پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          09 دی 1391 - 29 December 2012




راه ‏اندازی دانشگاه ایران و افغانستان در آینده نزدیک توسط وزیر علوم اعلام شد

پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری فارس: وزیر علوم از تأسیس دانشگاه ایران و افغانستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این امر موجب پیشرفت امور مشترک علمی و پژوهشی بین دو کشور می‏شود.


کامران دانشجو وزیر علوم در دیدار با عبیداله عبید، وزیر تحصیلات عالی افغانستان، از تأسیس دانشگاه ایران و افغانستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این امر موجب پیشرفت انجام امور مشترک علمی و پژوهشی بین دو کشور می شود.

وی با اشاره به مشترکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان افزود: ما خواهان گسترش روابط علمی و پژوهشی فی مابین هستیم و آمادگی داریم به هر میزان که مسئولان آموزش عالی افغانستان در نظر داشته باشند، تجربیات علمی‏مان را در اختیارشان قرار دهیم.

وزیر علوم با اشاره به رتبه اول ایران در تولید علم در منطقه و رتبه شانزدهم در جهان گفت: نرخ رشد علمی ایران حدود یازده تا سیزده برابر نرخ متوسط رشد علمی جهان است و ما توانسته‏ایم در رشته‏هایی همچون هوافضا، نانو و بایو تکنولوژی و علوم هسته‏ا‏ی کاملا خودکفا باشیم و این علوم هم اکنون در ایران به علومی بومی تبدیل شده اند.

دانشجو در ادامه مشکل اصلی غرب و استکبار با ملت ایران را این پیشرفت‏های علمی دانست و گفت: آنها به علت نوع جهان بینی که دارند، نمی‏توانند پیشرفت‏های علمی ایران را تحمل کنند زیرا براساس جهان بینی و دیدگاهی که ما و شما به آن معتقد هستیم، علم برای پیشرفت بشریت باید به کار گرفته شود ولی استکبار جهانی و جوامع غربی، علم را ابزاری برای سلطه بر دیگران قلمداد می‏کنند.

وی تصریح کرد: در راستای همکاری‏های مشترک علمی و پژوهشی مشترک، ما آمادگی داریم پروژه‎‏های فنی و مهندسی را به صورت مشترک و با حضور اعضای هیئت علمی دو کشور انجام دهیم  زیرا این امر از بعد علمی و کاربردی برای دو ملت مفید است.

وزیر علوم بیان داشت: همچنین ما پذیرای دانشجویان بورسیه افغانی برای تحصیل در دانشگاه‏های ایران هستیم و پیشنهاد می‏کنیم به همراه دانشجویان بورسیه، مربیان دانشگاه‏های افغانستان نیز برای تحصیل در مقطع دکترا به ایران بیایند.

*تقویت کرسی‏های زبان و ادبیات فارس در دانشگاه‏های افغانستان

دانشجو در ادامه از آمادگی کشورمان برای ایجاد شعبه‏ای از دانشگاه‏های ایران در افغانستان و همچنین تقویت کرسی‏های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‏های افغانستان خبرداد و گفت: در این راستا اساتید دانشگاه‌های افغانستان هم می‏توانند فرصت‏های مطالعاتی خود را در دانشگاه‏ها و مراکز پژوهشی ایران بگذرانند.

وی افزود: در راستای همکاری‏های مشترک علمی بین دو کشور، می‏توان مرکز مطالعات زبان و ادبیات فارسی و همچنین مرکز مطالعات اسلامی را با کمک اساتید ایرانی در دانشگاه‏های افغانستان ایجاد کرد.

وزیر علوم در بخش پایانی سخنان خود خواستار ایجاد تسهیلات ویژه برای رفت و آمد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایرانی که در افغانستان شعبه دارند، شد.

*گسترش ارتباطات آموزش عالی افغانستان با ایران

همچنین در این دیدار عبیداله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان با تشکر از حمایت‏های کامران دانشجو از گسترش مراودات علمی و پژوهشی بین دو کشور گفت: برادران ایرانی ما هیچگاه مردم افغانستان را تنها نگذاشته اند و امیدوارم ارتباطات ما در همه موارد و بخصوص در بخش آموزش عالی بیش از پیش گسترش یابد.

وی با استقبال از پیشنهاد وزیر علوم کشورمان در خصوص بورسیه دانشجویان افغان و همکاری مشترک اساتید دانشگاه‏های دو کشور در انجام پروژه‏های تحقیقاتی مشترک گفت: ما معتقدیم نیروی انسانی در افغانستان باید آموزش ببیند و ساخته شود و با توجه به امکانات مناسب علمی و شرایط اخلاقی در ایران، دانشجویان افغانی به تحصیل در دانشگاه‏های ایران رغبت بیشتری دارند.

عبیداله عبید در ادامه گزارشی از بازدیدهای صورت گرفته از دانشگاه‏ها و مراکز پژوهشی کشورمان در چند روز گذشته ارائه داد و گفت: در این بازدیدها من و همکارانم با پیشرفت‏های چشمگیر ایران در امور علمی و پژوهشی آشنا شدیم و با ملاقات‏های صورت گرفته با مسئولان این مراکز امیدواریم در زمینه‏های مختلفی از جمله در بخش‏های فنی و مهندسی، پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی و کتابخانه‏ای به تفاهم برسیم.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان با اشاره به تحصیل حدود 5/4 میلیون دانشجو در ایران و پیشرفت‏های کمی و کیفی آموزش عالی در بخش‏های مختلف در کشورمان، هدف کلی سفر خود و هیئت همراه به کشورمان را بهره‏گیری از پیشرفت‏های علمی کشورمان و همچنین انتقال تجربیات علمی ایران به بخش آموزش عالی و دانشگاه‏های افغانستان عنوان کرد.






تگ ها دانشگاه ایران و افغانستان دانشگاه ساخت دانشگاه مشترک ایران و افغانستان در آینده نزدیک

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی