برای پیشرفت همه جانبه باید سیستم آموزشی کشور باید به سمت پژوهش حرکت کند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: برای پیشرفتهای همه جانبه باید سیستم آموزشی کشور به سمت پژوهش حرکت کند.
پرتال دانشگاهی به نقل از گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عبدالله عباسی در همایش اختتامیه هفته پژوهش استان گلستان در تالار فلسفی دانشگاه علوم پزشکی گرگان اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای ارج نهادن به مقام و جایگاه با ارزش پژوهش روز 25 آذر را به این مهم نامگذاری کردند چرا که یکی از ارکان پیشرفت یک کشور پژوهش است.
وی تصریح کرد: اگر ما به نقاط ضعف و قوت خودمان در چند سال اخیر دقت و آنها را شناسایی و مرتفع کنیم خود بزرگترین دستاوردی است که میتوانیم در این هفته بدان برسیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ابراز داشت: پژوهشگر کسی است که مسائل را به گونهای که دیگران نمیبینند ببیند، دید پژوهشگر موشکافانه و نقادانه است و برای هر مشکلی راه حلی ارائه میدهد.
عباسی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اذعان داشت: براساس اسناد بالادستی موظف هستیم تا سال 1404 قدرت برتر منطقه باشیم و رسیدن به این قله با توجه به تواناییهای دانشمندان ما دور از ذهن نیست.
وی تاکید کرد: یکی از بسترهایی که میتوان ما را به سمت این موضوع رهنمون سازد پژوهشهای قوی است که در زمینه تولید علم و دانش صورت میگیرد و وظیفه مسئولان حمایت و تسهیل در اجرای آن است که اگر به خوبی انجام گیرد قطعا پیشبینیهای و اهداف 1404 دستیافتنی خواهد بود.
عباسی عنوان کرد: باید سیستم آموزشی کشور به سمت پژوهش حرکت کند و همچنین سیستم اجرایی مملکت نیز باید پژوهشمحوری باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اذعان داشت: ما میتوانیم الگوهای خوب و موثر را از دیگران یاد بگیریم اما باید الگوبرداری اسلامی ایرانی باشد چرا که الگوهای غرب همیشه خوب نیستند و بعضا برای فرهنگ غنی ما مضر هستند.
وی با اشاره به فاکتورهای یک کار خوب پژوهشی افزود: پژوهشها باید هدفمندی، استمرار و در قالب یک فرایند باشد یعنی مکمل پژوهشهای قبلی باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به ضعفهای پیشرو امر پژوهش گفت: هدفمند نبودن، نظارت ناکافی و صرف بودجه در جایی که کاربرد زیادی ندارد، کاربردی نبودن پژوهش و ضعف ساختاری در اولویت گذاشتن طرحهای پژوهشی از مهمترین ضعفهای پیشرو امر پژوهش است.
* پژوهش گام اول حمایت از تولید ملی است
عباسی با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم در امر پژوهش عملکرد خوبی داشته است بیان داشت: در این چند سال پژوهش در کشور به جایگاه اصلی خود نزدیک شده و زیرساختهای آن در حال شکلگیری است باید بدانیم که پژوهش گام اول حمایت از تولید ملی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در حال حاضر 16 مرکز تحقیقات داریم که رتبه این دانشگاه در سال 1389 – 1390 دو تیپ پایین آمده یعنی در بین دانشگاههای تیپ دو کشور در سال 1390 رتبه دهم را به دست آوردهایم.
* پیشرفتهای دانشگاه علوم پزشکی گلستان
عباسی اذعان داشت: همچنین دانشگاه علوم پزشکی گلستان در طرحهای مصوب 33 درصد، در تعداد مقالات 35 درصد، در امتیاز تولید دانش 22 درصد و امتیاز خام 17 درصد رشد داشته است که از افتخارات این دانشگاه به شمار میرود.
وی خاطرنشان کرد: ماموریت ما این است که تا سال 1394، 280 مقاله isi داشته باشیم که با توجه به روند موجود دور از دسترس نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: همچنین موظف هستیم که 112 پژوهشگر نمونه را جذب کنیم و 9 مرکز پژوهش و دو پژوهشکده، یک پژوهشگاه و یک مرکز رشد را راهاندازی کنیم.