پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          18 آذر 1392 - 09 December 2013


«مشاوره و درمان»، ضامن سلامت روان دانشجویان و پیشگیری از مشکلات جدی

مساله «سلامت روان» امروزه یکی از مهمترین مشکلات پیشروی دانشجویان است و مشکلاتی نظیر فشارهای مالی، مشکلات دانشگاهی،‌ سوء مصرف مواد، مشکلات عاطفی و تقابل‌های فرهنگی بهداشت روانی دانشجویان را به خطر می‌اندازند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاهش بهداشت روانی دانشجویان نه تنها به بازده تحصیلی آنها آسیب جدی وارد می‌کند بلکه حتی در شرایط حادتر می‌تواند تهدیدی جدی برای جان آنها و یا حتی سایر همکلاسی‌هایشان باشد.

برخی از متداول‌ترین مشکلاتی که سلامت روان دانشجویان را به خطر می‌اندازند به شرح زیر است:

افسردگی

تلقی کردن افسردگی به عنوان استرس درسی در میان دانشجویان مرسوم شده است اما دانشجویان باید از علائم افسردگی آگاه باشند و بدانند که افسردگی تهدیدی جدی برای سلامت آنها است. مطالعاتی که در سال 2012 میلادی روی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا انجام شد نشان داد 44 درصد دانشجویان این کشور به نوعی علائم افسردگی را دارند و به یک مشاوره مناسب برای علت‌یابی منشا افسردگی خود دسترسی ندارند.

اضطراب

درست است که دوران دانشگاه سخت است اما برخی امتحانات و تکالیف غیرعادی و خارج از عرف می‌توانند منجر به بروز درجات مختلف اضطراب در میان دانشجویان شوند. دانشجویان باید بتوانند شکایت و نارضایتی خود را نسبت به مسائل دانشگاهی ابراز کنند و همچنین از مشاوره‌های مناسب درباره منشا این اضطراب‌ها و نحوه غلبه بر آنها بهره‌مند شوند.

خودکشی

خودکشی بدترین و خطرناک‌ترین پیامد یک بیماری درمان‌نشده روانی است. استرس‌های ناشی از خلأ روابط عاطفی به تنهایی می‌تواند حتی در افرادی که اختلالات روانی جدی ندارند زمینه‌ساز گرایش به خودکشی شوند. خودکشی معمولا سریع‌ترین و محتاطانه اقدامی است که از سوی افراد برای جلب توجه و مراقبت‌های مورد نیازشان صورت می‌گیرد.

اختلال دوقطبی

این اختلال یک مشکل روانی جدی است که فرد مبتلا به آن دوره‌های مختلف افسردگی حاد و نیز دوره‌های شیدایی را به طور متناوب تجربه می‌کند و رفتار و تفکر منطقی وی مختل می‌شود.

اختلالات تغذیه‌ای


اگرچه اختلالات تغذیه‌ای آنگونه که در بین دانشجویان آمریکایی شایع است در دانشجویان هندی دیده نمی‌شود اما یک مشکل چشمگیر است.

تبلیغات و تلقین‌های رسانه‌ای مبنی بر دستیابی به اندام متناسب بسیاری از جوانان را به اختلالات تغذیه‌ای مبتلا کرده است. برای سایر افراد استرس‌های ناشی از داشتن برنامه‌های تحصیلی و کاری متراکم، یافتن زمان مناسب برای تغذیه صحیح را از آنها می‌گیرد که این مساله سبب بروز اختلالات تغذیه‌ای جدی در دانشجویان می‌شود.

اعتیاد


این مشکل به ویژه در جوانان می‌تواند مخرب‌تر باشد چرا که جوانان برای غلبه بر استرس و اختلالات روانی خود به الکل، مواد مخدر و پرخوری روی می‌آورند.

سایت‌ اینترنتی هلت‌ایندیا، برای حفظ سلامت روان دانشجویان راهکارهای زیر توصیه می‌شود:

- انجام فعالیت‌های ورزشی سبب آزاد شدن ماده شیمیایی شادی‌بخش در مغز می‌شود که «اندروفین» نام دارد. این ماده تاثیر سریعی در مقابل واکنش‌های منفی ناشی از استرس و اضطراب در بدن و مغز انسان دارد. فعالیت‌های جسمی و ورزش همچنین سبب افزایش اعتماد به نفس و بهبود قابلیت شفاف‌اندیشی و تمرکز می‌شود.

- تغییرات ناسالم در رژیم غذایی و عادت‌های خواب می‌تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب در میان دانشجویان شود. بیدار ماندن تا دیروقت برای درس خواندن و انجام تکالیف به مرور سبب کم‌خوابی و کاهش عملکرد تحصیلی شده و حتی بروز مشکلات روانی جدی‌تری می‌شود. کم‌خوابی و تغذیه نادرست معمولا دست به دست هم می‌دهند و بر عملکرد تحصیلی دانشجویان و سلامت روان آنها تاثیر سوء می‌گذارند.

- توجه به مراقبت‌های روانپزشکی برای دانشجویان ضروری است. هنگامی که یک دانشجو احساس کند میزان استرسی که دارد بیشتر از توانش برای غلبه بر آن است باید با از خدمات مراقبت‌های روانپزشکی استفاده کند. متخصصان سلامت روان در این شرایط می‌توانند برای کاهش استرس، اضطراب و سایر مسایل موثر بر سلامت روان دانشجویان خدمات مفیدی ارائه دهند. همچنین هرگز نباید درمان‌ها و مراقبت‌های روانپزشکی را غیرضروری قلمداد کرد.

- تشویق دانشجویان به بکارگیری تکنیک‌های آرامش‌بخش نیز در این زمینه موثر است. بکارگیری تکنیک‌هایی چون رلکسیشن و مراقبه برای کاهش اضطراب دانشجویان مفید است. حتی پوشیدن لباس‌های راحت نیز می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب در طول روز بسیار موثر باشد.

- دانشجویان به مشاوره و درمان نیاز دارند. حتی اگر جوانان تصور کنند استرس سلامت روان آنها را به خطر نمی‌اندازد با این حال دنبال کردن درمان و مشاوره برای فهمیدن نحوه کنترل اضطراب مفید و بلکه حتی ضروری است. غفلت در یادگیری راه‌های بهتر و جدیدتر برای کنترل استرس می‌تواند به سرعت سبب بروز مشکلات روانی جدی‌تر در آنها شود. درمان و مشاوره اغلب امن‌ترین و موثرترین راه برای شناخت خود تا قبل از آن است که استرس به یک مشکل حاد تبدیل شود.

تگ ها مشاوره دانشجویی مشاوره برای دانشجویان مشاوره در دانشگاهها مشاوره دانشگاهی تاثیر مشاوره تاثیر مشاوره در دانشگاه

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی