پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          21 فروردین 1391 - 09 April 2012



نهایی شدن آیین‌نامه رتبه بندی دانشگاهها و تعیین برترین‌ها براساس 4شاخص

پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری مهر: معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از نهایی شدن آیین نامه اجرایی رتبه بندی دانشگاه ها خبر داد و گفت: در این آیین نامه که با امضای وزیر علوم ابلاغ خواهد شد، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بر اساس 4 شاخص رتبه بندی می شوند.

به منظور قرار گرفتن دانشگاههای کشور در ردیف دانشگاههای برتر بین المللی در برنامه پنجم توسعه اعتباراتی را برای 10 دانشگاه برتر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 5 دانشگاه برتر وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است.
در این راستا مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داد تا از 10 دانشگاه برتر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 5 دانشگاه برتر وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که دارای عملکرد برجسته در راستای گسترش مرزهای دانش و فناوری هستند حمایت مالی و حقوقی و پشتیبانی ویژه کند.

این امر سبب شد تا در لایحه بودجه سال 90 دولت اعتباری بالغ بر 300,000 به میلیون ریال برای حمایت از 10 دانشگاه برتر وابسته به وزارت علوم در نظر گرفته شد در حالی این طرح در حال حاضر متوقف شده است.

پیش از این معاون پژوهشی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر دلیل این توقف را نبود رتبه بندی دانشگاه ها برای انتخاب 10 دانشگاه برتر ذکر کرده بود.

دکتر محمد مهدی نژاد، توضیح داد که به صورت سنتی این وزارتخانه بر اساس منابعی که در اختیار دارد از دانشگاه های بزرگ حمایت می کند ولی اجرای طرح حمایت از 10 دانشگاه بزرگ برتر تاکنون اجرایی نشده است.

وی اجرایی شدن این طرح را منوط به نهایی شدن آیین نامه اجرایی رتبه بندی از دانشگاه های کشور عنوان کرد.

سرنوشت آیین نامه اجرایی رتبه بندی دانشگاه ها

دکتر محمد مهدی نژاد نوری در گفتگو با خبرنگار مهر از نهایی شدن آیین نامه اجرایی رتبه بندی دانشگاه ها خبر داد و گفت: آیین نامه اجرایی رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات و مراکز پژوهشی نهایی شده است و به زودی به امضای وزیر علوم خواهد می رسد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به جزئیات این آیین نامه خاطر نشان کرد: بر اساس این آیین نامه دانشگاه های کشور در 4 شاخص اصلی آموزشی و دانشجویی، فرهنگی و اجرایی، پژوهش و فناوری و روابط بین المللی رتبه بندی می شوند.

به گفته مهدی نژاد، هر کدام از این شاخص ها دارای زیر شاخص های دیگری هستند.

نحوه رتبه بندی دانشگاه ها

وی به بیان نحوه رتبه بندی دانشگاه ها پرداخت و ادامه داد: بر اساس فرمتهای خاصی از دانشگاه ها خواسته می شود تا اطلاعات خود را به وزارت علوم ارسال کنند و با توجه به عملکرد آنها و شاخصهای اندازه گیری، دانشگاه ها امتیازات خود را دریافت می کنند.

مهدی نژاد، اضافه کرد: این امتیازها با هم جمع بندی می شوند. ممکن است در این رتبه بندی برخی از دانشگاه ها در برخی از شاخص ها برتر شوند و برخی دیگری از دانشگاهها از مجموع امتیازاتی که به دست می آورند به عنوان دانشگاه های برتر معرفی می شوند.

زمان ابلاغ آیین نامه به دستگاه های مشمول

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص زمان ابلاغ آیین نامه اجرایی رتبه بندی دانشگاه ها خاطر نشان کرد: این آیین نامه برای تایید نهایی به وزیر علوم ارسال شده است و با امضای وزیر اجرایی می شود.

مهدی نژاد با تاکید بر اینکه این آیین نامه مشمول دانشگاه ها و موسسات و مراکز پژوهشی می شود، یادآور شد: با امضای وزیر این آیین نامه برای کلیه دانشگاه ها و موسسات و مراکز پژوهشی ابلاغ می شود.



تگ ها رتبه بندی دانشگاهها برترین‌ دانشگاهها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی