پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          19 اسفند 1389 - 10 March 2011

دانشگاهي كه فارغ‌التحصيل بيكار ندارد
اين دانشگاه در ميان دانشگاه‌هاي كشور از جهت خدمت در سطح بالايي بوده است اما مظلوم واقع شده است به طوري كه اكثريت مردم اين دانشگاه را نمي‌شناسند.
مدير روابط عمومي و معاون فرهنگي دانشگاه علوم‌قضايي گفت كه تمام فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه جذب بازار كار و دستگاه قضا مي‌شوند.

به گزراش فارس، براساس مصوبه جلسه دوم بهمن‌ امسال شوراي گسترش آموزش عالي، دانشكده علوم قضايي و خدمات اداري به "دانشگاه " ارتقاء يافت.

بر همين اساس براي پيگيري جزئيات ارتقاي دانشكده علوم‌قضايي به دانشگاه، گفت‌وگوي مفصلي را با حجت‌الاسلام عباس هاشمي مدير روابط عمومي و معاون فرهنگي دانشگاه علوم‌قضايي ترتيب داديم.

آنچه در ذيل مي‌آيد متن گفت‌وگوي خبرنگار ما با حجت‌الاسلام هاشمي است.

آقاي هاشمي! با سلام، لطفا در خصوص تاريخچه و نحوه شكل‌گيري دانشكده و ارتقاي آن به دانشگاه توضيح دهيد؟

- هاشمي: دانشكده علوم‌قضايي در سال 56 به موجب ماده 35 و اصلاح پاره‌اي از قوانين دادگستري و به منظور رفع نيازهاي دادگستري در زمينه‌هاي حقوقي، قضايي و اداري تاسيس شد؛ با پيروزي انقلاب اسلامي اين دانشكده غيرفعال بود اما با همت و تلاش شهيد بزرگوار آيت‌الله بهشتي و پيگيري مجدانه ايشان در سال 61 دانشكده علوم‌قضايي رسما كار جذب و پذيرش دانشجو را آغاز كرد و از آن سال تاكنون 28 دوره دانشجو در اين دانشكده پذيرش شده‌اند و امروز بيش از 5000 هزار نفر فارغ‌التحصيل از اين دانشكده در بدنه قوه‌قضائيه و سازمان‌هاي تابعه آن به عنوان قاضي و كارشناسان برجسته مشغول به خدمت هستند.

در طول مديريت جديد دانشگاه علوم‌قضايي، پيگيري‌هايي انجام شد و شوراي گسترش آموزش عالي كشور در مصوبه دوم بهمن‌ماه سال جاري نسبت به ارتقاء دانشكده‌قضايي به دانشگاه‌ موافقت كرد كه بايد در اين خصوص از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به دليل هماهنگي و همكاري بسيار مفيدشان تشكر كرد.

دانشگاه علوم‌قضايي با ايجاد ظرفيت‌هاي قابل توجه مي‌تواند در سال‌هاي آينده نقش موثرتري در تامين نيروي انساني قوه‌قضائيه و ارتقاي كمي و كيفي آن داشته باشد.

اين دانشگاه علاوه بر تامين كادر قضايي مي‌تواند در تربيت نيروهاي تخصصي ساير بخش‌ها و بازآموزي آنها عمل كند.

در حال حاضر برخي‌ از سازمان‌هاي تابعه قوه‌قضائيه مانند پزشكي قانوني، سازمان ثبت و سازمان قضايي نيروهاي مسلح تخصصي هستند و اين تشكيلات قضايي در سراسر كشور به فعاليت‌هاي تخصصي اقدام مي‌كنند كه اين دانشگاه‌ در تعليم و تربيت قضات مجرب و همراه با تخصص‌هاي لازم روز نيازمند است تا تحويل قوه‌قضائيه ‌دهد.

با توجه به ارتقاي دانشكده‌قضايي به دانشگاه، آيا دانشكده‌هاي زيرمجموعه تاسيس خواهند شد؟

- هاشمي: دانشگاه علوم‌قضايي كه با ارتقاي آن موافقت شده در آينده‌اي نزديك دانشكده‌هاي زير مجموعه خود را معرفي خواهد كرد كه از آن جمله دانشكده ثبت است؛ يكي از دانشكده‌هاي ديگري كه زيرمجموعه دانشگاه علوم‌قضايي تاسيس مي‌شود، دانشكده پزشكي قانوني خواهد بود و اميدوراريم اين دانشكده بتواند در ارائه خدمات پزشكي قانوني كه حقيقتا بازوي بسيار مفيد قضات كشور است، موفق باشد.

دانشكده‌‌هاي ديگري نيز تاسيس خواهد شد و اين دانشكده‌ها مي‌توانند براي نظام قضايي كشور بسيار موثر باشند؛ پيش‌بيني دانشگاه علوم‌قضايي در حال و حاضر راه‌اندازي 2 دانشكده است اما در آينده‌اي نزديك دانشكده‌هاي ديگري نيز راه‌اندازي مي‌شود.

نحوه تحصيل دانشجويان دانشگاه علوم‌قضايي چگونه است؟

- هاشمي: دانشجوياني كه وارد دانشگاه علوم‌قضايي مي‌شوند بايد 10 سال تعهد خدمت به قوه‌قضائيه دهند و اين قوه در هر مكاني كه نياز داشته باشد اين دانشجويان را به خدمت مي‌گيرد اما ممكن است دانشجويي اعلام كند به دلايلي قصد قضاوت را ندارد كه بايد هزينه‌هاي طول تحصيل را پرداخت كند و همچنين با كارگزيني تسويه حساب كند و آن گاه مي‌تواند به دنبال فعاليت‌هايي چون وكالت و يا ساير كارها برود.

دانشجويان اين دانشگاه بايد چند سال تحصيل كنند تا بتوانند در قوه‌قضائيه قضاوت كنند؟

- هاشمي: دانشجويان اين دانشگاه پس از 4 سال تحصيل و گذراندن واحدهاي متعدد درسي اعم از حقوق جزا، حقوق عمومي، حقوق خصوصي، فقه و اصول و به شرط اينكه مشكل معدل و نيز مشكل اخلاقي و سياسي نداشته باشند با ابلاغ رئيس قوه‌قضائيه رتبه قضايي دريافت مي‌كنند و مشغول به فعاليت در قوه‌قضائيه مي‌شوند.

آيا دانشجويان دانشگاه علوم‌قضايي آموزش‌هاي ديگري را در طول تحصيل مي‌گذرانند؟

- هاشمي: در طول 4 سال تحصيل، دانشجويان دانشگاه علوم‌قضايي آموزش‌هاي حين تحصيل را تحت عنوان كارآموزي قضايي طي مي‌كنند و در دادگاه‌هاي مختلف در طول يك سال و نيم اين دوره را مي‌گذرانند. اين دانشجويان در كنار قضات قوه‌قضائيه دوره كارآموزي خود را سپري مي‌كنند.

دانشگاه علوم‌قضايي به چه نحوي مديريت مي‌شود؟

- هاشمي: سابق بر اين در دانشكده علوم‌قضايي، هيئت عالي نظارت فعاليت داشت كه در سال 84 اين هيئت عالي نظارت به هيئت امنا تبديل شد. هيئت امناي دانشگاه علوم‌قضايي بالاترين ركن تصميم‌گيرنده سياست‌هاي آموزشي، پژوهشي و اجرايي دانشگاه علو‌م‌قضايي است.

اعضاي هيئت امناي دانشگاه علوم‌قضايي از رئيس قوه‌قضاييه يا نماينده ايشان، وزير دادگستري، وزير علوم، تحقيقات و فناوري و يا نمايندگان آنها و يكي از معاونان و يا رؤساي سازمان‌هاي وابسته به قوه‌قضاييه، دو نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم‌قضايي با مرتبه استادياري و رئيس دانشگاه علوم‌قضايي به عنوان دبير هيئت امنا تشكيل شده است و مهمترين خط ‌مشي اين دانشگاه توسط اين هيئت امنا تدوين مي‌شود.

از اركان ديگر دانشگاه علوم‌قضايي شوراهاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، ستاد امور ايثارگران، كميته انضباطي، كميته ناظر بر نشريات دانشگاه‌ها، كميته‌هاي موارد خاص، كميته ارتقا و ترفيع هستند كه در خصوص مسائل آموزشي و پژوهشي دانشگاه اعلام نظر مي‌كنند.

از بدو تاسيس دانشگاه علوم‌قضايي در سال 61 تا امروز 5 هزار قاضي از اين دانشگاه تحويل قوه‌قضاييه شده است كه برخي از آنها به عنوان رئيس دادگستري استان‌ها و يا شهرستان‌ها و يا به عنوان رؤساي سازمان‌هاي تابعه قوه‌قضاييه مشغول به خدمت به نظام جمهوري اسلامي ايران هستند.

آيا تمامي دانشجويان اين دانشگاه پس از فراغت از تحصيل وارد بازار كار مي‌شوند؟

- هاشمي: دانشجويان از لحظه ورود به دانشگاه علوم‌قضايي بورسيه هستند و هيچ نگراني نخواهند داشت و پس از فراغت از تحصيل با ابلاغ رئيس قوه‌قضاييه و به شرط نداشتن مشكل علمي، اعتقادي، سياسي و اخلاقي جذب قوه‌قضاييه مي‌شوند.

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه علوم‌قضايي از چه طريقي است؟

- هاشمي: نحوه جذب دانشجو در دانشگاه علوم‌قضايي از طريق كنكور سراسري است. براي كنكور سراسري سال آينده نيز حداكثر ظرفيت دانشگاه را اعلام كرديم كه در دفترچه‌هاي كنكور به تعداد 250 نفر قيد شده است. در اين دانشگاه گزينش داخلي برگزار مي‌شود تا از نظر اعتقادي، سياسي دانش‌پذيران مورد سنجش قرار گيرند و قريب به 99 درصد از داوطلبان كه از كنكور سراسري قبول مي‌شوند از اين گزينش داخلي نيز موفق خارج مي‌شوند.

آيا مسئولان دانشگاه علوم‌قضايي قصد گسترش فضاي اين دانشگاه را دارند؟

- هاشمي: درحال پيگيري هستيم و اقدامات خوبي انجام گرفته است تا نسبت به نقل و انتقال محل دانشگاه اقدام كنيم.

مشكل خوابگاهي نداريد؟

- هاشمي: اين دانشگاه مشكل خوابگاه ندارد و خوابگاه دختران و پسران اين دانشگاه به صورت مجزا در جوار دانشگاه علوم‌قضايي است.

دانشگاه علوم‌قضايي در حال حاضر شعبه‌اي در استان‌ها دارد؟

- هاشمي: خير، دانشگاه علوم‌قضايي شعبه‌اي در استان‌ها ندارد و اگر قرار باشد شعبه‌اي تاسيس شود بايد هيئت امناي دانشگاه تصميم بگيرد.

دانشگاه علوم‌قضايي چند عضو هيئت علمي دارد؟

- هاشمي: در حال حاضر دانشگاه علوم‌قضايي 24 نفر عضو هيئت علمي دارد و چند نفر از آنان بازنشسته شده‌اند و عده قابل توجهي نيز اساتيد مدعو در حال تدريس در اين دانشگاه هستند.

مشكلي هم در جذب عضو هيئت علمي داريد؟

- هاشمي: خير، مشكلي در جذب هيئت علمي نداريم.

تعداد دانشجويان دانشگاه علوم‌قضايي چه مقدار است؟

- هاشمي: در حال حاضر 345 دانشجو در اين دانشگاه تحصيل مي‌كنند كه بخشي از آنان دختر و بخشي ديگر پسر هستند؛ از سال 79 با سياست رئيس وقت قوه‌قضاييه قرار شد دانشجويان دختر نيز در اين دانشگاه پذيرفته شوند كه از آن سال تاكنون دانشگاه علوم‌قضايي نسبت به پذيرش دانشجويان دختر اقدام كرد اما از سال آينده پذيرش دانشجويان دختر نخواهيم داشت و دانشجويان دختري كه فارغ‌التحصيل شده‌اند اكنون در بدنه قوه‌قضاييه مشغول به كار هستند؛ به خصوص در بخش اجراي احكام و دادگاه‌هاي خانواده.

از شخصيت‌هاي مطرح كشور كسي فارغ‌التحصيل اين دانشگاه است؟

- هاشمي: از شخصيت‌هاي مطرح نظام كه در اين دانشگاه تحصيل كرده‌اند مي‌توان به مرحوم كريمي‌راد وزير وقت دادگستري، اميري از اعضاي حقوقدانان شوراي نگهبان، تويسركاني رئيس سازمان ثبت، خلفي رئيس حوزه رياست قوه‌قضاييه، ره‌پيك رئيس دانشگاه علوم‌قضايي، كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان، عزيزي معاون رئيس‌جمهور در امور نيروي‌انساني مي‌توان اشاره كرد.

در خصوص فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي در اين دانشگاه توضيحاتي دهيد؟

- هاشمي: در حال حاضر تشكل‌هاي بسيج دانشجويي، جامعه اسلامي دانشجويان و كانون انتظار در اين دانشگاه فعاليت دارند اما در دوره گذشته كه در اين دانشگاه فعاليت داشتم انجمن اسلامي نيز فعال بود اما اكنون اين تشكل دانشجويي غيرفعال است.

با تشكر از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد، اگر در پايان صحبتي داريد بفرمائيد؟

- هاشمي: توقع از رسانه‌هاي جمعي اين است كه نسبت به دانشگاه جديدالتاسيس علوم‌قضايي توجه خاصي داشته باشند.

اين دانشگاه در ميان دانشگاه‌هاي كشور از جهت خدمت در سطح بالايي بوده است اما مظلوم واقع شده است به طوري كه اكثريت مردم اين دانشگاه را نمي‌شناسند.

جذب حداكثري دانشجويان در اين دانشگاه بهانه‌اي شد تا با مراكز پيش‌دانشگاهي و مدارس دولتي تهران تعاملاتي داشته باشيم و از دانش‌آموزان موفق براي ورود به اين دانشگاه جذب كنيم.

برخي از اين دانش‌آموزان نيز با حضور در دانشگاه قضايي از نزديك با اين دانشگاه آشنا شدند و به سؤالات آنان پاسخ داده شد. در پايان بايد اعلام كنم كه اكنون در حال قدم به صحنه‌اي هستيم كه اميدواريم اين دانشگاه را بهتر معرفي كنيم.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی