پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          02 اردیبهشت 1391 - 21 April 2012




تحصیل 50 درصد مهندسان کشور در دانشگاه آزاد

کاهش سهم علوم انسانی


مدیر کل نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم از تحصیلی 50 درصدی دانشجویان فنی و مهندسی در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: تنها حدود 12 درصد از مهندسان در دانشگاههای دولتی تحصیل می کنند که این وضعیت باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا عامری در همایش آموزش عالی، الزامات تحول در آموزش فنی و مهندسی، با خاطرنشان کردن این موضوع که توسعه آموزش عالی در برخی بخشها متناسب نبوده و با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون جمعیت دانشجویی کشور رشد داشته است، ادامه داد: جمعیت دانشجویی کشور اوایل انقلاب بالغ بر 150 هزار نفر بود و این رقم هم اکنون به 4 میلیون و 200 هزار نفر افزایش یافته و بر این اساس، وضعیت کلان آموزش عالی در قالب سه اطلس آموزش عالی لحاظ شده است.

وی درباره این سه اطلس، گفت: اطلس آموزش عالی کشور یک، دو و سه که آخرین وضعیت آموزش عالی کشور را نشان می دهد در مقیاس کلان ملی و استانی وضعیت آموزش عالی رصد شده است. وضعیت توزیع رشته ها و زیرنظامها در کشور، هرم دانشجو همچنین برخورداری استانها از آموزش عالی در این اطلسها توضیح داده شده است.

عامری با اشاره به سوال اصلی که در توسعه آموزش عالی مطرح می شود، گفت: هدف توسعه آموزش عالی کشور چیست، این سوال اصلی به شمار می آید از این رو در طرح آمایش آموزش عالی کارگروههای متعددی تشکیل شد که یکی از این کارگروهها، مبانی نظری و ارزشی بود، در این کارگروه درباره اهداف کلان آموزش عالی مباحثی مطرح می شود. این موضوع یقیناً با توجه به اهداف و برنامه های کشور نوشته می شود و برنامه هایی که دیگران نوشته اند برای خودشان است و قابل تعمیم در جامعه ای مثل ایران نیست.

بررسی وضعیت مطلوب آموزش عالی کشور

مدیر کل نظارت و ارزیابی وزارت علوم در بررسی وضعیت مطلوب آموزش عالی کشور، به اصلاح سهم گروههای آموزشی اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود 46 درصد سهم علوم انسانی، سهم فنی مهندسی 34 درصد، سهم علوم پایه 9.5 درصد، هنر 5 درصد و کشاورزی و دامپزشکی روی هم 6 درصد است. این نشان می دهد که توسعه گروههای آموزشی به این دلیل که هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش در دوره ای بیشتر به سمت رشته های علوم انسانی بوده، متناسب نبود.

به گفته عامری 85 درصد توسعه آموزش عالی در دست بخش غیردولتی یا شبه دولتی یا اگر بتوان بهتر گفت دست نظام شهریه ای است که یکی از آفتها به شمار می آید. برخی تصور می کنند هر چه نظام آموزش عالی بیشتر خصوصی سازی شود بهتر است. این در حالیست که سهم حاکمیتی کشورهای دارای قدرتهای اقتصادی در نظام توسعه آموزش عالی بسیار برجسته است.

کاهش سهم علوم انسانی در برنامه 1404

این مقام مسئول در وزارت علوم با بیان اینکه دولت در افق 1404 سه گام اصلی باید بردارد، به نخستین گام که کاهش سهم علوم انسانی در این افق است اشاره و تاکید کرد که سهم علوم انسانی از 46 درصد به 37 درصد به ویژه در رشته های اشباع شده کاهش می یابد، در مقابل فنی مهندسی 37 درصد، هنر 8 درصد، همچنین سهم علوم پایه و کشاورزی نیز دارای رشد یک درصدی خواهند شد.

وی دو گام دیگر را وضع هیئت علمی و نسبت استاد به دانشجو اعلام کرد.

تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در 20 رشته

عامری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه توزیع جمعیت دانشجویی کشور به نحوی است که 80 درصد دانشجویان در 20 رشته تحصیل می‌کنند، ادامه داد: هم اکنون بیش از یک هزار و 300 رشته بدون در نظر گرفتن گرایش‌ها در سطح آموزش عالی کشور وجود دارند. برای مثال 10 درصد جمعیت دانشجویی کشور در رشته مهندسی کامپیوتر و 10 درصد نیز در رشته حسابداری تحصیل می کنند که این موارد نیاز به اصلاح دارند.

سهم دانشگاه آزاد در تربیت مهندسان کشور

مدیر کل نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اشاره به تربیت دانشجویان در دانشگاههای دولتی و آزاد، اعلام کرد که سهم دانشگاه آزاد اسلامی با حدود 680 هزار دانشجوی فنی مهندسی نشان می دهد که 50 درصد مهندسان کشور در این دانشگاه تربیت می شوند و تنها حدود 12 درصد در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: این سهم‌ها را باید اصلاح کرد و سهم دانشگاه آزاد باید کاهش یابد و سهم وزارت علوم افزایش خواهد یافت که به حدود حداقل 13 درصد می رسد.

تگ ها تحصیل 50 درصد مهندسان کشور دانشگاه آزاد

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی