پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          26 امرداد 1391 - 16 August 2012


اعتراض نظام پرستاری به حذف سهمیه مردان در پذیرش رشته پرستاری دانشگاه ها

رئیس كل سازمان نظام پرستاری تصمیم حذف سهمیه مردان در رشته پرستاری را خلاف سیاستهای كشور و نیاز بیماران دانست و گفت :طی مكاتبه با وزیران بهداشت و علوم مراتب اعتراض این سازمان را اعلام كرده ایم.
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، 'غضنفر میرزا بیگی 'افزود: امیدواریم هر چه سریعتر سهمیه جنسیتی مردان در این رشته به حالت قبل برگردد.

وی حذف سهمیه جنسیتی مردان در پذیرش رشته پرستاری با توجه به كمبود شدید پرستار مرد در كشور را تصمیمی بسیار اشتباه دانست و افزود:این تصمیم همه را شوكه كرده است.

رییس كل سازمان نظام پرستاری گفت: ظاهرا این تصمیم در وزارت علوم گرفته شده است كه سهمیه جنسیتی مردان از این رشته حذف شود و همه دانشجویان پرستاری از بین خانمها انتخاب شوند در حالی كه با توجه به سیاستهای كلان كشور نیاز و كمبود شدیدی از نظر پرستار مرد وجود دارد و هیچ مرجعی نباید چنین تصمیم نادرستی بگیرد زیرا تبعات آن به مردم برمی گردد.

میرزابیگی ادامه داد:با توجه به كمبود شدید پرستار مرد در كشور سهمیه جنسیتی برای مردان در این رشته از سالهای بسیار قبل و به خصوص از زمان جنگ برقرار شد و حتی قبل از آن نیز چنین سهمیه ای وجود داشت كه به سهمیه 20-80 (20 درصد مرد 80 درصد زن) معروف شده بود و تا 3 سال قبل نیز این سهمیه برقرار بود.

وی گفت: در بسیاری از بخشهای بیمارستانی از جمله اورژانس ها، اتاق های عمل، فوریت ها، ارتوپدی، ارولوژی و بحرانها وجود پرستار مرد ضروری است و حتی اگر بخواهیم به صورت علمی نیز به مردم خدمات مناسب درمانی ارائه كنیم با توجه به اینكه 50 درصد بیماران مرد و 50 درصد زن هستند، نیاز به پرستار مرد یك امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری افزود: سهمیه 20-80 جنسیتی برای پذیرش در رشته پرستاری تا 3 سال قبل اعمال می شد اما از 3 سال قبل با توجه به كمبود شدید پرستار مرد با پیشنهاد وزارت بهداشت این سهمیه بندی به صورت 40-60 تغییر كرد یعنی سهمیه مردان به 40 درصد افزایش و 60 درصد ظرفیت رشته پرستاری به خانمها اختصاص پیدا كرد.

میرزابیگی گفت: این كمبود هنوز هم ادامه داشت به طوری كه وزارت بهداشت از سازمان نظام پرستاری و بورد پرستاری خواست راهكار بهتری برای حل معضل كمبود پرستار مرد پیشنهاد بدهند كه نهایتاً سازمان نظام پرستاری راهكار سهمیه 50-50 را پیشنهاد كرد و قرار بود از امسال 50 درصد ظرفیت پذیرش این رشته به مردان اختصاص داده شود كه متأسفانه برعكس شاهد این تصمیم در وزارت علوم عجیب بودیم.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری تأكید كرد: حذف سهمیه مردان تصمیم بسیار غلطی است كه هیچ مبنای علمی ندارد و به آینده حرفه پرستاری و نیاز بیماران لطمه می زند و بر خلاف سیاستهای كلی نظام است. امیدواریم هر جا كه این تصمیم را گرفته هر چه زودتر این تصمیم غلط را اصلاح كند و حداقل به همان وضع سهمیه 40- 60 برگرداند


تگ ها اعتراض نظام پرستاری حذف سهمیه مردان پذیرش رشته پرستاری دانشگاه ها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی