پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          12 تیر 1391 - 02 July 2012




وضعیت توزیع رشته ها در استان تهران و برخی عوامل موثر در بیکاری دانش آموختگان

پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری مهر:مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اشاره به برخی کلیات طرح آمایش آموزش عالی به وضعیت توزیع رشته ها در استان تهران اشاره و برخی عوامل موثر در بیکاری دانش آموختگان را اعلام کرد.

رضا عامری به برخی جزئیات طرح آمایش آموزش عالی که از دو سال پیش در وزارت علوم مطرح شد، اشاره و یادآوری کرد: طرح مذکور به عنوان یک برنامه کلان در وزارت علوم و به ویژه در آموزش عالی مطرح شد که هدف آن توسعه آموزش بر اساس نیازها، قابلیتهای مناطق و استانهای مختلف کشور است.

توزیع نامتناسب علوم انسانی در ایلام

وی در ادامه بر توزیع رشته های تحصیلی بر اساس نیاز استانها و مزیتهای این رشته ها در استانها تاکید کرد و گفت: به همین منظور دو گروه مطالعاتی در سطح وزارت علوم و استانها تشکیل شد. این کمیته در استانها مزیتها و اولویتهای رشته ها را مورد بررسی قرار داد.

این مقام مسئول در وزارت علوم با بیان اینکه با کمک طرح آمایش آموزش عالی، از وضعیت موجود رشته ها در کشور مطلع هستیم، ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که از وضعیت موجود در آموزش عالی به دست آمده، می دانیم در کدام استانها توسعه رشته ها متناسب یا نامتناسب است. به عنوان مثال توزیع رشته های علوم انسانی در استان ایلام متناسب با نیازها و قابلیتهای این استان نیست.

وضعیت توزیع رشته ها در تهران

عامری در ادامه به توزیع رشته ها در استان تهران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در استان تهران وضعیت خاصی حاکم است به این دلیل که یک کلانشهر به شمار می آید از قابلیت برخوردار و توزیع در اکثر رشته ها صورت گرفته است.

دبیر هیأت جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین به میزان رشته ها و توزیع جمعیت دانشجویی در کل زیرنظامها اشاره کرد و افزود: جمعیت دانشجویی را در این زیرنظامها و در گروه های آموزش آورده ایم اما هنوز تک تک وارد رشته ها نشدیم زیرا کار پیچیده ای به شمار می آید.

تحصیل 80 درصد دانشجویان در 22 رشته تحصیلی

وی با یادآوری این موضوع که هم اکنون 80 درصد جمعیت دانشجویی کشور در 22 رشته تحصیل می کنند، تصریح کرد که این موضوع توزیع متوازنی نیست.

عامری با بیان اینکه اگر در یک رشته تحصیلی 100 هزار یا 400 هزار دانشجو تحصیل می کنند نشان دهنده فشار بیرونی یا بر اساس تقاضاهای موجود است، گفت: این موضوع نشان می دهد که فرد بعد از دانش آموختگی دچار مشکل می شود. به عنوان مثال 25 درصد دانشجویان در مقطع کاردانی و 64 درصد در مقطع کارشناسی هستند که این موضوع چشم اندازی برای دانش آموختگان بیکار در آینده است، به این دلیل که باید تعداد تکنسینها نسبت به کاردانها و کارشناسان افزایش داشته باشد در حالیکه در وضعیت موجود این توزیع کاملاً بر عکس است.

پوشش 40 درصدی دانشجویان برای تحصیل تا 5 سال آینده

مدیر کل نظارت و ارزیابی وزارت علوم همچنین با اشاره به اطلاع از وضعیت جمعیت دانشجویی کشور در 5 سال آینده و افق 1404، اعلام کرد که بر اساس نقشه جامع کشور باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، 40 درصد جمعیت 18 تا 24 کشور تحت پوشش آموزش عالی قرار گیرند و مشخص شود که توزیع این جمعیت دانشجویی باید در چه استانهایی صورت گیرد.

ارسال سند آمایش به مراجع ذیصلاح

این مقام مسئول در وزارت علوم با بیان اینکه از دل این چارچوبها و سایر جزئیات طرح آمایش، سند آمایش آموزش عالی آماده و تدوین شد، خاطرنشان کرد که این سند اواخر اردیبهشت ماه آماده شد و بعد از یک سری اصلاحات کوچک به زودی برای تصویب به مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد.






تگ ها توزیع رشته تهران بیکاری دانش آموختگان

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی