پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          28 امرداد 1391 - 18 August 2012





مردانه شدن 14 درصد ظرفیت رشته‌های گردشگری دانشگاهی راهکاری برای برقراری تعادل بین خانم ها و آقایان

در حالی که قانون اساسی شرایط خاصی به لحاظ جنسیت برای آموزش قائل نشده و تمام جوانان کشور باید از شرایط یکسان برای تحصیل و پذیرش در دانشگاه‌ها برخوردار باشند ولی بیش از 150 ظرفیت رشته‌های گردشگری و باستانشناسی به آقایان اختصاص داده شد. یکی از اساتید دانشگاه معتقداست: «احتمالا در نظر گرفتن برخی ممنوعیت‌ها برای تعدادی از رشته‌های گردشگری، دست به نقدترین راه‌کاری بوده که مسئولان برای برقراری تعادل بین خانم‌ها و آقایان فعال در این حوزه اخذ کرده‌اند.»
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ پس از توزیع دفترچه‏های انتخاب رشته، خبر حذف جنسیتی برخی رشته‌ها در برخی دانشگاه‌ها داغ شد چنانکه ظرفیت پذیرش برخی رشته‏های مهندسی در برخی دانشگاه‏ها برای خانم‌ها صفر شد و در عوض 100 درصد ظرفیت پرستاری به خانم‌ها رسید.

البته این نوع پذیرش تنها به رشته‌های مهندسی و پرستاری ختم نمی‌شود چراکه رشته‌هایی انسانی نیز از این نوع پذیرش دانشجو بی نصیب نماندند چنانکه دانشگاه اردبیل رشته‌های باستان‌شناسی، مدیریت جهانگردی، جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری، جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی خود در بخش روزانه و شبانه را به دانشجویان آقا اختصاص داده و هیچ دانشجوی خانمی را پذیرش نمی‌کند در واقع می‌توان گفت تمام 137 ظرفیت این رشته‌ها در دانشگاه اردبیل از آن آقایان است.

این مهم درخصوص رشته هتل‌داری دانشگاه علامه طباطبایی نیز صادق است و تمام 15 ظرفیت این رشته به آقایان اختصاص داده‌شده‌است.

"حمید ضرغام" هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص گفت: «هرچند خانم‌ها در رشته مدیریت هتل‌داری شایسته‌تر می‌توانند عمل کنند ولی مجموعه ملاحظات اجتماعی،‌ فرهنگی باید در این خصوص در نظر گرفته شود و مسئولان باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.»

وی عدم تعادل تعداد دانشجویان خانم و آقا در دانشگاه‌ها را یکی از دلایل اخذ این تصمیم دانست و گفت: «بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. احتمالا مسئولان برای به تعادل رساندن تعداد دانشجویان خانم و آقا در دانشگاه‌ها این راه‌کار را در نظر گرفته‌اند. »

به گفته ضرغام،  ظاهرا فرهنگ اشتغال و فعالیت در کشور ما باید کلا تغییر کند. حال آنکه با این کار که در برخی از رشته‌ها خانم پذیرش نکنند، اینگونه به نظر می‌رسد که در صدد برقراری تعادل بین خانم‌ها و آقایان فعال در این حوزه هستند.

این استاد دانشگاه معتقد است: «تا زمانی که تفکر جامعه بر آن باشد که مرد نان آور خانواده است بازار کار شرایط را برای خانم‌ها در نظر نمی‌گیرد. درحالی که اگر شرایط یکسان برای زن و مرد در جامعه قائل شویم مسولیت‌های اجتماعی یکسان نیز باید برای آن درنظر بگیریم.»

وی با اشاره به آنکه مطمئنا راه‌کارهای دیگری برای برقراری این تعادل وجود دارد خاطر نشان کرد: «احتمالا این راهکار دست به نقدترین راه‌کاری بود که مسئولان در نظر گرفتند. به طور کلی باید امکان آموزشی برای تمام جوانان کشور فراهم شود. ولی با توجه به شرایط فرهنگی،‌ اقتصادی و اجتماعی حال حاضر جامعه ما، برخی ممنوعیت‌ها برای تعدادی از رشته‌ها در نظر گرفته شده‌است.»

ضرغام به عنوان یک استاد و شخصی که نقش آموزش دهنده را بر عهده دارد معتقد است: «تمام جوانان کشور باید از شرایط یکسان برای تحصیل و پذیرش در دانشگاه‌ها برخوردار باشند و فضای کار مناسب برای زن و مرد در جامعه فراهم شود. در چنین شرایطی می‌توان به آینده صنعت امید داشت. گرفتن چنین تصمیمی درست نیست و قانون اساسی برای آموزش بیننده شرایط خاصی به لحاظ جنسیت قائل نیست.»

وی خاطر نشان کرد: «اگر بخواهم به عنوان یکی از مسئولان و تصمیم‌گیرندگان صحبت کنم باید یک سری تعادلات را درنظر بگیرم که برای رسیدن به آن باید تمهیداتی از جمله اختلاف قائل شدن برای حضور زن و مرد در برخی از رشته‌های دانشگاهی را در نظر بگیرم. ولی در شرایطی که این مساوات برقرار نیست و بسیاری از خانم‌ها بعد از ازدواج از محیط کار جدا می‌شوند، این راه‌کار به نظر می‌رسد که باید هزینه‌های آموزشی را صرف نیروهایی کرد که در محیط کار ماندگارتر هستند. اینگونه است که مسئولان در صدد برقراری تعادل جنسیتی در دانشگاه‌ها برآمده‌اند.»

به گفته ضرغام، این تعداد از فارغ‌التحصیلان حوزه گردشگری نیاز نیروی انسانی این بخش را برطرف نمی‌کند. درعین حال در بکارگیری نیروی متخصص تحصیل کرده در حوزه گردشگری در صنعت گردشگری با کوتاهی‌های بسیار روبه‌رو هستیم. با وجود متخصصان گردشگری شرایط به کار گیری آنها به درستی فراهم نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «درحال حاضر و با اخذ چنین تصمیماتی اینگونه به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیران کشور تصیماتی را عملی می‌کنند که در دهه 60 و 70 که اصلا فارغ‌التحصیل گردشگری نداشتیم شاهد بودیم. نتیجه این تصمیمات نیز 4 سال دیگر مشخص خواهد شد . امیدواریم تا آن زمان شرایط کار نیروی متخصص در بازار کار مناسب‌تر شده‌باشد.»

مشاوره تحصیلی


تگ ها مردانه شدن رشته‌های گردشگری دانشگاه رشته‌های گردشگری

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی