پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 امرداد 1391 - 31 July 2012



تدوین آيين نامه شناسايی نخبگان مقيم خارج از کشور


پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری مهر: قائم مقام بنياد ملي نخبگان با تاکيد بر اينکه ميزان خروج نخبگان از کشور در يکي از گروههاي طبقه بندي شده کمتر شده است، گفت: براي شناسايي نخبگان ايراني خارج کشور آيين نامه اي تدوين شده که در صورت تصويب در دستور کار قرار مي گيرد.

دکتر سعيد سهراب پور با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسه ديدار جمعي از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوري و مسئولان شرکتهاي دانش بنيان و پارک هاي علم و فناوري با رهبر معظم انقلاب اسلامي افزود: در اين جلسه نکات مهمي از سوي مقام معظم رهبري مطرح شد که از جمله آنها ايجاد جاذبه براي نخبگان کشور بود.

قائم مقام بنياد ملي نخبگان با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري، اظهار داشت: در اين جلسه مقام معظم رهبري فرمودند که ديگران جاذبه هايي را براي نخبگان ايجاد مي کنند در اين راستا ما نيز بايد برنامه هايي را براي جذب نخبگان داشته باشيم.

وي با اشاره به برنامه هاي معاونت علمي براي جذب نخبگان و استعدادهاي برتر کشور، خاطرنشان کرد: يکي از برنامه هايي که اجرايي شده ايجاد بنياد ملي نخبگان بود که اين برنامه نيز يکي از ابتکارات مقام رهبري بوده است.

جاذبه هاي بنياد براي افزايش ماندگاري نخبگان در کشور

سهراب پور شناسايي، حمايت و جذب نخبگان را از ماموريت هاي اصلي بنياد ملي نخبگان نام برد و ادامه داد: در اين راستا برنامه هايي در دستور کار قرار گرفت تا نخبگان کشور را بر اساس آيين نامه هاي بنياد ملي نخبگان جذب کنيم.

وي افراد تحت پوشش اين بنياد را شامل نفرات برتر آزمون سراسري، برندگان مدالهاي المپياد، دانشجويان برتر دانشگاه ها که داراي مقالات و فعاليت هاي علمي هستند، دانست و اضافه کرد: افراد تحت پوشش بنياد ملي نخبگان در سطوح يک تا 3 قرار مي گيرند و هر کدام از آنها از امتيازات و تسهيلات بنياد بهره مند مي شوند.

سهراب پور با اشاره به تسهيلات بنياد ملي نخبگان، خاطر نشان کرد: کمک هزينه ماهيانه، معافيت از خدمت سربازي در صورت اجراي پروژه تحقيقاتي، مسافرتهاي علمي براي ارائه مقالات علمي، وام مسکن و وديعه اجاره مسکن براي متاهلين، پرداخت حقوق به نخبگاني که در شرکتهاي دانش بنيان استخدام مي شود به مدت 2 سال، اعطاي گرنت پژوهشي به استادياران جوان گرنت تحقيقاتي اعطا مي شود، از جمله تسهيلات بنياد ملي نخبگان است که براي جذب نخبگان در نظر گرفته شد.

وي بخش ديگر تسهيلات را براي دانشجويان دوره هاي پسا دکتري دانست و يادآور شد: در صورتي که استعدادهاي برتر به عنوان پسا دکتري در يک دانشگاهي مشغول به فعاليت شوند، حقوق آنها به مدت 2 سال از سوي بنياد پرداخت خواهد شد.

ميزان خروج نخبگان از کشور

سهراب پور با تاکيد بر اينکه اين تسهيلات در راستاي ماندگاري نخبگان در کشور اعطا مي شود، يادآور شد: بر اساس آمارهاي ارائه شده ميزان خروج نخبگان از کشور نسبت به دوره هاي قبل هر چند که به صفر نرسيده ولي کمتر شده است.

وي در اين باره توضيح داد: در يک طرح مطالعاتي نخبگان و استعدادهاي برتر به لحاظ زماني به 3 گروه تقسيم کرديم. دسته اول تا سال 81، گروه دوم از سال 81 تا 86 و گروه سوم از 86 تقسيم بندي شدند.

قائم مقام بنياد ملي نخبگان با اشاره به نتايج استخراج شده از اين مطالعات، ادامه داد: آمارهاي به دست آمده از تحقيقات نشان مي دهند که گروه سوم هنوز در حال تحصيل هستند و در داخل کشور هستند ولي گروه دوم که شامل دانشجويان از سال 81 تا 86 هستند، نسبت به گروه اول که از بدو آمارگيري تا سال 81 را شامل مي شوند، کمتر شده است.

شناسايي نخبگان در انتظار نهايي شدن آيين نامه بنياد

وي همچنين به بيان اقدامات بنياد در زمينه شناسايي نخبگان خارج از کشور پرداخت و اظهار داشت: در اين راستا اقداماتي صورت گرفته است و ايميل هايي براي جذب اين نخبگان در حال ارسال شدن است.

سهراب پور تدوين آيين نامه اي در اين زمينه را از برنامه ها در اين زمينه ذکر کرد و گفت: اين آيين نامه نهايي و به هيات امنا ارسال شده است که در صورت تصويب در هيات امنا تبديل به قانون خواهد شد.

تجاري سازي و حمايت از سرمايه گذاري ريسک پذير

قائم مقام بنياد ملي نخبگان حمايت از تجاري سازي محصولات دانش محور و سرمايه ريسک پذير را از ديگر موارد مطرح شده در اين ديدار عنوان کرد و يادآور شد: شرکتهاي دانش بنيان با 2 مشکل اساسي شامل سرمايه و بازاريابي محصولات دانش بنيان مواجه هستند.

وي با بيان اينکه در اين زمينه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تحت شرايط تسهيلاتي در اختيار شرکتهاي دانش بنيان قرار مي دهد، اضافه کرد: محققاني که ايده خود را تبديل به محصول مي کنند، نياز است تا اين محصولات به بازارهاي ملي و بين المللي راه يابند که اين امر نيازمند تخصص است تا بتوانند علي رغم شرايط کنوني دنيا بتوانند محصولات خود را به بازارها عرضه کنند.


تگ ها آيين نامه شناسايی نخبگان مقيم خارج از کشور نخبگان مقيم خارج از کشور نخبگان

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی