پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          17 تیر 1391 - 07 July 2012


رتبه برترین دانشگاه های دنیا در رشته عمران و بررسی جایگاه ایران

رتبه بندی QS، رشته های موضوعی دانشگاهها را برای سال 2012 میلادی رتبه بندی کرده که در مهندسی عمران موضوعاتی مانند ساختمان، شبکه های حمل و نقل، انرژی و آب تحت پوشش قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس این رتبه بندی، 5 دانشگاه نخست دنیا در حوزه مهندسی عمران عبارتند از انستیتو تکنولوژی ماساچوست با امتیاز 91.7 از مجموع 100، دانشگاه توکیو (2/88)، دانشگاه استنفورد (85) و دانشگاه ملی توکیو با امتیاز (6/84)، بدین ترتیب از 5 دانشگاه تراز اول جهان در رشته مهندسی عمران 2 دانشگاه متعلق به آسیا است.

همچنین، رتبه های ششم تا دهم نیز به ترتیب مربوط است به امپریال کالج لندن (6/82)، دانشگاه ایلی نوی (8/81)، دانشگاه کیوتو در ژاپن (7/81) و دانشگاه آکسفورد در انگلستان با امتیاز (2/81) اعلام شده است.

انستیتو فدرال تکنولوژی سوئیس در زوریخ با امتیاز 79 رتبه 11 را بدست آورده و دانشگاه تکزاس در آستین، دانشگاه فنی نانیانگ، دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه شینگهوا در چین به ترتیب با امتیازات 9/8، 6/78، 5/78 و 78 رتبه های 12 تا 15 را به خود اختصاص داده اند.

به طوریکه ملاحظه می شود، دانشگاه های قاره آسیا در مجموع 15 دانشگاه تراز اول جهان امتیازات درخور توجهی را کسب کرده اند.

در قاره آسیا از کشور هندوستان نخستین موسسه ای که موفق به کسب امتیاز برتر شده می توان به دانشگاه انستیتو تکنولوژی بمبئی با امتیاز 73 اشاره کرد.

جالب است که دانشگاه نفت و معدن ملک فهد با کسب امتیاز 8/72 جایگاه 34 رشته مهندسی عمران را در بین دانشگاه های تراز اول جهان به خود اختصاص داده است.

دومین موسسه ای که از هندوستان موفق به ورود به جرگه دانشگاه های برتر جهان در رشته مهندسی عمران شده انستیتو فنی کانپور با امتیاز 8/71 می باشد که در جایگاه 44 نشسته است.

از کشورهای اسلامی و منطقه، دانشگاه فنی خاور میانه در ترکیه با کسب امتیاز 3/73 از محموع 100 در دامنه ای بین 51 تا 100 قرار دارد و نخستین دانشگاه این کشور به شمار می آید که موفق به احراز این رتبه در رشته مهندسی عمران شده است.

دومین کشور اسلامی که در این مبحث جزء دانشگاه های برتر محسوب می شود، دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان است. رتبه این دانشگاه در دامنه ای بین 101 تا 150 قرار دارد.

ترکیه بار دیگر با ورود دانشگاه فنی استانبول به این رتبه بندی و به عنوان دومین دانشگاه برتر ترکیه توانسته موقعیت دانشگاه های خود را در رتبه بندی QS تثبیت کند و رتبه این دانشگاه نیز در دامنه ای بین 101 تا 150 قرار دارد.

در دامنه بین 101 تا 150 انستیتو فنی رژیم غاصب اسرائیل قرار دارد که نخستین مرکز آموزش عالی این کشور در رتبه بندی QS در رشته مهندسی عمران است و دانشگاه بوغازچی سومین دانشگاه ترکیه است که در این رتبه بندی در دامنه ای بین 151 تا 200 مشاهده می شود.

از کشورهای اسلامی دیگر که نام آن در رتبه بندی QS وجود دارد کشور مصر است. دانشگاه قاهره در این رتبه بندی در جایگاهی بین 150 تا 200 نشسته است.

دانشگاه صنعتی شریف رتبه ای بین 151 تا 200 را احراز کرده و نخستین دانشگاه ایران در رتبه بندی QS با موضوع مهندسی عمران است.

آخرین کشور اسلامی که موفق به ورود به نظام رتبه بندی QS شده، کشور مالزی است که دو دانشگاه آن یعنی دانشگاه های کابانگاسان و پوترا در مرتبه ای بین 151 تا 200 قرار دارند.

بدین ترتیب در حالیکه دانشگاههای بیشماری در بین 200 دانشگاه تراز اول جهان در رشته مهندسی عمران از قاره های آمریکا و اروپا معرفی شده است، در سایر قاره ها مثل آمریکای جنوبی و استرالیا نیز تعداد قابل توجهی دانشگاه برتر در بین دانشگاه های ممتاز جهان وجود دارد.

در مجموع، به ترتیب کشورهای چین با 10 دانشگاه، ژاپن 9، هندوستان 7، هنگ کنگ و تایوان هرکدام با 4 دانشگاه، ترکیه 3، مالزی و سنگاپور هرکدام 2 و کشورهای مصر، رژیم اشغالگر قدس، عربستان و ایران هرکدام با 1 دانشگاه در این رتبه بندی حضور موثر دارند.

تگ ها رتبه دانشگاه های دنیا رشته عمران جایگاه ایران

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی