پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          26 امرداد 1391 - 16 August 2012




دانشگاه ‎تهران درجمع 400 دانشگاه برتر دنيا

بر اساس آخرين رتبه بندي دانشگاه هاي جهان بر اساس نظام رتبه بندي شانگهاي، دانشگاه تهران موفق به حضور در بين 400 دانشگاه جهان شده و دانشگاه صنعتي شريف در رشته علوم كامپيوتردر بين 150 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.
ایسنا : دکتر جعفر مهراد با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: دانشگاه تهران نخستين دانشگاه جمهوري اسلامي ايران که موفق به حضور در رتبه بندي شانگهاي شده است. رتبه دانشگاه تهران در دامنه اي بين 301 تا 400 است.

وي افزود: از کشورهاي نوظهور علمي و در حال توسعه که رتبه اي همسان با رتبه جمهوري اسلامي ايران دارد کشور هندوستان است که انستيتو علوم هند در حالي که مقام نخست کشور هندوستان را در دست دارد در اين رتبه بندي در جايگاهي بين 301 تا 400 نشسته است. مصر سومين کشور اسلامي است که بعد از عربستان سعودي و جمهوري اسلامي ايران قرار دارد و رتبه آن در دامنه اي بين 401 تا 500 است.

تنزل رتبه دانشگاه نخست تركيه نسبت به دانشگاه تهران

مهراد افزود: در رتبه بندي شانگهاي در سالهاي قبل رتبه دانشگاه هاي ترکيه همواره پيشتر از جمهوري اسلامي ايران بوده که امسال دانشگاه استانبول بعد از دانشگاه تهران قرار گرفته و رتبه اين دانشگاه در دامنه اي بين 401 و 500 قرار دارد.

مهراد در ارتباط با دانشگاه تهران که با کسب رتبه در اين نظام رتبه بندي بين المللي افتخار بزرگي را براي جمهوري اسلامي ايران کسب کرده است، گفت: دانشگاه تهران از سال 2009 موفق شده است تا رتبه اي درخور توجه در بين 500 دانشگاه جهان که مورد رتبه بندي نظام رتبه بندي شانگهاي است بدست آورد.

سير صعودي دانشگاه تهران در رتبه بندي دانشگاه هاي جهان

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تصريح كرد: دانشگاه تهران در بين سال‌هاي 2009 تا 2010 به ترتيب رتبه اي بين 402 تا 501 و 401 تا 500 و در سال 2011 رتبه اي بين 301 تا 400 بدست آورد، امتياز اين دانشگاه در سال 2012 بسيار چشمگير است و در مقايسه با سالهاي اعلام شده رتبه اي بين 301 تا 400 بدست آورده است که نشان دهنده پيشرفت هاي علمي و تحقيقاتي اين دانشگاه در بين کشورهاي جهان است.

جايگاه علوم کامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف در بين 150 دانشگاه برتر جهان

وي افزود: همچنين از نظر موضوعي نيز دانشگاه تهران در رشته علوم کامپيوتر در سال 2012 رتبه اي بين 151 تا 200 بدست آورده است.

دكتر مهراد افزود: رتبه دانشگاه صنعتي شريف در رشته کامپيوتر بالاتر از دانشگاه تهران است و اين دانشگاه موفق شده است رتبه اي بين 101 تا 150 بدست آورد. سومين دانشگاه ايران که در رشته علوم کامپيوتر در بين 200 دانشگاه تراز اول جهان خودنمايي مي کند دانشگاه اميرکبير است که در رتبه اي بين 151 تا 200 قرار دارد.

برتري دوباره دانشگاه هاروارد در بين دانشگاه هاي جهان

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تصريح كرد: بر اساس اين رتبه بندي دانشگاه هاروارد مقام اول جهان را به دست آورده است که در بين دانشگاه هاي ايالات متحده آمريکا نيز حائز رتبه اول است. رتبه هاي دوم تا پنجم به ترتيب به دانشگاه هاي استنفورد، انستيتو فناوري ماساچوست، دانشگاه کاليفرنيا در برکلي و دانشگاه کمبريج انگلستان تعلق دارد. البته اين دانشگاه‌ها درسطح ملي به ترتيب رتبه هاي 2، 3، 4 و 1 را بدست آورده اند.

مهراد ادامه داد: رتبه هاي ششم تا دهم متعلق به انستيتو فناوري کاليفرنيا، دانشگاه پرينستون، دانشگاه کلمبيا، دانشگاه شيکاگو و دانشگاه آکسفورد در انگلستان است.

پيشتازي دانشگاه هاي آمريكا در بين 10 دانشگاه برتر دنيا

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: در بين 10 دانشگاه تراز اول جهان، دو دانشگاه يعني دانشگاه کمبريج و آکسفورد با احراز رتبه هاي پنجم و دهم به کشور انگلستان و مابقي به ايالات متحده آمريکا تعلق دارند.

وي خاطرنشان كرد: رتبه هاي يازدهم تا نوزدهم نيز به دانشگاه هاي آمريکا تعلق دارد كه اين دانشگاه ها شامل ييل، يو سي ال ای، کورنل، پنسيلوانيا، دانشگاه کاليفرنيا در سان ديه گو، واشينگتن، جانز هاپکينز، دانشگاه کاليفرنيا در سانفرانسيسکو و ويسکانين در ماديسون مي شود.

به گفته وي رتبه بيستم جهان در بين دانشگاه هاي دنيا مربوط به دانشگاه توکيو است که در سطح ملي نيز حائز مقام اول است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تصريح كرد: در بين رتبه هاي بيست و يكم تا سي‌ام، انستيتو فدرال فناوري زوريخ در سوئيس بعد از دانشگاه کمبريج و آکسفورد با کسب رتبه 23 كه سومين دانشگاه قاره اروپا است در اين رتبه بندي خودنمايي مي کند. اين انستيتو نيز در بين دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي سوئيس حائز رتبه اول است.

وي افزود: چهارمين دانشگاه اروپا، دانشگاه امپريال کالج علوم، فناوري و پزشکي انگلستان است که در جايگاه بيست و چهارم نشسته است. از قاره آسيا دانشگاه کيوتو در ژاپن حائز رتبه بيست وششم است. در فاصله رتبه هاي بيست ويكم تا سي‌ام تنها دانشگاهي که از کانادا حضور دارد، دانشگاه تورنتو است که موفق به کسب رتبه بيست و هفتم جهان شده است. اين دانشگاه در سطح ملي نيز حائز رتبه نخست است.

مهراد ادامه داد: از رتبه سي و يكم تا سي و ششم دانشگاه هاي تراز اول جهان مجددا به آمريکا تعلق دارد که شامل دانشگاه واشينگتن در سنت لوئيس، دانشگاه راکفلر، دانشگاه کلرادو در بولدر، دانشگاه کاليفرنيا در سانتا باربارا، دانشگاه تکزاس در آستن و دانشگاه دوک است.

به گفته دکتر مهراد نخستين دانشگاه فرانسه با کسب رتبه سي و هفتم جهان، دانشگاه پاريس 2 است که در بين دانشگاه هاي اين کشور حائز مقام نخست است. همچنين دومين دانشگاه کانادا در اين رتبه بندي دانشگاه بريتيش کلمبيا است که مقام سي ونهم جهان را بدست آورده و در سطح ملي نيز حائز رتبه دوم مي باشد.

رييس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري ادامه داد: پنجمين دانشگاه انگلستان نيز در اين رتبه بندي که در جايگاه 40 نشسته است، دانشگاه منچستر است. سومين کشور اروپا که دانشگاه هاي آن در اين رتبه بندي موفق به اخذ رتبه شده است، انستيتو کارولينسکا واقع در کشور سوئد است. اين دانشگاه در بين دانشگاه هاي سوئد حائز مقام نخست است.همچنين دانشگاه پاريس 6 به نام پي ير و ماري کوري در فرانسه دومين دانشگاه اين کشور در جايگاه 42 دانشگاه هاي تراز اول جهان قرار دارد.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با بيان اينكه پنجمين کشوري که از قاره اروپا در بين 500 دانشگاه تراز اول جهان حضور دارد دانشگاه کپنهاک در دانمارک است، اظهاركرد: رتبه اين دانشگاه چهل و چهار است. سپس دانشگاه ملي مونيخ و دانشگاه هايدلبرگ در آلمان با رتبه هاي پنجاه و سوم و شصت و دوم قابل توجه است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: دانشگاه عبري و انستيتو فناوري در فلسطين اشغالي دو دانشگاه نخست خاورميانه است که به ترتيب رتبه هاي پنجاه و سوم و هفتاد و هشتم را به دست آورده اند. از قاره آسيا مجدداً از کشور ژاپن دانشگاه هاي اوزاکا و ناگويا سومين و چهارمين دانشگاه هاي اين کشور هستند که موفق به کسب رتبه هاي هشتاد و سوم و نود و ششم جهان شده اند.

مهراد افزود: دانشگاه ملي تايوان، دانشگاه ملي سنگاپور، دانشگاه ملي سئول و دانشگاه تل آويو در سرزمين هاي اشغالي، دانشگاه هاي توهوکو و انستيتو فناوري توکيو در ژاپن از دانشگاه هاي ديگر قاره آسيا هستند که رتبه آنها در دامنه اي بين 101 تا 150 قرار دارد. در اين دامنه سه دانشگاه نيز شامل بن، فرانکفورت و گوتينگن از جمهوري فدرال آلمان موفق به اخذ رتبه شده اند.

سرپرست ISC ادامه داد: در قاره استراليا دانشگاه هاي ملبورن، ملي، سيدني و وسترن استراليا به ترتيب رتبه هاي پنجاه و هفت، شصت و چهار، نود و سه و نود وشش را به دست آورده اند. چهارمين دانشگاه اين قاره يعني نيوساوت ولز در دامنه اي بين 101 تا 150 قرار دارد.

به گفته دکتر مهراد از قاره آمريکاي جنوبي دانشگاه سائوپولو در برزيل نخستين دانشگاه اين قاره است که رتبه اي بين 101 تا 150 كسب كرده است. همچنين در آمريکاي مرکزي دانشگاه ملي مکزيک که رتبه نخست اين کشور را نيز در دست دارد در دامنه اي بين 151 و 200 قرار دارد.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود : دو دانشگاه نخست کشور چين که انجام دهنده اين رتبه بندي در سطح جهان است شامل دانشگاه پکن و دانشگاه ژائو ژياتنگ (عامل رتبه بندي) داراي رتبه هايي بين دامنه 151 تا 200 هستند.همچنين سومين و چهارمين دانشگاه اين کشور يعني دانشگاه چيني هنگ کنگ و دانشگاه هنگ کنگ ازهمان رتبه برخوردارند.

پيشتازي دانشگاه ملک مسعود در بين کشورهاي اسلامي

وي با بيان اين كه در منطقه خاور ميانه و در بين کشورهاي اسلامي دانشگاه ملک مسعود موفق به کسب رتبه اي بين 201 تا 300 شده است، خاطرنشان كرد: دو دانشگاه ديگر اين کشور که رتبه آنها در دامنه اي بين 301 تا 400 قرار دارد شامل دانشگاه ملک عبدالعزيز و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد است. در قاره آفريقا نخستين دانشگاهي که موفق به حضور در رتبه بندي شانگهاي شده است دانشگاه کيپ تاون است که رتبه آن نيز در دامنه بين 201 تا 300 قرار دارد.

برتري دانشگاه توکيو ژاپن در بين دانشگاه هاي آسيايي

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: درحالي که نظام رتبه بندي شانگهاي دهمين سال رتبه بندي خود را پشت سر مي گذارد، در يک جمع بندي مي توان گفت که 10 دانشگاه برتر جهان هاروارد، استندفورد، MIT، برکلي، کمبريج، کال تک، پرينستون، کلمبيا، شيکاگو و آکسفورد هستند.همچنين دانشگاه توکيو در ژاپن رتبه 20 جهان و برترين دانشگاه در بين دانشگاه هاي آسيايي را بدست آورده است.

وي ادامه داد: انستيتو فني زوريخ در سوئيس و پس از آن پاريس 2 و دانشگاه پير و ماري کوري هرسه در قاره اروپا به ترتيب رتبه هاي 23، 37 و 42 را بدست آورده اند. تعداد دانشگاه هاي برتر انگلستان به 38 مورد مي رسد.

جاگيري سه دانشگاه استراليا در بين يکصد دانشگاه برتر جهان

مهراد افزود: نكته حائز اهميت ديگر اين است كه رژيم اشغالگر قدس و استراليا، تعداد دانشگاه هاي برتر خود را در بين يکصد دانشگاه برتر جهان در سال 2012 ميلادي افزايش داده اند. سه دانشگاه رژيم اشغالگر قدس در بين يکصد دانشگاه برتر جهان مشاهده مي شود.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان كرد: کشور چين به انضمام هنگ کنگ و تايوان داراي 42 دانشگاه در بين 500 دانشگاه برتر جهان است. هيچ يک از دانشگاه‌هاي چين در بين يکصد دانشگاه برتر جهان قرار ندارد. دانشگاه بلگراد در صربستان، چهل و سومين کشوري است که براي نخستين بار جزو 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.


تگ ها دانشگاه ‎تهران 400 دانشگاه برتر دنيا

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی