پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          26 دی 1391 - 15 January 2013





ضرورت تدوین نقشه راه جهت  تبدیل ایران به مرجعیت علمی منطقه از سوی دانشگاه‌ها



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها باید برای تبدیل ایران به مرجعیت علمی منطقه نقشه راهی ترسیم کرده و تصمیمات مسئولان را رصد کنند.


پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در سومین سالگرد شهادت دکتر علی‌محمدی در دانشگاه تهران گفت: برای تبدیل شدن ایران به مرجعیت علمی منطقه دانشگاه‌ها باید نقشه راهی تعریف کرده و مسیر را مشخص کنند و حتی تصمیمات مسئولان را برای حرکت در این مسیر رصد کنند.

وی افزود: ما می‌خواستیم در برنامه پنجم توسعه با رشد قابل توجهی روبرو شویم که البته موانع و چالش‌هایی داشتیم و کاستی‌های مدیریتی را هم نباید نادیده بگیریم.

ابوترابی ادامه داد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری ما باید تا پایان برنامه پنجم توسعه حداقل 20درصد دانشجویانمان در مقطع ارشد و دکترا تحصیل کنند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز فارغ‌التحصیلان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در کشور معادل کل فارغ‌التحصیلان کشور در سال 57 است، اظهار داشت: سالانه یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف داریم که این میزان بیش از 6 برابر کل فارغ‌التحصیلان کشور در سال 57 هستند.

وی افزود: عدد دانشجویان دکترای دانشگاه تهران هنگام پیروزی انقلاب از حدود 20 نفر تجاوز نمی‌کرد ولی در حال حاضر تعداد بسیاری در این مقطع تحصیل می‌کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ همچنین بیش از 14 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که این تعداد بیش از 50 درصد دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

ابوترابی گفت: پیشگام این حرکت چهره‌های علمی شهید هستند زیرا آنها ناخدای کشتی دانش، معرفت، ایمان و ایثار هستند.

ابوترابی افزود: شهدای علم در مقطع جنگ در عرصه جبهه فعال بودند و در سال‌های اخیر در عرصه تربیت دانشمندان و تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم به معنای واقعی کلمه فعال هستند.

وی ادامه داد: بدون تردید رصد درست رهبری انقلاب در مسائل کلیدی کشور و پافشاری مقام معظم رهبری در انجام این امور یکی از عوامل مهم توسعه علمی کشور است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبدیل ایران به مرجع علمی منطقه در کمتر از نیم‌قرن پیش رو یک ضرورت است، گفت: اگر بگوییم در نگاه قرآن انسان از آن جهت به عنوان اشرف مخلوقات شناخته شده که از ظرفیت استثنایی فراگیری علم و دانش برخوردار است سخن حقی گفته‌ایم.

وی گفت: انتخاب انبیاء الهی نیز به دلیل مراتب علمی آنهاست و مهمترین ویژگی گزینش آدم قدرت تعلیم‌پذیری او است که تحت تعلیم پیامبران خدا قرار می‌گیرد.

ابوترابی اظهار داشت: در یک جامعه و نظام دینی و اسلامی باید از همه ظرفیت جامعه و نظام برای رشد علم و معرفت و ارتقای آن بهره گرفت زیرا علم زمانی به عنوان یک ارزش شناخته می‌شود که بال قدرتمندی برای پرواز انسان بوده و انسان را به مدارج بلند معرفت برساند.

ابوترابی‌ گفت: اگر علم بال پرواز نباشد به عنوان باری مطرح است که نه تنها بستر پرواز را فراهم نمی‌کند بلکه انسان را بر زمین می‌زند.

وی افزود: در قرآن کریم نیز پس از آنکه به قلم می‌پردازد و پیامبر را به قرائت دعوت می‌کند بر حول علم و تعلیم‌پذیری انسان اشاره دارد و تنها انسان است که قدرت استفاده از قلم را دارد.

وی گفت: امروز یکی از ملاک‌های روشن برای ارزیابی علمی افراد دانشی است که از قلم آنها توسعه می‌یابد و به عنوان یک مرجع شناخته می‌شود و شهیدان علم نیز از همین منظر به عنوان دانشمندان اسلام مطرح می‌شوند.

وی گفت: قلم همانطور که انسان را به عرش می‌برد می‌تواند او را ساقط کند و مقوله علم در سایه پیوند با عمل صالح به یک سرمایه بزرگ تبدیل می‌شود و دشمن نیز همین سرمایه‌ها را رصد می‌کند زیرا آنها نماد فاخر پیوند دانش و اخلاق هستند.


نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همسر شهید علی‌محمدی که سالهاست در حوزه این مشعل پرفروغ حرکت کرده و نور علم و معرفت او را دیده است نیز مجذوب معنویت برآمده از علم او شده است و بهترین سلوک را بودن با او در کنار خانه خدا می‌داند که یک سلوک معرفتی برآمده از علم و ایمان است.

وی گفت: شخصیت‌هایی نظیر شهید علی‌محمدی از بین تمام علما برای عروج و ملاقات با خدا با جامه شهادت انتخاب می‌شوند و شهدای علمی دیگر نیز چنین شخصیتی دارند.

وی گفت: دانشگاه تهران حدود 80سال است که تأسیس شده و تعداد مقالاتی که تا سال 57 داشته 10درصد مجموعه محصولات علمی تاریخ این دانشگاه است، یعنی 90درصد نیروهای عالم و دانشمند در این دانشگاه در دوران پیروزی انقلاب تربیت شده‌اند.

وی گفت: شخصیتی مانند شهید علی‌محمدی نخستین دانشجوی فارغ‌التحصیل فیزیک در ایران است که به عنوان یکی از مفاخر چهره‌های جهان مطرح می‌شود و این مسئله ظرفیت علمی کشور را نشان می‌دهد تا ما بدانیم دانشگاهی که دیروز علی‌محمدی را تقدیم انقلاب کرده است امروز چه ظرفیتی دارد.






تگ ها دانشگاه ضرورت تدوین نقشه راه ایران علم مرجعیت علمی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی