پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          23 فروردین 1390 - 12 April 2011

برنامه سوم مبارزه با ایدز به دانشگاه‌ها ابلاغ شد


وزیر بهداشت با تاكید بر لزوم برنامه‌ریزی جدی برای گسترش برنامه پزشك خانواده به شهرها گفت: در سال جاری 10 تا 14 میلیون نفر از جمعیت شهری كشور تحت پوشش برنامه پزشك خانواده قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در همایش روز جهانی بهداشت كه با حضور معاون اول رییس جمهور، وزارت رفاه و مسولان وزارت ارتباطات و همچنین جمعی از معاونان و مسولان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: 60 درصد بیماریهای عفونی بین انسان و دام مشترك هستند كه این موضوع همكاری گسترده‌ای با دیگر سازمانهای مرتبط از جمله سازمان دامپزشكی را می‌طلبد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای سلامت در جامعه طی سال گذشته گفت: براساس اقدامات انجام شده بسیاری از بیماریها در مرحله حذف در كشور قرار دارند. به عنوان مثال با وجود سیل پاكستان در سال گذشته و آواره شدن بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت این كشور و همچنین شیوع بیماری وبا در این كشور، طی سال گذشته در ایران تنها 15 مورد وبا داشتیم كه این تعداد بیماری وبا طی 45 سال گذشته در كشور بی‌سابقه بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به بیماری مالاریا و مصوبه شورای عالی سلامت برای حذف مالاریا در كشور طی سه سال گفت: با تلاشهای انجام شده تعداد مبتلایان به مالاریا در سال 88 ، شش هزار بود كه در سال 89 به سه هزار و 10 مورد رسید. براین اساس تعداد مبتلایان به مالاریا در سال گذشته نسبت به سال 88 نصف شد. امیدواریم طبق برنامه تعیین شده، مالاریا در كشور ریشه كن شود. همچنین باید گفت كه 10 درصد موارد مالاریا در سال 88 مربوط به افغانی‌ها بود كه در سال 89 ، 30 درصد موارد مالاریا در كشور مربوط به افغانها بود. بنابراین مبتلایان به مالاریا در جمعیت كشور طی سال گذشته كمتر از سال 88 بود.

دستجردی با اشاره به برنامه واكسیناسیون هپاتیت B در كشور افزود: طی سال 89 تمام متولدین سالهای 1368 تا 1372 علیه هپاتیت B واكسینه شدند. بر این اساس اكنون تمام جوانان تا 21 ساله كشور علیه این بیماری واكسینه هستند و پوشش واكسیناسیون این بیماری 90 درصد بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بیماری ایدز نیز گفت: بیماری ایدز از جمله بیماریهایی است كه باید مراقبت‌های جدی از آن داشته باشیم. به این منظور با توجه به اقدامات انجام شده توانسته‌ایم انتقال HIV از طریق معتادان تزریقی را تا حدود زیادی كنترل كنیم. هرچند كه در بخش‌های دیگر نیز باید اقدامات لازم انجام شود. براین اساس برنامه سوم مبارزه با ایدز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است كه امیدواریم صد درصد عملیاتی شود.

وحید دستجردی با اشاره به راه‌اندازی 15 مركز مشاوره ویژه زنان در معرض آسیب افزود: نیاز است فعالیتها در این زمینه گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه به واكسیناسیون 500 هزار نفر در زندانها و مراكز پرجمعیت علیه آنفلوآنزای H1N1 در سال گذشته اشاره كرد و افزود: به این ترتیب امیدواریم دیگر شاهد موارد آنفلوانزای «آ» در كشور نباشیم.

دستجردی در مورد بیماری سالك نیز گفت: این بیماری از مسایل جدی كشور است كه باید جدی‌تر به آن پرداخته شود . اخیرا گزارش‌هایی دریافت كرده‌ایم كه مسئله سالك در برخی از نقاط استان گلستان مشكل ساز شده است. براین اساس لازم است اقدامات لازم با همكاری دیگر دستگاه‌های مرتبط هرچه سریعتر در دستور كار قرار گیرد. در مجموع طی سال 88 حدود 24 هزار مورد بیماری سالك و در سال 89 حدود 18 هزار مورد از این بیماری گزارش شد. هر چند در سال گذشته كاهش این بیماری را نسبت به سالهای قبل شاهد بودیم اما همین 18 هزار مورد آمار بالایی بود. برای كاهش این موضوع به همكاری دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت جهاد كشاورزی، وزارت كشور و مسولان حذف جوندگان نیاز داریم. در زمینه بیماری سالك باید گفت كه تنها اقدامات درمانی این بیماری با وزارت بهداشت است و دیگر اقدامات آن همكاری جدی سایر وزارتخانه‌ها را می‌طلبد.

وزیر بهداشت از برگزاری جشن تكمیل شبكه بهداشتی روستایی در سال جاری خبر داد و گفت: طی سال 89 جهش بزرگی در ساخت خانه‌های بهداشت داشتیم. به این ترتیب یك هزار و 250 خانه بهداشت ساخته و به بهره‌برداری رسید. اكنون نیز یك هزار و 200 خانه بهداشت دیگر در روستاها در حال ساخت است. با تكمیل و تجهیز این خانه‌های بهداشت در مجموع دو هزار و 450 خانه بهداشت به خانه‌های بهداشت روستایی اضافه خواهد شد.

دستجردی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشك خانواده در روستاها و همچنین 17 شهر زیر 50 هزار نفر سه استان كشور گفت: سال گذشته برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع به شهرها رسید. براساس برنامه پنجم توسعه باید برنامه پزشك خانواده در تمام شهرها توسعه یابد. بر این اساس لازم است سالانه 10 تا 14 میلیون نفر از جمعیت شهری كشور زیر پوشش این برنامه قرار گیرند. هر چند كه اجرای این برنامه در روستاها هنوز كامل نشده است.

وی با تاكید بر آن كه باید برنامه جدی برای پزشك خانواده و نظام ارجاع داشته باشیم، افزود: جهاد اقتصادی ما همین برنامه است. بر این اساس در صورتی كه برنامه پزشك خانواده به سراسر كشور توسعه یابد هزینه‌های پرداختی از جیب مردم حتی به كمتر از 30 درصد خواهد رسید. هزینه‌های دولت نیز كاهش می‌یابد و دولت می‌تواند این هزینه‌ها را در دیگر بخش‌ها هزینه كند. از طرف دیگر با اجرای برنامه پزشك خانواده سرگردانی‌های نظام سلامت به صفر می‌رسد. در مجموع امسال عزم جدی ما آن است كه 10 تا 14 میلیون نفر از جمعیت شهری تحت پوشش برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، وحید دستجردی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های اورژانس‌های پیش بیمارستانی گفت: در حال حاضر یك هزار و 880 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی در كشور فعال است كه یكی از اولویت‌های وزارت بهداشت تكمیل پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی است. بر این اساس امسال به هر طریق ممكن و با كمك استانها و همچنین صرفه‌جویی‌ها در وزارت بهداشت باید شبكه اورژانس‌های پیش بیمارستانی تكمیل شود و علاوه بر آن به اورژانس‌های بیمارستانی نیز پرداخته شود چرا كه یكی ازمهمترین نارضایتی‌های مردم در امور درمانی مربوط به اورژانس‌های بیمارستانی است.

وزیر بهداشت در پایان به اقدامات انجام شده برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری اشاره كرد و گفت: به این منظور آزمون استخدام 23 هزار پرستار اسفند سال گذشته برگزار شد و به زودی این 23 هزار پرستار به تعداد گروه‌های پرستاری كشور اضافه می‌شوند.

تگ ها مبارزه با ایدز دانشگاه‌ها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی