پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          12 بهمن 1395 - 31 January 2017


رشد ۵ برابری تعداد دانشجو /  ایران در تحصیلات دانشگاهی رتبه چهارم دارد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در سه دهه اخیر با رشد ۵برابری تعداد دانشجو مواجه بودیم و تعداد مراکز آموزش عالی ۴ برابر رشد داشته تحصیلات تکمیلی نیز در ۱۰ سال اخیر سه برابر شده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی امروز در نشست معاونین آموزشی و رؤسای بیمارستان‌های آموزشی در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان و ایام دهه فجر اظهار داشت: بیمارستان‌ها نقش مهمی در آموزش بالینی دارند و ۳۰ تا ۴۰ درصد آموزش را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به رونمایی از سند اعتباربخشی درونی بیمارستان‌های آموزشی گفت: سنجه‌های اعتباربخشی به بیمارستان‌های آموزشی اعلام و ابلاغ شده که بیمارستان‌ها باید در فرصت کوتاهی اعتباربخشی درونی را انجام داده و پس از آن اعتباربخشی بیرونی توسط مناطق آمایشی تا ابتدای سال جدید انجام گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی به صورت هدفمند یادآور شد: بسیاری از دانشگاه‌های کوچک می‌خواهند شبیه دانشگاه‌های بزرگ شوند اما اگر برای افق خود برنامه روشنی نداشته باشند، در این مسیر موفق نخواهند بود.

لاریجانی افزود: ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کنار ۹۰ واحد غیردولتی در حوزه علوم پزشکی حضور دارند که این تعداد ۲۵۰ هزار دانشجو و ۱۸ هزار هیأت علمی و ۲۵۰ بیمارستان آموزشی را پوشش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: میزان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سه دهه اخیر، چهار برابر شده و رشد تحصیلات تکمیلی نیز در ۱۰ سال اخیر سه برابر شده است؛ البته ما مسیر ظرفیت‌های علوم پزشکی را تثبیت کرده‌ایم، چرا که در سه دهه اخیر با رشد پنج برابری تعداد دانشجو مواجهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به چالش مهم هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در علوم بالینی، نسبت هیأت علمی به دانشجو، یک به ۱۸ است که این موضوع به دلیل روند تخصص و فوق‌تخصص‌گرایی، چالش‌های زیادی را ایجاد کرده و فشار زیادی به حوزه آموزش می‌آورد.

لاریجانی درباره وضعیت کشور در حوزه تولید علم گفت: شرایطمان در تولیدات علمی چندان بد نیست و اکنون ۲۰ دانشگاه در تولید علم جهانی دارای رتبه هستند، اما اگر می‌خواهیم در منطقه اول شویم، هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است.

وی افزود: ایران رتبه چهارم دنیا در تحصیلات دانشگاهی را دارد، اما هنوز در شاخص‌های نوآوری و ترجمان علم، وضعیت چندان خوبی نداریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بحث مقالات و پایان‌نامه‌ها در گروه علوم پزشکی گفت: به زودی گزارشی از حوزه مقالات و پایان‌نامه‌های علوم پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود و باید توجه کنیم که درصد زیادی از مقالات و پژوهش‌ها نیاز به بازنگری جدی دارند.

لاریجانی تأکید کرد: کمتر از ۵۰ درصد از دانشگاهیان و پژوهشگران با خطرات و اخلاق حرفه‌ای نشر در حوزه مقالات آشنایی دارند.

وی با اشاره به اینکه سند آمایش سرزمینی سلامت، اولین سند آمایشی در کشور محسوب می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور از وزارت علوم و دانشگاه‌ آزاد نیز خواسته است که مسیر آمایش عالی سلامت را دنبال کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ضرورت مأموریت‌گرایی در دانشگاه‌های بزرگ و کوچک اظهار داشت: دانشگاه‌های بزرگ باید در بخشی از قسمت‌ها تمرکز کنند و دانشگاه‌های کوچک نیز با هدفگذاری بتوانند در یک حوزه بدرخشند؛ همین کار را نیز بیمارستان‌های آموزشی می‌توانند برای خود پیگیری کنند.

لاریجانی با اشاره به بین‌المللی‌سازی آموزش پزشکی و ضرورت جذب دانشجوی خارجی گفت: سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار ظرفیت در دانشگاه‌ها خالی مانده است؛ البته پزشکی هنوز هم محل اصلی رقابت داوطلبان است ولی باید توجه کنیم که این رقابت هم ممکن است بشکند و باید برای جذب دانشجوی خارجی در این حوزه برنامه‌ریزی کنیم.

وی درباره تحقیقات حوزه آموزش پزشکی گفت: درست است که هنوز بسیاری از تحقیقات ما از دیگر کشورها می‌آید اما باید بر روی فعالیت‌های خودمان تمرکز کنیم و مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی به زودی یک هزار گرنت را به دانشگاه‌های مختلف برای توسعه تحقیقات ارائه می‌دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به دانشگاه‌های نسل سوم و ضرورت خروج دانشگاه‌ها از حصار بودجه‌های دولتی گفت: بودجه دولتی جوابگوی توسعه دانشگاه‌ها نیست و توسعه باید نوآوری‌محور بوده و به سمت بین‌المللی شدن پیش برود.

لاریجانی با اشاره به وضعیت خروج از کشور دانشجویان ایرانی گفت: متأسفانه ما دومین کشور دنیا در صدور دانشجو به آمریکا هستیم و با وجود اینکه سه هزار دانشجوی ایرانی در رشته‌های علوم پزشکی به خارج رفته‌اند، در مقابل تنها ۱۴۰۰ دانشجوی خارجی در کشور تحصیل می‌کنند که این نسبت بسیار کم است.

وی افزود: بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی ما کارهای بی‌نظیری انجام می‌دهند، اما باید این کارها را معرفی کنند تا بتوانند دانشجوی خارجی را جذب کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: حتی دستورالعملی در زمینه اجازه موقت کار برای دستیاران خارجی به زودی تدوین می‌شود که زمینه فعالیت دانشجویان خارجی در کشور بهتر فراهم شود.

لاریجانی درباره اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی گفت: در اعتباربخشی ۴۴ سنجه کاملاً ضروری، ۳۱ سنجه ضروری و ۱۸ سنجه توسعه‌ای است.

وی از فراهم شدن امکان استخدام ۲۰۰۰ هیأت علمی در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم با جذب این تعداد، بخشی از کمبود هیأت علمی بالینی در این حوزه جبران شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی