پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          16 امرداد 1390 - 07 August 2011

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، دانشگاه آزاد يكي از بزرگ‌ترين دانشگاه‌هاي حضوري با حدود 450 واحد دانشگاهي در داخل و خارج از كشور است كه از حدود 30 سال پيش تأسيس شد و همواره يكي از خبرسازترين حوزه‌هاي خبري بوده است.

عبدالله جعفرعلي جاسبي 30 سال است كه رياست دانشگاه آزاد را بر عهده داشته است و انتقادهايي بر نحوه مديريت وي بر اين دانشگاه بوده است.

آنچه در ذيل مي‌آيد متن كامل مصاحبه 1 ساعته و تفصيلي خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس با عبدالله جعفرعلي جاسبي رئيس دانشگاه آزاد به همراه حاشيه‌نگاري آن است:

*فارس: آقاي دكتر! نزديك به سه دهه است كه شما رئيس دانشگاه آزاد هستيد. در اين مدت كه رئيس دانشگاه آزاد بوديد، دستاوردهاي اين دانشگاه چه بوده و اين دانشگاه را از كجا به كجا رسانديد؟

- جاسبي: همان‌طور كه مي‌دانيد دانشگاه آزاد يكي از نهادهاي مهم انقلاب است كه نقش آن در شكل‌گيري مسائل اجتماعي به خصوص در شرايط امروز بسيار وسيع و پردامنه است اما اينكه گفتيد دستاوردهاي من در دانشگاه آزاد، بايد بگويم كه دانشگاه آزاد همان مولود انقلاب است و همه پيشرفت‌ها و عظمت‌هايي كه دارد كار خداست و كار من نيست. من و همه مديراني كه در اين دانشگاه خدمت مي‌كنيم، خدمت‌گذاران كوچكي هستيم كه خداوند به ما اين توفيق را داده كه در اين سنگر خدمت كنيم.

** امروز دانشگاه آزاد بدون شك بزرگ‌ترين دانشگاه حضوري جهان است

دانشگاه آزاد روزي كه تأسيس شد هيچي نداشت، حتي يك عضو هيئت علمي، يك متر فضاي آموزشي و كوچك‌ترين تجهيزات و غيره نداشت. تنها سرمايه ما يك ميليون تومان اهدايي امام‌خميني(ره) بود اما امروز كه با شما صحبت مي‌كنم، اين دانشگاه بيش از يك ميليون و 600 هزار دانشجو و بيش از 30 هزار عضو هيئت علمي دارد. اين دانشگاه تا به حال بيش از 4 ميليون فارغ‌التحصيل ارائه داده، نزديك به 450 واحد و مركز دانشگاهي در سراسر كشور و چند واحد خارج از كشور دارد، 50 مركز پژوهشي و تحقيقاتي، 600 مدرسه وابسته به دانشگاه آزاد به نام مدارس سما با 53 هزار دانش‌آموز، 110 آموزشكده و حدود 90 هزار دانشجوي كارداني پيوسته از ديگر چشم‌اندازهاي دانشگاه آزاد است. بيش از 20 ميليون مترمربع فضاي آموزشي و رفاهي داريم كه ساليانه بيش از يك ميليون مترمربع به اين فضاهاي آموزشي اضافه مي‌شود. بيش از 35 هزار پرسنل در دانشگاه آزاد مشغول به فعاليت هستند، هزاران آزمايشگاه، كارگاه، كتابخانه، درمانگاه، مزرعه، بيمارستان و ... دانشگاه آزاد را امروز بدون شك به بزرگ‌ترين دانشگاه حضوري جهان تبديل كرده است.

ما دهه اول دانشگاه آزاد را دهه تثبيت نام نهاديم. دهه دوم را دهه توسعه و دهه سوم را كه اكنون در نيمه‌هاي آخرين سال آن هستيم دهه كيفيت نام‌گذاري كرديم. در دهه چهارم كه از سال آينده آغاز خواهد شد، وارد رقابت‌هاي جهاني با دانشگاه‌هاي معتبر جهان خواهيم شد. برنامه‌هايي هم براي چشم‌انداز و برنامه 5 ساله داريم كه انشاءالله در جاي خود اگر لازم بود اشاره خواهم كرد.

** نبايد از خودم تعريف كنم

*فارس: در طول اين 30 سال كه رئيس دانشگاه آزاد بوديد، مديريت خود را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

- جاسبي: من معتقدم كه مديريت من را ديگران بايد ارزيابي كنند و مردم و دانشجويان در اين دوره و نسل‌هاي آينده بايد قضاوت كنند. من بخواهم از خودم تعريف كنم، فكر نمي‌كنم درست باشد.

**در كارهايم قاعدتاً موفق بوده‌ام

*فارس: حالا از نظر خودتان چگونه در دانشگاه آزاد عمل كرديد؟

- جاسبي: خوب هركس فكر مي‌كند كه در كارهايش موفق است و من هم قاعدتاً چنين فكري مي‌كنم اما همان‌طور كه گفتم قضاوت درباره ارزشيابي يك فرد را خود فرو نمي‌تواند داشته باشد.

** بايد همواره با مخالفان خودمان با منطق و استدلال رفتار كنيم

*فارس: از همان ابتداي فعاليت دولت نهم، انتقاداتي نسبت به دانشگاه آزاد و مديريت اين دانشگاه بود. آقاي احمدي‌نژاد از همان ابتداي كار با مديريت اين دانشگاه مخالف بود و اشخاصي هم‌چون آقاي سليمي‌نمين به اين دانشگاه و مديريت آن ايراد مي‌گرفتند. از نظر شما آيا اين انتقادات وارد است؟

- جاسبي: ببينيد از ابتداي تأسيس دانشگاه آزاد، انتقادات و نقدهايي بر اين دانشگاه بود. اين انتقادات چند دسته است كه برخي از اين نقدها و انتقادات مغرضانه بوده و غيرقابل قبول است. يك سري از اين انتقادات از سر دلسوزي بوده كه برخي از آنها درست است، منتهي در طول زمان بايد حل مي‌شد كه ما همان موقع هم پاسخ مي‌داديم. به عنوان مثال به ما در دهه اول اين دانشگاه مي‌گفتند، شما عضو هيئت علمي نداريد و يا ساختمان و تجهيزات نداريد و ما هم مي‌گفتيم حرف شما درست و ما اين مشكلات را در طول زمان حل خواهيم كرد و حل هم كرديم. يك سري مسائل هم سياسي بوده كه هميشه هست و ما پاسخ داديم و در اين زمينه برخورد ما يك برخورد كاملاً معقول و منطقي بوده است. ما همواره با منطق و استدلال به ميدان رفتيم، هيچ‌وقت نه خودم بلكه تمام مديران زيرمجموعه خود را نهي كردم از اينكه كوچك‌ترين بي‌احترامي و فحاشي و برخوردهاي نامعقول داشته باشند. ما بايد همواره حتي با مخالفان خودمان با منطق و استدلال يعني آنچه كه قرآن بيان مي‌كند "ادعوا الي سبيل ربك بالحكمتة والموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن " رفتار كنيم و همين رفتار را هم داشتيم.

** هيچ‌كدام از اتهامات عليه دانشگاه آزاد در طول 6 سال فعاليت دولت به اثبات نرسيده است

*فارس: من جواب سؤال خود را دريافت نكردم. آيا انتقاداتي كه آقاي احمدي‌نژاد نسبت به مديريت دانشگاه آزاد داشت را قبول داريد؟

- جاسبي: خير. ببينيد انتقادهايي كه مي‌شد بسياري از آنها اصلاً به دانشگاه آزاد وارد نبود و هيچ‌كدام آنها نتوانست در طول زمان و در بستر اين 6 سال به اثبات برسد، اما بعضي اوقات روي برخي نارسايي‌ها انگشت مي‌گذاشتند كه قبل از اينكه آنها بيان كنند، خودمان بارها گفته بوديم. فرض كنيد نسبت هيئت علمي به دانشجو، نسبت پرسنل و تجهيزات به دانشجو در دانشگاه آزاد جز مسائلي بود كه در طول زمان بايد حل مي‌شد و خوشبختانه اكنون به مرحله‌اي رسيديم كه در بسياري از اين شاخص‌ها، دانشگاه‌هاي معتبر كشور را پشت سر گذاشتيم.

** معامله دانشگاه آزاد با دولت و احمدي‌نژاد اصلاً معنايي ندارد

*فارس: از سؤال قبلي خود قصد داشتم به اينجا برسم كه اكنون كار به جايي رسيده كه عنوان شده دانشگاه آزاد با دولت و يا آقاي احمدي‌نژاد وارد معامله شده و اين مسائل در رسانه‌ها بسيار انعكاس خبري داشته است، البته اين موضوع را آقاي سليمي‌نمين در آخرين مصاحبه خود با يكي از رسانه‌ها اعلام كرده است. اين موضوع صحت دارد؟

- جاسبي: اصلاً اين مسائل مطرح شده را قبول ندارم. ايشان اصلاً عادت كرده است هميشه با دروغ و تهمت وارد ميدان شود و فكر مي‌كنم اين اقدامات براي وي ذاتي شده و ما هم پاسخش را به صورت معقول و منطقي داديم البته يك بار هم مجبور شديم شكايت كنيم و محكومش كنيم. اين هم يكي از خلاف‌هايي است كه مطرح كرده است. معامله اصلاً معني ندارد كه بخواهيم با كسي معامله داشته باشيم. بنابراين آنچه كه ايشان گفته، بنده تكذيب مي‌كنم.

** در روزنامه‌هاي خودم و دانشگاه آزاد به دولت نقد منصفانه و دلسوزانه كرديم

*فارس: در حال حاضر رابطه شما با دولت چطور است؟

- جاسبي: ما هيچ‌وقت با دولت در حال نزاع و تخاصم نبوديم. شما اگر به روزنامه‌هايي كه ارگان بنده و يا دانشگاه آزاد است، نگاه كنيد، مي‌بينيد كه ما همواره در جهت حمايت از دولت و يا حداقل روش بي‌طرفانه و يا اگر نقدي باشد، نقد منصفانه و دلسوزانه داشته‌ايم. علت آن هم اين است كه مقام معظم رهبري چنين ديدگاهي دارند، يعني در حقيقت ملاك و شاخص ما براي تعامل با دولت و مسئولان ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري است.

** با احمدي‌نژاد مشكل شخصي نداشتم

*فارس: رابطه شخصي شما با آقاي احمدي‌نژاد چگونه است؟

- جاسبي: ما هيچ مشكلي با هم نداريم. وي از همكاران ما در دانشگاه علم‌و‌صنعت بوده است و پس از آن، هيچ‌وقت با هم مشكل شخصي نداشتيم.

*فارس: تاكنون در خصوص بحث‌هاي دانشگاه آزاد با آقاي احمدي‌نژاد جلسه‌اي داشتيد؟

- جاسبي: خير. فقط يكي دو جلسه در سال‌هاي اول روي كار آمدن دولت با هم صحبت داشتيم، اما پس از آن چيزي اتفاق نيفتاده است.

** در جهت كمك به دولت هستيم

*فارس: در حال حاضر آيا دانشگاه آزاد از دولت كمك مي‌گيرد يا به دولت كمك مي‌كند؟ منظورم از نظر مالي و بودجه است؟

- جاسبي: ما كه اصلاً بودجه دولتي نداريم. رديف بودجه نداريم و هيچ‌وقت هم چنين رديفي را درخواست نكرديم، اما كمك دانشگاه آزاد در حقيقت كمك به نظام است كه به طور طبيعي كمك به دولت هم به حساب مي‌آيد. وقتي ما تقريباً نزديك به نيمي از بار آموزش عالي كشور را بر دوش مي‌گيريم، اين در حقيقت كمك به نظام است آن هم بدون اينكه بودجه‌اي از دولت دريافت كنيم. بنابراين ما به طور طبيعي در جهت كمك به دولت هستيم و در اين زمينه هميشه سعي كرديم فضاي جامعه را در جهت خواسته‌هاي نظام تنظيم كنيم و حركت كنيم.

** در خصوص تعيين تكليف دانشگاه آزاد شما را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي حواله مي‌دهم

*فارس: يكي از مسائلي كه در خصوص دانشگاه آزاد مغفول مانده و همه و حتي برخي رسانه‌ها را سردرگم، بحث تعيين تكليف دانشگاه آزاد است. دولت نهم از همان ابتدا كمر همت را بست كه روند مديريتي دانشگاه آزاد را تغيير دهد. كار به جايي رسيد كه اساسنامه اين دانشگاه اصلاح شد و اعضاي جديد هيئت امناي اين دانشگاه به همت شوراي عالي انقلاب فرهنگي مشخص شدند. كار تا دقايق 90 خوب پيش رفت اما در نهايت وضعيت از حالت عادي خارج شد. به عنوان رئيس دانشگاه آزاد توضيح دهيد كه چگونه اين وضعيت‌ها پيش آمد؟

- جاسبي: من خيلي علاقه‌اي ندارم وارد اين فاز از بحث‌ها شوم و شما را حواله مي‌دهم به آن كساني كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مسئوليت دارند تا براي شما توضيح دهند وضعيت به كجا رسيده است اما در هر حال ما هميشه بحث‌هايمان را در مجموعه رسانه‌ها خيلي صريح و شفاف مطرح كرديم.

در اين بخش از مصاحبه كريمي مشاور جاسبي كه در جلسه مصاحبه حضور داشت، خطاب به رئيس دانشگاه آزاد گفت: آقاي دكتر اگر مي‌خواهيد در خصوص هيئت‌امناهاي استاني دانشگاه آزاد توضيح دهيد كه به وي پاسخ دادم "بارها آقاي دكتر اين موضوع را در سخنراني‌هاي خود مطرح كرده است " كه جاسبي نيز بلافاصله حرف مرا تأييد كرد و گفت "شما به دنبال چيز ديگري هستيد كه من نمي‌خواهم وارد آن شوم(خنده جاسبي) "

** اظهارنظر من ممكن است بار سياسي داشته باشد و به مصلحت دانشگاه آزاد نباشد

*فارس: با اين پاسخي كه داديد يعني مي‌خواهيد به اين نتيجه برسم كه علاقه‌اي نداريد در اين خصوص بحث كنيد و راضي نيستيد وارد بحث شويد؟

- جاسبي: من در اين زمينه اظهارنظر نمي‌كنم چون هر نوع اظهارنظر من ممكن است بار سياسي داشته باشد كه به مصلحت دانشگاه آزاد نباشد. شما دنبال چيز ديگري هستيد اما اصل مطلب همين چيزي است كه من نمي‌خواهم وارد آن شوم.

** آنچه كه صلاح است مي‌گويم

*فارس: شما رئيس دانشگاه آزاد هستيد و رسانه نيز وظيفه دارد نظر شما را در خصوص اصلاح اساسنامه دانشگاه ‌آزاد و اعضاي جديد هيئت امناي اين دانشگاه بداند تا به مردم انتقال دهد؟

- جاسبي: ما آنچه را كه صلاح است مي‌گويم. ما مأمور به تكليف هستيم.

** نمي‌دانم كي اولين جلسه هيئت امناي جديد دانشگاه آزاد برگزار مي‌شود

*فارس: اولين جلسه هيئت امناي جديد دانشگاه آزاد چه زماني برگزار مي‌شود؟

- جاسبي: نمي‌دانم.

*فارس: سه عضو پيشنهادي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد جهت معرفي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و براي حضور در هيئت امناي جديد دانشگاه آزاد معرفي شدند كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، حجت‌الاسلام سيدحسن خميني و آقاي ميرزاده هستند. آيا بايد شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين افراد را به عنوان اعضاي هيئت امناي جديد دانشگاه آزاد تأييد كنند يا خير؟

- جاسبي: خير، نيازي نيست.

** نگران نباش، پاسخ خودم را مي‌دهم

در اين بخش از مصاحبه كه سعي داشتم در خصوص بحث اساسنامه جديد دانشگاه آزاد و هيئت امناي آن بالاخره با جاسبي به نتيجه‌اي برسم، دوباره كريمي وارد بحث شد و گفت "آقاي دكتر در مورد مسائل فرهنگي دانشگاه آزاد توضيح دهيد " كه بلافاصله به وي پاسخ دادم كه "آقاي كريمي به اين سؤال هم مي‌رسيم " و جاسبي گفت "بله به اين سؤال‌ها هم مي‌رسد " و خطاب به كريمي گفت "بگذار سؤالات خود را بپرسد، من هم پاسخ خودم را مي‌دهم. نگران نباش. "

** آقاي خبرنگار، قرار نيست هر چه كه تو بخواهي بگويم

*فارس:‌ اگر اولين جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد تشكيل شود و بحث تغيير رئيس اين دانشگاه مطرح شود، چقدر احتمال مي‌دهيد كه دوباره رئيس اين دانشگاه شويد؟

- جاسبي: اصلاً روي اين مسائل فكر نكردم و نيازي هم ندارد كه فكر كنم. من جواب خود را مي‌دهم، قرار نيست هر چه كه تو بخواهي بگويم.

** بودجه، امكانات و ثروت دانشگاه آزاد متعلق به يك فرد خاص نيست

*فارس: دانشگاه آزاد تاكنون وارد سياست شده است؟

- جاسبي: مطلقاً. ما همواره گفتيم، دانشگاه آزاد يك نهاد مردمي است و بودجه، امكانات و ثروتش هم متعلق به يك فرد خاصي نيست. من همواره در طول اين بيست و نه سال و نيم گذشته اعلام كردم كه هيچ‌كس حق ندارد از موضع دانشگاه آزاد از يك فرد حمايت كند يا عليه يك فرد در حوزه‌هاي انتخابات و مسائل سياسي كاري كند، ولي در حوزه‌هاي عمومي چرا، مثلاً ما همه دانشجويان، اساتيد و مردم را به شركت در انتخابات دعوت مي‌كنيم. چرا در مسائل كلي وارد مي‌شويم ولي اختصاصي ابدا. در اين خصوص هميشه در مجامع شوراي مركزي دانشگاه آزاد گفتم و نوارهاي آن هم موجود است.

**دانشگاه آزاد ماندني است

*فارس: اخيراً در سخنراني‌هايي كه داريد و در سايت‌هاي خبري دانشگاه آزاد منعكس مي‌شود، از رفتن خود از اين دانشگاه مسائلي را مطرح كرده‌ايد. به عنوان خبرنگار تخصصي اين حوزه، سخنراني‌هاي شما را به خصوص در اين اواخر موبه‌مو مطالعه مي‌كنم. شما رفتن خود از اين دانشگاه را به صورت‌هاي مختلف مطالبي را مطرح مي‌كنيد و اعلام مي‌كنيد دانشگاه آزاد نبايد به شخص جاسبي اكتفا كند. آيا واقعاً اكنون خودتان را در اين مرحله مي‌بينيد كه كم‌كم بايد از دانشگاه آزاد خداحافظي كنيد؟

- جاسبي: نه. اين بحث مطرح نيست. من مي‌خواهم اين فرهنگ را در دانشگاه آزاد جا بيندازم كه تا حدودي هم جا انداختم و آن اين است كه دانشگاه آزاد بخشي از تاريخ اين انقلاب است و ماندني است و حالا فرض كنيد كه مسئولاني در سطوح مختلف تغيير كنند، تأثيري در روند تكاملي اين دانشگاه نمي‌گذارد و هيچ نگراني هم نبايد در مجموعه مديران اين دانشگاه به وجود بيايد و اين چيزي است كه من روي آن كار مي‌كنم و شما هم درست تشخيص داديد، ولي اين به معناي اينكه من امروز، فردا و يا ده سال ديگر از دانشگاه آزاد مي‌روم، نيست. من مي‌خواهم اين فرهنگ جا بيفتد كه دانشگاه آزاد برخلاف آنچه كه برخي‌ها فكر مي‌كنند اين طور نيست كه با يك تغيير در سطح مديريت آن همه چيزش دست‌خوش تغيير و تحول شود و مشكلاتي به وجود بيايد.

*فارس: اگر زماني از دانشگاه آزاد برويد، پيشنهاد مي‌كنيد كه جايگاه شما كجا باشد؟

- جاسبي: من الان هيچ پيشنهادي نمي‌كنم چون كل آن بار سياسي دارد و مسئله‌ساز مي‌شود.

** هر چيزي كه خودم تشخيص مي‌دهم، همان است

*فارس:‌ آقاي دكتر جاسبي مثل اينكه شما تصميم داريد هر سؤال ما را كه كمي جنبه سياسي دارد، جواب ندهيد؟

- جاسبي: خير اين‌طور نيست. هر چيزي كه خودم تشخيص مي‌دهم همان است(خنده جاسبي)

** آنچه كه خودمان خواستيم جواب مي‌دهيم

*فارس: اما انتظار ما اين است كه شما به اين سؤالات هم پاسخ دهيد؟

- جاسي: ‌بله، ما انتظارات شما را مي‌شنويم اما آنچه كه خودمان خواستيم جواب مي‌دهيم(خنده). اين‌طور نيست كه در خصوص سؤالات سياسي شما حرفي نزده‌ام. جواب داد‌ه‌ام.

** دانشگاه آزاد از هيچ كانديدايي در انتخابات رياست‌جمهوري 88 حمايت نكرد

*فارس: در فتنه سال 88 اتهاماتي به دانشگاه آزاد وارد شد، اما دانشگاه آزاد هيچگاه رسماً پاسخي در اين زمينه نداد.

- جاسبي: هيچ‌وقت دانشگاه آزاد از هيچ كانديدايي در انتخابات رياست‌جمهوري حمايت نكرد و هميشه استراتژي دانشگاه آزاد اين بوده كه تابع ديدگاه‌ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري باشد و ما اين را در عمل نشان داديم.

** دانشگاه آزاد در انتخابات رياست‌جمهوري به نفع موسوي ميتينگ برگزار نكرد

*فارس: پس ميتينگ‌هايي كه در انتخابات سال 88 رياست‌جمهوري به نفع آقاي موسوي در دانشگاه آزاد برگزار شد، چه بود؟

- جاسبي: مطلقاً دانشگاه آزاد در اين بحث شركت نمي‌كرد، نكرده و در هيچ‌كدام از ميتينگ‌ها چه موسوي و ديگران حضور نداشته و دخالتي نداشته است.

** اعترافات حمزه كرمي و مسعود باستاني درباره دانشگاه آزاد ربطي به اين دانشگاه نداشته است

*فارس: آقايان حمزه كرمي و باستاني در دادگاه متهمان فتنه سال 88، دانشگاه آزاد را متهم به دخالت در حوادث پس از انتخابات كردند. اين اتهامات را شما مي‌پذيريد؟

- جاسبي: خير ابدا. اصلاً ربطي به دانشگاه آزاد نداشت. آنها خودشان يك ديدگاه‌هايي داشتند البته بيرون از دانشگاه و بيرون از دانشگاه آزاد كارهايي كرده بودند كه به خودشان مربوط بود.

*فارس: هنگامي كه مهدي هاشمي به خارج از كشور رفت، هيئت امناي دانشگاه آزاد اطلاعيه‌اي داد و اعلام كرد كه وي از طرف دانشگاه آزاد براي سركشي به واحدهاي خارجي اين دانشگاه، از كشور خارج شده اما شما در جمع خبرنگاران اين موضوع را تكذيب كرديد. بالاخره مهدي هاشمي از طرف دانشگاه آزاد مأموريت دارد يا خير؟

- جاسبي: ايشان از طرف رئيس هيئت امناي دانشگاه آزاد منصوب شده و به خارج از كشور رفته و به مديريت دانشگاه آزاد ربطي ندارد و من اين مطلب را گفتم و اكنون هم اين مطالب را باز اعلام مي‌كنم.

*فارس: يعني مهدي هاشمي از طرف رئيس هيئت امنا به خارج از كشور رفته است؟‌

- جاسبي: بله.

** در مورد مهدي هاشمي كنكاش نكنيد

*فارس: آيا مهدي هاشمي از طرف دانشگاه آزاد مأموريت دارد؟ آيا بحث سركشي به واحدهاي دانشگاه آزاد مطرح بوده است؟

- جاسبي: بله، اين بوده است. چرا شما امروز آمديد اين سؤال‌ها را از من بپرسيد؟ انگار هيچ كار ديگري نداريد و آمديد اينجا كه پيگير اين موضوع باشيد. من به سؤالات شما جواب دارم و اين سؤال شما را جواب مي‌دهم، ديگر كنكاش نكنيد. من به شما جواب دادم ديگر.

** دانشگاه آزاد همه دانشگاه‌هاي دولتي را پشت سر گذاشته است

*فارس: دهه چهارم دانشگاه آزاد را دهه رقابت اين دانشگاه با دانشگاه‌هاي معتبر دنيا نام‌گذاري كرده‌ايد. آيا در اين خصوص اقداماتي انجام داده‌ايد؟ اكنون وضع دانشگاه آزاد از نظر علمي و كيفي نسبت به ساير دانشگاه‌هاي منطقه چگونه است؟

- جاسبي: دانشگاه آزاد از نظر كمي و كيفي يك سير تكاملي داشته است. ما در دهه اول هيچي نداشتيم. دهه اول را كه پشت سر گذاشتيم كمي ساختار مناسب پيدا كرديم، اما امكاناتي نسبتاً مناسب پيدا كرديم. در دهه دوم، توسعه جغرافيايي داشتيم و خوب فضاسازي‌ها آغاز شد و با سرعت ساخت و سازها شكل گرفت و هيئت علمي جذب كرديم. در دهه سوم اين موارد را تكميل كرديم. اكنون كه با شما صحبت مي‌كنم، از نظر فضاي آموزشي، همه دانشگاه‌هاي دولتي را پشت سر گذاشتيم. از نظر هيئت علمي اگرچه هنوز به شاخص‌هايي كه مورد نظر داريم، نرسيديم اما شرايط بسيار خوبي پيدا كرديم، به اين ترتيب كه اكنون بيش از 30 هزار عضو هيئت علمي تمام‌وقت داريم و سرعت جذب هيئت علمي ما بسيار زياد شده است و علت آن اين است كه تعداد فارغ‌التحصيلان دكتري تخصصي و فوق‌ليسانس روز به روز افزايش پيدا مي‌كند و ما بهترين آنها را جذب مي‌كنيم. بنابراين خيلي شرايط خوبي پيدا شده و ان‌شاءالله ظرف يكي دو سال آينده قطعاً شاخص‌هاي بسيار معتبري پيدا خوتهيم كرد.

** دانشگاه آزاد درباره بيمارستان‌هاي خود هنوز به خودكفايي كامل نرسيده است

در حوزه تجهيزات خيلي خوب پيش رفتيم و خيلي خوب كار كرديم. هم از نظر آزمايشگاه‌ها، كارگاه‌ها، سالن‌هاي تربيت‌بدني، بيمارستان و درمانگاه و... رشد داشتيم. البته در بيمارستان‌ها هنوز به خودكفايي كامل نرسيديم اما به سرعت به آن سمت هم پيش مي‌رويم.

** دانشگاه آزاد اينكه دانشگاه‌هاي شريف و تهران را پشت سر بگذارد كار شاقي نيست

از نظر مقالات هيئت علمي، 5 سال گذشته دانشگاه آزاد مطرح نبود اما اكنون در اين چند ساله آن‌چنان پيش رفتيم كه در حال حاضر از نظر تعداد مقالات ISI مقام اول را در كشور داريم. منتهي اين چيزي نيست كه مورد قبول ما باشد. ما اعلام هم كرديم كه وقتي دانشگاهي با اين عظمت و وسعت فعاليت مي‌كند، اينكه دانشگاه‌هايي چون شريف و تهران را پشت سر بگذارد خيلي كار شاقي نيست. ما انتظارمان از دانشگاه آزاد اين است كه هر واحدش به تنهايي بتواند در هر استان، تمام دانشگاه‌هاي دولتي را پشت سر بگذارد كه به اين سمت هم حركت مي‌كنيم. به عنوان مثال واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد، به تنهايي اكنون در تعداد مقالات ISI مقام چهارم را در بين دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي كسب كرده است و ممكن است تا يكي دو سال آينده به مقام اول هم برسد يا به عنوان مثال واحد نجف‌آباد دانشگاه آزاد در استان اصفهان از نظر تعداد مقالات ISI از تمامي مقالات اين استان پيشي گرفته است. ما اكنون به اين سمت مي‌رويم كه در هر استان، واحد دانشگاه آزاد حرف اول را بزند البته هنوز بايد كار كنيم.

*فارس: دانشگاه آزاد در حوزه ربوكاپ هم موفقيت‌هاي خوبي كسب كرده است.

- جاسبي: بله، در مسابقات ربوكاپ، دانشگاه آزاد نه تنها در ايران حرف اول را مي‌زند بلكه در منطقه مطرح است، به طوري كه از 17 مقامي كه امسال در تركيه آوردند، 8 تاي آن براي دانشگاه آزاد قزوين بود و يك مقام نيز براي دانشگاه آزاد واحد يزد بود. يعني از اين 17 مقام، 9 تاي آن براي دانشگاه آزاد بوده است، البته در اين حوزه وضع دانشگاه‌هاي دولتي نسبت به گذشته بهتر شده است و دانشگاه‌هاي اميركبير، علم‌و‌صنعت، شهيد بهشتي و گيلان مقام كسب كردند.

** تأسيس واحد دانشگاهي در كشورهاي چين، عراق، كنيا و عمان تأييد شده است

*فارس: واحدهاي دانشگاه آزاد در آمريكاي شمالي، جنوبي و كانادا تأسيس مي‌شود؟

- جاسبي: در آمريكا و كانادا فعلاً برنامه‌اي نداريم اما در برخي از كشورها مشغول بررسي هستيم. مثلاً تأسيس واحد دانشگاهي در كشورهاي چين، عراق، كنيا و عمان تأييد شده اما هنوز تأسيس نشده است.

** براي تأسيس واحد دانشگاه آزاد در آمريكا و كانادا فعلاً برنامه‌اي نداريم

اكنون در افغانستان، مالزي، دبي، امارات، لبنان و آكسفورد انگلستان واحد دانشگاهي داريم. در حال حاضر 5 واحد دانشگاهي خارج از كشور داريم و 5 تا 6 واحد دانشگاهي ديگر به صورت جدي در دست بررسي است و بايد ان‌شاالله تأسيس شود. چند كشور ديگر را نيز در دست بررسي داريم اما تأسيس واحد دانشگاهي در آن كشورها قطعي نيست.

*فارس: تأسيس واحد دانشگاهي دانشگاه آزاد در كشورهاي مختلف بر اساس چه شاخص‌هايي است؟

- جاسبي: يكي از شاخص‌ها، حضور ايرانيان در اين كشورهاست. از ديگر شاخص‌ها نيازهاي اين كشورها و تعاملي كه دانشگاه آزاد مي‌تواند با دانشگاه‌هاي آن كشورها داشته باشد و منافعي كه دو طرف مي‌توانند داشته باشند. چون دهه چهارم دانشگاه آزاد، دهه رقابت دانشگاه آزاد با دانشگاه‌هاي معتبر دنيا نام‌گذاري شده است، در حوزه تعامل با ساير دانشگاه‌ها جدي‌تر عمل مي‌كنيم و اين هم خود يكي ديگر از شاخص‌ها است.

*فارس: در حال حاضر بيشتر با كدام دانشگاه‌ها ارتباط بيشتري داريد؟

- جاسبي: ما توافق‌نامه و تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها زياد منعقد كرديم. منتهي برخي از اين تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها تنها روي كاغذ باقي ‌مانده و اجرايي نمي‌شود اما برخي ديگر از آن اجرائي مي‌شود. در برخي از توافق‌نامه‌هايي كه با دانشگاه‌ها داريم تنها بندهايي از اين توافق‌نامه‌ها اجرايي مي‌شود، مانند تبادل استاد ميان دو دانشگاه، بورسيه كردن دانشجويان و بازديد دو طرفه از دانشگاه‌ها.

** دو تا سه مسئوليت بزرگ در سطح جهاني و منطقه‌اي داشتم

به دليل دو تا سه مسئوليت بزرگي كه در سطح جهاني و منطقه‌اي داشتم، كارمان براي تعامل با ساير دانشگاه‌هاي دنيا آسان‌تر شده است. بنده سه دوره كامل رياست شوراي اجرايي اتحاديه دانشگاه‌هاي جهان اسلام را برعهده داشتم و هنوز هم عضو شوراي اجرايي هستم كه اين امر موجب شده دانشگاه‌هايي كه در جهان اسلام هستند، اعتبار خاصي به دانشگاه آزاد قائل شوند و خيلي به ما احترام مي‌گذارند و اين امر زمينه خوبي براي تعامل ايجاد كرده است. بنده دو دوره عضو شوراي اجرايي انجمن بين‌المللي دانشگاه‌ها هم بودم كه بيش از 800 دانشگاه عضو دارد و وابسته به يونسكو است و حضور در اين شورا نيز به نوبه خود شناخت نسبت به دانشگاه آزاد و مديريت آن در سطح جهاني را مطرح كرده است. من در چند اتحاديه ديگر عضو هستم كه وارد جزئيان آن نمي‌شوم.

** نمي‌توانيم تنها با شعار و حرف پيش برويم

*فارس: به نظر شما رقابت دانشگاه آزاد با دانشگاه‌هاي برتر جهان طي چند سال اجرايي مي‌شود؟

- جاسبي: بستگي به اين دارد كه چقدر بتوانيم با سرعت حركت كنيم و پيشرفت كنيم. وقتي صحبت از رقابت مي‌كنيم بايد آن را كمي كنيم و نمي‌توانيم تنها با شعار و حرف پيش برويم. به عنوان مثال اگر مي‌خواهيم با يكي از دانشگاه‌هاي آمريكا رقابت كنيم، ميدان‌هاي رقابت مشخص است. در اين خصوص تعداد مقالات و پتنت‌ها، اختراعات،‌ ميزان مجلات ISI و پژوهشي، تعداد دانشجويان خارجي، جزو شاخص‌هاي رقابت ما با ساير دانشگاه‌هاي ديگر است و بسته به ميزان كار، تلاش و اقدامي كه بايد در دانشگاه‌ آزاد انجام دهيم، دارد. ما فاز رقابت با دانشگاه‌هاي جهان را طي 10 سال تعريف كرديم يعني دهه چهارم دانشگاه آزاد، اما ممكن است در اين خصوص بعدها تجديدنظر شود.

** بحث تفكيك جنسيتي را به هيچ‌وجه مطرح نكردم

*فارس: شما در خصوص اجراي طرح تك‌جنسيتي و تفكيك جنسيتي دانشگاه‌ها در سخنراني اخير خود مطالبي مطرح كرديد. نظر قطعي شما در اين خصوص چيست؟

- جاسبي: اينجا يك سوء برداشتي شده و در هرحال آن چيزي كه من گفتم با آنچه كه در مطبوعات و رسانه‌ها درج شده متفاوت است. من بحث تفكيك جنسيتي را به هيچ‌وجه مطرح نكردم. اصلاً. من گفتم كه راه‌اندازي دانشگاه‌هاي تك‌جنسيتي چيزي نيست كه امروز مطرح شده باشد. دانشگاه آزاد از قبل به اين اقدام دست زده است و در حال حاضر واحد فلاورجان دانشگاه آزاد يكي از دانشگاه‌هاي تك‌جنسيتي است و تنها دختران در اين دانشگاه تحصيل مي‌كنند و اين دانشگاه اولين دانشگاه تك‌جنسيتي دانشگاه آزاد است و پس از دانشگاه الزهرا كه پيش از انقلاب تأسيش شده، دومين دانشگاه تك‌جنسيتي كشور است. ما در برخي از رشته‌هاي مهندسي، فقط دانشجوي پسر پذيرش مي‌كنيم و يا در رشته پرستاري فقط دانشجوي دختر پذيرش مي‌كنيم، در حالي كه در دانشگاه‌هاي دولتي مرد و زن را در اين رشته‌ها پذيرش مي‌كنند. ما اين اقدامات را اجرايي كرديم و خيلي هم بدون سروصدا به اين كارها دست زديم.

** به اين دليل دانشگاه تك‌جنسيتي تأسيس كرديم كه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي عمل كنيم

*فارس: تك‌جنسيتي كردن برخي دانشگاه‌ها و رشته‌ها در دانشگاه‌هاي آزاد نتايج مثبتي داشته است؟ آيا توصيه مي‌كنيد كه دانشگاه‌هاي دولتي نيز درست به اين كار بزنند؟

- جاسبي:به اين علت به اين دست از اقدامات دست زديم كه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را اجرايي كنيم. بعدها اين مصوبه رسماً ملغي نشد اما خوب در عمل اين مصوبه را لغو كردند بنابراين ما همچنان بر اجراي اين مصوبه پاي فشرديم و آن را اجرايي كرديم.

*فارس: يكي از حوزه‌هايي كه انتقادات زيادي به دانشگاه آزاد مطرح مي‌شود، حوزه فرهنگي است. در اين باره توضيح مي‌دهيد؟

- جاسبي: در حوزه فعاليت‌هاي فرهنگي دانشگاه آزاد چند مسئله مهم را مي‌خواهم مطرح كنم چون خيلي‌ها يا اطلاعات ندارند و يا نسبت به دانشگاه آزاد كم لطف هستند. دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگي گام‌هاي بسيار بلندي برداشته كه در تاريخ ماندني است و واقعاً بايد به اطلاع مردم برسد البته گاهي در صحبت‌ها و مصاحبه‌هاي خود اين موارد را مطرح كرده‌ام. حالا چند تا از اين مسائل درشت را به شما مي‌گويم.

يكي از اين مسائل، بحث بسيجي فعال است. سپاه قانوني دارد كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است. در اين قانون ماده و تبصره‌اي هست كه مربوط به بسيجي فعال است. آئين‌نامه‌اي در دولت اصلاحات به تصويب رسيد كه براساس آن امتيازاتي براي بسيجي فعال در آزمون‌هاي ورودي كنكور قائل شدند. اكنون از تاريخ تصويب اين آئين‌نامه حدود 10 سال مي‌گذرد. در اين 10 سال فقط دانشگاه آزاد اين طرح را اجرا كرده و بس و با اين مصوبه، بيش از 300 هزار بسيجي فعال توانستند از اين امتياز استفاده كنند و وارد دانشگاه شوند، يعني اگر از اين امتياز استفاده نمي‌كردند وارد دانشگاه نمي‌شدند. اين يك گام بزرگ بوده و حركت كوچكي نبوده است. آنهايي كه ادعا مي‌كنند و خود را طرفدار بسيج مي‌دانند در عمل نشان دهند ببينيم كدامشان به اندازه يك دهم دانشگاه آزاد در اين حوزه اقدام كرده‌اند. بيش از 300 هزار بسيجي فعال از اين امتياز استفاده كرده و وارد دانشگاه شدند، ضمناً كاري كه ما انجام داديم كاملاً قانوني بوده است و در واقع مصوبه را اجرا كرديم و همين مصوبه در دانشگاه‌هاي دولتي اجرا نشده و هنوز هم اجرا نمي‌شود.

واقعاً اگر كسي بخواهد بر روي اين اقدام كه ما انجام داديم، كار خبري و تبليغاتي كند چقدر جاي مانور دارد، ولي خوب ما اين كار را انجام نداديم براي تبليغات بلكه اين اقدام را انجام داديم چون خود را ملزم به اجراي قانون مي‌دانيم و اعتقاد داريم كه اين كارها مي‌تواند حوزه اعتقادي و بنيه ارزشي دانشگاه آزاد و جامعه را تقويت كند.

** واحد درسي اختياري "دفاع‌مقدس " را در دانشگاه آزاد راه‌اندازي كرديم

گام دومي كه ما برداشتيم، حدود 4يا 5 سال قبل، يك گردهمايي تشكيل شد كه فرماندهان سپاه پاسداران و امراي ارتش كه در جنگ نقش داشتند حضور داشتند. در اين گردهمايي بررسي شد كه چه كنيم فرهنگ دفاع‌مقدس در جامعه جاودانه شود؟ من در اين گردهمايي يك سخنراني داشتم و اعلام كردم كه اگر ما مي‌خواهيم ميراث دفاع‌مقدس را به نسل‌هاي آينده منتقل كنيم، بايد چند واحد درسي نه به صورت اجباري بلكه اختياري معين كنيم تا دانشجويان اين واحدهاي درسي را اخذ كنند. اين مسئله در آن گردهمايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و بنا شد ما آن را اجرا كنيم كه از همان سال به اجراي اين طرح در دانشگاه آزاد پرداختيم و پس از اينكه واحدهاي اختياري دفاع‌مقدس را در دانشگاه آزاد راه‌اندازي كرديم، موضوع در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت و در اين شورا و شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها تصويب شد و برنامه براي آن ريخته شد. در تدوين برنامه‌ها، پژوهشگاه دفاع‌مقدس كه سردار سوداگر مسئول آنجاست، مسئوليت اين كار را بر عهده گرفت و ما به ايشان كمك كرديم و براي همه حكم زديم. تمام مسئولان آموزشي خود را در اختيار آنها قرار داديم تا به طراحي و تدوين اين واحدهاي درسي بپردازند و كار بزرگي در سراسر كشور آغاز شد و در نهايت دانشگاه‌هاي دولتي هم آرام آرام وارد ميدان شدند و واحد درسي دفاع‌مقدس اكنون در دانشگاه‌هاي دولتي هم راه‌اندازي شده است.

چند هفته پيش، اين موضوع در شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها مطرح شد و سردار سوداگر به ارائه گزارش پرداخت و جالب است حدود 90 تا 95 درصد دانشجوياني كه اين واحد درسي را گذرانده‌اند متعلق به دانشگاه آزاد بودند و ساير دانشگاه‌ها 5 تا 6 درصد را به خود اختصاص مي‌دادند كه البته اين دانشگاه‌ها از ما ديرتر شروع كردند. ما بر روي اختياري بودن واحد درسي دفاع‌مقدس تأكيد داريم و اصلاً نبايد اجباري شود چون دانشجوياني كه اين واحد درسي را مي‌گذرانند با عشق، علاقه و ايمان اين واحد درسي را مي‌گذرانند. در زمينه اساتيد اين واحد درسي ابتكار عمل به خرج داديم و اجازه نداديم اساتيدي فقط با مدرك جذب شوند بلكه تمام كساني كه در جنگ تجربه داشتند اعم از فرماندهان سپاه و ارتش را انتخاب كرديم كه پس از گذراندن دوره‌هايي، به تدريس اين واحد درسي مشغول شوند. در اين كلاس‌ها خاطرات و بحث‌هايي مطرح مي‌شود كه بسيار جالب است و اصلاً اين كلاس‌ها نياز به حضور و غياب ندارد و واقعاً دانشجويان با عشق و علاقه سركلاس مي‌روند و مي‌بينيم كه چقدر مطالب جالبي در اين كلاس‌ها مطرح مي‌شود. اين خدمت بزرگي بود كه بايد به حساب دانشگاه آزاد بگذاريد چون پيشنهادش را داديم، شكل‌گيري آن را پيگيري كرديم و بنايش را نهاديم و اكنون 90 درصد دانشجويان دانشگاه آزاد اين واحد درسي را گذرانده‌اند و اين يكي از فعاليت‌هاي بزرگ فرهنگي دانشگاه آزاد براي حفظ ميراث گران‌قدر دفاع‌مقدس است و بايد توجه داشت كه پس از انقلاب اسلامي، بزرگ‌ترين حادثه دفاع‌مقدس بود كه بايد به آن توجه داشت.

** تا 4 سال آينده حدود 500 مسجد در دانشگاه آزاد مي‌سازيم

سومين فعاليت فرهنگي دانشگاه آزاد، ساخت مساجد و نمازخانه‌ها در دانشگاه‌ها بود. ما در اين زمينه كارهاي مهمي را به ثمر رسانديم. اولاً در تمام واحدهاي دانشگاهي دانشگاه آزاد چندين نمازخانه داير شد اما براي تأسيس مساجد در واحدهاي دانشگاهي از حدود 3 تا سه سال و نيم پيش ضرب‌العجل تعيين و اعلام كرديم كه تا 3 سال ديگر بايد تمام واحدهاي دانشگاه آزاد داراي مسجد باشند. آن موقع حدود 150 تا 200 واحد دانشگاهي داشتيم و اكنون كه با شما صحبت مي‌كنم، ساخت همه 100 تا 120 مسجد به پايان و به بهره‌برداري رسيده است و مابقي آن در دست اتمام است كه تا پايان سال جاري مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. بنابراين ضرب‌العجل 3 تا سه سال و نيم ما عملي شده است و اكنون ضرب‌العجل دوم را آغاز كرديم، چون واحدهاي دانشگاهي ما افزايش يافته و برخي مراكز به واحدهاي دانشگاهي تبديل شده است.
اكنون دوباره يك ضرب‌العجل 3 ساله تعيين كرديم كه امسال شروع اين ضرب‌العجل است و بايد تا سه سال ديگر همه واحدهاي دانشگاه آزاد داراي مسجد باشند، يعني تا 4 سال آينده يك چيزي در حدود 400 تا 500 مسجد با ساختمان‌هاي باشكوه، زيبا و فضاي مناسب فرهنگي خواهيم داشت و اين كار بزرگي بوده كه بدون حمايت، پشتيباني، پيگيري، توصيه، تشويق و ترغيب انجام شده است.

در بحث گذراندن واحد درسي دفاع‌مقدس توسط دانشجويان دانشگاه آزاد، تاكنون 160 هزار دانشجو اين واحد درسي را گذرانده‌اند. البته امسال يك تصميم خوبي هم گرفتم و قرار شد در دوره‌هاي فوق‌ليسانس نيز اگر دانشجويان مايل بودند اين واحد درسي را بگذرانند.

چهارمين اقدام فرهنگي دانشگاه آزاد، ساخت مقبره شهداست. شما در جريان هستيد كه 4 تا 5 سال قبل، دانشگاه‌هاي دولتي اجازه نمي‌دادند مقبره براي شهدا ساخته شود چون ممنوع بود و در آن سال‌ها محكم ايستادند و اجازه ندادند حتي يك مقبره ساخته شود البته در اين سا‌‌ل‌ها چندتايي مقبره شهدا ساخته شد و افتتاح شد.

** 40 مقبره شهيد در سراسر كشور ساختيم

دانشگاه آزاد از حدود 10 سال پيش شروع به ساخت مقبره شهدا كرد، البته هنگامي كه به ساخت اين مقبره‌ها اقدام كرديم براي ساختشان ضوابط در نظر گرفتيم و اعلام كرديم، اجازه نمي‌دهيم در هر واحدي مقبره شهدا ساخته شود. مقبره شهدا بايد در واحدهايي كه سايت‌هاي بزرگ دارند و از امكانات خوبي برخوردارند و فضاي سبز دارند، ساخته شود. اكنون كه با شما صحبت مي‌كنم 40 مقبره شهدا در سراسر كشور ساختيم و اكنون زيارتگاه دانشجويان و صاحب‌دلان شده است. ساخت مقبره شهدا را اكنون هم ادامه مي‌دهيم البته با ضابطه، كه در اين راستا مجوز اخذ مي‌شود و اين مقبره‌ها ساخته مي‌شود و اين يكي از اقدامات بزرگ دانشگاه آزاد بوده است. اين درحالي است كه شروع ساخت مقبره‌هاي شهدا در دانشگاه‌هاي دولتي با سر و صداهاي زياد و مقاومت همراه بود.

پنجمين اقدام فرهنگي دانشگاه آزاد بحث اقامه نماز است كه بسيار مهم بوده و آقاي قرائتي مسئوليت آن را برعهده دارد كه حدود بيست سال در اين حوزه فعاليت دارد و انصافاً به خوبي فعاليت داشته است و منشأ خير و بركت بوده است.

در بين كل دستگاه‌هاي اجرايي، نهادهاي انقلابي، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ... چند دستگاه هستند كه در حوزه برپايي نماز، مقام‌‌هاي برتر را به دست آوردند كه يكي از اين دستگاه‌ها، دانشگاه آزاد است و 4 تا 5 سال است كه مرتباً مقام اول را به دست مي‌آوريم و براساس برخي شاخص‌ها به مقام اول مي‌رسيم. پس در زمينه اقامه نماز باز دانشگاه آزاد در آموزش عالي حرف اول را مي‌زند و در بين دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ نيز هميشه برتر بوده است.

ششمين فعاليت فرهنگي دانشگاه آزاد، حضور در مسابقات قرآن و عترت است و هميشه در اين مسابقات خوش درخشيديم و فعاليت‌هاي وسيعي در برگزاري مسابقات قرآن و عترت انجام داديم و در نمايشگاه‌هاي قرآن و عترت حضور فعال داشتيم.

** 52 درصد كل فرزندان شهيد در دانشگاه آزاد تحصيل مي‌كنند

هفتمين فعاليت فرهنگي دانشگاه آزاد، بحث رسيدگي به خانواده شهدا و فرزندان شهداست. 52 درصد كل فرزندان شهيد در دانشگاه آزاد تحصيل مي‌كنند يعني بيش از نيمي از فرزندان شهيد در دانشگاه آزاد درس مي‌خوانند. البته شهريه فرزندان و خانواده‌هاي شهدا را طبق مصوبه مجلس، بايد بنياد شهيد بپردازد اما ما نيز همكاري داشتيم. به عنوان مثال براي دريافت شهريه از خانواده شهدا هميشه فرصت قائل شديم و به آنان فشار وارد نكرديم و حتي شهريه‌هايشان تا ماه‌ها به تأخير افتاده و سپس شهريه را دريافت كرديم.

از همه مهمتر اين است كه در دانشگاه آزاد بخش‌نامه كرديم كه تمام فرزندان شهيد و فرزندان جانباز بالاي 50 درصد مي‌توانند در دانشگاه آزاد از هر نقطه‌اي به نقطه ديگر منتقل شوند و اين كار را اجرا كرديم اما دانشگاه‌هاي دولتي انجام نداند، البته اخيراً امتيازهايي قائل شدند ولي اين طرح را كاملاً عملي نكردند. اكنون اگر فرزند شهيد بخواهد از واحد ابرقو به تهران و يا بالعكس منتقل شود به سهولت انجام مي‌شود. دانشگاه آزاد نهايت همكاري و كمك را با بنياد شهيد داشته كه بارها براي ما تقديرنامه فرستادند، البته اخيراً بخش‌نامه‌هاي خوبي تهيه شد و در سطح آموزش عالي يعني وزارت علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد در اين خصوص صادر شده و كميته‌اي تشكيل شده است اما دانشگاه آزاد از پيش از اينكه اين طرح در آموزش عالي اجرا شود، اين طرح را عملي كرده بود. ما در تغيير رشته، مشكلات مشروطي و مسائل آموزشي نيز به خانواده شهدا كمك كرده و نهايت همكاري را با آنان داريم يعني بيشترين خدمت را دانشگاه آزاد در سطح آموزش عالي به فرزندان شهيد و خانواده شهدا هميشه داشته است.

** براساس اهميت سخنانم تيتر بزنيد

من دلم مي‌خواهد اين مسائل را به خوبي مطرح كنيد نه اينكه اين همه ما صحبت مي‌كنيم بعد شما تيتر مصاحبه را يك سؤال انحرافي كه مي‌پرسيد، بگذاريد. من نمي‌گويم آن سؤالات انحرافي را كه داشتيد حذف كنيد. خير، اما شما بايد براساس اهميت سخنانم تيتر بزنيد نه اينكه برويد و براي خود يك تيتر پيدا كنيد.

** دانشگاه آزاد در طول گذشت 30 سال از تأسيس خود به اندازه يك دانشگاه دولتي مشكل براي نظام درست نكرده است

شما برويد و در طول اين 30 سال كه دانشگاه آزاد تأسيس شده، كل حوادثي كه در اين كشور اتفاق افتاده بررسي كنيد. دانشگاه آزاد در طول اين 30 سال به اندازه يك دانشگاه دولتي مشكل براي نظام درست نكرده است. 18 تير و حوادث پس از انتخابات رياست‌جمهوري را مشاهده كنيد، كدام دانشگاه‌ها بودند كه كشته دادند و گرفتاري براي نظام درست كرد؟ آيا يك مورد از اين دست حوادث در دانشگاه آزاد ديديد؟ اصلاً اگر يكي دو نفر هم اقداماتي انجام مي‌دهند، جنبه‌هاي فرعي دارد و در مجموعه دانشگاه آزاد ابداً از اين حوادث روي نمي‌دهد. اين مسئله كوچك نيست و تصادفي نبوده است. ما مديريت، كنترل، نظارت و هدايت مي‌كنيم كه اكنون دانشگاه آزاد اين طور شده است والا دانشگاهي كه اكنون 4 تا 5 برابر دانشگاه‌هاي دولتي دانشجو دارد بايد در آن 4 تا 5 برابر دانشگاه‌هاي دولتي حوادث روي مي‌داد. كل دانشگاه آزاد به اندازه يك دانشگاه دولتي تاكنون مسئله براي نظام درست نكرده و برويد اين امر را بررسي كنيد.

** فضاي سياسي در دانشگاه آزاد باز اما ضابطه‌مند است

دانشگاه‌ها مركز فعاليت‌هاي سياسي هستند و در دانشگاه آزاد هم برخلاف تصور برخي‌ها، اصلاً فضا را نبستيم. فضا باز اما ضابطه‌مند است. يعني تعداد تشكل‌ها مشخص است و حتي پس از انتخابات رياست‌جمهوري اين تشكل‌ها را همچنان افزايش مي‌دهيم و اتحاديه‌هاي دانشجويي را افزايش مي‌دهيم اما فعاليت‌شان را بايد طبق ضابطه انجام دهند. البته خط قرمزهايي را شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين كرده و ما در حوزه تشكل‌هاي سياسي بسيار فعال‌تر از دانشگاه‌هاي دولتي بوديم ولي هيچ‌گاه مسئله براي نظام نساختيم آن هم به اين علت كه از همان اول با تشكل‌هاي دانشجويي طي كرديم كه اين‌ آئين‌نامه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و براي ما مصوبات اصل است و پاي خود را نبايد از مصوبات اين شورا خارج بگذاريد. اين مصوبات خط قرمزها را مشخصي كرده كه بايد تشكل‌هاي دانشجويي آنها را رعايت كنند و اگر اين خط قرمز‌ها را رعايت كنند مي‌توانند به هر نقطه‌اي كه مي‌خواهند حركت كنند. اكنون تعداد تشكل‌ها و اتحاديه‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد و فعاليت‌هاي سياسي اين دانشگاه بيشتر از دانشگاه‌هاي دولتي است و اين برخلاف تصور برخي‌هاست.

** اجازه نمي‌دهيم در دانشگاه آزاد ساختارشكني شود

ما اجازه نمي‌دهيم در دانشگاه آزاد ساختارشكني شود و از همان ابتداي تأسيس اين دانشگاه هم اجازه نداديم. اگر يك استاد و يا دانشجويي نظام را زير سؤال ببرد با آنان برخورد مي‌كنيم و نمي‌گذاريم اين امر توسعه پيدا كند و به يك جريان تبديل شود. اين كار خيلي راحت است و به همين دليل تاكنون مشكلي نداشتيم. حالا كسي در كلاس درس چيزي گفته، ما به آن رسيدگي مي‌كنيم تا تمام بشود و برود.

*فارس: آيا پس از فتنه سال 88 اساتيد و دانشجوياني در دانشگاه آزاد بودند كه به نفع فتنه اقداماتي كردند؟ آيا دانشگاه آزاد با آنها برخورد كرده است؟

- جاسبي: ما هميشه قوانين، مقررات و ضوابط را مدنظر داريم و براي ما اصل است. يك وقت مي‌بينيد فردي آمده و در بيرون از دانشگاه اقدامي انجام داده كه ما خبري از آن نداريم، اين به ما چه ربطي دارد، اما اگر در داخل دانشگاه آزاد از اين دست اقدامات انجام شود با فرد خاطي برخورد لازم را انجام داديم. ما سعي داريم اين‌گونه افراد را در مرحله اول نصيحت كنيم چون اشت

تگ ها فرهنگي دانشگاه آزاد

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی