پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          23 دی 1391 - 12 January 2013






لزوم بومی سازی فلسفه آموزش عالی و  راه‌اندازی ۲۴ دانشگاه تک جنسیتی




دانشگاه


وزیر علوم گفت: ما باید فلسفه آموزش عالی و دانشگاه را بومی کرده و از تقلید محض فلسفه آموزش عالی و دانشگاه به سبک غربی پرهیز کنیم.




پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، کامران دانشجو، وزیر علوم در دیدار با بیش از 50 نفر از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی افزود: مشورت و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک اصل است.

وی بیان داشت: اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی افرادی کاملا آشنا با مسایل دانشگاه‌ها و آگاه به امور آموزشی و پژوهشی هستند، لذا استفاده از نظرات کارشناسانه و دلسوزانه آنها به رشد آموزش عالی کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی متعهد و متخصص مهمترین سرمایه یک کشور است، عنوان کرد: سرمایه گذاری برای آموزش عالی کشور یک سرمایه‌گذاری زیربنایی است.

وزیر علوم خواهان توجه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اختصاص منابع مالی به این بخش در بودجه کشور شد.


*راه‌اندازی 24 دانشگاه تک جنسیتی در کشور


دانشجو با اشاره به اینکه در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکنون 24دانشگاه تک جنسیتی در کشور راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: ایجاد یک دانشگاه دخترانه در هراستان امکان انتخاب داوطلبین را بیشتر تسهیل می‌کند.

وی تأکید کرد: اسلامی شدن دارای ابعاد شکلی ظاهری همانند مناسبات دانشجویان و دانشگاهیان با یکدیگر و ابعاد ماهوی همانند محتوای دروس دانشگاهی است و باید به این دو موضوع توجه داشت.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: هر چند ماهیت اصل است اما نمی‌شود به این بهانه به شکل توجه نکرد، همانطور که دستورات دینی و حتی عبادات نیز هم ماهیت دارد و هم شکل آن مشخص است.

دانشجو اظهار داشت: اسلامی کردن دانشگاه‌ها به معنای ترویج و به کارگیری فرهنگ دینی و جاری شدن احکام الهی در دانشگاه‌ها است، همچنین در رشته‌های مختلف تحصیلی بویژه در علوم انسانی، محتوای دروس باید منطبق با تعریف انسان در اسلام و جهان بینی توحیدی باشد.

وی گفت: علم اقتصاد، علم روانشناسی و علوم دیگر با نگرش و بر پایه تعریف کدام انسان است؟ همانطور که انسان مادی با انسان توحیدی تعاریف متفاوتی دارند خوشبختی آنها هم مبنای متفاوتی دارد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در سال جاری 960 هزار نفر متقاضی ورود به دوره کارشناسی ارشد و 220 هزار نفر متقاضی ورود به دوره دکتری بوده‌اند، افزود: وظیفه وزارت علوم فراهم کردن امکان تحصیل افراد داوطلب تحصیلات تکمیلی است و این امر با گسترش تحصیلات تکمیلی با شیوه‌های  مختلف و از جمله ایجاد پردیس‌های دانشگاهی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان درباره تناسب جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و نیاز بازار کار گفت: با اجرایی شدن طرح آمایش آموزش عالی تلاش می‌کنیم ظرفیت پذیرش رشته‌های دانشگاهی براساس نیاز، استعدادهای بالقوه و امکانات هر استان تعیین شود.



*وزارت علوم آمار دقیقی از نیازهای دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی ندارد



وزیر علوم با بیان اینکه این وزارتخانه آمار دقیقی از نیاز دستگاه‌های دولتی و بخش غیر دولتی ندارد، بیان داشت: اما این وزارتخانه وظیفه دارد امکان ادامه تحصیل را برای همگان فراهم کند.

دانشجو افزود: حدود هشتاد سال است که دانشگاه‌های ما چه در مناسبات و چه در محتوا براساس الگوی غربی فعالیت می‌کنند و براین اساس تغییر روند و رویه موجود امری زمان‌بر و نیازمند فرصت کافی است.

وی گفت: قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است و با همفکری و همکاری همه مسئولین به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی زودتر به نتیجه می‌رسیم.

وزیر علوم تصریح کرد: ما باید فلسفه آموزش عالی و دانشگاه را بومی کنیم و از تقلید محض فلسفه آموزش عالی و دانشگاه به سبک غربی البته با حفظ نکات مثبت آن پرهیز کنیم.






تگ ها دانشگاه دانشگاه تک جنسیتی آموزش عالی لزوم بومی سازی فلسفه آموزش عالی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی