دانشگاه شيراز آغازگر پرداخت نقدي يارانهها به دانشجويان
به گزارش حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، مراسم توديع محمدهادي صادقي و معارفه محمد مؤذني سرپرست جديد دانشگاه شيراز با حضور معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در تالار فجر دانشگاه شيراز برگزار شد.
در اين مراسم، استاندار فارس طي سخناني دانشگاه را به عنوان مركز تغيير و تحول فكري و نبض تپنده حيات فكري و معرفتي جامعه عنوان كرد.
احمدزاده با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري بر تلاش دانشگاه براي مقابله با سلطه معرفتي غرب اظهار اميدواري كرد: در دوره جديد در درجه اول با استيلاي تفكر غرب شاهد جوشش علوم انساني و اسلامي باشيم و به سمت توليد روششناسي اسلامي و ايراني مبتني بر معرفتشناسي، انسانشناسي و هستيشناسي برآمده از كلام قرآني حركت كنيم.
استاندار فارس با تقدير از تلاشهاي محمدهادي صادقي رئيس سابق دانشگاه شيراز، از سرپرست جديد اين دانشگاه خواست با روحيه تعاون و با بسيج همه امكانات، شرايط توسعه دانش بومي را فراهم كند.
مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي استان فارس هم در اين مراسم اظهار داشت: تغييرات مديريتي نبايد تأثير در روند اجرايي كارها داشته باشد.
حجتالاسلام محمد شريفاني مديريت محيط دانشگاه را با وجود نشاط حاكم بر آن، سخت توصيف كرد و اظهار داشت: به همين علت است كه مديريت دانشگاه با هيچ مديريتي قابل قياس نيست.
وي با قدرداني از زحمات شبانهروزي محمدهادي صادقي، خطاب به سرپرست جديد اين دانشگاه گفت: خداوند به دليل صداقتي كه داريد به شما كمك ميكند.
سخنران بعدي رئيس سابق دانشگاه شيراز محمدهادي صادقي نيز با تأكيد بر لزوم توجه ويژه مديران كشور به اهميت مراكز علمي گفت: طراحي آينده به نحو مناسب و مبتني بر مباني فكري و فلسفي، مرهون تلاشهاست و اگر به درستي به دانشگاه نپردازيم، آينده كشور را نميتوان به خوبي ترسيم و مديريت كرد.
وي به تأكيدات مقام معظم رهبري براي تدوين نقشه جامع علمي كشور اشاره كرد و گفت: عوامل مختلف خارج دانشگاه بايد درك صحيحي از موقعيت و اثربخشي دانشگاه داشته باشند و خود را موظف به حمايت از دانشگاه بدانند.
وي ضمن تقدير از همراهي و همكاري معاونين، مديران، اساتيد و كاركنان در دوران رياست خود، به فعاليت صورت گرفته در 4 سال گذشته اشاره كرد.
وي از آغاز عمليات اجرايي مجموعه ورزشي سرپوشيده 12 هزار متري در اين دانشگاه خبر داد و اضافه كرد: با تكميل بال دوم ساختمان مديريت دانشگاه مشكل پراكندگي مديريت دانشگاه هم تا سال آينده حل ميشود.
صادقي از رشد كمي پذيرش دانشجو در چند سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: در مقطع كارشناسي 50 درصد، در مقطع كارشناسي ارشد 50 درصد و در مقطع دكترا 300 درصد ظرفيت پذيرش دانشگاه افزايش يافته و دانشكدههاي جديد مهندسي شيمي، نفت و گاز، مكانيك، برق و كامپيوتر و نانوتكنولوژي شكل گرفته و دانشكدههاي مهندسي آب و خاك، بيوتكنولوژي مواد، الهيات و معارف اسلامي هم در دست احداث است.
وي تعامل با دستگاه هاي ديگر و افزايش اثر بخشي دانشگاه را مهمترين رويكرد پژوهشي اين دانشگاه در 4 سال گذشته اعلام كرد و افزود: دانشگاه شيراز در تحقيقات كاربردي و استفاده از اعتبارات يك درصد پژوهشي دستگاه و شركتهاي دولتي پس از دانشگاه هاي تهران مقام اول را دارد.
در ادامه اين مراسم سرپرست جديد دانشگاه گفت: دولت بايد بخشي از درآمد نفتي كشور را صرف تجهيز آزمايشگاههاي دانشگاهها كند.
محمد مؤذني سرپرست جديد دانشگاه شيراز با بيان اينكه همه مديران سابق دانشگاه دغدغه ارتقاء وضعيت دانشگاه را داشتهاند، گفت: روح اعتماد و خود باوري كه با نفس قدسي امام (ره) در كشور ما دميده شده و دائماً توسط مقام معظم رهبري در مقاطع مختلف تكرار ميشود، جامعه را در مسير تعالي و پيشرفت قرار داده است.
وي تدوين سند چشم انداز توسعه 20 ساله كشور را مرهون روح خودباوري دانست كه انقلاب اسلامي در جامعه ما دميده است.
مؤذني توجه به نظم، انضباط و انسجام در كليه فعاليتهاي آموزشي را از اولويتهاي اساسي دانشگاه در حوزه معاونت آموزشي در دوران مديريت جديد برشمرد و گفت: در اين زمينه كه فارغ التحصيلان براي ورود به بازار كار به چه سرفصلهاي آموزشي نياز دارند، ارزيابي دقيقي صورت نگرفته است و ضروري است آموزشها متناسب با نياز هاي بازار كار باشد.
وي با بيان اينكه توسعه آموزش عالي بايد متناسب با نياز كشور صورت بگيرد، ادامه داد: دانشگاه شيراز بايد توسعه تحصيلات تكميلي را در اولويت برنامههاي خود قرار داده و به قطب تحصيلات تكميلي در جنوب كشور تبديل شود.
مؤذني ضرورت كيفيت بخشي به آموزشها را ياد آور شد و تصريح كرد: در آئين نامههاي موجود به كيفيت آموزشها توجه كافي نشده است، بنابراين بايد شيوههاي جديد ارزيابي كيفيت آموزش را در راستاي ارتقاء كيفيت آموزشي دنبال كنيم.
وي با بيان اينكه دولت بايد بخشي از درآمد نفتي كشور را صرف تجهيز آزمايشگاههاي دانشگاهها كند، تصريح كرد: همكاري وزارتخانههاي بازرگاني، امور خارجه و بانك مركزي با وزارت علوم در اين زمينه ضروري است.
سرپرست جديد دانشگاه شيراز با اشاره به اينكه انتشار نتايج تحقيقات در مجلات علمي نبايد غايت كار اساتيد باشد، افزود: نتيجه تحقيقات دانشگاهي بايد به محصول تبديل شود.
وي در خصوص برنامههاي فرهنگي دانشگاه نيز اظهار داشت: ماندگارترين كار فرهنگي در دانشگاه ترويج دينداري و دين باوري بين اساتيد، كاركنان و دانشجويان است.
وي ايجاد محيطي با نشاط و آرام براي دانشجويان را از ديگر برنامههاي خود اعلام كرد و گفت: با سياست گذاريهاي جديد تلاش ميكنيم براي اولين بار در كشور با پرداخت نقدي يارانهها به دانشجويان، بخشهايي از امور رفاهي دانشگاه را به بخش خصوصي واگذار كنيم.
سرپرست جديد دانشگاه شيراز در مورد فعاليتهاي سياسي در دانشگاه نيز ابراز داشت: فعاليتهاي سياسي ميتواند به صورت آزاد و گسترده در دانشگاه ادامه داشته باشد، مشروط به اينكه به مقدسات احترام گذاشته شود، در چارچوب نظام و قانون اساسي و در راستاي آرمانهاي امام راحل و رهنمودهاي مقام معظم رهبري باشد.
معاون وزير علوم نيز در اين مراسم گفت: آمار جمعيت دانشجويي كشور تا تابستان امسال سه ميليون و چهارصد هزار نفر بوده است كه از اين تعداد چهارده درصد در دانشگاههاي دولتي مشغول به تحصيل هستند و استان فارس نيز با داشتن بيش از 209 هزار دانشجو، چهارمين استان از لحاظ جمعيت دانشجويي كشور است.
حسين نادريمنش خاطرنشان كرد: براساس پژوهش و آمايش سرزمين از لحاظ آموزش عالي توسعه كيفي در دانشگاههاي كشور افزايش خواهد يافت.
وي افزود: با برنامهريزي و سرمايه گذاري مناسب، دانشگاهها بايد محل توسعه و نشر علم و فرهنگ در كشور باشند.
معاون آموزشي وزارت علوم ادامه داد: 30 درصد از جوانان كشور در مراكز علمي و دانشگاهي مشغول به تحصيل هستند.
وي افزود: براي ورود به دورههاي كارشناسي در دانشگاهها ظرفيتهاي خالي وجود دارد ولي مكانيزمهاي پذيرش دانشجو در دوره تحصيلات تكميلي بايد تغيير كند.
نادريمنش گفت: بيش از 800 هزار نفر متقاضي كارشناسي ارشد هستند كه امسال تنها 75 هزار نفر از آنها براي تحصيل در اين مقطع قبول شدند.
وي گفت: بر اين اساس لازم است زمينه براي تحصيل دانشجويان در مقطع تحصيلات تكميلي فراهم شود و جذب دانشجو متناسب با توانمنديهاي هر منطقه باشد.
در اين مراسم حكم انتصاب محمد مؤذني قرائت شد و از تلاشهاي صادقي نيز تقدير شد.