پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          26 آبان 1393 - 17 November 2014



  کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها زمینه ساز تحول علوم انسانی


 در صورت افزایش امکان شکل گیری گفت و گو و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی می‌توان به پیشرفت تحول علوم انسانی امیدوار بود.
دانشگاه مفید در سال 1367 توسط آیت الله موسوی اردبیلی با هدف پرورش دانش آموختگان مسلط به علوم اسلامی و علوم روز تاسیس شد. ایده اولیه تاسیس این دانشگاه از سوی آیت الله موسوی اردبیلی مطرح شد که با همکاری آیت الله مطهری،‌ شهید بهشتی و شهید مفتح اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه در سال اول تاسیس خود جمعی از طلاب را پذیرفت، افزود: در حال حاضر دانشگاه مفید هم از سوی حوزه و هم از طریق قبولی در کنکور سراسری دانشجو می پذیرد.

استاد دانشگاه مفید قم تصریح کرد: این دانشگاه دارای هشت رشته در مقطع کارشناسی، ‌18 رشته در مقطع ارشد و پنج رشته در مقطع دکتری است. همچنین تعداد دانشجویان در حال تحصیل 3700 نفر و تعداد دانش آموختگان این دانشگاه 4400 نفر است.

وی با اشاره به اینکه اساتید این دانشگاه باید دانش آموخته سطح عالی حوزه و فارغ التحصیل دکتری دانشگاه باشند، اظهار کرد: اساتید این دانشگاه برای تدریس علومی چون فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد اندیشه‌های اسلامی را در کننار اندیشه‌های غربی تدریس می‌کنند.

استاد دانشگاه مفید قم افزود: اساتید این دانشگاه کتابهایی در حوزه تخصصی خود نوشته‌اند که اکثرا به عنوان کتاب‌های سال حوزه برگزیده شده است.

گل تن دشتی با تاکید بر اینکه تلاش برای تحول در حوزه علوم انسانی نباید به علم و آموزه‌های قرآنی ضربه بزند، اظهار کرد: نمی‌توان با برقراری یک ارتباط ظاهری بین اندیشه علمی و آموزه‌های قرآنی راه به جایی برد. افرادی می‌توانند در تحول علوم انسانی گام بردارند باید حدیث شناس و قرآن شناس باشند و همچنین به اندیشه‌ها و مکاتبات علمی تسلط داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حوزه علوم اسلامی ما هنوز در آغاز راه هستیم در حالی که پشتوانه علمی قوی در دوران اسلامی داریم که مکاتب فکری مختلف و مخالفین و مدافعین فلسفه حضور داشتند و مباحثات زیادی بین آنها در گرفت.

استاد دانشگاه مفید قم با تاکید بر اینکه ما باید تمام این مکاتب را بشناسیم، خاطر نشان کرد: تسلط کامل به مکاتب فکری غربی و خلا‌ءهای آن و همچنین شناخت صحیح و دقیق اندیشه‌های دوران اسلامی برای پیشرفت علوم انسانی و تحول در علوم انسانی ضروری است.

گل تن دشتی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان امکان گفتگو بین دو گروه اندیشمند کشور که عده‌ای از عدم امکان شکل گیری اندیشه سخن می‌گویند و در مقابل عده دیگری اصول علمی و آموزه‌های قرآنی را در هم می‌آمیزند را ایجاد کرد، گفت: کرسی‌های آزاد اندیشی که رهبری به آن تاکید داشتند می‌تواند بسیار راهگشا باشد. من فکر می کنم در تلاش برای تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها از یک سو و افزایش سطح انتقاد پذیری و تحمل از سویی دیگر می‌تواند امکان گفتگو بین اندیشمندان را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر امکان گفت و گو و بحث علمی فراهم شود هیچ وقت منازعه‌ای رخ نمی‌دهد، افزود: مشکل این است که برخی از افرادی که با دانشگاه روحیه جوانی و مقولات فرهنگی آشنایی ندارند در این امور مداخله می‌کنند.

استاد دانشگاه مفید قم با بیان اینکه باید روحیه پیامبر در برخورد با دشمنانش را الگوی خود قرار دهیم اظهار کرد: نباید از گفتگو ترسید اگر امکان شکل گیری بحث‌ها و مناظره‌های علمی برگزار شود چند سال بعد می‌توان تاثیرش را دید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها می‌تواند زمینه تحول علوم انسانی را فراهم کند.






تگ ها دانشگاه وزارت علوم دانشجویی

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی