیل با افت نمرات خود مواجه شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی «مدیکال دیلی»، وقتی از دانشجویان در رابطه با دیدگاهشان نسبت به دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های استفاده از تجهیزات الکترونیک در کلاس‌های درس سئوال شد، 91 درصد از آنها با ممنوعیت استفاده از آنها در کلاس درس مخالفت کردند.

تگ ها علت اصلی افت تحصیلی افت تحصیلی علل افت تحصیلی علت های افت تحصیلی در دانشجویان

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی