پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          02 دی 1391 - 22 December 2012




مسائل مطرح شده در مناظره دیروز با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه


پرتال دانشگاهی به نقل از گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، عماد افروغ استاد دانشگاه و حجت الاسلام دکتر احمد واعظی استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته، پنجشنبه(30 آذرماه) ضمن حضور در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا مناظره درباره موضوع وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

حجت الاسلام واعظی در ابتدا به بیان سه محور اصلی در خصوص مسئله وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: محور اول چیستی این وحدت و واکاوی آن، محور دوم تحلیل داوری در خصوص وضعیت کنونی در طول سه دهه گذشته و همچنین راهکارهای لازم برای رسیدن به وحدت محور سوم است.

وی با اشاره به دو هدف اصلی وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هدف اول، رفع بدبینی ها و سوءتفاهم ها و فاصله هایی بود که قبل از انقلاب بین حوزه و دانشگاه وجود داشت. همچنین هم افزایی بین حوزه و دانشگاه و همکاری و تعامل این دو نهاد علمی برای فائق آمدن بر برخی از مشکلات علمی موجود از دیگر اهداف وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می رود.

* نباید حوزه را نهادی صرفا پژوهشی دانست

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این دو هدف شالوده اصلی تفکر حوزه را می سازد، عنوان داشت: به اعتقاد من در هدف نخست، موفقیت نسبی حاصل شده و هم اکنون ظرفیت حوزه و دانشگاه برای یکدیگر شناخته شده، فاصله های میان این دو کمتر و بدبینی ها ترمیم یافته است. اما با این وجود هنوز فاصله زیادی با هدف دوم داریم از این رو اقداماتی که انجام می گیرد مقدماتی و سطحی بوده و ارتباطی با تامین این هدف ندارد.

حجت الاسلام واعظی خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه یک نهاد علمی پژوهشی هستند و نباید حوزه را نهادی صرفا پژوهشی دانست؛ اگر چه حوزه در سابق این گونه بوده اما باید گفت کارکرد حوزه فراتر از پژوهش است.

وی با بیان سابقه هزار ساله حوزه علمیه نجف اشرف اظهار داشت: در تمام این مدت حوزه علاوه بر مسائل پژوهشی، نهادی بود که اصلی ترین وظیفه آن تبلیغ، هدایت و ارشاد جامعه بوده است.



* دانشگاه برخاسته از مدرنیته و حوزه برخاسته از سنت و البته حوزه، حافظ سنت است

مدرس حوزه و دانشگاه درباره انتقاد عماد افروغ نسبت به فرمالیزم در دانشگاه ها گفت: ایده وحدت حوزه و دانشگاه در قضاوت خود دچار نوعی فرمالیزم است و در خصوص قضاوت وحدت حوزه و دانشگاه گفته شده دانشگاه برخاسته از مدرنیته و حوزه برخاسته از سنت و البته حوزه، حافظ سنت است.

وی یادآور شد: تغییر جهت در شبکه روابط حاکم در دانشگاه ها منجر به نوعی بازنگری و تغییر در پیشرفت های معرفتی دانشگاه ها است لذا فضای آموزشی دانشگاه ها وسیع، گسترده و دارای شاخه های مختلفی از علوم بوده اما حوزه، تنها محدود به علوم اسلامی و دینی است.

حجت الاسلام واعظی با مقایسه فضای حوزه در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت: وقتی انقلاب پیروز شد دغدغه و کارکردها نیز متفاوت شد. کسانی که در آغاز انقلاب فرهنگی بحث حضور روحانیت در دانشگاه ها را مطرح کردند هرگز نظرشان این نبود که دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها تبدیل به یک نهاد اداری شود.

* دانشجو نباید روحانی را متهم به تحجر و روحانی نیز نباید دانشجو را متهم به غربزدگی کند

افروغ در ادامه این مناظره با تاکید بر اینکه مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را نباید به همین دو نهاد تقلیل داد، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به روحانی و دانشگاهی منحصر نمی شود بلکه ذیل مباحث علم و دین، سنت تجدد، چالش های روشنفکری و هویتی نیز در نظر گرفته می شود.

وی درخصوص فلسفه وجودی حوزه و هدف از تشکیل آن تصریح کرد: نگاه امام (ره) به این مسئله، بیشتر نگاهی سیاسی و اجتماعی بوده است و امام(ره) در تعبیر خود، وحدت روحانیت و دانشگاهیان را مانند وحدت مردم و دولت می دانست.

این استاد دانشگاه،حوزه را مسئله محورتر و پرابلماتیک ‌ر از دانشگاه برشمرد و گفت: حوزه علمیه برخاسته از بطن مردم بود و مدارس علمیه ما سابقه دیرینه ای دارند.

افروغ با اشاره به مواردی از موارد 17 گانه منشور امام راحل خطاب به روحانیت از جمله؛ تهذیب نفس، ارشاد و هدایت دولت، پرهیز از دنیا طلبی و آگاهی بخشی مسلمانان نسبت به وظایف خطیر خود افزود: امام(ره) تاکید داشت دانشجو نباید روحانی را متهم به تحجر و روحانی نیز نباید دانشجو را متهم به غربزدگی کند.

* باید نسیم حوزه به دانشگاه برسد

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه های علمیه قبل از انقلاب گفت: حوزه علمیه آن زمان، افرادی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری و متفکرانی از این دست را تربیت کرد اما بعد از انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه مطرح می شود در حالی که باید نسیم حوزه به دانشگاه برسد که نه تنها نسیم حوزه وارد دانشگاه نشد بلکه توفان دانشگاه، حوزه را در برگرفت.

وی ادامه داد: تصور عموم جامعه، غلبه حوزه بر دانشگاه است اما در باطن، فرم آموزشی دانشگاه ها وارد مراکز علمیه شده است و از این رو مدرک گرایی و عنوان گرایی در حوزه ها باب شد و حوزه ها به مباحث حاشیه ای پرداختند.

وی افزود: هم اکنون استقلال حوزه ها کمتر شده است، حوزه بیش از آنکه به نظریه پردازی مشغول شود به تصدی گری و توجیه پرداخته است.

افروغ با بیان اینکه توقعات نسبت به حوزه متناسب با انتظارات انقلاب اسلامی نبوده است، گفت: ما توقع داریم پاسخ های جامعه اسلامی را از منبع دینی بگیریم. حوزه در سابق مسئله محور بوده است و یک چرخه دیالکتیکی میان حوزه و دانشگاه وجود داشته است. ما علم را بدون این چرخه نمی خواهیم.

وی اظهار داشت: خواهشم این است که حوزه های علمیه کار را در قالب همان مباحث آموزشی سنتی و حلقوی در فضای طلبی پیگیری کنند.





تگ ها دانشگاه حوزه وحدت حوزه و دانشگاه مناظره

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی