پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          27 آذر 1391 - 17 December 2012



غایت پیشرفت و حرکت علمی باید توسط حوزه های علمیه تدوین شده باشد

معاون بورس وزارت علوم در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد که هدف و غایت پیشرفت و حرکت علمی باید توسط حوزه‏های علمیه و سازگاری آن با نیازهای جامعه و مقتضیات زمان توسط دانشگاه ها تدوین شود.

پرتال دانشگاهی به نقل از  حسن مسلمی نائینی ضمن تبریک سالروز میلاد امام باقر(ع) و تقارن این روز با وحدت حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص علت نامگذاری 27 آذر به نام وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: شهید آیت الله دکتر مفتح با درک توطئه استکبار در ایجاد اختلاف، تفرقه و بدبینی بین دو قشر فرهیخته و روشنفکر جامعه، سالها برای وحدت حوزه و دانشگاه تحت رهبری حضرت امام (ره) همت و تلاش کرده و اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه را در سالگرد شهید مصطفی خمینی در دانشگاه تهران برگزار کرد، به این جهت 33 سال پیش روز شهادت این استاد توسط بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (رة) روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از آرزوها و آرمانهای متعالی رهبران انقلاب و همه دلسوزان و علاقمندان به نظام اسلامی از زمان تاسیس دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه بوده به طرح سوالی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: اما سوال جدی این است که چرا بعد از گذشت سالها هنوز این امر محقق نشده و چه موانع و مشکلاتی سر راه تحقق این کار بزرگ و ایده والا حضرت امام (ره) وجود دارد. اگر دستهای استبداد داخلی و استکبار جهانی را در جدایی بین این دو قشر علمی و فرهنگی در پیش از انقلاب موثر بدانیم، چرا پس از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز کار برجسته ای انجام نشده و همچنان ادعا و گلایه می شود که برخی مبانی علوم انسانی دانشگاههای کشورعزیزمان سکولاری و الحادی است؟

به گفته معاون بورس وزارت علوم، بدون شک برای دست یابی به جایگاه شایسته کشور اسلامیمان در جهان و احیای تمدن متعالی، ممتاز و باشکوه اسلامی که از منویات ولی امر مسلمین است، نیاز مبرم به وحدت حوزه و دانشگاه داریم. بر اساس شواهد تاریخی، در گذشته مدارس علمیه عهده دار علوم مختلف بوده و دانشمندان بزرگی چون ابوریحان بیرونی، شیخ بهایی و صدها دانشمند دیگر متخصص در علوم اسلامی و علوم طبیعی را پرورش داده اند. اما چرا با تاسیس نهادهای علمی جدید، تاکنون این مراکز علمی از پرورش چنین عالمانی ناتوان بوده اند و در حال حاضر، در دانشگاهها به مسائل و علوم تجربی بدون توجه به هدف و غایت علم و در حوزه نیز به مسائل علوم دینی بعضا بدون توجه به نیازهای جامعه پرداخته می شود.

مسلمی نائینی ادامه داد: تاسیس دانشگاه در ایران از زمان رضاخان با هدف دین زدایی، روحانیت ستیزی و غرب‏گرایی بوده و تا حدودی نیز این اهداف محقق شده، اما خوشبختانه با ارتباط بین دانشگاه و حوزه علمیه تحت رهبری ولی فقیه، دانشگاه به عنوان یکی از مراکز مهم ضد استکبار و استبداد در آمده و این پیوند مبارک منشاء موفقیتهای بزرگی در کشور عزیزمان از جمله پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن شده است.

وی افزود: امام (ره) وحدت روحانی و دانشگاهی را وحدت ملت و دولت و اختلاف این دو را تهدیدی برای نظام اسلامی می دانسته اند. هدف و غایت پیشرفت و حرکت علمی بایستی توسط حوزه‏های علمیه و سازگاری آن با نیازهای جامعه و مقتضیات زمان توسط دانشگاه ها تدوین شود.

این مقام مسئول در وزارت علوم بر این باور است اگر بخواهیم علوم دانشگاهی به ویژه علوم انسانی اسلامی شده و مبانی آن بر اساس مبانی دینی شکل بگیرد لازم است وحدت حداکثری بین این دو نهاد علمی و فرهنگی صورت گیرد. پیشرفت در کشور عزیزمان و تولید علم در عرصه های مختلف، به زیرساخت و بستری نیاز داشته که علوم انسانی تامین کننده آن است.

معاون بورس وزارت علوم در ادامه گفت: فرهنگ علم آموزی که سالهای گذشته در حوزه های علمیه جاری بوده و رابطه بین استاد و طلبه صمیمانه و آنها را بصورت مراد و مرید در آورده و روحیه نقادی، نقدپذیری، آزادمنشی و نظریه‏پردازی بایستی در حوزه و دانشگاه برقرار شود. تولید علم در عرصه های مختلف و رسیدن به تمدن نوین اسلامی و گسترش عدالت و معنویت در جهان نیاز به پیوند سیاسی، همدلی و همکاری این دو نهاد دارد.

مسلمی نائینی ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد که این امر با اکتفا به یک وحدت صوری و حداقلی در قالب چند سخنرانی و گردهمایی و نشست مشترک نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

به گزارش مهر، شهید آیت الله دکتر مفتح از جمله افرادی بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی، از هم را با تمام وجود احساس کرده بود و در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد.
سخنرانی‌های وی در مسجد دانشگاه در ترغیب نسل روشنفکر و تحصیلکرده به اسلام اثر بسزایی داشت و به مناسبت مجاهدتش در راه تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، روز شهادت آیت الله مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد.





تگ ها حوزه و دانشگاه دانشگاه حوزه های علمیه تدوین حوزه های علمیه

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی