پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          17 بهمن 1389 - 06 February 2011

خواجه‌سروي در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس مطرح كرد:

تأسيس باشگاه‌هاي ويژه دختران در دانشگاه‌؛ حمايت وزارت علوم از دانشگاه تك‌جنسيتي

خبرگزاري فارس: معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، سياست‌هاي اين وزارتخانه در 3 حوزه "عفاف، حجاب و پوشش دانشگاهيان "، "اختلاط دانشجويان دختر و پسر " و همچنين "دانشگاه تك‌جنسيتي " را تشريح كرد. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، "دانشگاه اسلامي " عنواني است كه در سال‌هاي گذشته بارها در سطح جامعه مطرح شده و هر بار نيز تعريف و حتي نوع نگاه متفاوتي از آن ارائه شده است، اين عنوان از همان سال‌هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي همواره در فضاي آموزش عالي كشور وجود داشته است تا جايي كه بنياينگذار كبير انقلاب اسلامي از آن چنين ياد كرده اند؛ "بعضى گمان كردند كه كسانى كه اصلاح دانشگاه‌ها را مى‏خواهند و مى‏خواهند دانشگاه‌ها اسلامى باشد اين است كه گمان كردند كه - اين اشخاص توهّم كردند كه- علوم دو قسم است: هر علمى دو قسم است، علم هندسه يكى اسلامى است، يكى غيراسلامى. علم فيزيك يكى اسلامى است، يكى غيراسلامى. از اين جهت اعتراض كردند به اينكه علم، اسلامى و غيراسلامى ندارد و بعضى توهّم كردند كه اينها كه قائلند به اينكه بايد دانشگاهها اسلامى بشود؛ يعنى فقط علم فقه و تفسير و اصول در آنجا باشد. يعنى همان شأنى را كه مدارس قديمه دارند بايد در دانشگاه‌ها هم همان تدريس بشود. اينها اشتباهاتى است كه بعضى مى‏كنند، يا خودشان را به اشتباه مى‏اندازند ... ". اين نگاه كه حضرت امام از آن به عنوان يك توهم براي برخي مخالفان نظريه "دانشگاه اسلامي " ياد مي‌كنند، همچنان وجود داشته و بعضا شاهديم كه افرادي در مقابل اندك تلاش‌هاي موجود براي اسلامي كردن دانشگاه‌ها به استناد به همين بهانه‌ها ايستادگي مي كنند، در همين زمينه باز هم بايد به سخنان بنياينگذار كبير انقلاب اسلامي استناد كرد كه در همان سال‌هاي نخست انقلاب با تاكيد بر اينكه "دانشگاه‌هاى ما، دانشگاه‌هاى وابسته، استعمارى و غربزده هستند " تاكيد داشتند كه "ما كه مى‏گوئيم دانشگاه بايد از بنيان تغيير بكند و تغييرات بنيادى داشته باشد و اسلامى باشد، نه اين است كه فقط علوم اسلامى را در آنجا تدريس كنند. نه اينكه علوم دو قسم‌اند. هر علمى دو قسم است؛ يكى اسلامى و يكى غيراسلامى... ما كه مى‏گوئيم بايد بنياداً اينها تغيير بكند، مى‏خواهيم بگوئيم كه دانشگاه‌هاى ما بايد در احتياجاتى كه ملت دارند، در خدمت ملت باشند، نه در خدمت اجانب... اساتيدى كه در دانشگاه‌هاى ما هستند، بسيارى از آنها در خدمت غربند. جوان‌هاى ما را شستشوى مغزى مى‏دهند. جوانهاى ما را تربيت فاسد مى‏كنند.... ما مى‏خواهيم بگوئيم دانشگاه‌هاى ما اخلاق اسلامى ندارد. لكن بايد دانشگاه اسلامى بشود تا علومى كه در دانشگاه تحصيل مى‏شود در راه ملت و در راه تقويت ملت و با احتياج ملت همراه باشد.... ". در همين راستا و در حالي كه نگاه‌هاي موافق و مخالف بسياري با اقدامات وزارت علوم و مسئولان نظام آموزش عالي كشور در زمينه اسلامي كردن دانشگاه‌ها چند سال اخير وجود دارد، به سراغ يكي از معاونان وزير علوم رفتيم كه البته خود دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) بوده و در دولت گذشته نيز مسئوليت دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم را بر عهده داشت. خواجه‌سروي كارشناس ارشد علوم سياسي و معارف اسلامي است كه اين مقطع را با ارائه پايان‌نامه‌اي با عنوان "تعارض جناح‌‌هاي سياسي در دوره اول مجلس شوراي اسلامي " گذرانده و دكتري تخصصي علوم‌ سياسي خود را در گرايش انديشه سياسي با دفاع از پايان‌‌نامه "رقابت و ثبات در نظام ‌هاي سياسي؛ مطالعه موردي جمهوري اسلامي ايران " در سال 82 از دانشگاه امام صادق(ع) اخذ كرده است. عضويت در هيئت علمي و همچنين مديريت دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم، مديريت بخش انديشه سياسي دفتر مطالعات سياسي مركز تحقيقات دانشگاه امام صادق(ع)، مديريت دفتر نظارت و ارزيابي تحقيقات پژوهشكده مطالعات راهبردي، سردبيري فصلنامه دانشگاه اسلامي وابسته به نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و معاونت پژوهشي دانشكده معارف اسلامي و علوم سياسي دانشگاه امام صادق(ع) از جمله سوابق اجرايي خواجه‌سروي است. وي مديريت گروه حقوق سياسي، مديريت بخش تحقيق، معاونت اطلاع‌رساني و معاونت پژوهشي مركز اسناد انقلاب اسلامي را هم بر عهده داشته و اكنون نيز به عنوان معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، پيگير اجراي سياست‌هاي اين وزارتخانه در دانشگاه و تحقق شعار "دانشگاه اسلامي " در كشور است. حاصل گفت‌وگوي مشروح خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس با غلامرضا خواجه‌سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در خصوص "دانشگاه اسلامي " با تشريح مواضع اين وزارتخانه درباره 3 موضوع مهم "عفاف، حجاب و پوشش دانشگاهيان "، "اختلاط دانشجويان دختر و پسر " و همچنين "دانشگاه تك‌جنسيتي " همراه شد كه در ادامه آمده است؛ * انديشه دانشگاه اسلامي متعلق به حضرت امام(ره) است وي در ابتداي اين گفت‌وگو انديشه "دانشگاه اسلامي " را متعلق به حضرت امام(ره) دانست و اظهار داشت: اين شعار در سال‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هم مطرح شده بود كه در آن مقطع، رژيم پهلوي براي خنثي كردن آن طرح عملياتي مختلفي را به كار گرفت. اين دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) افزود: البته تمام اين برنامه‌ها با مبارزات انقلابي و روشنگري‌هاي حضرت امام خميني(ره) در همان دهه 40 ناكام ماند. خواجه‌سروي در ادامه با بيان اينكه در سال‌هاي بعد از انقلاب هم اين موضوع به صورت جدي از سوي مسئولان نظام جمهوري اسلامي پيگيري شد، اظهار داشت: عمده‌ترين مباحث اين پيگيري به تدوين سند دانشگاه اسلامي ختم شد كه توسط بزرگان كشور تدوين شده است. * غفلت دانشگاهيان از سند دانشگاه اسلامي وي محتواي سند دانشگاه اسلامي را شامل اصول و مباني و مقدمات و هم راهبردها و رويكردها و برنامه‌هاي اجرايي دانست و اضافه كرد: اين سند متاسفانه در سال‌هاي گذشته به گونه‌اي مورد غفلت واقع شده بود كه بسياري از مسئولان دانشگاهي هم آن را فراموش كرده و از آن غاغل هستند. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه بسياري از مسئولان مربوطه بدون اينكه اطلاعي از اين سند داشته باشند، اقدام به فعاليت‌هاي و بيان سخنان جديد مي‌كنند، گفت: اين افراد تلاش مي‌كنند به مطالبي برسند كه عموما در همين سند ذكر شده است، بنابراين نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد، تاكيد جدي بر اين سند و تلاش براي اجرايي و به روز كردن آن است. خواجه‌سروي با بيان اينكه متاسفانه اين سند بعضاً كنار گذاشته شده در حالي كه زحمت زيادي براي آن كشيده شده است، خاطرنشان كرد: در سال‌هاي گذشته شاهد بوديم كه بدون اطلاع از محتواي اين سند مهم، اقدامات زيادي انجام شده است. * اجزا و محورهاي سند دانشگاه اسلامي وي مسائل مختلف مربوط به استاد، دانشجو، متون درسي، مديريت و فضاي دانشگاهي را از جمله موارد مورد توجه اين سند خواند و يادآور شد: در سند دانشگاه اسلامي براي همه اين موارد برنامه‌هايي وجود دارد و به نظر مي‌رسد كه اگر اين متن ملاك عمل قرار بگيرد، بسياري از مشكلات كنار مي‌رود. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه اجراي اين سند مي‌تواند به ايجاد تعريف روشني از دانشگاه اسلامي ختم شود، تصريح كرد: اكنون 2 تصور از دانشگاه اسلامي وجود دارد؛ تصور اول مبتني بر اسلام حداقلي است كه در آن فقط عنوان تغيير مي‌كند و محتواي دانشگاهي عوض نمي‌شود، اما در نگاه دوم كه در سند دانشگاه اسلامي هم منعكس شده است، نگاه حداكثري به اسلام وجود دارد. خواجه‌سروي با بيان اينكه اسلام به عنوان يك چارچوب پذيرفته شده و تلاش شده آنچه را كه نياز جامعه دانشگاهي است را در اين چارچوب تامين كنيم، گفت: در اين سند به دانشجويان و اساتيد در داخل و خارج دانشگاه توجه شده است و اساس كار ما همين سند خواهد بود. * تدوين سند دانشگاه تمدن‌ساز بر اساس سند دانشگاه اسلامي وي با بيان اينكه در حال حاضر بسياري از دانشگاهيان كشور از اين سند بي‌اطلاع هستند، افزود: خيلي از فعالين دانشگاهي هم از اين سند آگاهي ندارند و بنابراين در اين شرايط كه آن را كه به روز نكرده‌ايم و به اطلاع ديگران نرسانده‌ايم، نبايد انتظار ديگري هم داشته باشيم. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در ادامه يادآور شد: در دولت نهم يكي از ملاك‌هاي تدوين سند دانشگاه تمدن‌ساز ايراني اسلامي، همين سند دانشگاه اسلامي بود كه بعد از آن نيز در دولت دهم ملاك عمل بوده و براي تحول فرهنگي در آموزش عالي كشور مورد توجه قرار گرفته است. خواجه‌سروي در پاسخ به اين سوال كه تا چه ميزان به اين سند عمل شده است؟، خاطرنشان كرد: متاسفانه كارهاي انجام شده خيلي پراكنده بوده است و تاكنون كل آن سند مورد توجه قرار نگرفته است. * كم‌كاري نهاد‌هاي موثر در اجراي سند دانشگاه اسلامي وي با تاكيد بر اينكه در اين مسير قاعدتا تمام نهادهاي موثر چون وزارت علوم، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي اسلامي كردن دانشگاه‌ها و حتي خود دانشگاه‌ها كم‌كاري داشته‌اند، تصريح كرد: نكته قابل تامل اين است كه چندين سال قبل، اساسا برخلاف اين سند عمل مي‌شد ولي دولت نهم و دهم تلاش كرده‌اند كه طبق اين سند عمل كنند در حالي كه قبل از آن برخلاف اين سند حركت مي‌كرديم. عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان ايران اسلامي در همين زمينه گفت: جالب است كه در آن سند حرف‌هاي قشنگي مطرح شده است، اما در عمل به آن توجهي نشده و بازگشت مجدد آن به عرصه اجرا، زمان‌بر خواهد بود. خواجه‌سروي با بيان اينكه تشكيل معاونت مستقل فرهنگي در دانشگاه‌ها مي‌تواند به اصلاح اين روند كمك شاياني كند، اضافه كرد: معاونين فرهنگي دانشگاه‌ها بايد اين سند دانشگاه اسلامي را سرلوحه كار خود قرار دهند و برنامه دانشگاه تمدن‌ساز و سند تحول فرهنگي در آموزش عالي را مورد توجه جدي قرار دهند. * محورهاي سند تحول فرهنگي آموزش عالي وي با بيان اينكه سند تحول فرهنگي داراي چندين محور اصلي است، اظهار داشت: تقويت جايگاه حوزه فرهنگ و افزايش و جذب اعتبارات، توسعه فضاهاي فرهنگي و رويكرد كارآفريني فرهنگي، استقرار نظام برنامه‌ريزي، نظارت مستمر و پايش، طراحي و توسعه دوره‌هاي آموزشي و فرايندهاي مرتبط با تقويت فرهنگي، جامعه هدف در بخش آموزش عالي و مشاركت فعال و موثر بخش فرهنگ در حوزه‌هاي مجازي از جمله محورهاي اين سند است. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم همچنين اضافه كرد: اهتمام به اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها (با تأكيد بر تقويت بينش، نگرش، فرهنگ و رفتار اسلامي-انقلابي)، برنامه‌ريزي، ساماندهي و هدايت اوقات فراغت دانشگاهيان متناسب با نيازها و مقتضيات روز، تقويت همكاري نظام‌مند و هدفدار با سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي داخل و خارج از كشور و اصلاح و تقويت ساختار، ساماندهي نظام اداري و تشكيل معاونت مستقل فرهنگي و اجتماعي در دانشگاه‌ها از ديگر اولويت‌هاي اين سند محسوب مي‌شود. خواجه‌سروي با بيان اينكه اين سند بر اساس سند "دانشگاه تمدن‌ساز؛ تمدن نوين‌ ايراني-اسلامي " تدوين شده است، گفت: در اين سند بر زمينه‌سازي، توسعه و ساماندهي فعاليت‌هاي جمعي دانشگاهيان، طراحي و انجام پژوهش‌ها و مطالعات متناسب با نيازها در برنامه‌ريزي‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي و توسعه حضور و مشاركت فرهنگي بانوان مبتني بر الگوي ارزشي زن مسلمان، به عنوان ديگر اولويت‌هاي فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در دوره جديد تاكيد دارد. وي با بيان اينكه "دانشگاه " يكي از مسائل مهمي است كه در اين سند مورد توجه قرار گرفته است، يادآور شد: در اين سند براي ابعاد علمي و آموزشي و در كنار آن اوقات فراغت دانشگاهيان برنامه‌ريزي مناسبي انجام شده است. * سند دانشگاه اسلامي مختص دانشگاه‌هاي دولتي نيست معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با تاكيد بر اينكه سند دانشگاه اسلامي مختص دانشگاه‌هاي دولتي نيست و همه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور بايد به آن پايبند باشند، تصريح كرد: اگر بخواهيم نظارتي بر دانشگاه‌ها داشته باشيم و يا دانشگاه‌ها را رتبه‌بندي كنيم، ملاك عمل ما همين سند دانشگاه اسلامي خواهد بود. خواجه‌سروي با بيان اينكه مجموعه آموزش عالي را به هر سمتي كه حركت بدهيم، نتيجه آن را شاهد خواهيم بود، خاطرنشان كرد: مثلا در اعطاي امتيازات و رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و حتي تخصيص بودجه و امكانات هم بايد دانشگاه‌هايي را كه توجه بيشتري به اين سند داشته‌اند، در اولويت قرار دهيم كه تاكنون اين اتفاق رخ نداده و متاسفانه نسبت به آن غفلت شده است. وي در ادامه اين گفت‌وگو به موضوع حجاب و عفاف و پوشش دانشگاهيان اشاره كرد و اظهار داشت: موضوع حجاب و عفاف اگر به صورت مرتب پيگيري شود، هرگز كهنه نخواهد شد و نكته و مسئله در خصوص آن همواره وجود داشته است. * تاكيد بر رعايت پوشش در عين تنوع معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم همچنين گفت: رويكرد وزارت علوم در حوزه حجاب و عفاف اين است كه بايد پوشش را در عين تنوع داشته باشيم، يعني مقررات موجود بر اين نكته تاكيد دارد ولي اين مسئله كه چه نوع پوششي استفاده شود كه ضمن پوشيدگي مناسب در شأن فرهنگ اسلامي و ايراني ما باشد، به خود دانشجويان بستگي دارد و به آنها واگذار شده است. خواجه‌سروي با تاكيد بر اينكه اين پوشش بايد در عرف ما پسنديده باشد و خلاف معمول نباشد، يادآور شد: در آئين‌نامه‌هاي مربوطه در برخي موارد وارد مصاديق هم شده است ولي سياست كلي همين است كه با آن اشاره شد. وي با بيان اينكه فضاي دانشگاه بايد يك فضاي سالم اخلاقي باشد و در عين حال مشاركت و همكاري دانشجويان نيز در آن وجود داشته باشد، تصريح كرد: در اين آئين‌نامه‌ها با اختلاط دانشجويان مخالفت شده است كه بايد در دانشگاه‌هاي كشور مدنظر قرار گيرد تا حضور دانشجويان پررنگ باشد اما اختلاط به هيچ وجه وجود نداشته باشد. * پذيرش و انتخاب الگوي پوشش بر عهده دانشجويان است معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه در زمينه ارائه الگو توسط خود دانشجويان هم كارهايي صورت گرفته است، گفت: در اين راستا الگوهاي مختلفي هم ارائه شده است ولي پذيرش و انتخاب اين الگوها بر عهده خود دانشجويان است. خواجه‌سروي همچنين يادآور شد: مثلا دانشگاه الزهرا(س) چنين كارهايي را شروع كرده است و دانشگاه‌هاي ديگر هم مي‌توانند شروع كنند و از خود دانشجويان بخواهند كه به اين عرصه وارد شده و مدل‌هاي مختلفي را طراحي و پيشنهاد كنند تا در مرحله بعد براي توليد آن كمك شود. * يكسان‌سازي پوشش دانشجويان اصلا مطرح نيست وي با بيان اينكه با وجود تمام اين موارد بايد تاكيد كنم كه بحث يكسان‌سازي پوشش دانشجويان اصلا مطرح نيست و مطرح هم نبوده است، حاطرنشان كرد: هر كجا كه چنين كاري را اجرايي كرده است سليقه‌اي عمل كرده است. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به موضوع سفرها و ارودهاي دانشجويي اشاره كردو با تاكيد بر ممنوعيت اختلاط در اردوهاي دانشجويي اظهار داشت: سفرهاي دانشجويان يك نياز است و به نظر مي‌رسد كه بسياري از كارهاي مهم فرهنگي در همين سفر دانشجويي قابل پيگيري و اجرا است و تجربه‌هاي خوبي هم در اين زمينه وجود داشته است. * تاكيد بر گسترش تجربيات موفق اردوهاي دانشجويي خواجه‌سروي با بيان اينكه اردوهاي راهيان نور و يا سفرهاي عتبات عاليات و عمره دانشجويان و حتي بسياري از سفرهاي علمي و فرهنگي دانشجويي از نمونه هاي موفق اردوهاي دانشجويي بوده‌اند، افزود: در سال‌هاي گذشته تمام اين تجربيات موفق بوده است و اصل چنين كاري بسياري مطلوب است و تلاش كرده‌ايم كه آن را گسترش دهيم. وي با بيان اينكه به نظر مي‌رسد در فضاي اردويي مي‌توان كارهاي فرهنگي عميقي كرد، گفت: در بسياري از موارد امكان پيگيري اين موارد و برنامه‌ها در فرصت‌هاي ديگر كمتر فراهم مي‌شود و به همين دليل هر چقدر كه روي اين مسئله هزينه كنيم، ضرري نخواهد داشت. * سفرهاي دانشجويي بايد طبق مقررات موجود انجام شود معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با تاكيد بر اينكه مقررات آئين‌نامه سفرهاي دانشجويي و يا اردوهاي دانشجويي كه اصلش مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و دستورالعمل آن در وزارت علوم تدوين شده و در دولت نهم با نظر دانشگاه‌ها تكميل شده است، بايد مورد توجه قرار گيرد، خاطرنشان كرد: در اين دستورالعمل‌ها، شرايط لازم به صورت كامل تبيين شده است و معتقديم كه سفرهاي دانشجويي بايد طبق مقررات موجود و اين دستورالعمل انجام شود و خلاف آن نباشد. خواجه‌سروي با بيان اينكه متاسفانه در دوران دولت اصلاحات بر اردوهاي مختلط دانشجويي تاكيد مي‌شد، اظهار داشت: اردوي مختلط تعريف دارد و به سفري گفته مي‌شود كه از ابتداي برنامه تا پايان اردو، دختران و پسران در يك محيط مشترك باشند و وسيله نقليه مشترك داشته باشند. * برگزاري اردوي مختلط دانشجويي در آئين‌نامه‌هاي موجود ممنوع است وي با تاكيد بر اينكه برگزاري اردوي مختلط دانشجويي در آئين‌نامه‌هاي موجود ممنوع است، افزود: اگر دانشگاهي اقدام به برگزاري چنين اردويي كرده باشد، ملاك عمل‌ ما همين آئين‌نامه‌هاي موجود خواهد بود و بايد شرايط دانشگاه مجري را بررسي كرد، يعني ملاك ما عملكرد يك دانشگاه نيست و بايد به اين آئين‌نامه توجه كنيم. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در همين زمينه تصريح كرد: تاكيد بر گسترش سفرهاي دانشجويي و ممنوعيت اختلاط و به طور كلي رعايت آئين‌نامه اردوهاي دانشجويي، سياست اصلي وزارت علوم است، ضمن اينكه در آئين‌نامه مربوطه مباحث ايمني سفر هم ديده شده است و بايد بر اساس آن عمل كرد. * مشاركت علمي متفاوت از اختلاط است خواجه‌سروي با بيان اينكه موارد موردنظر در آئين‌نامه‌هاي مربوط به اردوهاي دانشجويي كاملا روشن است، يادآور شد: يعني بايد بين 2 مفهوم حضور و مشاركت در امور علمي و فرهنگي با اختلاط تفاوت قائل شد، اختلاط به معناي مناسبات بين دانشجويان دختر و پسر با رنگ و بوي غيرديني و غيراسلامي است و يا مناسباتي كه در كشورهاي غربي و لائيك عادي است ولي در عرف ديني ما جايي ندارد. وي با بيان اينكه به زبان ساده‌تر چنين مي توان گفت كه زن و مردي كه به هم محرم هستند، مناسباتي دارند كه بين 2 فرد نامحرم وجود ندارد، افزود: با اين شرايط سفر دانشجويي مي‌تواند برگزار شود، جلسات مشترك هم مي‌تواند برگزار شود، اما محيط سفر و وسيله نقليه بايد جدا باشد. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه نمونه اردوهاي مختلط در دوران دوم خرداد رخ داد، اظهار داشت: در آن زمان و در يك جشنواره‌اي كه در اروميه كه همراه با رقص و آواز بود، نمونه اردوي مختلط دانشجويي را مشاهده كرديم. خواجه‌سروي با تاكيد بر اينكه برگزاري اردوهاي فرهنگي در دستور كار وزارت علوم قرار دارد، خاطرنشان كرد: برگزاري چنين اتفاقاتي كه از آن به عنوان اردوي مختلط دانشجويي ياد مي‌شود، مطابق قانون نيست و برخورد با تخلفات احتمالي هم مطابق آئين‌نامه اردوهاي دانشجويي خواهد بود. * برخورد قانوني با تخلفات احتمالي در اردوهاي دانشجويي وي با بيان اينكه در برخورد با تخلفات احتمالي قطعاً بر اساس آئين‌نامه‌هاي موجود عمل خواهد شد، گفت:‌متاسفانه بسياري از دانشگاهيان و دانشجويان از اين مقررات آگاهي ندارند و به همين دليل يكي از تاكيدات وزارت علوم، آگاهي‌بخش در اين حوزه بوده است تا دانشجويان و مسئولان نسبت به آن آگاه شوند و به آن عمل كنند. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم همچنين يادآور شد: نكته جالب توجه اين است كه در اين آئين‌نامه به مواردي چون بهداشت و بيمه دانشجويان در طول سفر هم تاكيد شده است. خواجه‌سروي در ادامه به موضوع دانشگاه‌هاي تك جنسيتي هم اشاره كرد و اظهار داشت: عموما مطالبي كه وزير علوم و اين وزارتخانه دنبال مي‌كنند، مسائلي است كه از طرف مردم مطرح مي‌شود و بعضا نمايندگان مردم و نخبگان جامعه دنبال آن هستند. * تاسيس دانشگاه تك‌جنسيتي يك درخواست مردمي است وي در همين زمينه به تشريح سياست‌هاي وزارت علوم در خصوص دانشگاه‌هاي تك جنسيتي پرداخت و يادآور شد: يكي از مواردي كه از سوي مردم درخواست مي‌شود، موضوع دانشگاه‌هاي تك جنسيتي يا دانشگاه‌هايي است كه در آن دختران و بانوان بتوانند فعاليت راحت‌تري داشته باشند. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم اين موضوع را يكي از مطالبات خانواده‌هاي ايراني خواند و افزود: سياست وزارت علوم هم اين است كه محيطي را به وجود آورد تا خانم‌ها بتوانند راحت‌تر فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي خود را ادامه دهند. * تاسيس باشگاه‌هاي ويژه دختران در دانشگاه‌هاي كشور عضو شوراي مركزي كانون دانشگاه ايران اسلامي با بيان اينكه پيش از اين تلاش كرده‌ايم در برخي دانشگاه‌هاي كشور،‌ باشگاه‌هاي ويژه دختران تاسيس كنيم، گفت: اين باشگاه‌هاي دخترانه در جهت ارتقاء علمي و اخلاقي دختران دانشجو و كمك به راحتي آنها تاسيس شده است. خواجه‌سروي با بيان اينكه اين موارد در آئين‌نامه هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و سند دانشگاه اسلامي نيز مورد تاكيد قرار گرفته است، يادآور شد: در همين زمينه اگر فردي درخواست تاسيس دانشگاه غيردولتي يا غيرانتفاعي تك‌جنسيتي داشته باشد، وزارت علوم از آن حمايت كرده و تسهيلات بيشتري هم ارائه مي‌دهد. وي در پايان با بيان اينكه اگر تمام جوانب اين موضوع را رعايت كنيم، تجربه‌ موفقي خواهد بود، خاطرنشان كرد: وجود چنين دانشگاه‌هايي يك نياز در جامعه اسلامي ايران است و برخي از تجربيات گذشته نيز در اين زمينه موفق بوده است. * گفت‌وگو از سجاد زكي‌زاده

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی