پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          19 آبان 1392 - 10 November 2013


آمار تحصیلی دانشجویان زن ایرانی

دیدار فرجی دانا با همتایان خارجی خود

وزیر علوم: ۶۰ درصد از دانشجویان ایرانی را زنان تشکیل می‌دهند


وزیر علوم در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و آموزش عالی را با اهمیت ویژه ارزیابی کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر رضا فرجی دانا در دیدار با بنی آوجی وزیر آموزش ملی ترکیه با اشاره به اشتراکات فرهنگی موجود میان دو کشور ایران و ترکیه، اظهار داشت: متفکران و اندیشمندان فارس و ترک زبان همواره در تاریخ مناسبات فرهنگی دو کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند.

وی ضمن تشریح دستاوردهای شگرف علمی ایران در سالیان اخیر، اظهار داشت: هم اکنون ۳۴ پارک علم و فناوری تاسیس شده در کشور به صورت عملیاتی مشغول به فعالیت بوده و دارای ارتباطات تنگاتنگی با دانشگاه‌های کشور است.

وی با اشاره به اینکه 3300 شرکت دانش محور در کشور وجود دارد، گفت: قرار است این تعداد در برنامه توسعه بعدی به ۲۰ هزار مورد افزایش یابد.

وزیر علوم گفت: درحال حاضر در جمهوری اسلامی چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو نشغول به تحصیل هستند که این تعداد نسبت به آمار قبل از انقلاب که ۳۰۰ هزار دانشجو داشتیم افزایش شگرفی را نشان می‌دهد.

۶۰ درصد از دانشجویان ایرانی زنان هستند

وی برابری جنیستی در دانشگاه‌های کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما طی سالیان اخیر از نظر برابری جنسیتی در سطح مراکز آموزشی و دانشگاهی پیشرفت فوق العاده‌ای داشته‌ایم که اکنون ۶۰ درصد از دانشجویان ایرانی را بانوان تشکیل می‌دهند.

همچنین در این دیدار بنی آوجی وزیر آموزش ملی ترکیه نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی موجود میان دو کشور ترکیه و ایران، گفت: زبان فارسی در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه تدریس شده و به عنوان زبان اندیشمندان مورد توجه است.

وی افزود: از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های علم، تحقیقات و فناوری آگاهی کامل دارم و از اینکه ایران توانسته است به رغم تحریم‌های اعمال شده غربی به این میزان از توسعه و پیشرفت دست یابد جای شگفتی است.

وی همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست تا در زمینه نامزدی ترکیه برای عضویت در کمیته میراث جهانی حمایت لازم به عمل آورد.

وزیرعلوم کشورمان نیز در پاسخ به این درخواست ترکیه، اظهار داشت: روح کنوانسیون‌های میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس برای تقارب فرهنگ‌ها و نزدیک سازی کشورها به یکدیگر تنظیم شده است و لازم است که همکاری‌ها در این عرصه جای رقابت را بگیرد تا بتوان به سمت ثبت‌های چند ملیتی گام برداشت تا بدین طریق مواریث مشترک کشورهای همسایه از وجهه بین‌المللی برخوردار شود.

وزیر علوم پاکستان در دیدار با دکتر فرجی دانا پیشرفت‌های علمی ایران را تحسین برانگیز خواند

محمد بلیغ الرحمان وزیر علوم و آموزش پاکستان با اشاره به پیشرفت‌های سالیان اخیر کشورمان در عرصه علوم و دانش و همچنین دستیابی به فناوری‌های جدید، گفت: پیشرفت‌های حاصله در ایران به رغم تحریم‌های تحمیل شده از سوی کشورهای غربی طی سالیان اخیر بسیار چشمگیر است.

وی به تشریح اشتراکات، فرهنگی، دینی و زبانی موجود میان دو کشور پاکستان و ایران پرداخت و افزود: فرهنگ ایرانی به ویژه زبان فارسی ریشه عمیقی در آن کشور دارد به نحوی که زبان فارسی تا چند سال قبل یکی از زبان‌های مندرج در برنامه آموزشی مدارس پاکستان بود.

وزیر علوم پاکستان همچنین درخواست کرد: در حوزه آموزش زبان فارسی و فناوری‌های پیشرفته جمهوری اسلامی ایران در این عرصه میان دانشگاه‌های دو کشور همکاری‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

بلیغ الرحمان با اشاره به اینکه کشور متبوعش به دلیل برخی ناامنی‌ها و ملاحظات موجود درعرصه تحقق اهداف هزاره و اهداف برنامه آموزشی برای همه، از برنامه‌ها عقب مانده است، بر لزوم استفاده از تجربیات کشورمان برای جبران این عقب ماندگی تاکید کرد.

در این دیدار دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم نیز به دستاوردهای علمی و فرهنگی کشورمان طی سالیان اخیر به رغم تنگناهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران به ویژه در برخی از شاخص‌های مورد تاکید برنامه آموزش برای همه مصوب یونسکو به ارتقای سطح آموزش دختران در کشور پرداخت.

وی همچنین در پاسخ به سوال همتای پاکستانی خود در زمینه نحوه میزان و چگونگی کنترل و نظارت بر اینترنت در کشور، گفت: ما مرکزی به عنوان مرکز نظارت بر فعایت‌های فضای سایبری داریم که بسیاری از وزارتخانه‌ها در این مرکز دارای نماینده هستند و تمامی سیاست گذاری‌های مربوط به اینترنت و فضای سایبری از سوی این مرکز انجام می‌گیرد.

وی افزود: درکنار مرکز مزبور یک ارگان تحقیقاتی نیز قرار داده شده که حمایت علمی و پژوهشی را از فعالیت‌های این مرکز برعهده دارد.

وزیر علوم در دیدار با همتای ونزوئلایی: ارتقای روابط با کشورهای جنوب در اولویت سیاست خارجی ایران است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با با پدرو انریکه کالزا دیلا وزیر فناوری و نوع آوریهای ونزوئلا نیز گفت: ارتقای سطح روابط با کشورهای جنوب در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که ونزوئلا در این میان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: ونزوئلا در مناسبات فرهنگی، سیاسی و علمی کشورمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و روابط فیمابین دو کشور در تمامی ابعاد به ویژه علمی و فناوری ظرف سالیان اخیر از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده است.

وزیرعلوم همچنین ضمن تشریح دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برای امکان تبدیل دستاوردهای علمی به صورت عملیاتی به فناوری‌های نوین ساختارهای ویژه‌ای در کشورمان ایجاد شده است که هدف آن تبدیل ایده‌ها به فناوری است.

فرجی دانا همچنین با بیان اینکه علم و آموزش در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: درحال حاضر چهار میلیون و 400 هزار دانشجو داریم که 12 درصد این تعداد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود از آمادگی کشورمان برای تبادل استاد و دانشجو و ارائه بورسیه به دانشجویان ونزوئلایی در برخی از رشته‌های تحصیلی از جمله رشته نفت، کشاورزی و بهداشت و درمان خبر داد.

وی ادامه داد: تمرکز ما در بخش فناوری بر روی سه حوزه فناوری زیستی ، فناوری نانو، فناوری اطلاعاتی قرار گرفته که در این راستا موضوعات مربوط به محیط زیست نیز از اهمیت ویژه ای در نگاه برنامه ریزان و سیاست گذاران علمی و آموزشی برخوردار است.

در این دیدار پدرو انریکه کالزا دیلا وزیر فناوری، ابتکارات و نو آوریهای ونزوئلا نیز با تاکید بر اینکه بعد از انقلاب بولیواری در ونزوئلا رییس جمهور چاوز دست به انقلاب آموزشی در کشور زد، گفت: در یک دوره 10 ساله تعداد دانشجویان در ونزوئلا از 600 هزار نفر به رقم دو میلیون و 600 هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه با این ابتکار عمل چاوز در واقع کشور از یک چالش جدی رهایی یافت و کشور به یک انقلاب علمی دست یافت، تصریح کرد: این پیشرفت در کشور در شرایطی حاصل شد که ونزوئلا نیز همچون ایران به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا با برخی از تنگنا و مشکلات در داخل مواجه بود.

انریکه کالزا دیلا همچنین افزود: ما در ونزوئلا کرسی زبان فارسی را ایجاد کرده ایم که کارکنان دولت درصورت گذراندن دوره‌های آموزشی زبان فارسی می‌توانند در مشاغل خود ارتقا پیدا کنند.

وزیر علوم که به همراه هیاتی برای شرکت در اجلاس سالانه یونسکو به فرانسه سفر کرده بود، علاوه بر سخنرانی در اجلاس عمومی یونسکو با تنی چند از همتایان خود از کشورهای همسایه و جهان در حاشیه این اجلاس دیدار دوجانبه داشت و در زمینه مسایل مورد علاقه و به ویژه علمی، آموزشی و فرهنگی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

تگ ها آمار دانشجویان ایرانی میزان تحصیلات زنان در ایران میزان تحصیلات دانشگاهی زنان در ایران

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی