پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 امرداد 1391 - 31 July 2012


برگزاری نمايشگاه‌های کتاب در داخل دانشگاه‌ها

مدیر انتشارات «کیان رایانه سبز»، با بیان این مطلب که جزوه‌نویسی در دانشگاه‌ها به ضرر ناشران و دانشجویان است، گفت: باید شرایطی فراهم كرد تا در طول سال تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف نمایشگاه‌های کتاب برگزار شود تا دانشجویان از نزدیک با آثار جدید و مهم درسی آشنا شوند.-

علیرضا تجملی محدث، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جزوه‌نویسی را یکی از مسایلی دانست که ضربه زیادی به ناشران دانشگاهی و همچنین دانشجویان می‌زند.

وی درباره این موضوع گفت: استادان دانشگاه معمولا در طول ترم تحصیلی جزوه‌ای به دانشجویان می‌دهند که شاید 30 تا 40 صفحه بیشتر نیست. در حالی که روش اصولی تدریس، معرفی کتاب‌های معتبر در هر حوزه است تا دانشجویان با مطالب مختلف به‌طور جامع آشنا شوند.

مدیر انتشارات «کیان رایانه سبز» افزود: دانشگاه‌های معتبر اغلب به جزوه‌ روی نمی‌آورند زیرا جزوه‌نویسی دانشجو را محدود به یک سری مباحث خاص می‌کند، در حالی‌که دانشجو با تهیه یک کتاب و با خواندن آن با سرفصل‌ها و مطالب بیشتری آشنا می‌شود و ترغیب می‌شود که مطالعه بیشتری داشته باشد.

تجملی وضعیت تالیف و ترجمه را در کشور مناسب دانست و گفت: در این بخش با کمبود زیادی مواجه نیستیم و معمولا کتاب‌های به‌روز با ویرایش‌های جدید، خیلی زود به کتابفروشی‌ها راه می‌یابند. مشکل اصلی، سازوكار نشر کتاب در کشور است که فراز و نشیب‌های زیادی دارد.

مدیر انتشارات «کیان رایانه سبز» گفت: در سال‌های گذشته روال کار انتشارات مشخص بود و زمانی که تعداد کتاب‌های موجود به عدد مشخصی، مثلا 100 جلد می‌رسید به‌طور خودکار مراحل بازچاپ آغاز می‌شد اما با شرایط فعلی این امکان وجود ندارد و گاهی باید قیمت کتاب را تا 40 یا 50 درصد هم افزایش داد. مشخصا با این تغییرات مخاطبان بسیار کمی حاضر می‌شوند کتاب را خریداری کنند.

وی با بیان این مطلب که کتاب جز کالاهای ضروری سبد خانوار نیست تاكيد کرد: این یکی از مشکلاتی است که همواره در کشور وجود داشته و با رکودی که در بازار کتاب به وجود آمده تعداد مخاطبان هم کمتر شده. سه سال پیش در اوایل دو ترم تحصیلی کار ناشران دانشگاهی شبانه‌روزی می‌شد اما الان روال کار در همه زمان‌های سال یکسان است و جنب و جوش سابق را ندارد.

تجملی این رکود را سبب تغییر کاربری برخی از کتابفروشی‌ها دانست و ادامه داد: بسیاری از کتابفروشی‌ها در این سال‌ها حذف شده‌اند یا مدیریت آن‌ها بارها تغییر کرده است. این روند نشان می‌دهد که علاقه مردم به خرید کتاب کمتر شده، مشغله‌ها افزایش یافته و مردم وقت کمتری هم به مطالعه اختصاص می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که «تعامل ناشران دانشگاهی با دانشگاه‌ها، به ویژه در شهرستان‌ها چگونه است؟» گفت: این تعامل به نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی محدود می‌شود. دانشگاه‌ها در طول سال تحصیلی درخواست کتاب از ناشران دانشگاهی ندارند و اغلب بودجه خود را در این دو نمایشگاه خرج می‌کنند.

به گفته تجملی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در داخل دانشگاه‌ها می‌تواند کمک زیادی به ناشران و دانشجویان بکند. وی درباره این پیشنهاد افزود: برخی دانشگاه‌ها هستند که یک ناشر را دعوت می‌کنند تا کتاب‌های خود را در معرض دید دانشجویان قرار دهد اما یک ناشر به تنهایی نمی‌تواند نیاز دانشجویان یک دانشگاه را برطرف کند و باید شرایطی فراهم شود تا مجموعه‌ای از ناشران کتاب‌هایشان را در طول سال در دانشگاه‌ها عرضه کنند.

به گفته تجملی، این حرکت سبب تعامل مخاطب با ناشر می‌شود و می‌تواند کمک زیادی به دیده شدن آثار مفید بکند. فرایندهای پيش از تولید به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها با مشکل مواجه شده و تاثیر منفی بر تولید گذاشته است. از طرفی دانشجو اگر بخواهد تمام کتاب‌هایی را که استادان در طول یک ترم معرفی می‌کنند بخرد باید هزینه بسیار بالایی بپردازد.

وی مهم‌ترین مشکل مختص ناشران دانشگاهی را تکثیر غیرمجاز کتاب‌ها دانست و گفت: این مشکل به دلیل این‌که بهای کتاب‌ها زیاد است و دانشجویان معمولا نمی‌توانند هزینه زیادی بپردازند روی می‌دهد. در بسیاری از مواقع هم دیده می‌شود که چند دانشجو با هم یک کتاب را خریداری می‌کنند یا یک کتاب در ترم‌های تحصیلی مختلف دست به دست می‌چرخد.

تجملی ادامه داد: با این‌که تعداد دانشجویان کشور هر سال بیشتر می‌شود اما میزان استقبال از کتاب‌ها روز به روز کاهش می‌یابد و متقاضیان کتاب‌های دانشگاهی هر روز کمتر می‌شوند.

انتشارات «کیان رایانه سبز» سال 1381 تاسیس شد و از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه انتشاراتی تاکنون بیش از 200 عنوان کتاب به چاپ رسانده است. با توجه به حوزه فعالیت‌های این موسسه انتشاراتی، مجموعه انتشارات کیان رایانه سبز در آینده‌ای نزدیک با عنوان «نشر دانشگاهی کیان» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.




تگ ها نمايشگاه‌ کتاب نمايشگاه‌ کتاب داخل دانشگاه‌ها دانشگاه‌

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی